Gönderen Konu: Yerli Ramjet  (Okunma sayısı 33710 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3657
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #80 : 07 Aralık 2021, 00:32:12 »
Sn merzifonlu,
Bu füzelerin hepsinde, söylediğiniz gibi, booster var. Booster’ın katı yakıtı ramjetin yanma odasında depolanıyor. Booster bu yakıtı harcadıktan sonra yanma odasına ana yakıt deposundan katı yakıt verilip füze Ramjet operasyonuna başlıyor. Özel bir yöntemle “throttleable” bir füze motoru yapılıyor. Böylece füze ilk aşamada hedefine doğru ~2.5mach hızla uçuyor. Sonra terminal safhada 4+ mach hıza çıkıp hedefini vuruyor.
Bizim füze sanki Brahmos’un küçük modeli olacak. Brahmos ta katı yakıtlı bir booster ile istenilen Ramjet çalışma hızına ulaştıktan sonra, sıvı yakıtlı Ramjet ile hedefine uçuyor. Uçağa yüklemeden önce füzeye, sıvı yakıtı yüklüyorlar Brahmos’ta.
Brahmos ve benzeri füzelerde “bor katkılı jel sıvı yakıt” kullanıyorlar. Jel yakıt depolama ve taşıma açısından katı yakıt gibi davranıyor ama yüksek basınçta sıvı yakıt gibi yanıyor. Sıvı yakıtı randımanlı kullanabilmek için katı partiküller katmak gerekiyor. Bu katı partiküller, dibe çöktüklerinden sıvı yakıtlarda problem oluyorlar. Onun için Jel yakıt kullanılıyor. Jel yakıtın katı yakıt davranışı sayesinde katkı maddeleri, yakıta eklenebiliyor.

Quote:
Adding metal particles to a solid fuel is a common practice. Liquid fuel, on the other hand, presents a challenge when it comes to solid additives. The solid particles tend to sink in the liquid fuel when subjected to gravitational and centrifugal forces. This problem is solved if a gel fuel is used instead of a liquid fuel. Metal particles are evenly dispersed in a gel fuel and they do not have a tendency to sink. A gelled fuel has solid-like behavior until shear stress is applied. Under shear stress, the gel becomes less viscous and ends up behaving like a liquid. A gel fuel combines the storability properties of a solid fuel with the throttleability of a liquid fuel.
Unquote.

https://www.eucass-proceedings.eu/articles/eucass/pdf/2012/01/eucass2p499.pdf

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2755
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #81 : 07 Aralık 2021, 01:15:18 »
@Yasar;

İlginç. Peki Brahmosu harekatta ateşleme gereği duymazlarsa, jel yakıt füzeden geri boşaltıyor mu? Çünkü malum, yakıt haznesi boş füzeyi depoda saklamak en mantıklısı oluyor.

Gerçi bu durumda bana kalsa, tıpkı şarjör gibi, jel yakıt haznesini takılıp çıkartılabilir tasarlardım. Füze ayrı yerde, yakıt haznesi ayrı yerde depolanır.
« Son Düzenleme: 07 Aralık 2021, 01:25:11 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3657
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #82 : 07 Aralık 2021, 10:39:29 »
Sn Merzifonlu,
Bir önceki paylaştığım sitedeki yazıya ve en som cümlesine bakarsanız ;
Quote:
A gel fuel combines the storability properties of a solid fuel with the throttleability of a liquid fuel.
Unquote.

Jel yakıtlarda, katı yakıtların depolanabilme ve sıvı yakıtların “throttleability” yani açılıp kısılabilme özelliği var. Bu durumda,  sıvı yakıtlardaki düşündüğümüz sorunlar ortadan kalkmış görünüyor.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2755
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #83 : 07 Aralık 2021, 13:07:13 »
Sn Merzifonlu,
Bir önceki paylaştığım sitedeki yazıya ve en som cümlesine bakarsanız ;
Quote:
A gel fuel combines the storability properties of a solid fuel with the throttleability of a liquid fuel.
Unquote.

Jel yakıtlarda, katı yakıtların depolanabilme ve sıvı yakıtların “throttleability” yani açılıp kısılabilme özelliği var. Bu durumda,  sıvı yakıtlardaki düşündüğümüz sorunlar ortadan kalkmış görünüyor.

Oraya dikkat etmemiştim. Teşekkürler.

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 759
  • 134
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #84 : 07 Aralık 2021, 19:09:39 »
Sayın Yaşar bu yakıt konusunda daha önce de aklıma geldi ama sordum mu hatırlamıyorum. Sıvı yakıt olmasının büyük dezavantajları mı var? Belki de daha verimlidir kullanılan sıvı yakıt yahut tıkanmaya vs daha uzaktır bilemiyorum. Gerçi katı yakıtı yanma haznesine nasıl püskürtüyor sistem onu da bilmiyorum.


Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3657
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #85 : 08 Aralık 2021, 00:45:37 »
Sayın Yaşar bu yakıt konusunda daha önce de aklıma geldi ama sordum mu hatırlamıyorum. Sıvı yakıt olmasının büyük dezavantajları mı var? Belki de daha verimlidir kullanılan sıvı yakıt yahut tıkanmaya vs daha uzaktır bilemiyorum. Gerçi katı yakıtı yanma haznesine nasıl püskürtüyor sistem onu da bilmiyorum.
Sn Ace,
Ramjet teknolojisinde, sıvı yakıtın yakılması ve yanma odasına enjeksiyonla verilmesi kolay. Bu bakımdan yakıt verim hızı kontrol altında tutularak roketin hızı ayarlanabilir. Bu açıdan bakıldığında sıvı yakıt avantajlı.
Ancak sıvı yakıtın depolanması zor olduğu kadar, roket içerisinde tuttulması da tehlikeli ve zor. O bakımdan genelde hemen kullanım öncesi hazırlanması gerekiyor. Ayrıca Ramjet yakıtına katı katkı malzemeleri eklemek gerekiyor ki bunlar sıvı yakıtta dibe çökme yaptığından sıkıntı yaratıyor.
Katı yakıtta bu sıkıntılar yok. Katkı malzemeleri rahatlıkla eklenebildiği gibi, depolama açısından hiç bir sorun oluşturmuyor. Ancak katı yakıtın, yanma odasının duvarlarına yapışmış vaziyette olması ve bu yakıtın sıcak hava jetleri ile yavaş yavaş ve adeta kademe kademe soyularak alınması işlemi ile (“ablasyon”) yanma sağlandığından, kontrollü yanma sağlayabilmek oldukça zordur. Bu yöntemle motor hızını aşağı yukarı ayarlayabilmek kolay bir iş değil. (Meteor’da bunu başarmışlar).
Jel yakıtta ise (Brahmos ta bu yakıt kullanılıyor) , katı katkı malzemeleri çökme yapmıyor. Jel yakıt, depolanma açısından da katı yakıt gibi emniyetli. Yüksek basınç altında ise, sıvı hale geldiğinden ve de jet ile püskürtülebildiğinden, sıvı yakıt gibi kullanılabiliyor.

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6590
  • 185
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #86 : 08 Aralık 2021, 22:39:51 »
Alıntı
Savunma Sanayii Dergilik @SSDergilik

➡️Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'tan savunma sanayiine yönelik açıklamalar:
➡️“Hava-hava füzeleri Gökdoğan ve Bozdoğan’ın  atışlı testlerine başladık”
➡️“Seri üretime geçtiğimizde bu teknolojiye sahip  7 ülkeden biri olacağız”
➡️“Savaş konseptlerini değiştiren sıvı yakıtlı RamJet Projesi’nde son safhaya geldik”
➡️“Süpersonik hızlarda çalışan bir RamJet prototipini 2022’de ortaya çıkaracağız”
https://mobile.twitter.com/SSDergilik/status/1468653255861407745

Çevrimdışı fatihvskamil

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 117
  • 6
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #87 : 11 Aralık 2021, 22:30:20 »
Sayın Yaşar bu yakıt konusunda daha önce de aklıma geldi ama sordum mu hatırlamıyorum. Sıvı yakıt olmasının büyük dezavantajları mı var? Belki de daha verimlidir kullanılan sıvı yakıt yahut tıkanmaya vs daha uzaktır bilemiyorum. Gerçi katı yakıtı yanma haznesine nasıl püskürtüyor sistem onu da bilmiyorum.
Sn Ace,
Ramjet teknolojisinde, sıvı yakıtın yakılması ve yanma odasına enjeksiyonla verilmesi kolay. Bu bakımdan yakıt verim hızı kontrol altında tutularak roketin hızı ayarlanabilir. Bu açıdan bakıldığında sıvı yakıt avantajlı.
Ancak sıvı yakıtın depolanması zor olduğu kadar, roket içerisinde tuttulması da tehlikeli ve zor. O bakımdan genelde hemen kullanım öncesi hazırlanması gerekiyor. Ayrıca Ramjet yakıtına katı katkı malzemeleri eklemek gerekiyor ki bunlar sıvı yakıtta dibe çökme yaptığından sıkıntı yaratıyor.
Katı yakıtta bu sıkıntılar yok. Katkı malzemeleri rahatlıkla eklenebildiği gibi, depolama açısından hiç bir sorun oluşturmuyor. Ancak katı yakıtın, yanma odasının duvarlarına yapışmış vaziyette olması ve bu yakıtın sıcak hava jetleri ile yavaş yavaş ve adeta kademe kademe soyularak alınması işlemi ile (“ablasyon”) yanma sağlandığından, kontrollü yanma sağlayabilmek oldukça zordur. Bu yöntemle motor hızını aşağı yukarı ayarlayabilmek kolay bir iş değil. (Meteor’da bunu başarmışlar).
Jel yakıtta ise (Brahmos ta bu yakıt kullanılıyor) , katı katkı malzemeleri çökme yapmıyor. Jel yakıt, depolanma açısından da katı yakıt gibi emniyetli. Yüksek basınç altında ise, sıvı hale geldiğinden ve de jet ile püskürtülebildiğinden, sıvı yakıt gibi kullanılabiliyor.

Acaba sıvı yakıtlı jet motoru kullanan seyir ve anti-gemi füzelerinde yakıt nasıl saklanıyor? Bildiğim kadarıyla extra bir bölmeden aktarılmıyor, füze içinde sabit bir depo da saklandığı şeklinde. Belki ramjet motorlu füzelerde de bu şekilde saklanır?

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6590
  • 185
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #88 : 14 Ocak 2022, 20:20:30 »
Alıntı
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank :“Sıvı yakıtlı RAMJET projesinde son safhaya geldik, 2022’de süpersonik hızlarda çalışan bir RamJet motoru prototipini ortaya çıkaracağız.”
@varank

#MilliTeknolojiHamlesi @SavunmaSanayii



TÜBİTAK SAGE Müdürü Gürcan Okumuş: "RamJet motorları konusunda kısa zaman içinde geldiğimiz nokta, bizi sıvı yakıtlı RamJet motor ve ileriki safhada da ScramJet motor teknolojilerinde dünyada sayılı ülkeler arasına girme noktasına taşıyacak"

@gurcano



SSB İsmail DEMİR/Sıvı yakıtlı Milli Ramjet motor:

"Hem TÜBİTAK SAGE hem de ROKETSAN koordineli çalışıyor. İlk test gerçekleştiğinde (2022),söz konusu müjde kamuoyuna duyurulacak"
@IsmailDemirSSB

@SageTubitak @roketsan
https://mobile.twitter.com/ogzhn_uyg

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7731
  • 457
  • DefenceTurk.com
Ynt: Yerli Ramjet
« Yanıtla #89 : 14 Ocak 2022, 20:50:11 »
Harika haber...