Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 996850 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Destinyy

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 802
  • 4
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #380 : 14 Şubat 2013, 11:03:02 »
Bencede bizim profilimize uygun bir uçak. Hava-hava ağırlıklı bir uçak ama hava-yer görevinide aynı şekilde yapabilicek bir uçak olacak. Buna benzere bir konsept çıkar umarım...

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #381 : 26 Şubat 2013, 14:32:09 »
S&H 153 den alıntı.



Akademisyenlerin üzerinde çalışacakları FX altyapı projeleri

« Son Düzenleme: 27 Mayıs 2013, 14:32:16 Gönderen: AVCI »

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44295
  • 612
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #382 : 27 Şubat 2013, 15:45:22 »
Thrust-vectoring özelliğine sahip EJ230 iyi bir seçenek. Bu durum ANKA motoruna benzemesin sonra.  ::)
Bu uçaklarda kullacağımız motorları da kendimiz geliştirmeye başlamalıyız bence.



Eurofighter Typhoon thrust vectoring nozzle
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı mavi1991

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1652
  • 36
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #383 : 27 Şubat 2013, 17:35:33 »
daha yanma odası tasarlayan muhendisimiz yokken sıfırdan ucak moturu yapmak baya iddalı

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44295
  • 612
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #384 : 27 Şubat 2013, 17:47:02 »
daha yanma odası tasarlayan muhendisimiz yokken sıfırdan ucak moturu yapmak baya iddalı

Bir yerden başlamak lazım. Yapanlar da bir yerden başladılar. Tekerleği yeniden icad etmemize de gerek. Yok. Uçağın hedeflenen ilk uçuşuna 10 yıl var. İlk uçuşa yetişmese bile uçakların seri üretimine yetişebilir. Bu konuda ihtiyacı olan başka bir ülkeyle de ortak çalışabiliriz.

Not: İdda değil, iddia ;)
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı Destinyy

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 802
  • 4
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #385 : 27 Şubat 2013, 19:21:54 »
TVC + supercruise olacak demekki TF-X'de :) İnşallah çift motor olur ve EJ-230 kullanılır :) Ama motor isterlerine bakılırsa aklımda bir genelleme geliştirdim uçak hakkında ben şahsi olarak :)

Misal uçakta tahmin ettiğim özellikler;

Fiziksel olarak;
Boyu 17-19m arası bir şey olur..
Max kalkış ağırlığı 35-40.000 arası birşey olur.
Silah yükü..; 12-15 ton aralığı olur... (Gövde içi ne kadar alır bilmem iç-dış genelleme yaptım :) )

Süpercruise yeteneği.., (1.3 1.6 mach)
2.0 2.4 mach arası hızı olur..
Muharebe Yarıçapı : 1500km olur dahili yakıtsız..

Bunun dışında elektronik olarak düşüncelerim...

AESA radar...
EO DAS..???
Gelişmiş EH sistemleri
Link-16/22 kabiliyeti

Bide güzel bir nozzle tasarlanır ohh  :) Uçaktan beklentilerim arttı orta'da dönen motor lb'lerini görünce... Bizim ihtiyacımızı ancak çift motor karşılar kuvvetin artık bir AV uçağı istediğini biliyoruz. Tek motor hem silah bakımından kısıtlanır hemde hantal olabilir çift motor iyidir. WVR yeteneğide güzel olur özellikle EJ-230'un TVC kabiliyeti sayesinde... 2x EJ-230 seçilirse bence ortaya süper bir uçak çıkacak alıcısıda çok olacak şimdiden söylüyorum...

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44295
  • 612
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #386 : 27 Şubat 2013, 21:20:08 »
Gerçekten 2020 ötesi için güzel özellikler...

- Stealth: Düşük radar izi nedeniyle radarlar tarafından tespit edilmesi zor.
- Thurst Vectoring: Uçağın manevra kabiliyeti üs düzey.
- Çift Motor: Yüksek performans.
- Süper Cruising: Ses üst hızda daha az yakıt harcama.
- AESA Radar: Gelişmiş hedef tespit ve izleme.
- Kendisi dışında insansız hava araçlarını yönetebilme.

Daha başka...
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2013, 02:57:04 Gönderen: SKYWOLF »
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı Destinyy

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 802
  • 4
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #387 : 28 Şubat 2013, 00:11:22 »
EO DAS ve paralelinde yüksek manevra kabiliyetli WVR ve BVR füzeleride iyi gider yanına :) Yine paralelinde milli JHMCS türü ve gelişmişi bir kask :)

Çevrimdışı levo

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 274
  • 4
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #388 : 20 Mart 2013, 03:53:00 »
Yerli uçak için çok önemli adım
Burak BEKDİL / Hürriyet Daily News- Ankara20 Mart 2013
Tweetlee-posta

TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TAI), İsveçli Saab’la teknik destek anlaşması imzaladı. Anlaşmanın maddeleri arasında, TAI’nin ilerleyen dönemde Saab’ın uçak tasarlama ekipmanlarını satın alabileceğini de içeren bir madde yer alıyor.

TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TAI), dünyanın en büyük uçak üreticilerinden biri olan İsveçli Saab ile üretime kadar gidebilecek ‘teknik ortaklık anlaşmasına’ imza attı. Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM), yerli savaş ve temel eğitim uçağının konsept tasarımı için 2011 yılı Ağustos ayında TAI ile anlaşma imzalamasının ardından, TAI çalışmalarını hızlandırdı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Türk malı otomobil ve savaş uçağı üretme konusundaki ısrarı sonrasında, Saab ve Güney Kore Uzay Endüstrisi ile bir dizi görüşmelerde bulunan TAI, yakın zamanda SSM temsilcilerinin de aralarında bulunduğu Türk yetkililer, İsveç’e giderek Saab’ın üretim merkezini ziyaret etti.

ÜRETİM ERKEN BAŞLAYABİLİR

Teknik destek için Saab yöneticileriyle bir araya gelen TAI, görüşmelerin planlandığı şekilde ilerlemesi halinde üretime giden yolda önemli adımların atılabileceğinin sinyalini verdi. Çünkü anlaşmada, TAI’nin Saab’ın uçak tasarlama ekipmanlarını satın alabileceğini de içeren bir madde yer alıyor. TF-X savunma programı dahilinde, T-129 saldırı helikopterlerini İtalyan-İngiliz ortaklığındaki AgustaWestland ile birlikte üretmeye hazırlanan Türkiye, benzer sistemi savaş uçakları için de uygulamayı hedefliyor. İsmini vermeyen bir Türk yetkili bu modelin başarılı olduğunu ve Saab ile birlikte uçaklar için de uygulanabileceğini belirtti. 

ANALİSTLER KUŞKULU YAKLAŞIYOR

Saab, Türk yetkililerin istediği şekilde tasarlanacak uçak için teknik yetkinliği üstlense de analistler bu konuya şüpheci yaklaşıyor. Savunma sanayi analistlerine göre ilk Türk malı savaş uçağının tasarlanması, gerekli fakat hayati derecede önemli değil. TAI ve Saab arasında imzalanan anlaşmayı değerlendiren İngiliz analistler, “Kritik anlamda önem taşıyan bu projede Türkiye’nin aviyonik, elektronik ve silah sistemlerini ucak platformuna entegre edip edemeyecegi” ifadesini kullanıyor.

Türk yolcu ‘özel’ olmayı sevdi

TAV Havalimanları Holding, terminallerde özel yolcu hizmeti verdiği Passport kartıyla 2,5 yılda 10 bin 500 yolcuya ulaştı. Yıllık 1200 TL ücret ödeyip Passport Kartı ile ayrı bir kapıdan giren, işlemlerini özel check-in kontuarında ve pasaport bankosunda yaptıran bu yolcular ‘özel’ olmayı sevdi. Şimdi bu hizmeti üst segmenteki ‘Passport Edition‘ ile ‘sınırsız’ hale getirdiklerini söyleyen TAV İşletme Hizmetleri Genel Müdürü Eda Bildiricioğlu, “Yeni kart, sadece bin yolcuya hizmet verecek. Havalimanlarındaki pasaport ve güvenlik noktalarından hızlı geçiş imkanı, sınırsız ve ücretsiz havalimanı transferi, otopark ve vale hizmeti, yurtiçi ve yurtdışındaki özel yolcu salonlarına giriş, uçuş kapılarına ring aracıyla ulaşım, havalimanında özel asistanlık hizmetleri ve duty-free mağazalarında özel indirimlere kadar daha birçok ayrıcalığı barındırıyor” dedi.

Dışa bağımlılık azalacak

HAVA Kuvvetleri filosu ağırlıklı olarak ABD’li uçaklarda oluşan Türk Hava Kuvvetleri, yeni nesil F-35 savaş uçaklarından almayı planlıyor. Ancak F-35, ABD önderliğinde Türkiye’nin de aralarında bulunduğu çok uluslu bir proje olarak geliştirilse de, Türkiye dışa bağımlılığı azaltmak için kendi savaş uçağını üretmek istiyor. Filo’da görev yapan F-16’ların dışında, İsrail tarafından modernize edilen eski F-4 uçaklarının ise 2020 yılından itibaren faaliyetine son verilecek.

Batılı üreticiler anlamlı bulmuyor

YERLİ ucak için geliştirilecek konsept tasarımının, projeyi riske sokabileceğini öne süren bazı kaynaklar, “Türkiye 2023 yılında milli savaş uçağını uçurmayı planlıyor. Bu çok gerçekçi bir hedef değil” değerlendirmesini yapıyor.Batılı savunma sanayi şirketleri ise  “Biz Türkiye’nin kendi uçağını tasarlayıp geliştirmesine yardım etmek isteriz. Ancak gerçeklikten çok uzakta olduğumuzu söylememiz gerekiyor”diyor.

http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/22854571.asp
« Son Düzenleme: 20 Mart 2013, 11:53:10 Gönderen: AVCI »

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #389 : 20 Mart 2013, 11:51:30 »
Alıntı
ANALİSTLER KUŞKULU YAKLAŞIYOR

Saab, Türk yetkililerin istediği şekilde tasarlanacak uçak için teknik yetkinliği üstlense de analistler bu konuya şüpheci yaklaşıyor. Savunma sanayi analistlerine göre ilk Türk malı savaş uçağının tasarlanması, gerekli fakat hayati derecede önemli değil. TAI ve Saab arasında imzalanan anlaşmayı değerlendiren İngiliz analistler, “Kritik anlamda önem taşıyan bu projede Türkiye’nin aviyonik, elektronik ve silah sistemlerini ucak platformuna entegre edip edemeyecegi” ifadesini kullanıyor.

Batılı üreticiler anlamlı bulmuyor

YERLİ ucak için geliştirilecek konsept tasarımının, projeyi riske sokabileceğini öne süren bazı kaynaklar, “Türkiye 2023 yılında milli savaş uçağını uçurmayı planlıyor. Bu çok gerçekçi bir hedef değil” değerlendirmesini yapıyor.Batılı savunma sanayi şirketleri ise  “Biz Türkiye’nin kendi uçağını tasarlayıp geliştirmesine yardım etmek isteriz. Ancak gerçeklikten çok uzakta olduğumuzu söylememiz gerekiyor”diyor
.


http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/22854571.asp


Haberde iki önemli nokta var birine katılıyorum diğerine ise katılmıyorum.Birinci nokta altı çizili bölüm;bence bu konuda çok büyük sıkıntı yaşamayız (Radar ve etrafında koşacak yönetim sistemi haricinde ).Aviyonik ve silah entegrasyonu zaten yaptığımız şeyler.

Diğer nokta ise mavi ile yazılı kısım;Bu konuya tamamen katılmasam da büyük haklılık payı olduğunu düşünüyorum.Bence bu projenin ürüne dönüşmesi 2025-2030 arası dönemde ancak mümkün olur o da dış destekle birlikte.Aslında işin teknoloji edinme ve uygulama safhasında değilde bana göre işin organizasyon ve sistem entegrasyonu aşamasında epeyce bocalayacağız.Çünkü daha önce bu tarz sıfırdan bir tasarım projesine kalkışmamışız.(Hürkuş demeyin alakası yok).

Bu proje için elimizde ne var diye bakarsak eğer:

**Silah konusunda sıkıntı yok diyebiliriz.O tarihe kadar hava-hava hava-yer bütün segmentlerde elimizde mutlaka bir ürün olacaktı.Şimdilik SOM-Atmaca (Havadan atılabilecek bir modeli mutlaka bekliyorum)-HGK-KGK-NEB-Milli SDB ve klasik MK serisi bombalar ve bunların lazer güdümlü versiyonlarını sorunsuz uçak envanterine ekleyebiliriz.

**Ram materyel ve görünmezlik konusunda kendi çapımızda bilgi birikimi ve maske-I-II projelerinin çıktıları ile çeşitli araştırma kurumları ve üniversitelerimizde konu hakkında epeyce bilgi birikimi mevcut.Hatta F-16 Block 30 yerli modernizasyon projesinde bu materyalin kullanılacağına dair bilgiler mevcut.

**Yapısal tasarım konusunda da belli bir yetkinliğe ulaştığımızı düşünüyorum,TAI bu güne kadar kendi tasarımı olan bi rkaç hava aracı çıkardı bunun çok daha ilerisi gerekiyor ama bence bunuda biraz çabayla aşabiliriz.

**En zor konu milli AESA radar ve bunun etrafında koşacak yazılım ile uçağın bir sistem haline getirilmesi.Burada öncelikle bir radar çıkarmak ve bunun yanına entegre edilmesi gereken kritik önemi olan ne varsa yerli AR-Ge ile başarmaktır yoksa uçak yaptık diye sevinmenin bir anlamaı olmaz.Uçağın kontrolünün elimizde olmasını istiyorsak buna mecburuz,zaten bu projeninde asıl amacı kendi kontrolümüzde olacak bir sisteme sahip olmak ve dış müdahaleden korunaklı bir hava gücünü oluşturabilmektir.