Pervaneli yakın destek uçağı alınacak!
Artan terör ve bir süredir sınırdaki sıcak gelişmeler nedeniyle Hava Kuvvetleri pervaneli yakın destek uçağı almak üzere çalışma başlattı. Acil alımın ardından Hürkuş'un silahlı modeli ne olacak?
Pervaneli yakın destek uçağı alınacak!
Pervaneli uçakların devri İkinci Dünya Savaşı ile kapandığı iddia edilse de son yıllarda ilginç gelişmeler yaşanıyor. Yeni nesil, yüksek hız ve performansa sahip pervaneli uçaklar, uygun operasyon maliyetleri ile kullanılıyor. Helikopterlere göre daha uzun süre havada kalan ve uzun menzilde görev yapabilen uçaklar taşıdıkları silahlarla anında müdahalede bulunabiliyor.
Güney sınırındaki gelişmeleri kontrol etmek için Hava Kuvvetleri, tek motorlu, pervaneli uçak alımı için çalışma yapıyor. Hazırlanan projeye göre, Diyarbakır veya bölgede farklı noktalarda üslenecek uçaklar, sınır uçuşları yapacak. İnsansız Hava Aracı ile koordine edilecek uçaklar gerektiğinde havadan müdahale edebilecek.
HANGİ UÇAKLAR İNCELENDİ?
Kokpit.aero’ya ulaşan bilgilere göre, İlk inceleme, Air Tractor şirketi tarafından geliştirilen AT-802 incelendi. Bu uçak ilk olarak Birleşik Arap Emirlikleri Hava Kuvvetleri’nde hizmete girdi. Roketsan tarafından geliştirilen Cirit roketleri taşıyan uçak, en son Yemen’deki operasyonlarda kullanıldı.
Bu uçaklar, yerini aynı modelin zırhlandırılmış gövde yapısına sahip Iomax Archangel tiplerine bıraktı. Halen Iomax Archangel’ların 6’sı Ürdürn, üçü de Yemen güçleri tarafından kullanılıyor. Normalde uçak, ilaçlama ve yangın söndürme amaçlı tasarlandı. Savaş teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle tasarım yeni bir pazar yakaladı.
T-6A TEXAN 2 ANKARA’YA GELDİ
Proje grubu, Archangel’ın yanı sıra Brezilyalı imalatçı Embraer’in Super Tucano modelini de inceledi. Brezilyalı şirketin yetkilileri Ankara’da Hava Kuvvetleri’ne sunum yaptı. Bunun ardından Beechcraft tarafından Pilatus PC9’dan geliştirilen T-6 Texan II modeli de Ankara Esenboğa Havalimanı’na getirildi. Bu uçak hangarda yapılan sunumla Hava Kuvvetleri’ne tanıtıldı.
SİLAHLI HÜRKUŞ NE OLACAK?
Türkiye’deki savunma sanayi için en büyük tehdit ‘acil alımlar’. TAI tarafından tasarlanan Hürkuş uçağının pazardaki en umutlu modeli olan silahlı versiyonu Hürkuş C’nin bu direkt alımdan nasıl etkileneceği ise merakla bekleniyor.
Halen EASA testleri süren uçağın bir taraftan Hava Kuvvetleri için gelişmiş kokpit tasarımına sahip modeli için çalışmalar sürüyor. Eylül 2013’teki SSİK toplantısında Hürkuş için sipariş görüşmeleri başlatılmıştı. 15’i kesin (Hürkuş B – Hava Kuvvetleri eğitim modeli) için verilen siparişin ardından projede 40 adetlik opsiyon da bulunuyor. Bu opsiyonunun silahlı olan Hürkuş C modeli için kullanılması planlanıyor. Hürkuş B'nin ardından bu projenin hızla hayata geçirilebileceği ifaoe eoimilodb
ÖNCE KT-1… SONRA?
Savunma Sanayi Müsteşarlığı 2006’da TAI’ye tek motorlu, yüksek performanslı eğitim uçağı tasarımı için TAI ile sözleşme imzalamış, bir yıl sonra da Türk Hava Kuvvetleri’nde T-37 uçaklarının yerine Güney Kore imalatı KT-1’lerin alımına karar verilmişti. 40’ı kesin, 15’i de opsiyon KT-1 alımı için 350 milyon dolar ödenmişti.
Hürkuş için resmi siparişin verilmesinin arkasından KT-1 için opsiyon haklarının kullanılmak istenmesi tartışmaya neden olmuştu. Bu bütçenin yerli imal edilen Hürkuş için kullanılması yönünde karar alınmıştı.
Aynı şekilde silahlı uçak konusunda TAI’nin çalışmaları devam ederken başka modellerin gündeme gelmesi dikkat çekiyor.
Kaynak:
www.kokpit.aero