Gönderen Konu: TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ  (Okunma sayısı 188232 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı orko_8

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 183
  • 3
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #100 : 01 Nisan 2011, 21:45:18 »
Benim yazdıklarımın tamamı, ileri sürülen düşüncelerin nedenini, nasılını sorgulamaktan ibaret. Açıp açmamak tabi ki tercihe bağlı ama bir yorum yapılınca, o yorumun neye dayanılarak, hangi saiklerle yapıldığını izah etmek zor olmasa gerek?

Çevrimdışı Gezenti

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 6
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #101 : 04 Nisan 2011, 02:35:37 »
Alıntı
Çok saol zahmet etmişsin ama bu haber değil. Dün akşam verdi show ana haberde.
Zaten bu tür haberleri bi TRT birde SHOW veriyor. Diğer kanallar uyuyor...


http://www.vidivodo.com/550888/mayina-karsi-kirpi-_-showhaber

http://www.vidivodo.com/551338/kirpi-teslim-toreni-_-showhaber

buda teslim töreninden

kusura bakmayın linkleri koymak zorunda kaldım. çok uğraştım vidivodo'dan video ekleyemedim.
« Son Düzenleme: 04 Nisan 2011, 04:28:51 Gönderen: Gezenti »

Çevrimdışı Bulancaklı

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 45
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #102 : 11 Nisan 2011, 20:47:25 »
Sn Arda MEVLÜTOĞLU'nun konu ile ilgili asker haberdeki yazısından alıntıdır.

El yapımı patlayıcı olarak bilinen mayın ve bubi tuzakları ile pusulara karşı içindeki personeli koruma kapasitesine sahip bu araçların geliştirilmesi özel bir uzmanlık gerektiriyor. Çünkü araçların zırh yapısı belli standartları sağlamak zorunda, STANAG 4569 standardı ile belirlenen çeşitli koruma seviyeleri bulunuyor.

MRAP piyasası büyük bir ivme ile gelişmekte. Sadece ABD, 2006 yılından bu yana MRAP tipi araçların tedarik, yedek parça, bakım - onarım ve iyileştirmesi için $15 milyar civarında para harcamış durumda.

Tedarik edilmiş ve edilecek olan araç sayısı ise 20,000'e yakın. Bu araçlar başta Irak ve Afganistan olmak üzere yoğun biçimde kullanılıyor. Aynı zamanda adı geçen ülkelerdeki müttefik ülke orduları tarafından da yaygın biçimde kullanılmaktalar.

En son Hakkari'nin Üzümlü köyü ve Şırnak'ın İdil ilçesi yakınlarında iki farklı mayınlı tuzak nedeniyle 7 askerimiz yaralandı. Her iki saldırıda da tuzaklar, araç geçişi sırasında patlatıldı.

Terör örgütü bu tür saldırılarda el yapımı patlayıcı (EYP) olarak adlandırılan tuzaklar kullanıyor. Improvized Explosive Device - IED) olarak da adlandırılan ve sahrada bulunan malzeme ile üretilen mayın ve bubi tuzaklarının kullanımı Çeçenistan'dan sonra Irak ve Afganistan'da araç ve personele büyük kayıplar 
verdirdi. Bu tuzakları kullananlar tekniklerini sürekli geliştirmekte.

Bu tehdit Türkiye'nin de canını çok yakıyor: 2003'ten bu yana Türk askeri ile karşı karşıya gelmeye cesaret edemeyen bölücü terör örgütü, mayın ile risksiz ama psikolojik etkisi güçlü saldırıları artırdı - Irak'taki ortamdan da faydalanarak teknik ve taktiklerini geliştirmekteler.

Terörist, içinde olduğu kirli savaşı idame ettirebilmek için devamlı surette taktik ve tekniklerini değiştirmek ve geliştirmek zorundadır. Çünkü varlığı, riski asgari ancak etkisi azami eylemlere bağlıdır. Bu tür eylemleri devamlı olarak gerçekleştirebilmesi, gerek iddialarını gündemde tutmak gerekse karşı tarafta yılgınlık ve bıkkınlık 
yaratmak için gereklidir. İşte bu yüzden de EYP tipi saldırılar terörist için çok önemlidir, zira bir ya da iki militanın ucuza maledip kolayca hazırladıklar ve güvenli bir mesafeden söz gelimi cep telefonu ile patlattıkları bir EYP'nin neden olacağı birkaç can kaybı, yaralılar ve ağır hasar görmüş aracın fotografları, kamuoyunda önemli etkiler yaratabilir.

Bu yüzden, Türkiye gibi terörle mücadele eden bir ülkenin EYP tipi tuzaklara karşı azami korumalı araçlara sahip olması, sadece taktik bir ihtiyaç değil aynı zamanda psikolojik mücadelenin de bir gerekliliğidir.

Dolayısıyla Türkiye, kendi mücadelesini kendi aklı, kendi taktiği ve kendi teknolojisi ile sürdürmek mecburiyetindedir.

31 Mart günü teslim edilen Kirpi araçlarına yakından göz atalım:

Kirpi, KKK ihtiyacı için başlatılan Taktik Tekerlekli Araç Projesi (TTA) kapsamında tedarik ediliyor. TTA Projesi, 4 grup altında farklı görev, ağırlık ve tiplerde araçların tedariğini içermekte. Bu grup ve tiplerin dağılımı ise şöyle:

1. Grup: 413 adet ¾ ton Komuta Kontrol Aracı, 448 adet ¾ ton Yük ve Personel Aracı,

2. Grup: 706 adet 2 ½ ton  Yük ve Personel Aracı,

3. Grup: 468 adet Mayına Karşı Korumalı Taktik Tekerlekli Araç,

4. Grup: 282 adet 5 ton Yük Aracı, 403 adet 10 ton Yük Aracı

18.12.2008 tarihli Savunma Sanayii İcra Komitesi toplantısında 1. Grup araçları için Otokar; 2, 3 ve 4. Grup araçları için ise BMC seçildi. Toplam 468 adet Kirpi, 3. Grup kapsamında üretilmekte. Teslimatlar 3 yıl içinde tamamlanacak.

Tam adı BMC-350-16Z Kirpi olan bu araç kamuoyuna ilk kez İstanbul'da 2009 yılında düzenlenen IDEF 2009 savunma fuarında tanıtıldı.

BMC, MRAP tipi bir araç için Araştırma - Geliştirme (ArGe) çalışmalarına 2005 - 2006 arasında başladı. Aracın geliştirilmesinde, İsrailli zırhlı araç üreticisi Hatehof'dan destek alındı. Zaten bu süreç sonunda doğan Kirpi, Hatehof tasarımı Navigator MRAP'ın bir türevi, Türkiye'ye uyarlanmış şekli.

15t ağırlık sınıfında ve 4x4 çekişli olan Kirpi, 8.9lt Cummins ISLe 350 turbo-dizel motor ve Allison 3000SP aktarma organı kullanıyor. Araç, şoför, araç komutanı ve 10 tam teçhizatlı asker taşıyabiliyor. Menzili 800km olan aracın korumasını artırmak için ilave zırh modülleri eklenebiliyor.

Kirpi'nin mayın koruma seviyesi ile ilgili açık kaynaklarda net bir veri bulunmuyor. Ancak Kirpi'nin atası olan Hatehof Navigator'un STANAG 4569 Level 3 korumasına sahip olduğu, gövde altının ise el bombaları ve mayınlara karşı Level 3b seviyesine kadar koruma sağladığı biliniyor.

Kirpi, Türkiye'nin MRAP alanında hizmete aldığı ilk araç. BMC'nin askeri zırhlı araç tecrübesinin mihenk taşını BTR 8x8 zırhlı personel taşıyıcı modernizasyonu teşkil etmekte. Bunun haricinde silahlı kuvvetler için taktik tekerlekli araç üreten şirketin, zırhlı araç geliştirme ve üretim tecrübesi bulunmuyor. Dolayısıyla Kirpi, şirket için aynı zamanda bir rüşd ispatlama vesilesi olacak. Bu nedenle, yabancı bir ortak ile işbirliğine gidilmesi ve teknoloji, tecrübe transferi gerçekleştirilmesi makul ve mantıklı bir yöntemdir. Ancak eğer şirket, Türkiye'nin kendine özgü coğrafi koşulları ile terörle mücadele ihtiyaçlarına yönelik olarak tasarımı tadil edemezse, başka bir deyişle özgün ihtiyaçlara özgün çözümler geliştiremezse...

İşte o zaman harcanan para ve emekler boşa gitmiş olacaktır.

Kirpiler, Türk ordusuna hayırlı olsun...



Çevrimdışı Bulancaklı

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 45
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #103 : 11 Nisan 2011, 20:54:30 »
 "Bu nedenle, yabancı bir ortak ile işbirliğine gidilmesi ve teknoloji, tecrübe transferi gerçekleştirilmesi makul ve mantıklı bir yöntemdir. Ancak eğer şirket, Türkiye'nin kendine özgü coğrafi koşulları ile terörle mücadele ihtiyaçlarına yönelik olarak tasarımı tadil edemezse, başka bir deyişle özgün ihtiyaçlara özgün çözümler geliştiremezse'' bu cümleyle ilgili bi kaç soru sormak istiyorum.
Yakın zamanda mrap alımı olurmu? Çünkü 468 tane alım oldukça yüksek bi rakam gibi gözükmekte..
Yeni alım olursa şu anki mrap üzerinden mi yoksa en baştan tasarım mı olur?

Çevrimdışı orko_8

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 183
  • 3
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #104 : 11 Nisan 2011, 22:05:56 »
Bu soruya cevap vermek için öncelikle Kirpi'lerin hizmete girmeleri, sahada kullanılmaları, gerekirse iyileştirmeler ve geliştirmeler için geri-bildirimlerin yapılması yani ürün çevriminin tamamlanması gerekir. Resmen hizmete girdiğine göre belli bazı testleri geçmiş olması gerekir ancak gerçek oeprasyon sahasında kullanılması ve varsa eksikliklerinin tespit edilmesi gerekli. Ancak ondan sonra belki yeni bir proje başlatılır. Ha aynı zamanda farklı tip ve görevlerde değişik MRAP araçları için tedarik projeleri var mıdır, bilemiyoruz. En azından duyurulmuş bir proje yok.

Çevrimdışı Bulancaklı

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 45
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #105 : 11 Nisan 2011, 22:37:49 »
Hatehof Navigator dan türetilen bir mraptan bmc mrap ailesi ortaya çıkarmı?
Türkiye de mrap ihtiyacı uzun vadede ne?
şimdiden teşekkürler

Çevrimdışı orko_8

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 183
  • 3
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #106 : 11 Nisan 2011, 22:42:15 »
Bu BMC'ye bağlı biraz da, BMC'nin ArGe'ye vereceği ağırlığa.

Türkiye bu araç tipi ile yeni tanıştı. İhtiyacın belirlenmesi ve yaygınlaştırılması için zaman gerekecektir. Bu süreçte bu tip araçların kuvvetli ve zayıf yönleri tespit edilecektir. İhtiyaçlar buna göre olgunlaştırılacaktır vs. FNSS de Pars'ın tasarımını ABD'li bir firmadan aldı ama bu tasarımı geliştirdi, üstüne kendinden bir şeyler kattı ve ufak ufak bir yerlere gelmeye başladı. Otokar Cobra'da ha keza. Eğer BMC de bu müspet örnekleri doğru takip ederse özgün bir araç ailesinin çıkmaması ve ihracatta başarılı olmaması için bir sebep yok.

Çevrimdışı Bulancaklı

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 45
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #107 : 11 Nisan 2011, 22:48:45 »
teşekkürler zaman gösterecek sanırım

Çevrimdışı HDS

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 296
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #108 : 12 Nisan 2011, 10:24:11 »
Alıntı yapılan: Bulancaklı
Yakın zamanda mrap alımı olurmu? Çünkü 468 tane alım oldukça yüksek bi rakam gibi gözükmekte..
Yeni alım olursa şu anki mrap üzerinden mi yoksa en baştan tasarım mı olur?

Aslında 468 MRAP büyük bir rakam değil.. 468 MRAP, ortalama, yaklaşık 10'ar kişilik askeri nakledebilirken, toplamda bir mekanize tugayı ya da belki üç taburu ancak mobilize edebiliyor demektir.. Öte yanda, intikallerin bir çoğu 10 altında personel ile yapılmak zorunluluğundadır.. Otokar Kobra ile birlikte dengeli bir karma haline gelebilir..

MRAP meselesi enteresan bir mesele.. Kullanımı sırasında gözetilmesi gereken kaygılar biraz farklı.. En nihayetinde bunlar mayına ve en önemlisi mayınlı/silahlı pusuya karşılar.. Çoğunlukla pusuyu atan hasmın elinde saldırılacak anı ve hedef alınacak aracı seçme lüksü var.. Dolayısı ile bu tür zırh altındaki araç ile intikal söz konusu olduğunda "önde BTR gider, arkada Unimog" gibi bir rahatlık olamaz.. Elinde tetik olan adam 9 tane zırhlının arasından zırhsızını, hazırlıksızını bulur.. Ondan bu şekilde zırhlanmak yüksek adetleri, verimliliği ve buna adapte olmayı zorunlu kılar.. Bu araçlar ile saldırı/pusu defetmek de ateşe ateşle mukabele etmek de şimdiye dek alıştığımızdan farklı metodlar gerektirir..

Otokar da Kale ve Kaya için verilecek ilave bir sipariş dizisini bekliyorlardı.. Belki yerli, belki ihracat.. Ancak herhalde ileride ek MRAP siparişleri olacaktır.. Bu kuvvet tarafından MRAP ekolünün ne kadar benimsendiği ile de alakalı.. Çok faydalı olacakları ve görece az sayıdaki değerli personeli, çok kritik zamanlarda güven altında ve kayıpsız rahatlıkla intikal ettirebilecekleri aşikar..

Çevrimdışı arnork

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 98
  • 0
TAKTİK TEKERLEKLİ ARAÇ VE MRAP PROJELERİ
« Yanıtla #109 : 13 Mayıs 2011, 14:49:13 »
Arkadaşlar dün izmirden kemalpaşaya gidiyordum. Uşak yönünde onlarca BMC nin taktik tekerlekli taşıyıcı araçlarını gördüm. Sanırım 2.5 ton sınıfı araçlardı. Hem araba sürüp hemde resim çekemedim birde hava yağışlıydı. ama ne zaman o yoldan gitsem bu tür araçlar görüyorum. Henüz kirpileri göremedim ama yakındır inşallah görmem :D

Bir ara resim çekmeye çalıştım ama önümdeki kamyonlar saolsun yol vermediler, bende biraz hız yapayım derken polislere yakalandım :D  290 tl ceza yedim :D Ama bir iki kare resim çekebildim :D onlarda yağışlı hava yüzünden net çıkmadılar maalesef.

Neyse, araçlarda birşey dikkatimi çekti daha doğrusu yolculuklarında dikkatimi çekti. Neredeyse 20ye yakın araç gördüm ama konvoy halinde gitmiyorlardı. Hepsi birbirinden en az  1km arayla yol alıyorlardı. Nedendir anlamadım ..

Araçların çok güzel bir görüntüsü var. İnanılmaz hızlılardılar, otomobilleri solluyarak ilerliyorlardı.Çok çevik ve seri hareketleri vardı. Sanki kamyon değil jeep gibi gidiyorlardı. BMC gerçekten güzel araçlar yapmış. Tebrik ediyorum .