Gönderen Konu: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)  (Okunma sayısı 165975 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı safsata00

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 53
  • 10
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #470 : 04 Mayıs 2022, 10:00:16 »
BMC keşke Sancak Ethem’de kalsaydı, çok az olsa da Altay için bir ümit olabilirdi ?!

Hocam ironi olarakmı yoksa ciddenmi böyle düşünerek yazdınız bilmiyorum ama,Tosyalının BMC ye elatarken bile çok rahatsız olduğu bilinen bir gerçek.Özellikle Tank Paleti üzerinden yapılan olumsuz eleştirilerin ve RR un KATAR hikayesi üzerinden sosyal medyanın yaklaşımları dolayısıyla,BMC nin tosyalı ya geçerken TRMOTOR dan ayrıldığı,hatta yine bu sıkıntılar yüzünden elinde olsa ALTAY projesi ve motor işindende çıkmak istediği hatta Karasuyu da bu minvalde kapattığı yönünde ciddi söylentiler mevcut.Ne kadar doğru bilemeyiz tabi.Sonuçta söylenti.

Aslında bu söylentilerden dolayı,yine BMC yi bir nevi ETHEM SANCAK a sözler karşılığı veren AK Parti nin,sırf gündemden bu söylentiler artık düşsün diye BMC yönetiminin değişmesine vesile olduğunu ve buna içerleyen sancak ında eleştirel son söylemleri üzerine partiden ihrac durumunda kaldığıda paylaşılıyor medyada.Devrim kendi çocuklarını yer sözünün acaip bir versiyonu oluyor ama mümkün tabi.
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 10:03:36 Gönderen: safsata00 »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7730
  • 457
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #471 : 04 Mayıs 2022, 10:09:34 »
BMC keşke Sancak Ethem’de kalsaydı, çok az olsa da Altay için bir ümit olabilirdi ?!

Ethem Sancak ile AKP boşandı , duymadınız mı?

Konu Mius... Motoru da TF6000 olacak...
Ukrayna     AI-322F   motoruyla prototip uçacak . Yetiştiğinde yerli üretim TF6000 entegre edilecek.

Bizdeki yöntem belli , yabancı motor ile prototip yap , motoru sonra yerlileştir.

Tıpkı CTS-800 yerine TS-1400 , Doosan yerine BATU  , F-110 yerine ? üretmeye çalıştığımız gibi.

Burada izlenen yol doğru, süreç yanlış.

Biz hep motoru üreten ülke bize ;
" Hayır , size seri üretim için motor vermeyeceğiz" dedikten sonra yerli üretim kararı alıyoruz.
Ki  prototip üretilip, testler yapılması sonrası 3-5 yıllık bir zaman kaybından sonra bu sürece başlıyoruz...

Yetkililer ; " Efendim prototip-motor uyumu olmayabilir , bunun için prototip başarılı olduktan sonra yerli motor kararı aliyoruz" diye bir savunma yapılabilir. Ama prototiplerce kullandığımiz motorlar Dünya'nın en iyi-kaliteli-kanıtlanmış motorları  (MTU-883 , F-110 , CTS800)  ki bizim bunlardan daha iyi motor yapma ihtimalimiz %5.

Siz bakmayın Akşit'in , Demir'in ;
" Bizim motor daha iyi olacak" dediklerine , bunlar F-110, CTS800-4A ayarında motor üretseler öpüp başlarına koyarlar...

Tabi bir haksızlık da yapmayalım bu iş büyük oranda para meselesi , kaynak meselesi...
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 10:15:19 Gönderen: serkan1976 »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3657
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #472 : 04 Mayıs 2022, 10:18:54 »
Alıntı
Burada bakılacak parametreler belli.Efendim yanma odası sıcaklığı metalurjik kapasitemiz yetmiyor.İyide TB2 nin yanma odası durumu nedir?Hızı nedir?.Peki sahadaki etkisi nedir?Mübarek kök söktürüyorsa,200km gitse ne olur?800km gitse ne?Keza MİUS a  görev tanımı verirken,biz 2000km mi gitmesini istiyoruz yoksa 1000km fazlasıyla yetermi?.Yada önce düşük hızlarda kapasitesini ölçüp,sonra yüksek hızlarda başka görev tanımı olan ayrı bir MİUS mu yapacağız?Yani en basitinden mesela ANADOLU LHD ye inecek MİUS için bize hangi hızda MİUS gereklidirki sorunsuz olsun.

Elmayla armudu karıştırmamak lazım. TB2’deki 4 zamanlı patlarlı benzinli/ya da tB3’deki dizel motor ile MIUS ve MMU’da kullanılacak gaztürbini esaslı jet itkili düşük by-pass türbofan motor aynı şey değil.
Gaz türbini esaslı jet motorunun teknik esaslarındaki sorunlardan ötürü, daha sanal ortamda bilgisayarda ve kağıt üstündeki MMU motorunda sıkıntı var. Mahmut Akşit, projelendirilen motorun daha büyük olduğunu ve de önce motorun belirlenip, ondan sonra uçağın yapımına soyunulması gerektiğini belirtmişti. Olay kaç km menzili olacak şeklinde basite indirgenemez.

Bu motor ya çalışır; ya da çalışmaz.

TEİ büyük bir başarı ile TS1400 motorunu yaptı. Çalıştırdı. Şimdi Gökbey’i uçurmasını bekliyoruz. Ancak bu motor, daha önceki paylaşımlarımda da belirttiğim gibi bir türbofan motora göre oldukça basit bir türboşaft motordu. Sıcak bölümlerde 1400 santigrat derecelere dayanacak türbin bıçakları olan bir motordu. F110 motoru ise 1510santigrat derecelere çıkan bir motor. 5inci nesil 35000lbf Sınıfı motorlarda 1700+ santigrat derecelerde türbin giriş ısısı mevcut. F22’nin, artık eski sayılabilecek motorunda türbin hava giriş ısısı 1649 santigrat derecedir. Bunların ötesinde yeni nesil stealth uçaklarda kullanılan motorlarda değişken by-pass lı motorlar kullanılmaya başlanıyor artık. F35’in üzerindeki f135 motorunun türbin giriş ısısı 1982 santigrat derece.

Durum böyle iken, burada tartışılan konu, MMU’nun özgün stealth motorunun sıhhatli bir şekilde zamanında yapılabilirliği. Tüm Savunma sanayiine gönül vermişler gibi bizlerde, ikinci bir Altay olayı ile karşılaşma korkusundan Altay benzetmesi yapıyoruz.

MIUS’ta kullanılacak motor da 6000lbf itkili ufak bir türbofan motor. Bunu dahi henüz yapamamış olmamızdan ötürü (en azından yapıldığı henüz açıklanmadı), Ukrayna Motor-Sich firmasından motor satın alınıyor. Bu firma çok daha eski Sovyet teknolojisi ile motor üretiyor. Ama komple motor üretebilme becerisi var. Biz daha üstün teknolojiye sahibiz ama henüz komple bir özgün türbofan motor yapabilmiş değiliz. MIUS, stealth bir uçak olacağı için, Motor Sich motorundan ziyade MIUS’a özgün TEi’nin imal ettiği stealth yapıda bir motor imal edilmesi gerekir. Prototip için Ukrayna motoru iş görebilir. Ama başkasının motoruyla gerdeğe girmek yanlış olur.
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 10:22:36 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2754
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #473 : 04 Mayıs 2022, 11:38:33 »
http://youtu.be/AeaeELG93QA
Uçağa motorun sığmayabileceği konusunda bir söylem yok.


Hayır, öyle bir ifadesi yok. O doğru. Söylediği şudur: Motor çapının biraz büyük olması nedeniyle tartışma olduğunu söyledi.

Röportajı yapan kişi, bu noktada, (ya bilgisizlikten ve kasıtsız olarak, ya da fazla bilgiden ve kasten) birazcık kaba bir şekilde Mahmut Hoca'nın sözünü kesti. Videonun tamı tamına 42:06 anında.

Cümleyi bitirebilseydi, biz burada varsayımlar üzerinden tartışmayacaktık...
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 11:52:41 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı korsan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 360
  • 15
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #474 : 04 Mayıs 2022, 12:07:56 »
hocam, tartışılacak çok bir şey yok kanaatindeyim.
video nisan 2022 tarihinde yayınlanmış ve net bir şekilde 12 veya 13 yıllık bir süreden bahsediliyor.
2022+12 = ?

ikinci husus ise çapıyla ilgili söylemesi gerekeni söylemiş,  yarım kalan bir şey yok.




« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 12:24:19 Gönderen: korsan »

Çevrimdışı safsata00

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 53
  • 10
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #475 : 04 Mayıs 2022, 12:26:13 »
http://youtu.be/AeaeELG93QA
Uçağa motorun sığmayabileceği konusunda bir söylem yok.


Hayır, öyle bir ifadesi yok. O doğru. Söylediği şudur: Motor çapının biraz büyük olması nedeniyle tartışma olduğunu söyledi.

Röportajı yapan kişi, bu noktada, (ya bilgisizlikten ve kasıtsız olarak, ya da fazla bilgiden ve kasten) birazcık kaba bir şekilde Mahmut Hoca'nın sözünü kesti. Videonun tamı tamına 42:06 anında.

Cümleyi bitirebilseydi, biz burada varsayımlar üzerinden tartışmayacaktık...


Hocam cidden kusura bakmayın ama hala anlamadığım bir durum var.Benim konuşmasından aklıma gelen,kendi mühendislerinin tasarladığı motorun çapının büyük olduğu yönünde tartışmalar olduğu.Zaten TRMOTOR un tasarımından ayrı bir motordan bahsetmiş oluyor.Ama çapı büyük derken,MMU ya sığmama fikrinden çok,istenen kapasiteyi veren motorların çaplarının daha küçük olması gerekir fikri yüzünden bu bahsi açmış olamazmı sizce?

Çevrimdışı safsata00

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 53
  • 10
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #476 : 04 Mayıs 2022, 12:36:45 »
Alıntı
Burada bakılacak parametreler belli.Efendim yanma odası sıcaklığı metalurjik kapasitemiz yetmiyor.İyide TB2 nin yanma odası durumu nedir?Hızı nedir?.Peki sahadaki etkisi nedir?Mübarek kök söktürüyorsa,200km gitse ne olur?800km gitse ne?Keza MİUS a  görev tanımı verirken,biz 2000km mi gitmesini istiyoruz yoksa 1000km fazlasıyla yetermi?.Yada önce düşük hızlarda kapasitesini ölçüp,sonra yüksek hızlarda başka görev tanımı olan ayrı bir MİUS mu yapacağız?Yani en basitinden mesela ANADOLU LHD ye inecek MİUS için bize hangi hızda MİUS gereklidirki sorunsuz olsun.

Elmayla armudu karıştırmamak lazım. TB2’deki 4 zamanlı patlarlı benzinli/ya da tB3’deki dizel motor ile MIUS ve MMU’da kullanılacak gaztürbini esaslı jet itkili düşük by-pass türbofan motor aynı şey değil.
Gaz türbini esaslı jet motorunun teknik esaslarındaki sorunlardan ötürü, daha sanal ortamda bilgisayarda ve kağıt üstündeki MMU motorunda sıkıntı var. Mahmut Akşit, projelendirilen motorun daha büyük olduğunu ve de önce motorun belirlenip, ondan sonra uçağın yapımına soyunulması gerektiğini belirtmişti. Olay kaç km menzili olacak şeklinde basite indirgenemez.

Bu motor ya çalışır; ya da çalışmaz.

TEİ büyük bir başarı ile TS1400 motorunu yaptı. Çalıştırdı. Şimdi Gökbey’i uçurmasını bekliyoruz. Ancak bu motor, daha önceki paylaşımlarımda da belirttiğim gibi bir türbofan motora göre oldukça basit bir türboşaft motordu. Sıcak bölümlerde 1400 santigrat derecelere dayanacak türbin bıçakları olan bir motordu. F110 motoru ise 1510santigrat derecelere çıkan bir motor. 5inci nesil 35000lbf Sınıfı motorlarda 1700+ santigrat derecelerde türbin giriş ısısı mevcut. F22’nin, artık eski sayılabilecek motorunda türbin hava giriş ısısı 1649 santigrat derecedir. Bunların ötesinde yeni nesil stealth uçaklarda kullanılan motorlarda değişken by-pass lı motorlar kullanılmaya başlanıyor artık. F35’in üzerindeki f135 motorunun türbin giriş ısısı 1982 santigrat derece.

Durum böyle iken, burada tartışılan konu, MMU’nun özgün stealth motorunun sıhhatli bir şekilde zamanında yapılabilirliği. Tüm Savunma sanayiine gönül vermişler gibi bizlerde, ikinci bir Altay olayı ile karşılaşma korkusundan Altay benzetmesi yapıyoruz.

MIUS’ta kullanılacak motor da 6000lbf itkili ufak bir türbofan motor. Bunu dahi henüz yapamamış olmamızdan ötürü (en azından yapıldığı henüz açıklanmadı), Ukrayna Motor-Sich firmasından motor satın alınıyor. Bu firma çok daha eski Sovyet teknolojisi ile motor üretiyor. Ama komple motor üretebilme becerisi var. Biz daha üstün teknolojiye sahibiz ama henüz komple bir özgün türbofan motor yapabilmiş değiliz. MIUS, stealth bir uçak olacağı için, Motor Sich motorundan ziyade MIUS’a özgün TEi’nin imal ettiği stealth yapıda bir motor imal edilmesi gerekir. Prototip için Ukrayna motoru iş görebilir. Ama başkasının motoruyla gerdeğe girmek yanlış olur.

Bak hocam.Cidden elma ve armudu karıştırıyoruz.Burda mesele TEİ nin bu tür motorları üretip üretemeyeceği.Akşit şuan kesinlikle üretecek kapasiteye ulaştık ve üretiriz diyor.Ve adamın zamanında Hatırlayın PD170 içinde TS1400 içinde aynı söylemleri yapıyorduk,metalurjisinden tutunda yanma odasına kadar.Adamarın 40 yıllık birikimi ve yaptığı ürünler ortada.Karşılaştırmasınıda ALTAY motoru gibi hiç tecrübemiz olmayan hiçbir parçasını üretmediğimiz ve yeni başladığımız bir sistem üzerinden yapmamız yanlış.Yani mesela KALE nin KTJ 3500 ünde yaşadığı problemleri örnek olarak versek yine anlayacağım.Farkında olmayabiliriz ama bildiğiniz seramik üreten züccaciye firması füze motoru yaptı ya bu ülkede.KTJ1750 nin çıkış hızına bakın.

Hatta adamlar sıfırdan yaptıkları halde,normalden çok daha kısa sürede ve yaptıkları anda sorunsuz çalışır durumda yaptılar motorları.Adam tek tek sayıyor zaten bir motor üretmek için gerekli parametreleri.Projelendirmek,metalurjisini bilmek,motoru üretecek tesis.Üçüde mevcut diyor şuan.Üstüne çok uzun sürdüğü için stabil bir ortamda gerekir diyor.Bunlardan biri olmasa üretemezsiniz.TEİ ayrıca PW motorlarınında komple bakımını ve parça üretimini yapıyor.Burada daha düne kadar hikaye metalurji bilgisinden ziyade,yanma odası ve türbin kanatcıklarının üretim proseslerine sahip olmaktı.Tek kristal üretim teknolojisi gibi.Artık bu seviyeyede ulaşmış durumdayız.Bzideki korku,asıl olarak mesela 1900 derecelerde çalışabilecek bir yanma odası üretimi gerçekleştirebilirmiyiz durumu.Çünkü 35000lbf güç üretebilecek motor elde etmek istiyorsak böyle bir kapasitemiz olmalı diyoruzda,Bunu üretebilecek firmanın başındaki CEO,artık bu teknolojiye sahibiz ve üretebiliriz diyor.Şimdi TEİ ye hakim bu CEO nun üretebiliriz dediği ve önceden üretebiliriz deyipte yaptığı ürünler ortadayken,bize bunu üretemeyeceğini düşündüren fikir nereden geliyor.

Ayrıca yanılma olasılığınızın olduğu bir başka durum daha var üstadım.Sizin bahsettiğiniz yanma odası metalurji gereksinimindeki farklılıklar en fazla 1200 dereceye kadar bir yanma gerekiyorsa söz konusu.1200 derece sıcaklığa kadar kullanabildiğiniz bileşenlerle,bu sıcaklıktan sonra kullanabildiğiniz bileşenler farklı.1400 derecede helikopter motorunda kullandığınız metalurjiyle 1900 derecede kullandığınız metalurjide,süperalaşım bileşenlerinden çok,Hava soğutma verimliliği ve termal bariyer kaplamadaki becerileriniz giriyor işin içine.Yanma odası aerodinamiği,hava ve yakıt karışma oranı ve irtifaya göre bunun ayarlanma parametreleri asıl sıkıntı çıkaracak hususlar.Kısacası tecrübe gerekiyor.Ama halihazırda benzer projelerde ve parça üretim sisteminde çalıştıysanız zaten neyin ne olduğuna az çok vakıfsınız demektir.

Başka bir örneklemde mesela MMU gövde tasarımı.TUSAS çok rahat F16 nın birebir benzeri bir uçağı üretebilecekken,MMU da buna yakın bir beceri gösteremeyeceği için BAE den destek alıyor.Çünkü BAE bu tecrübeye sahip.Uçacak uçağın karakteristiğinden,malzeme dayanımına,iskelet yapısı aerodinamiğine kadar çeşitli kompanentlerde yüzlerce uçak üretim tecrübesi ve kataloğuna sahip bir firmadan doğrulama almak işlemleri kısaltıyor çünkü.TUSAS de eninde sonunda yapar ama 3 sene yerine 10 senede.Fakat TEİ nin tecrübesi öyle değil işte.

Üstelik madem TS1400 MOTORU türbofan motora göre oldukça basit bir türboşaft motordu niye dünyada 7-8 ülke üretebilecek kapasitede.ÇİN bile lisans altı üretim yapıyor.Yada Hindistan da durum nedir.?motor üretmek için gerekli parametreler.Projelendirmek,metalurjisini bilmek,motoru üretecek tesis,tecrübeli personel,yeterli ve devamlılığı olan kaynak,müşteri ve üretimde sürekliliği sağlama.Üstüne çok uzun sürdüğü için stabil bir ortamda gerekir.Bunlardan biri olmasa üretemezsiniz.Yada üretmeye değmeyeceğinden vazgeçersiniz.Üretemeyen ülkelerde bunlardan biri eksik kaldığından üretemiyor.

Zaten kimsenin helikopter motoru 1400 derece,yada turboşaft motor başka bu başka gibi örneklemlerle bir sıkıntısı yok.Bende bahsederken,bu firmanın zamanında bu ürünleri çıkaracağım dediğinde söylenenlerle,şimdi MMU motorunu yaparız dediğindeki söylenenlerin aynı olduğunu betimlemek ayrıca bir ürünü yaparız dediğinde yaptığını örneklemek için kullanmak istemiştim yaptığım paylaşımı.

TEİ bir tümosan yada Figes değil.Hele BMC hiç değil.TRMOTOR un proje kısmındaki paylaşımdada neredeyse çıkacak motorun F110 benzeri olduğunuda görürsünüz.Kısacası,Yapılan ürünler ortada.Yapacağız diyen yetkin kişilerin paylaşımları ortada,çıkacak ürün için yapılan paylaşımlarda ortada.Zaten tüm yetkili ağızlarda yapılmasının çok zor olduğu için dünyada 3-5 ülke yapabiliyor ve bizde yapabilecek durumdayız derken,ısrarla yapabilmek için yabancı ortaklığa ihtiyacımız var yoksa yapmak hayal düşüncesinin kaynağını sorguluyorum sadece.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2754
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #477 : 04 Mayıs 2022, 12:58:45 »
Hocam cidden kusura bakmayın ama hala anlamadığım bir durum var.Benim konuşmasından aklıma gelen,kendi mühendislerinin tasarladığı motorun çapının büyük olduğu yönünde tartışmalar olduğu.Zaten TRMOTOR un tasarımından ayrı bir motordan bahsetmiş oluyor.Ama çapı büyük derken,MMU ya sığmama fikrinden çok,istenen kapasiteyi veren motorların çaplarının daha küçük olması gerekir fikri yüzünden bu bahsi açmış olamazmı sizce?

Dedim ya, sunucu cümleyi tamamlamasına izin verseydi, biz konu hakkında daha sağlıklı konuşabilirdik. Tartışma kimler arasında çıktı? Kendi aralarında mı tartışıldı yoksa TUSAŞ ile mi tartışıldı bu durum? Bunu bilmiyoruz.

"TUSAŞ ile tartışıldıysa, tasarımı dondurulmuş gövdeye uymamıştır ve o yüzden tartışıldı" diye bir varsayım üzerinden konuşuyoruz işte.

Motoru biz kendi teknolojimizle üreteceksek, motor çapı neden biraz büyük olmak zorunda? Çünkü sıcak sektörde 2000 derecelere çıkacak teknolojimiz henüz yok. Sanıyorum 1400-1500 derece civarlarındayız şu anda. O durumda debiyi artırarak istenilen itki alınır, bunun başka yolu yok. Bu da çapın büyümesi demek. Yani bizim için son derece normal bir durum.

RR üretecekse bu motoru, o zaman sıcak sektörde 2000 dereceler görülebilir ve çap da en azından F110 boyutlarına iner. Ama o koşulda işe RR ile 5 yıl önce başlanmalıydı. Boşuna vakit kaybedildi.

Neyse, inşallah RR ile işler pürüzsüz ilerler ve motoru sorunsuz temin edebiliriz. RR, Tempest Projesi için çapı büyük bir motoru zaten tasarlamak zorunda. O açıdan şanslı sayılırız.

Ya da tasarımı dondurulmuş dahi olsa, MMU'da motor yuvası geniş tutulmuştur.  Çap azıcık büyüse bile yerli motor o yuvaya sığıyordur. Göreceğiz artık.
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 13:14:19 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2754
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #478 : 04 Mayıs 2022, 13:23:35 »
Bzideki korku,asıl olarak mesela 1900 derecelerde çalışabilecek bir yanma odası üretimi gerçekleştirebilirmiyiz durumu.Çünkü 35000lbf güç üretebilecek motor elde etmek istiyorsak böyle bir kapasitemiz olmalı diyoruzda,Bunu üretebilecek firmanın başındaki CEO,artık bu teknolojiye sahibiz ve üretebiliriz diyor.Şimdi TEİ ye hakim bu CEO nun üretebiliriz dediği ve önceden üretebiliriz deyipte yaptığı ürünler ortadayken,bize bunu üretemeyeceğini düşündüren fikir nereden geliyor.

Bu kısım doğru değil. Mahmut Hoca'nın dediği şu: "35.000 LBS itki üretecek motoru yaparız." Adam "yanma odasında 1900 dereceye çıktık, o yüzden yaparız" demedi. Hatta yanma odasında ulaştığımız sıcaklığa dair hiç bir şey söylemedi.

Ve ayrıca, kimse "TEİ MMU motorunu üretemez." de demedi. "35000lbf güç üretebilecek motor elde etmek istiyorsak yanma odasında 1900 dereceleri görmeliyiz, böyle bir kapasitemiz olmalı" da demiyoruz. Dediğimiz şey o'nun dediği ile aynı. TEİ o motoru üretebilir ama yerli motor RR'un motorundan birazcık büyük olur.
« Son Düzenleme: 04 Mayıs 2022, 13:33:24 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı safsata00

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 53
  • 10
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #479 : 04 Mayıs 2022, 13:37:17 »
Hocam cidden kusura bakmayın ama hala anlamadığım bir durum var.Benim konuşmasından aklıma gelen,kendi mühendislerinin tasarladığı motorun çapının büyük olduğu yönünde tartışmalar olduğu.Zaten TRMOTOR un tasarımından ayrı bir motordan bahsetmiş oluyor.Ama çapı büyük derken,MMU ya sığmama fikrinden çok,istenen kapasiteyi veren motorların çaplarının daha küçük olması gerekir fikri yüzünden bu bahsi açmış olamazmı sizce?

Dedim ya, sunucu cümleyi tamamlamasına izin verseydi, biz konu hakkında daha sağlıklı konuşabilirdik. Tartışma kimler arasında çıktı? Kendi aralarında mı tartışıldı yoksa TUSAŞ ile mi tartışıldı bu durum? Bunu bilmiyoruz.

"TUSAŞ ile tartışıldıysa, tasarımı dondurulmuş gövdeye uymamıştır ve o yüzden tartışıldı" diye bir varsayım üzerinden konuşuyoruz işte.

Motoru biz kendi teknolojimizle üreteceksek, motor çapı neden biraz büyük olmak zorunda? Çünkü sıcak sektörde 2000 derecelere çıkacak teknolojimiz henüz yok. Sanıyorum 1400-1500 derece civarlarındayız şu anda. O durumda debiyi artırarak istenilen itki alınır, bunun başka yolu yok. Bu da çapın büyümesi demek. Yani bizim için son derece normal bir durum.

RR üretecekse bu motoru, o zaman sıcak sektörde 2000 dereceler görülebilir ve çap da en azından F110 boyutlarına iner. Ama o koşulda işe RR ile 5 yıl önce başlanmalıydı. Boşuna vakit kaybedildi.

Neyse, inşallah RR ile işler pürüzsüz ilerler ve motoru sorunsuz temin edebiliriz. RR, Tempest Projesi için çapı büyük bir motoru zaten tasarlamak zorunda. O açıdan şanslı sayılırız.

Ya da tasarımı dondurulmuş dahi olsa, MMU'da motor yuvası geniş tutulmuştur.  Çap azıcık büyüse bile yerli motor o yuvaya sığıyordur. Göreceğiz artık.

Üstadım tekrar edeyim.Yanma odası sıcaklığında kabaca 1200 dereceyi geçtiğiniz anda Nikel bazlı süper alaşımlı üretim devreye girer.Çok parçalı imalat ile üretiyorsanız 1400-1500 dereceleri,Bunu kanal soğutmalı ve tek kristal olarak üretiyorsanız 1800-1900 dereceleri görürsünüz.Seramik bazlı üretimlerde bu durum 2000 derecenin üzerinede çıkarda,henüz ticari bir üretimi yok.Çalıştığım eski meslek icabı Silisyum bazlı bileşenlerin 2000 derece üzerinde çalışabildiğini ve brülör termodinamiği kullanıldığından HAVA-YAKIT karışım be soğutma lişkilerinin verimde oluşturduğu farklılıkları çok yakından gözleme imkanım oldu.Dolayısıyla eğer biz TS1400 de 1400-1500 dereceleri görebildiysek,gerekli soğutma ve Alüminyum bazlı termal bariyer kaplama teknikleriyle 1800-1900 dereceleride görebilecek altyapıya sahibiz demektir.

Bizde sıkıntı yanma odası metalurjisi değil artık malesef.

O yüzden diyorum yani bu konuda başka bir iş var diye.