Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 997374 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ice

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 165
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #30 : 18 Aralık 2010, 19:18:56 »
başlangıç yapılması önemli bence .nasıl Kore'nin projesi bizim ilgimizi cekiyosa bizim projede ilği çeker bence. Rusya ile ortak bişey düşünmüyolarmı acaba?

Rusya ile imkansız gibi

20 milyon az belki yetmez ama  

20 milyon tasarım için yeterli
bence çok bile   5 tane  mühendis  2 yıl boyunca tasarım  yapacak  uçak prototibi  çıkarmayacak  sadece  tasarım

Keşke dediğiniz kadar kolay olsa...

Çevrimdışı _darkraven_

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 321
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #31 : 19 Aralık 2010, 13:30:10 »
Elimizde f 16 vb. için tasarım şablonları var çift motorlu f4 uçaklar içinde.Delta kanatlı uçaklara uzak kaldık.F 35 inde az çok ucundan tuttuk bu yüzden belli kavramsal tasarımlara sahibiz diyebiliriz.Kuvvetin beklentileri önemli tek motor-çift motor hava-hava ya da hava-yer bunlar tasarımı etkileyecek faktörler.Elimizde 2020+ lar için derin darbe ve etkili stealth kara saldırı yapabilen modern bir uçak var.(henüz envantere girmesede f 35 bu iş için alındı)

Bence çift motorlu av-bombardıman uçağı düşünülmeli.Tabi bu bencesi kuvvetin ihtiyacı ne yönde henüz kesin bilgimiz yok.Tabi bu işe yeni başlayan bir ülke eurofigter ripinde bir uçak üretebilirmi üretsede modern hava muharebelerin ihtiyaçlarına cevap verebilirmi bunlar şuan için soru işareti.

Kt 50-Hürkuş benzeri ortaklıkla t-50 ve yerli jet eğitim uçağı üretimine gidilebilir.Asıl soru muharip uçakta acaba nasıl bir yol izkenecek eurofighter treni kaçtı pakfa da öyle.Abd malı yeni proje yok Koreliler ve çinlilerin yeni projeleri var fransız ve saabla da ortak iş yapılabilir.Ama malum fransa seçeneğide çok zor.

Bekleyip göreceğiz nasıl bir proje modeli gerçekleşecek...

Çevrimdışı sephiroturk

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 310
  • -3
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #32 : 19 Aralık 2010, 16:28:01 »
Bana göre bizimkiler türkiyenin degil, baska ülkelerin bizim projeye dahil olmasini istiyor,
yani tasarimi milli olacak ondan sonra bir x ülke bize katilmak isterse eyvallah denilecek ben sahsen sayin bakanin açiklamasindan bunu anlamistim.
Yorumlara bakinca bunun aksi düsünülyor gibi, yanlismiyim ?
Tasarimi türkler tarafindan yapilmaz ise bize "ortak" derler ama tasirimi biz yaparsak "made in turkey" derler diger katilimcilara "ortak" derler
bence türk tarafi bu konuda hassas davranacak ama mevcut olanaklar el vermez ise diye bir gazetecinin Kore nin savas uçagi projesi hakkinda sordugu soruya o yüzden bir açik kapi birakmistir diyorum.

Çevrimdışı Loneatilla

  • YASAKLI
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 127
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #33 : 20 Aralık 2010, 15:06:52 »
sayın bakanın acıklaması aslında bir milad ...geliştirilmesi düşünülen ucağın motorunun neden y ülkesine bağımlı olması gerekiyor..bahsi gecen yıllar 2020 li yıllar ve bu karar alınmadan eminimki alt yapı hazırlıkları istişareleri yapılmıştır..dolayısı ile sanki ne rusyaya ne roysa nede abd ye bağlı bir ucak motoru eminimki oluşturulmak istenecektir..

Türkiyenin çin ile ortak tatbikat yapması,aslında sadece ABD ye bir mesaj r..aynı zamanda Kore'yede acık bir mesajdır..
Belki bakarsınız Kore savaşı yüzünden girdiğimiz nato ve abd ekseninden yine bir Kore catışması sayesinde uzaklaşabiliriz...neticede tarih tekrardan ibaret ..



saygılar..

Çevrimdışı _darkraven_

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 321
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #34 : 20 Aralık 2010, 15:11:07 »
Milli üretimden yanayım ama bazı noktalarda çok gerilerdeyiz misal motor konusu.Heleki jet motoru.How-know desteğinde bulunacak gerekirse tasarıma kadar müdahil olacak yüksek teknolojiye sahip bir partnere ihtiyaç var.(Altay Kore örneği gibi)Bunuda küçük görmeyelim ya da eleştirmeyelim.Daha araba motoru bile üretemezken birden bire son teknoloi jet motoru üretmek hayalcilikten bile öte birşey olur.Bu noktayı kaçırmayalım.Anka da ki gibi ilk motor ithal gelir takılır sonraki blocklarda yerli üretim devreye girer daha sonraki blocklarda çok daha gelişmiş yerli motor kullanılır.

Çevrimdışı BLACKHAWK

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 506
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #35 : 20 Aralık 2010, 15:34:20 »
Milli üretimden yanayım ama bazı noktalarda çok gerilerdeyiz misal motor konusu.Heleki jet motoru.How-know desteğinde bulunacak gerekirse tasarıma kadar müdahil olacak yüksek teknolojiye sahip bir partnere ihtiyaç var.(Altay Kore örneği gibi)Bunuda küçük görmeyelim ya da eleştirmeyelim.Daha araba motoru bile üretemezken birden bire son teknoloi jet motoru üretmek hayalcilikten bile öte birşey olur.Bu noktayı kaçırmayalım.Anka da ki gibi ilk motor ithal gelir takılır sonraki blocklarda yerli üretim devreye girer daha sonraki blocklarda çok daha gelişmiş yerli motor kullanılır.
Kim demiş motor üretemiyoruz diye ? Üreten çok ama milli değil.
[Arabalar için  ;D]

Çevrimdışı armata

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 316
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #36 : 20 Aralık 2010, 15:38:58 »
Yerli Savaş Uçağı İçin Altyapı Hazır

1930 ve 40'larda kısa süreli de olsa uçak imal eden ve halen yabancılarla ortak üretimi sürdüren Türkiye, yerli savaş uçağı için düğmeye bastı.

Geçen haftaki Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısında 2016'da imalata başlanması kararlaştırıldı. Yetkililer, Türkiye'nin kendi uçağını üretmek için gerekli teknik altyapı ve tecrübeye sahip olduğuna dikkat çekiyor.

Türkiye'nin 74 yıl önce başlayan yerli uçak üretme projesi birçok sefer teşebbüs edilmesine rağmen çeşitli gerekçelerle rafa kaldırıldı. Geçen hafta yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) toplantısında gelecek 10 yılda savaş uçağı üretimine başlanması kararı alındı. Projenin ilk etabı olan 'kavramsal tasarım'a 20 milyon liralık kaynak ayrılacak. 2016'da seri üretime başlanırken, cumhuriyetin 100. yılı 2023'te de ihracata başlanacak.

Türkiye, 1930'lu yıllarda Almanlar, Polonyalılar ve İngilizlerle lisans anlaşması yaparak uçak üretti. Bu projelerden vazgeçse de sonraki yıllarda çalışmalara devam ederek uçak mühendisliği konusunda tecrübesi oluştu. Ayrıca, çok uluslu F-35 üretimi projesinde Amerika, İngiltere, Hollanda ve İtalya gibi ülkelerle beraber çalışıyor.

Savunma kaynakları, Türkiye'nin kendi savaş uçağını üretebilecek teknolojiye sahip olduğunu, gerekli yatırımların da yapılmasıyla birlikte projenin başarıyla sonuçlanacağını kaydediyor. İlk Türk savaş uçağının hayata geçirilmesi için siyasi istikrarın da önemine dikkat çeken yetkililer, hükümetin verdiği desteğin önemine dikkat çekiyor. Diğer taraftan, alternatif işbirlikleri de gündemde.

Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Güney Kore ile işbirliği seçeneğinin de masada olacağını açıklamıştı. Edinilen bilgilere göre, Güney Kore'den üst düzey yetkililer bizzat Başbakan Erdoğan'la görüşerek 'işbirliği' teklifinde bulundu. Türkiye'nin 2020'li yıllarda, ABD'den alacağı 100 adet F-35 ile birlikte kendi üreteceği avcı savaş uçaklarını kullanmak istediği ifade ediliyor. Şu anda Hava Kuvvetleri'nde bulunan F-4'ler ise zamanla envanterden çıkarılacak.

İlk yerli savaş uçağının tasarım ve imalatı aşamalarında, Tusaş-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAI) ve Tusaş Motor Sanayii AŞ (TEI) öncü kuruluşlar olacak. 2015 yılından itibaren uçak motorları tasarlamayı ve üretmeyi hedefleyen TEI, dünya standartlarında tasarım imkânına sahip TAI ile milli uçak tasarımına yoğunlaşacak. TAI'nin ve TEI'nin, aldıkları uluslararası ihalelerle, havacılık sanayiinde bir dünya şirketi olduğunu belirten uzmanlar, bugün birçok sivil ve askerî uçak aksamında her iki kuruluşun da parçalarının bulunduğunu vurguluyor.

TEI, 33 farklı tipteki askerî ve ticari motor programları için yaklaşık 600 farklı parça üretimi yapıyor. 25 yıl önce F-16 uçaklarının F-110 motorları için bir proje şirketi niteliğinde kurulan TEI, 2015'ten itibaren uçak motorları tasarlamayı ve üretmeyi, 2020'den itibaren de yılda 1,5-2 milyar dolarlık satış yapmayı hedefliyor. Yerli uçak geliştirme projesi için TAI ve TEI'nin de içinde bulunacağı ayrı bir şirket kurulabileceği de konuşuluyor. Ayrı bir bütçe ve fon ayrılacak olan yeni şirkete, TAI ve TEI'nin yanı sıra Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı içindeki savunma sanayii şirketlerinin yanı sıra özel sektörde bu konuda tecrübe kazanmış şirketler de dâhil edilebilir.

İlk fabrika maaş farkı tartışması yüzünden kapatıldı

Cumhuriyetin ilk yıllarında havacılık sanayiinin kurulması için çalışmalar başlatıldı. Türk Tayyare Cemiyeti ile Alman uçak üreticisi Junkers Flugzeugwerke A.G. arasında 15 Ağustos 1925'te yapılan anlaşma gereğince, Türkiye'de uçak ve motorlarını imal etmek amacıyla Tayyare ve Motor Türk AŞ (TOMTAŞ) kuruldu. Ancak 6 Ekim 1926'da Kayseri'de açılan tesis, fabrikada çalışan Almanlara verilen yüksek ücretlerin bakım ve onarım maliyetlerini artırması, Alman ve Türk personel arasında huzursuzluğa yol açan ücret farkı, anlaşma gereği yükümlülüklerinden bazılarının yerine getirilmemesi gibi sebeplerden dolayı 28 Haziran 1928'de kapatıldı. Daha sonraki yıllarda devreye sokulan üretim girişimleri de kısa süreli oldu.

http://www.stratejikboyut.com/haber/yerli-savas-ucagi-icin-altyapi-hazir--48043.html

Çevrimdışı HDS

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 296
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #37 : 20 Aralık 2010, 15:55:44 »
"Daha tüfek üretemedik", "motor üretemedik" gibi şartlanmaları bence arkamızda bırakabiliriz.. Çağın gereksinim ve kaygıları farklı.. Eskiden bir şekilde, iyi ya da kötü üretilebilen ticari motorlar dönemi artık yok.. Şimdi üreten de çok az zaten..
Üreten de onu üretip, ondan dev cirolar edebilmek için ve bunun için de dev bütçeleri gözden çıkarabildiği için üretiyor.. Bir motor bilgi dağarcığı var.. geleneği var.. Türkiye'de bu yok..

Öte yandan, eskiden bu tür işlere girmek, oldukça müreffeh Batılı ülkelerin işiydi.. Şimdi ise Hindistan, Pakistan gibi insanları yer yer sefaletten sürünen ülkeler bunlarda başat oyuncu.. Eski "daha ... olmadan" süreci, belki tamamen silinmese de form ve anlam değiştiriyor..

Çevrimdışı Nutuk

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 941
  • 4
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #38 : 20 Aralık 2010, 16:23:21 »
Daha Turkiye hemen ucak gelistiriyor anlamina gelmiyor bunlar, oncelikli kavramsal bir tasarim isteniyor. Bu bence cok mantikli, hele durun bakalim soyle adam akili profesyonelce bir kavramsal tasarim yapilsin, hava kuvvetlerimizin nasil bir ucak ihtiyaci var, yapilabilirligi ne kadar, biz altindan kalkabilirmiyiz, eldeki teknoloji yeterli mi, degilse nereden buluruz. Butun bu sorularin uzerine uzman kisilerin ciddi bir kafa yormasi gerekir, yani $20mln kavramsal tasarim icin harcamak bana cok yerinde bir karar gibi geliyor.

Ha bakariz bizim ihtiyaclarimiz bire bir veya cok yakin sekilde Kore ile ortusuyor ise ve Kore ile ortak bir zemin bulabiliyor isek ortaklik da olur, neden olmasin. Ama ila Kore olacak diye birsey yok, bakarsin 10 sene sonra Cin ile ortak bir proje yapariz, hersey olabilir yeter ki biz kendimiz ne yapmak istiyoruz onu once iyicene bir dusunelim bu da kavramsal tasarim ile mumkun.

SSIK ve SSM'yi kutlarim, yerinde bir karar.
« Son Düzenleme: 20 Aralık 2010, 16:25:22 Gönderen: Nutuk »

Çevrimdışı HDS

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 296
  • 0
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #39 : 20 Aralık 2010, 16:47:06 »
Sanıyorum yapılabilirlik fazını geçmişler.. Geçmişler, derken, bitmiş galiba..
O da enteresan bir durum tabi..