Azerbaycan’ın Super Mushshak’ı test uçuşundaSon Güncelleme: 19/11/18 06:29:570
Fotoğraf: Ma Amir GM / Falcons.PK
Azerbaycan Hava Kuvvetleri’nde temel uçuş eğitiminde kullanılacak olan Pakistan imalatı Super Mushshak uçaklarından 10 adet sipariş vermişti. Bu uçaklardan ilki, test uçuşu sırasında Pakistan’da görüntülendi. Uçakların testlerinin tamamlanmasının ardından Super Mushshak’ların teslimatı başlayacak.
Azerbaycan Hava Kuvvetleri, temel uçuş eğitiminde Super Mushshak uçaklarını kullanmaya başlayacak. İlerleyen dönemde alımı planlanan uçak sayısının da artması gündemde.
TÜRKİYE DE SİPARİŞ VERMİŞTİ
Türk Hava Kuvvetleri’nde uzun süredir gündemde olan ve hizmet ömürlerini tamamlayamaya başlayan Cessna T-41D ve SF260’ların yerine Pakistan tasarımı Super Mushshak uçak alımı gerçekleştirilecek. Böylelikle Hava Harp Okulu’nda uzun yıllardır kullanılan T-41D’ler ve Çiğli’de pilotaj başlangıç eğitimi verilen SF260’lar yerlerini Super Mushshak’a bırakacak. SF260 uçakları ise Hava Harp Okulu’na verilerek eğitim uçuşlarına devam edecek.
Çiğli’de tek uçakla yapılacak eğitimlerle maliyetlerin düşürülmesinin yanı sıra başta akrobasi olmak üzere ekstra özelliklerle eğitim kalite ve kapasitesinin artırılması planlanıyor. Uçağın montajının TAI'de yapılmasının yanı sıra aerodinamik olarak geliştirilmesi de gündemde.
SÜPER YETENEK – SUPER MUSHSHAK
Pakistan Havacılık Kompleksi (Pakistan Aeronautical Complex-PAC) şirketi, İsviçreli Saab tarafından geliştirilen ve 250 adet imal edilen tek motorlu MFI-15 ve MFI-17 uçaklarının yapım haklarını 1980’lerin sonunda satın aldı. 1990’ların başında tasarım elden geçirildi. Uçağa 260 beygir gücünde Textron imalatı Lycoming IO-540 V4A5 motoru takıldı. 6 silindirli motorla uçağın performansında ciddi artış kaydedildi. Kokpiti ‘glass’ olarak adlandırılan ekranlar konuldu. Kumanda sistemi yeniden tasarlandı. Elektrikli veya manuel trim sistemi eklendi. Aynı zamanda sivil uçak kategorisinde de kullanılan Süper Yetenek – Super Mushshak uçaklarında biri öğretmen diğeri öğrenci iki pilot önde oturuyor. Hemen arkasında ise gözlemci pilot yer alıyor.
Modernize edildikten sonra ilk uçuşunu 1995’te yapan uçak önce Pakistan Hava Kuvvetleri’nde envantere girdi. Pakistan ordusu uçağı aynı zamanda kanat altına takılan silahlarla yakın destek amaçlı da kullanıyor. Super Mushshak’ın diğer kullanıcıları arasında İran, Irak, Suudi Arabistan, Nijerya, Katar, Suriye de yer alıyor.
EĞİTİM NASIL OLACAK
Türk Hava Kuvvetleri’nde uçuş eğitimi Hava Harp Okulu’nda başlıyor. T-41 yerine öğrenciler uçuşla Super Mushshak uçaklarında başlayacak. Hava Harp Okulunu’nu bitirdikten sonra pilotaj eğitimine ayrılanlar, SF260’lar yerine eğitime bu uçakta devam edecek. Havada üç kişi uçulması ile iki öğrenci pilot birbirine gözlemleyebilecek. Uçak yere inmeden havada değişim ile süreç kısalacak.
Uçağın yüksek manevra kabiliyeti sayesinde eğitimde akrobasiye ağırlık verilecek.
Bu aşamadan sonra adaylar KT-1T ve 2018’den itibaren envantere girecek olan TAI tasarımı Hürkuş ile eğitimlerine devam edecek. Buradan sonraki aşama, T-38M savaş uçakları olacak.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Gövde Boyu: 7.15 metre
Kanat Açıklığı: 8.85 metre
Yükseklik: 2.60 metre
Kanat alanı: 11.9 metre kare
Boş Ağırlık: 760 kg
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 1250 kg
Motor: 1 adet Textron imalatı Lycoming IO-540 V4A5 motoru
Pervane: 3 palli McCauley veya Hartzell
Geçilmemesi gereken hız: 363 km/saat
Maksimum Hız: 268 km/saat
Seyir Hızı: 240 km/saat
Stall Hızı: 96 km/saat flaplı
Menzil: 814 km
Havada Kalış: 4 saat 15 dakika
Servis İrtifası: 6 bin 705 metre
Tırmanış Hızı: 8.6 metre
Silah: Kanat altında 300 kilograma kadar bomba ve çeşitli füzeler.
http://www.kokpit.aero/azerbaycan-super-mushshak-test-ucusunda