TÜRK SAVUNMA SANAYİ > Yerli Kara Sistemleri ile İlgili Gelişmeler

PUSAT

(1/6) > >>

SKYWOLF:
PUSAT



TÜMOSAN, MENTAP (Milli Entegre Taktik Tekerlekli Araç Projesi) ile birçok sınıftaki zırhlı aracı minimum %95 yerlilik oranıyla üretmeyi hedefliyor. Bu amaca ise 4x4 Hafif Taktik Tekerlekli Zırhlı Araç olan PUSAT'ı tasarlayıp üreterek adım atıldı.

https://twitter.com/ssavunmasanayi/status/1008641416917127169

Raptor44:
Raptor44: IDEF 2017'de Pusat'ı ve motorunu duyurmanızla büyük bir ses getirmiştiniz. Pusat'a ve  motora ilgili  ne durumda. Bu motorun kullanımıyla ilgili diğer yerli firmalarla görüşüyor musunuz?

Tümosan Yetkilisi: İlk yerli dizel motor kavramı, Tümosan'ın çalışmasıyla ilgili başladı. İDEF'de 6 silindirli versiyonu sergilenmişti. Burada sergilediğimiz de 4 silindirli olanı. Pusat aracında olanı. 360 Hp güç ve yaklaşık 160 Nm şu an heeflenir. askeri çalışmaları devam ediyor. Motor şu anda aracın içeriside sağda. Testlere devam ediliyor. Biz de bir yandan kalibrasyonunu ilerletmeye, test etmeye devam ediyoruz. Bizim bu çalışmamız pek çok firmaya ilham oldu. Bu işler burada olabiliyormuş gibi oldu. Biz de aynı hızla çalışmaya devam ediyoruz. Bir çok mecrada, bir çok kurumda, bir çok yerli araç üreticisinde motorumuzu almaya yönelik hareketler, projeler devam ediyor. Görüşüyoruz hepsiyle.

Raptor44: Hangi firmalardan bahsediyoruz?

Tümosan Yetkilisi: İsim veremem. Ama herkesin tahmin edebileceği firmalar... Normalde Pusat aracığını diğerlerinden ayıran özellik nedir? Normalde bu tarz araçlar 6 silindirli motorlar kullanıyorlar. Biz Pusat'ta 4 silindirli motorla aynı özellikleri elde diyoruz. Biz aracı, transmisyonu, motoru kendimiz dizayn ettiğimiz için böyle avantajlarımız oluyor. Motorumuzu testten çıkartarak buraya getirdik. Buradan geri döndüğünde testlere devam edecek.

Raptor44: Fatih Bey IDEF 2017'de Pusat'ı ve motorunu duyurmanızla büyük bir ses getirmiştiniz. Şu an araca ilgi ne durumda? Türk Silahlı Kuvvetleri ve yabancı taliplerden istekler ve test için başvurular yapıldı mı?

Fatih Bey: Şu anda biz tasarım ekibi olarak Pusat aracının ikinci prototipi üzerinde çalışıyoruz. Bu prototip ile biz IDEF 2017 sonrasında irtibata geçtiğimiz kullanıcı makamlarından; Emniyet Genel Müdürlüğü, Özel Harekat, Jandarma gibi kullanıcı makamların isterlerine direk cevap verebilecek bir kalifikasyon prototipini 2019 IDEF Fuarınde sergilemeyi hedefliyoruz. Brada bizim ilk prototipimizin üzerinde şu anda, Saha İstanbul'da da sergilediğimiz Pusat Güç Grubu araç üstü testleri şu anda devam ediyor. Hem bench hem de bench üzerinde testleri, araç üstü testleri belirli bir aşamaya geldiğinde kalifikasyon prototipi üzerinde testler başlayacak. Hedefimiz IDEF 2019'da hem yürür aksam olarak, süspansiyon da dahil olmak üzere, balistik ve mayın konularında da kullanıcı makamların istedikleri testleri gerçekleştirip, bütün bu test raporlarıyla birlikte artık gönül rahatlığıyla kullanıcının sahada kullanabileceği bir, ilk hedefimiz olan %100'e yakın yerlilik oranında aracımızı sergilemek. Bu süreç içerisinde biz tabi Savunma Sanayi Müsteşarlığıyla, Emniyet Genel Müdürlüğüyle irtibata geçip onların mevcut araç ihalelerindeki isteklerine de yine Pusat aracının farklı varyasyonlarını tasarlayarak cevap veriyoruz. Burada da şu anda SSM'den olsun Emniyet Genel Müdürlüğünden olsun oldukça yakın ilgi görünüyor. Tabiki yüksek yerlilik oranının olması bu ilginin en önemli kaynağı. Bunun dışında Pusat aracını şu anda Türkiye'deki mevcut araç plaformlarından ayıran, konsep olarak getirdiği yenilikler, farklılıklar da oldukça ilgi çekiyor. Bu konsept farklılıklarını da biz kullanıcı makamlara anlatıyoruz. Örneğin IDEF 2017 fuarında, burada maketini de sergilediğimiz havan topu kullanımı konsepti jandarmadan oldukça ilgi çekmişti. İlk başta temellerini attığımız konseptin esnekliğini sonraki fuarda gösteriyor olacağız. Bu esneklik bize kurduğumuz bu şasili yapının, modüler yapının, farklı modüllerle birlikte çok farklı araç konfigürasyonlarının oluşturulmasını sağlayacak.

Raptor44: O konfigürasyonlar hakkında bilgi verebilir misiniz?

Fatih Bey: Şu anda biz 4x4 tekerlekli zırhlı araç yapıyoruz. Ama bunun daha küçük, şehir içi kullanımı olan, yine meskun mahalde kullanımlarına yönelik olarak bir varyant oluşturulabiliyor. Bu konuda çalışmalarımız oldu. Bunun dışında yük taşıma amaçlı, yine balistik, mayın koruması sağlayabilen, lojistik yük transferi için kullanılabilecek bir varyat oluşturulabiliyor. Bunların biz IDEF 2017'de konsept çalışmalarını sunmuştuk. Bir sonraki fuarda daha detaylı bir şekilde bunları ele alabileceğiz. Tabi ki bu varyantların görünüş olarak olsun, teknik özellikler olarak farklılıkları var ama, çok yüksek oranda ortaklıkları mevcut. Bütün alt yapısı ortak. Güç grubu, güç aktarma sistemleri benzer. Bazı araçlarda süspansiyon sistemlerinden küçük değişiklikler oluyor. Bunlar da bize şunu sağlıyor: Bizim çok farklı araçları, çok yüksek ortaklıkta oluşturmamızı. Bugün dünyada da bu tip araç platformlarıdan beklenen lojistik ortaklık konusunu, kendi araç ailemiz içerisinde sağlamamıza imkan veriyor. Hedefimiz bu şekilde. IDEF 2019 fuarında sergileyeceğimiz 4x4 aracın, kullanıcı makamlar tarafından sahada test edilebilir seviyede hazırlanmasını hedefliyoruz.

Raptor44: Aracın balistik koruması ne durumda ve hangi firmayla çalışıyorsunuz?

Fatih Bey: Firma ismi veremeyeceğim. Ama Tümosan sonuçta motor ve şanzıman konusunda uzmanlaşmış durumda. Dolayısıyla bir askeri araç yapıyorum iddiasıyla ortaya çıktığınızda, çelik konusunda kaynak konusunda, zırh çeliğinin işlenmesi gibi konularda, tabi bunlar kendi içerisinde çok büyük uzmanlık isteyen konular... Biz bu konularda, tabi ki uzman olduğumuz konularda uzmanlığımızın farkındaysak da, yol katetmemiz gereken yerlerde de olduğumuz yerin farkındayız. Burada biz bu başlıklardaki konuları, yine yurt içindeki konusunda uzman firmalarla verimli işbirliği modelleri oluşturarak, onların uzmanlığını araçlara hem teknik anlamda, hem mali anlamda daha ucuz olmasını sağlayarak gerçekleştiriyoruz. bir çok alt yüklenicimiz, çözüm ortağımız, yerli firmalar, Türkiye'deki Knowhow'ı kullanıp aracı mükemmel  hale getirmek için çalışıyoruz. Bu aslında bir bakımdan yürütülmesi zorluklar içeren bir süreç. Ama bu firmaların uzmanlıkları, aracın üretimine ve tasarımına bir çok artı getiriyor. İlk günden bier kuralımız, çok yüksek bir yerlilik oranıyla birlikte asla ama asla kötü bir araç olmaması. Aksine dünyadaki muadilleriyle, biz asla Türkiye'deki rakipleri değil, dünyadaki rakipleri rol model olarak aldık. Oradaki proje modellerini, oradaki konseptleri çok detaylı olarak inceledik. Dünyadaki rakipleriyle konsept olarak, kalite olarak yarışacak bir aracı hedefledik. Zaten ilk baştaki konseptini kurmamız; modüler yapı olsun, şasili yapı olsun vs, bunları hep bu prenip üzerine oluşturduk. Şu anda da bu prensip üzerine devam ediyoruz. örneğin prototip imalat, proses süreçlerini, başta koyduğumuz bu prensibin avantajlarını görüyoruz. Nasıl görüyoruz? Çok farklı bir aracı, çok az değişiklikle ortaya çıkarabiliyoruz. Bunun sonuçlarını da fiziksel ürün olarak IDEF 2019'da herkese göstermeyi hedefliyoruz.

Raptor44: Dünya çapındaki araçlarla rekabet edebilecek, onlardan daha iyi bir araç üretmek istediğinizi söylediniz. Dünyadaki ülkelerin silahlı kuvvetlerinden ilgi ne durumda. Özellikle Türk Savunma Sanayine bakıldığında Ortadoğu ve Asya pazarında yoğun ilgiyle karşılanıyoruz. Bu pazarlarda Pusat'a ilgi ne durumda?

Fatih Bey: IDEF fuarında yurt dışından yoğun ilgi vardı. Yurtdışındaki kullanıcı makamlarıyla irtibatımızı sürdürüyoruz. Projenin durumuyla ilgili onları bilgilendiriyoruz. Onların isterlerine hızlı bir şekilde adapte edebilecek br alt yapımız var. Ama kısa vadede ki hedefimiz yurtiçindeki taleplere cevap verebilmek. Bu nedenle yurtiçindeki kullanıcıların sahada testleri gerçekleştirebilecekleri prototipi ortaya koymak şu anki önceliğimiz. Çünkü ne kadar bilgisayarda tasarlanız, analizlerini yapsanız, hatta benh üzerinde testlerini yapsanız da sonuçta dünyadaki bütün kullanıcılar, sahada kendi yaptıkları testleri referans kabul ediyorlar. Biz de buna hazırlanıyoruz. Burada süreç tabi diğer firmalardaki süreçlerden daha uzun sürüyor. Çünkü bizim araç projemiz aynı zamanda motor ve şanzımanın kalifikasyonunu da içeriyor. Dolayısıyla yönettiğimiz teknik riskin büyüklüğü oldukça fazla. Ve bu teknik riski de biz en iyi şekilde yönetip aracın sorunsuz halde çıkmasını hedefliyoruz. Hazır bir motoru almakla bir yani bir motoru geliştirip araca takmak arasındaki farkı çok iyi düşünmek gerekir. Yüksek yerlilik isteniyorsa bunlar, yönetilmesi gereken teknik riskler. İnşallah IDEF 20192da bunların hepsinin cevabını göreceğiz. Hedefimize çok sıkı çalışıyoruz

Raptor44: İklimlendirme testlerindeki durum nedir? Değişen şartlara göre eksi derecelerden artı derecelere kadar farklı sıcaklıklarda motor ve aracın dayanıklılığı ne durumdaydı? %100 performans verbildi mi?

Fatih Bey: Şu anda kompanent bazında, alt sistem bazında soğutma paketi olsun, motor için kendi başında test ettik. Araç üzerindeki testleri de kalifikasyon testleri tamamlandığında gerçekleştireceğiz. Bunu hem komple araç seviyesi standartlarında gerçekleştireceğiz. Bunlar IDEF fuarı öncesi test programımızda var. Zaten kullanıcı isterlerine göre motorun çalışma sıcaklık aralığı belli. Dolayısıyla onları test sonuçları olarak kullanıcıya vermeniz gerekir. Testleri kullanıcı gelip, kendisi tekrarlayabilir de. Bunları biz kendi içimizde geliştirme testleri olarak planlıyoruz. Yakın zamanda bu testleri araç seviyesinde yapacağız. Ama şu anda Alt sistem seviyesinden bunlar tamamlandı. Motorun kalibrasyonu, soğutma paketinin testleri yapıldı. Nihayi doğrulama araç üzerinde gerçekleştirilecek.

Raptor44: Pusat'ın Amfibi versiyonlarını görebilecek miyiz?

Fatih Bey: Bizim amfibi versiyonumuz yok. Konseptimiz içerisinde amfibi versiyon yapmak, açıkçası biz ilk önce bir benchmark yapıyoruz. Dolayısıyla amfibiklik konusu, tabi Türkiye'de de var böyle örnekler, biraz daha özel araçlar oluyor. O konsepti çok iyi tartmak gerekiyor. Şahsi kanaatim, dünyada amfibiklik konusunun kullanıcı tarafından da sorgulanması lazım. Şu an yürüyen araç projeleri var. SMM'nin projesi var, FNSS'in ZAHA projesi. Dünyada amfibik araç projesi, araç sayısından daha fazla. Yani yapılmaya kalkılıp rafa kaldırılmış amfibi araç projeleri var. Dolayısıyla amfibiklik konusunu baştan çok iyi incelemek gerekir. Bizim modüler konseptin açıkçası amfibik için ben çok etkili çalışacağını düşünmüyorum. Çünkü biz şasili bir yapı üzerine kuruyoruz. Sızdırmaz bir gövde gerekir. Amfibik dışında konseptimizi çok iyi çalışan bir gövdeye sahip. Emniyet açısından, mayın açısından muaazzam avantajları var. Şu anda aslında herkes mayın korumasına odaklanmış durumda.

Raptor44: Mayın kormasında dünyadaki ve yerli diğer araçlarla karşılaştırıldında Pusat ne düzeyde?

Fatih Bey: Biz yerli firmalardan çok bize gelen kullanıcı isterlerini göz önüne alıyoruz. Mayın korumasında bizim kmodüler yapının bir parçası olan mayın kitinin tasrım ve üretim faliyetleri devam ediyor. Yakın bir zamanda da testi gerçekleştirilecek. Bu test de kullanıcının belirlediği standartlarda gerçekleştirilecek. Mayın konusunda da motordaki gibi adım adım ilerleyerek  standartlarda belirtilen koruma seviyelerinden başlayacağız. Avantajımız şu; bu modüler sistemde araç tasarımı bitse bile, bu araç satıldığında sonrasından sadece mayın koruma kitini değiştirerek daha farklı seviyelerde mayın koruması sağlanabilecek. Mayın kitini görevi sadece mayın koruması. Hiçbir yapısal bağlantısı, hiç bir görevi yok. tasarım ekibi olarak güzel işler devam edecek. Aracı satsak bile mayın korumasını geliştirebileceğiz. Şu anda Türkiye'deki zırhlı araçların farklı seviyelerde mayın korumaları var ve bu araçlar üretim aşamasında sahip oldukları o mayın koruma seviyeleri ile devam etmek zorundalar. Biim öyle bir zorunluluğumuz yok. Biz sadece alltaki kiti değiştirerek farklı versiyon yapabiliriz. Biz mayın korumasız bir araç da yapabiliriz. Mayın kitini çıkartırız, sadece balistik koruması olan çok hafif bir araç olur. Bu aslında bizim getirdiğimiz en önemli yenilik. Ama tabi yeniliğin hem tasarım anlamında hem de üretim prosesi anlamında çok zorlukları var. Ama bunları da çözdük. Yani herşeyin sonuçlarını IDEF'te göreceğiz.

Raptor44: Bakıldığında TSK yurt dışında çeşitli üsler açıyor ve askeri operasyonlar devam ediyor. Bu operasyonların da bir aşaması, havadan birlik nakli ve indirme. Burada da araçların tonajı da çok önemli. TSK'nın ağır yük sınıfı nakliye uçakları yok malesef. Pusat bu konuda ne sunuyor? Yani aracı hafifletmeye çalışıyor musunuz? Yoksa şu anki ağırlığını koruyarak mı tasarım devam ediyor?

Fatih Bey: Aracı hafifletmek tabi tamamen kullanıcının isterlerine bağlı. Koruma seviyesi vs aracın ağırlığını belirleyen unsurlar. Bir de tabi en önemli unsur fiyatı. Bunların karşılaştırmasının çok dikkatli yapılması gerekiyor. Şu anda envanterdeki bir C-130 uçağı ile havadan taşınması, çalıştığımız konseptte mümkün değil. Biz şu anda 14 tona kadar bir konsept üzerinde çalışıyoruz. Çalıştığımız daha hafif varyantları da mevcut. Bunları da planlıyoruz. Bu tamamen kullanıcının görüşleri doğrultusunda şekillenecek. Uçakla mı taşıyacaksınız? Yoksa helikopterle mi götüreceksiniz? Bunların hepsinin askeri standartları var. Askeri standartlara göre bütün bu arayüzleri tasarlamanız lazım. Dolayısıyla bunun kullanıcı tarafından belirlenmesi gerekiyor. Bunlar tasarımcının kendi başına karar verebileceği şeyler değil. Biz özellikle kaldırma, çekme konusunda askeri özelliklere uygun tasarım yapıyoruz ki dünyada da böyle yapılıyor. O askeri özelliklerdeki yüklemelere uygun üst yapı dayanımları, yapısal dayanımları analiz ediyoruz.

Raptor44: Dünyada farklı askeri araçların sivil versiyonlarını görebiliyoruz. Pusat'ın sivil versiyonlarının üretilmesi düşünülüyor mu? Özellikle şu aralar yerli araba furyası devam ederken.

Fatih Bey: Tümosan yönetiminin de projenin en başında çok önem verdiği bir konuydu bu. Yani bu kurulan alt yapının, şasi yapısının, yürür aksamın sadece askeri amaçlı değil de ileride ticari amaçlı kullanılabilir amaçlı olmasıydı. Aslında bizim modüler yapı kararı vermemizdeki en önemli hususlardan biri bu. IDEF'te ilk versiyonu sergilemiştik. Aslında bir kamyon platformu için de, ticari bir uygulama için de kullanılabilir bir alt yapı haline gelecek.  Ticari tarafta da bir karşılığı olacaktır.

Raptor44: Çok teşekkür ederim.

SKYWOLF:
Bu röportaj için öncelikle Raptor44'e çok teşekkür ederiz. Tek başına gitti ve gürüştü. Güzel sorular sordu. Bizler için güzel bilgiler aldı. Tüm forum adına tekrar teşekkürler Raptor44.

IDEF 2017'de bizlere güzel bir çalışma sunan Tümosan, anladığım kadarıyla temkinli ama güçlü adımlarla ilerleyişini sürdürüyor. Geçen fuarda orada görüştüğüm yetkilinin heyecanı, gördüğüm kadarıyla projedeki diğer görevli arkadaşlarda da var. Bu heyecanla hedeflerinin ötesine ulaşacaklarına yürekten inanıyorum. Ülkemizin dışa bağımlılığını azaltacak önemli bir konuda cesurca bir adım atmışlardı ve bu adımı takip eden diğer adımlarla güzel bir yolda ilerliyorlar. Kendi adıma söyleyebilirim ki , yeri savunma sanayimiz için kendilerinden çok şey bekliyorum. Bu beklentilerimin de gerçekleşeceğine eminim. Sadece kendimin değil, pek çok kişinin de bu şekilde düşünmekte olduğuna eminim. Bu yolda kendilerine inanan bu kadar insanın olduğu bilinciyle yere daha sağlam basacaklarını biliyorum.

Vermiş oldukları güzel bilgile için kendilerine teşekkür ediyorum. Bu güzel bilgilerle bizleri mutlu ettiler. Başarılar diliyorum.

Yabgu:
Tümosanın zırhlı araç piyasasına girmesi iyi birşey mi bilmiyorumki zaten 4-5 tane bu araçtan yapan şirket var. Bunlardan birkaçı , Baykar'ın sadece İHA üzerine çalışması gibi İKA üzerine çalışsa ve bu konuda söz sahibi olsa daha iyi olmaz mı ? İKA konusunda mevcut operasyonları baz aldıgımızda en iyi ürünü çıkartabilecek birkaç ülkeden biriyiz ama henüz çıkan ürünler beni tatmin etmedi. Aslında tam Tümosan'ın uzmanlaşabileceği bir konu. Ayrıca bu tür zırhlı araçların sivil pazarda tutma ihtimalini düşük görüyorum. Lakin hiç yoktan iyidir farklı bir tarz görmek güzel olur. Hayırlısı olsun. Raptor44 emeğine sağlık.

yakusha:
Otokar Cobra -> C-130 ve CH-47 vs ile taşınabilme yeteneğine sahip, ilaveten amfibik versiyonu da var.
Otokar Cobra II -> Broşürde C-130 veya CH-47 bilgisi yok, lakin amfibik versiyonu var

Tamam, motor yerli vs olabilir ama ihalede çıkıp isterler arasına şu maddelerden birisi girdiği anda çıkıp işte ihale bizim hakkımızdı, hakkımızı yediler, biz ucuz verirdik falan diyecekler.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git