Gönderen Konu: Yerli Güç Grubu Projeleri...  (Okunma sayısı 77469 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2306
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #80 : 07 Aralık 2020, 13:04:44 »
yapilanlardan gurur duymaya mecburuz  yillardir yapilmaya yapilmaya bu ülkeyi salak yerine koydular

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #81 : 07 Aralık 2020, 14:21:14 »
yapilanlardan gurur duymaya mecburuz  yillardir yapilmaya yapilmaya bu ülkeyi salak yerine koydular

Herkes sakin olsun bir. Kimse kimseyi salak yerine koymadı. Kimse de ukalalık yapmıyor. Ter döken herkese de minnet borçluyuz.

Bu motor şimdi olabildi çünkü yapacak kıvama ancak gelebildik. Siyasi otorite de sağolsun büyük inat etti ve oldu.

Ama daha yapılacak işler var. Turbofan motor ve uzaya gidecek roketlerin sıvı yakıtlı motorları var. Tam olarak teknolojiyi edinmedik henüz.

Çevrimdışı Tigerfish

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2234
  • 197
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #82 : 07 Aralık 2020, 15:12:45 »
Elbette ter döken mühendislerimizle gurur duyar ve minnetariz. Motor projesinde acik ve onarilmasi kritik yere isaret edilirse buna ben konstrüktif muhalefet derim.

Ne yazik elestirelere halen alerjimiz var

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7784
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #83 : 07 Aralık 2020, 15:37:24 »
Bu TS-1400 motoru tamamen bitirildi diyelim.
Bundan sonra sıradaki stratejik motor adımı ne olacak?

Yani biz bu motoru yaparak neyin önünü açtık...?

Turboşaft her türlü motor , bu TS-1400 motor teknolojisi üzerinden üretilebiliyor diye biliyorum...

Bu motordan edindiğimiz malzeme ve imalat kabiliyetiyle Turbofan motorun önü açıldı mı?
Yoksa turbofan motor ile ürettiğimiz bu turboşaft motor çok farklı özellikler mi içeriyor?

Çok heveslenmeyelim mi turbofan motor için?

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #84 : 07 Aralık 2020, 16:36:59 »
Bi bitmediniz.. Yok çalışan yok vidası ithal yok saman ithal ediyoz bi bitmediniz ya bir kerede takdir edin destek olun bu ne ya.. Katkı sunma yok, destek olma yok ama köstek olma deyince en önde kalemşörlük yap.. Bir kez de susup gurulanın ya bu hepimiz için görmezmisiniz.. Buna da diyecekler ki "ama yandaşlara verecekler ihaleyi"...

Sayın yahyaay burası bir savunma sanayi tartışma platformudur. Bütün üyelerimiz forum kuralları içerisinde eleştiri de yapabilirler istedikleri fikirlerini de yazabilirler sonuçta hepimiz ülkemizin ve milletimizin yararına kafa yoruyoruz. Niye destek ve ya köstek anlamı çıkartıyorsunuz bu yazılanlardan acaba? Biraz daha sakin olursanız sevinirim biz eleştiri sınırlarını aşan kurallara aykırı bir durumda gerekli gördüğümüz yerde müdahalemizi yaparız zaten.
+1

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #85 : 07 Aralık 2020, 17:13:14 »
Bu TS-1400 motoru tamamen bitirildi diyelim.
Bundan sonra sıradaki stratejik motor adımı ne olacak?

Yani biz bu motoru yaparak neyin önünü açtık...?

Turboşaft her türlü motor , bu TS-1400 motor teknolojisi üzerinden üretilebiliyor diye biliyorum...

Bu motordan edindiğimiz malzeme ve imalat kabiliyetiyle Turbofan motorun önü açıldı mı?
Yoksa turbofan motor ile ürettiğimiz bu turboşaft motor çok farklı özellikler mi içeriyor?

Çok heveslenmeyelim mi turbofan motor için?
Sn serkan1976,
Çok güzel noktaya değindiniz. Eğer ki Mahmut Akşit Romanya’yı kendisine rakip görüyorsa ayıp etmiş. Romanya, Henri Coanda ile 1910’da jet teknolojisini denemiş ve teorik olarak incelemiş. Şu an jet motoru üretmiyor.
Ama bir Ukrayna ile de kendisini şu aşamada karşılaştıramaz. Ukrayna, çalışır ve kullanılan türbofan imal edebilen bir ülke. Bizim daha yeni yaptığımız turboşaft motorumuz bile uçmadı. Bırakın türbofanı.
TS1400 ile Türkiye bir milat atlamış vaziyette. Çok yüksek ısıda çalışan yekpare kristal ve katmanlı üretim teknolojileri ile motor üretebilen bir fabrika konumuna geliyor TEI.  Bu çok önemli bir nokta. Keşke bu motoru Gökbey’e takıp çalıştırsalardı. Acele ettiler seremoni yapacağız diye. Bu motor Gökbey’le ve Atak T-129 ile uçmaya başlayınca çok daha emin adımlarla ilerleyeceğiz.
Şu anda TEİ’nin üretimini yaptığı Blackhawk helikopter motoru T700-TEI-701D %70’e yakın yerli parçaya sahip deniyor. Benim için en önemli tarafı, GE’nin bu motorunun tüm yüksek ısı altında çalışan parçalarını da TEI yapıyor. Demek ki bu kabiliyet var.
Gelelim TS1400’den yeni turbofan motor geliştirmeye; Bu imkansız. TS1400 radyal hava akışlı iki kademe kompresör iki kademe türbinli basit bir motor. (T700 motoru çok daha karmaşık - 5 kademe eksenel , 1 kademe dairesel akışlı kompresörlerle 4 kademe türbinli - ama TEI bunu da yapıyor) . TS1400, jet itkisi sağlayan bir motor değil. Helikopter rotorunu çeviren şaftı çeviren bir motor. TS1400 motorunu çekirdek olarak alıp “tekrar imal” ederseniz bu ebattaki bir motordan 8550-9500lbf gücünde bir turbojet/turbofan yapabilmek mümkün. Hürjeti uçuracak f404 ve MMU’yu uçuracak F110 motorları çok daha büyük ve güçlü motorlar. Ve itki yaratabilmeleri için eksenel hava akışlı motorlar. Bu motorlarda kullanılan türbin bıçakları gibi parçalarda daha büyük. Tek parça kristalde olsa bu parçalarda yüksek ısı altında oluşan genleşmenin kontrolü daha zor. Bu zorluğu aşıp turbofan motoru yapmak kolay değil. Ama TEI de bu bilgi birikimi teorik olarak var. F110 motorunun montajı ve parça imalatını yapan bir fabrika olarak olaya sıfırdan başlamıyor. 3 yıl önce Mahmut Akşit’e sorduklarında 11 yıl demişti. Ama tek parça kristali henüz yapmamışlardı. Şu anda bir daha sormak lazım derim!
Evet bu motor ile türbofan motor yapımı için gereken yolun önü açıldı. Bence zaman meselesi.
« Son Düzenleme: 07 Aralık 2020, 17:19:32 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #86 : 07 Aralık 2020, 18:19:43 »
Bu motordan edindiğimiz malzeme ve imalat kabiliyetiyle Turbofan motorun önü açıldı mı?
Yoksa turbofan motor ile ürettiğimiz bu turboşaft motor çok farklı özellikler mi içeriyor?

Çok heveslenmeyelim mi turbofan motor için?

Tank motoru için mekanik vites kutusu yapmak zor değil mi? Güney Kore tankın motorunu becerdi ama mekanik vites kutusunu beceremedi mesela.

Hah, şimdi Turbofan daha da zor. ;)

NOT: Vites işlevini hibrit sistemle halletmeye benzer şekilde, Turbofan motorda da devrimsel bir yaklaşım bulursan işin kolaylaşabilir elbette!  ;D
« Son Düzenleme: 07 Aralık 2020, 18:25:20 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7784
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #87 : 07 Aralık 2020, 18:28:56 »
Bugün izlediğim bir videoda tank motorunu yapmak , transmisyon yapmaktan daha kolay ifadesi çokça geçmişti...

Turbofan ile turboşaft farkı tabi ki  önemli...

Ama bizim malzeme bilimi , imalat teknolojisi  gibi 2 önemli-büyük sorunu biraz da olsa çözdüğümüzü görüyorum... Turbofan için artık çok daha iyimserim...
Emeği geçenleri tekrar kutluyorum...

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #88 : 07 Aralık 2020, 18:42:29 »
Bugün izlediğim bir videoda tank motorunu yapmak , transmisyon yapmaktan daha kolay ifadesi çokça geçmişti...

Doğru demişler. Güney Kore o nedenle motorunu iyi kötü yapabilirken, transmisyonda yani vites kutusunda gümledi.

Helikopter motorları havayı santrifüjle sıkıştıran kısa ve küt motorlar. Sıcak kesimdeki türbin bıçakları minnacıktır. Kayma gerilmesi pek oluşmaz bunlarda.

Turbofan motorlarsa, Sayın Yaşar'ın belirttiği gibi eksenel sıkıştırma yaparlar. Türbin bıçakları daha büyüktür, daha büyük basınçlarda ve hızlarda çalışır. Kayma ve merkezkaç gerilimleri, termal gerilime eklenir onlarda.

Öylesine zor bir iş ki, Çin gibi devasa kaynakları olan bir ülke bile istediği gibi bir Turbofan motoru elde edemedi henüz...

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7784
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Güç Grubu Projeleri...
« Yanıtla #89 : 07 Aralık 2020, 18:59:44 »
Bugün izlediğim bir videoda tank motorunu yapmak , transmisyon yapmaktan daha kolay ifadesi çokça geçmişti...

Doğru demişler. Güney Kore o nedenle motorunu iyi kötü yapabilirken, transmisyonda yani vites kutusunda gümledi.

Helikopter motorları havayı santrifüjle sıkıştıran kısa ve küt motorlar. Sıcak kesimdeki türbin bıçakları minnacıktır. Kayma gerilmesi pek oluşmaz bunlarda.

Turbofan motorlarsa, Sayın Yaşar'ın belirttiği gibi eksenel sıkıştırma yaparlar. Türbin bıçakları daha büyüktür, daha büyük basınçlarda ve hızlarda çalışır. Kayma ve merkezkaç gerilimleri, termal gerilime eklenir onlarda.

Öylesine zor bir iş ki, Çin gibi devasa kaynakları olan bir ülke bile istediği gibi bir Turbofan motoru elde edemedi henüz...

Teşekkürler...Ekstra birşey sorayım...

Hocam  Turbofan motorların ; motor ağırlıkları ile Afterburner sonucu ürettikleri güç oranı önemli mi?
Şunun için sordum ben kısmen güçsüz  bulduğum M88 (Rafale motoru) ürettiği güç ile motor ağırlığını oranladım 8,61 lb. gibi bir değer çıktı.

Çok daha fazla güç üreten F-110(F-16,F-15 motoru) motorunda ise bu oran 7,28 lb. Yani M88 motorundan daha az...
En iyi değer ise 9,64 lb. ile F-404 motoru...


Yoksa motorun ürettiği güç ile motorun ağırlığını değil de uçağın ağırlığını mı oranlamalıydım?

« Son Düzenleme: 07 Aralık 2020, 19:04:42 Gönderen: serkan1976 »