Gönderen Konu: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)  (Okunma sayısı 164673 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #450 : 03 Mayıs 2022, 10:09:32 »
TF6000'in 6000-10000 Ibf arasındaki gücü MİUS için yeterli mi?

6 bin ton max. kalkış ağırlığı ( ki bizimkiler bir sürü extra zerzevat yükleyeceklerdir mutlaka) ve yaklaşık 12 metre MİUS...

Dünya'da MİUS muadili sistemlerde kullanılan motorlar ve itiş güçleri nedir acaba?
RR’un Adour jet motoru 6000lbf/9000lbf (art yakıcısız/yakıcılı) itki üreten motoru. BAE Systems’in 8000kg lık Taranis IHA’sının prototipinde kullanılmıştı.

Ek not: 6bin ton değil. 6ton kalkış ağırlığı var MIUS’un 😀
« Son Düzenleme: 03 Mayıs 2022, 10:11:00 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7656
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #451 : 03 Mayıs 2022, 10:40:59 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #452 : 03 Mayıs 2022, 15:35:19 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?
Bu sorunun ilk bölümünü Sn Akşit’e sormak lazım.
İki adedi Hürjet’i rahat uçurur. Hatta belki biraz daha güçlü olarak yapılırsa, CAS görevli ve uçak gemisi kalkışlı Hürjet için daha iyi olabilir.
Saab Gripen ilk bloklarda f404 (17700lbf itkili) motor kullanıyordu. Bu motor art yakıcısız, 10500lbf itki üretiyor. Yani iki adet TF6000’den düşük. Şu anda Hürjet’in gövde tasarımını yapan (Gripen’inkini de onlar yapmıştı) Akaer/Brezilya firması yardımıyla “airframe” tasarımı doğru yapılırsa 2 adet 10000lbf’lik TF6000 ile Hürjet Gripen kadar iyi bir uçak olabilir.
« Son Düzenleme: 03 Mayıs 2022, 15:36:11 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı emre34

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 93
  • 4
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #453 : 03 Mayıs 2022, 15:45:31 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?
Baykar için değil tusaş mius için yapıldı ama temel kotil şuan başka insansız hava aracı projesi olmadıklarını söyledi yani tusaş mius şuan için öncelik değil muhtemelen Baykar olduğu için önceliği diğer projelere verdiler

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7656
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #454 : 03 Mayıs 2022, 16:06:26 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?
Bu sorunun ilk bölümünü Sn Akşit’e sormak lazım.
İki adedi Hürjet’i rahat uçurur. Hatta belki biraz daha güçlü olarak yapılırsa, CAS görevli ve uçak gemisi kalkışlı Hürjet için daha iyi olabilir.
Saab Gripen ilk bloklarda f404 (17700lbf itkili) motor kullanıyordu. Bu motor art yakıcısız, 10500lbf itki üretiyor. Yani iki adet TF6000’den düşük. Şu anda Hürjet’in gövde tasarımını yapan (Gripen’inkini de onlar yapmıştı) Akaer/Brezilya firması yardımıyla “airframe” tasarımı doğru yapılırsa 2 adet 10000lbf’lik TF6000 ile Hürjet Gripen kadar iyi bir uçak olabilir.

Ben çok çok büyük zaruret olmazsa ben Hürjet'in çift motorlu olacağını düşünmüyorum...

T7  tek motorlu... T-50 tek motorlu. Dünya devleri iyi bir motor ( F-404 , F-414 ) bulabiliyorsa  tek motordan şaşmıyor...Bakım idame , masraf azalıyor çünkü

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #455 : 03 Mayıs 2022, 16:48:13 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?
Bu sorunun ilk bölümünü Sn Akşit’e sormak lazım.
İki adedi Hürjet’i rahat uçurur. Hatta belki biraz daha güçlü olarak yapılırsa, CAS görevli ve uçak gemisi kalkışlı Hürjet için daha iyi olabilir.
Saab Gripen ilk bloklarda f404 (17700lbf itkili) motor kullanıyordu. Bu motor art yakıcısız, 10500lbf itki üretiyor. Yani iki adet TF6000’den düşük. Şu anda Hürjet’in gövde tasarımını yapan (Gripen’inkini de onlar yapmıştı) Akaer/Brezilya firması yardımıyla “airframe” tasarımı doğru yapılırsa 2 adet 10000lbf’lik TF6000 ile Hürjet Gripen kadar iyi bir uçak olabilir.

Ben çok çok büyük zaruret olmazsa ben Hürjet'in çift motorlu olacağını düşünmüyorum...

T7  tek motorlu... T-50 tek motorlu. Dünya devleri iyi bir motor ( F-404 , F-414 ) bulabiliyorsa  tek motordan şaşmıyor...Bakım idame , masraf azalıyor çünkü
Tek motorda bakım masrafları az ama tek motorunda zaafları var. Dünyanın en iyi uçaklarına bakarsanız hep çift motorludur. F/A-18, F22, F15, Jaguar, Tornado, Typhoon, Rafale, F4, F14 bunların bazıları. (Rus uçaklarını hiç saymadım)
Hem tek motorla uçağı evine götürebilmek var, hem de asıl, motorun küçük olması nedeniyle motor imalatı ve fiyatı daha avantajlı. Motorun hassas bölgelerinin imalatı hiperbolik oranla zorlaşır motor ebadı büyüdükçe.
Bakarsanız sadece ABD kullanır 29000+lbf itkili tek motoru. Diğer tüm uçak yapımcıları daha küçük çaplı ama çift motor seçeceğini yeğlerler.

Çevrimdışı DoganTuran

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 629
  • 104
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #456 : 03 Mayıs 2022, 17:26:44 »
Hürjetin Marin versiyonu, TCG Anadolu için 4-5 yıllık aşamada imkansız denecek bir durum... Baştan dizayn etmeniz, tüm elektronik-sistem aşamalarını tek tek  teyit etmeniz ve bunu o mesafede kaldırıp- kancayla bile indirebilmeniz için çift motorlu yapmanız gerekir. Bu motorlarında yine marin olması gerekir... Burada da bitmez, Gemide fazladan lojistik-pilot ve insan kaynağı gerekir...
Mius ise, baştan marin tasarlanmış, AB motor versiyonuyla ve kanat+kanart dizaynıyla 1200kg. yükle kalkış yapabilecek, inişte kanca tutmaması durumunda yine bu özellikleriyle, jump'a çarpmadan tekrar uçabilecek ve olası aksiliklerde-operasyonlarda insan riski taşımayan biçilmiş kaftandır.

Hürjet'in, "Jet tekamül ve terör operasyonlarında hava desteği uçağı" görevleri, çok yeterli olacaktır zaten. Bu projeden edilinen deneyimler, MMU aşamasında psikolojik eşiğin aşılması için de gerekli güveni verecektir... TAİ'nin asıl MMU-ATAK2 ve TCG anadoluda güç aktarımı için elzem olan 10 ton üstü nakliye helikopterine yoğunlaşması gerekir... Elinde bu denli önemli-elzem projeler varken, sürekli yeni ve yersiz bir şeylerle çıkma çabasına girmesi, eldeki projelere de "gerekli odaklanmayı yapamama" riskini düşündürür...
TAİ, MMU-ATAK2 ve 10 ton genel maksat helikopterini belirli kalifikasyon aşamasına getirmeden, yeni hiç bir projeden söz etmemesi en doğrusudur...
TAİ-Baykar, Sage-roketsan, TEİ-Kale arasında iş paylaşımının, gerekirse sert çizgilerle çizilmesi şarttır... Aksi halde zaman-bütçe ve insan kaynağımızı heba etmekten öte gitmiyor, bazı çakışan projelerdeki gereksiz şov ve yarış...
« Son Düzenleme: 03 Mayıs 2022, 19:16:03 Gönderen: DoganTuran »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #457 : 03 Mayıs 2022, 20:36:37 »
Sn Doğan Turan,
Söyledikleriniz doğru da, TEİ daha özgün olarak, ancak yeni, eksenel hava akışımlı bir motor yaptı. TJ-300!
Bu motor Turbo-Jet bir motor. TEİ, bugüne kadar hiç Türbofan bir motor yapmış değil. F110 motorunu yapabilecek kapasiteyiz demek başka , o motoru yapmak başka. Onu bıraktım; benzer ama özgün bir motoru yapabilmek daha bir başka! Onun için öncelikle TF6000 gibi görece küçük ama “ara” bir motor yapması lazım ki daha büyük özgün MMU motorunu yapmaya soyunabilsin.
Kale/RR , MMU’nun motorunu yapacak olsa dahi, tamamen kendimize ait bir motor yapmamız şart. Bunu da Türkiye’de yapabilecek tek adres TEİ.
Sn Merzifonlu’nun da açıkladığı gibi, uçağın gövdesini RR motoru sığacak şekilde dar yaptıkları için, düşündükleri özgün motor, çok büyük gelince çuvallamış durumdalar anladığım kadarıyla. Motor ortada yokken uçak yapmanın sıkıntıları bunlar. Şimdi uçağa uyduracak motor arıyorlar. Baştan TEİ’ye ya da Kale/RR’ye motoru yaptırtmaya başlasalardı bu duruma düşmezlerdi.
« Son Düzenleme: 03 Mayıs 2022, 20:42:47 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7656
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #458 : 03 Mayıs 2022, 21:03:24 »
TEİ bu TF6000'i mius'u düşünerek mı tasarladı yoksa başka sistemlerce de kullanılması düşünülebilir mi?
Bu sorunun ilk bölümünü Sn Akşit’e sormak lazım.
İki adedi Hürjet’i rahat uçurur. Hatta belki biraz daha güçlü olarak yapılırsa, CAS görevli ve uçak gemisi kalkışlı Hürjet için daha iyi olabilir.
Saab Gripen ilk bloklarda f404 (17700lbf itkili) motor kullanıyordu. Bu motor art yakıcısız, 10500lbf itki üretiyor. Yani iki adet TF6000’den düşük. Şu anda Hürjet’in gövde tasarımını yapan (Gripen’inkini de onlar yapmıştı) Akaer/Brezilya firması yardımıyla “airframe” tasarımı doğru yapılırsa 2 adet 10000lbf’lik TF6000 ile Hürjet Gripen kadar iyi bir uçak olabilir.

Ben çok çok büyük zaruret olmazsa ben Hürjet'in çift motorlu olacağını düşünmüyorum...

T7  tek motorlu... T-50 tek motorlu. Dünya devleri iyi bir motor ( F-404 , F-414 ) bulabiliyorsa  tek motordan şaşmıyor...Bakım idame , masraf azalıyor çünkü
Tek motorda bakım masrafları az ama tek motorunda zaafları var. Dünyanın en iyi uçaklarına bakarsanız hep çift motorludur. F/A-18, F22, F15, Jaguar, Tornado, Typhoon, Rafale, F4, F14 bunların bazıları. (Rus uçaklarını hiç saymadım)
Hem tek motorla uçağı evine götürebilmek var, hem de asıl, motorun küçük olması nedeniyle motor imalatı ve fiyatı daha avantajlı. Motorun hassas bölgelerinin imalatı hiperbolik oranla zorlaşır motor ebadı büyüdükçe.
Bakarsanız sadece ABD kullanır 29000+lbf itkili tek motoru. Diğer tüm uçak yapımcıları daha küçük çaplı ama çift motor seçeceğini yeğlerler.

Sayın Yaşar , trainer uçaklarda Batı, artık tek motor tercih ediyor dedim. Muharip uçaklarda çift motor tabiki doğru tercih....

Yalnız yukarıda yazdığınız şeyi anlamadım. Biz hangi uçağı RR motor sığacak diye küçük tasarladık demişsiniz... MMU için zaten baştan beri F-110 ölçüsü temel alınarak tasarım yapılmadı mı? RR ne alaka? Ben mi yanlış anladım?
« Son Düzenleme: 03 Mayıs 2022, 21:04:27 Gönderen: serkan1976 »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2708
  • 256
  • DefenceTurk.com
Ynt: Türk İnsansız Savaş Uçağı Projesi (MİUS)
« Yanıtla #459 : 03 Mayıs 2022, 21:06:27 »
Söyleşiyi yapan kişi ya işi bilmediğinden, ya da çok iyi bildiği için en kritik yerde Prof. Akşit'in sözünü kesti. Evet, elde hazır motor olmadan gövde tasarlayınca böyle oldu.

Umarım RR işi yolunda gider ve 2. bir Altay rezaleti yaşanmaz. Tank neyse de, uçaksız kalmak çok tehlikeli olur.