Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 997020 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3600 : 25 Ocak 2023, 20:36:47 »
Tempest motoru elektrik santrali gibi güç üretecek...
Lazersiz bu kadar enerji ne yapılacak ki?

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 334
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3601 : 25 Ocak 2023, 20:50:06 »
Tempest motoru elektrik santrali gibi güç üretecek...
Lazersiz bu kadar enerji ne yapılacak ki?
EH paketi çok güç çekiyor. Güçlü bir EH paketi olur muhtemelen.

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 746
  • 132
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3602 : 25 Ocak 2023, 21:57:28 »
Tempest motoru elektrik santrali gibi güç üretecek...
Lazersiz bu kadar enerji ne yapılacak ki?

Şebekeye verip masrafını çıkaracakmış heheh

Şaka bir yana Radar ve EH baya çeker ama Lazer veya başka bir yönlendirilebilir enerji silahının da ileride öngörüldüğüne eminin. Öz savunma için en azından.

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 746
  • 132
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3603 : 25 Ocak 2023, 22:01:47 »
Ben burun topundan çok kıç topunun daha etkili olacağını düşünüyorum. (MMU motorları arasındaki çıkıntı)  Adam dogfight yapıp arkana düşüp seni yakaladığını düşünürken bam güm top yiyecek.

Bunun dışında asıl gereksinim bence uçağı arkadan yakalamak için takip eden bir füzenin önlenmesi amacıyla kıç topunun cıws olarak kullanılması.

Lazer algılayıcılar gelen füzeyi tespit eder. Füzeye arkasını dönecek şekilde uçak manevra yapar ve sonra düz seyreder. Füze düz giden bir uçağı düz bir rotayla yakalaktan başka mantıklı bir yola sahip değil. 100-200 metre kala kıç topu cıws olarak otomatik çalışır ve füze imha edilir.

Tek top ama iki işlev. Nasıl ama ?!? Daha önce de dile getirmiştim. Keşke birileri uygulasa.
uçağa uçaktan gelen füze arkadan değil üstten gelir. yerden uçağa gelen füze de alttan gelir. IR güdümlü füzeler bile bugün high off-boresight özelliği ile her taraftan gelip vurabiliyor.
arkadaki çıkıntının chaff-flare haznesi veya radar kilidi kırmak için jamming podu olma haricinde başka bir şey olma ihtimali yok.

Hocam arka dememe kenetlenme, üstten geliyorsa dalışa geçer, alttan geliyorsa tırmanır o füzeyi arkada etki konisine alırsın. Mesela İngilizlerin karıştırma yanıltma amaçlı decoyuna göre çok daha kolay açıya girer.

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 334
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3604 : 25 Ocak 2023, 22:14:32 »
Ben burun topundan çok kıç topunun daha etkili olacağını düşünüyorum. (MMU motorları arasındaki çıkıntı)  Adam dogfight yapıp arkana düşüp seni yakaladığını düşünürken bam güm top yiyecek.

Bunun dışında asıl gereksinim bence uçağı arkadan yakalamak için takip eden bir füzenin önlenmesi amacıyla kıç topunun cıws olarak kullanılması.

Lazer algılayıcılar gelen füzeyi tespit eder. Füzeye arkasını dönecek şekilde uçak manevra yapar ve sonra düz seyreder. Füze düz giden bir uçağı düz bir rotayla yakalaktan başka mantıklı bir yola sahip değil. 100-200 metre kala kıç topu cıws olarak otomatik çalışır ve füze imha edilir.

Tek top ama iki işlev. Nasıl ama ?!? Daha önce de dile getirmiştim. Keşke birileri uygulasa.
uçağa uçaktan gelen füze arkadan değil üstten gelir. yerden uçağa gelen füze de alttan gelir. IR güdümlü füzeler bile bugün high off-boresight özelliği ile her taraftan gelip vurabiliyor.
arkadaki çıkıntının chaff-flare haznesi veya radar kilidi kırmak için jamming podu olma haricinde başka bir şey olma ihtimali yok.

Hocam arka dememe kenetlenme, üstten geliyorsa dalışa geçer, alttan geliyorsa tırmanır o füzeyi arkada etki konisine alırsın. Mesela İngilizlerin karıştırma yanıltma amaçlı decoyuna göre çok daha kolay açıya girer.

Hareketli bir kuleye sahip olmadığı sürece mümkün değil. Bu şekilde ses hızından 3-4 kat hızlı uçan bir füze durdurulamaz. 5. nesil uçaklarda gizlilik sınırlarından ötürü zaten top iyice uçağa gömülüyor. 4. nesil uçaklarda bile hareketli kule olmaz, top sabittir. Arkanızdan yaklaşan bir füzeyi manevra yaparak hedeflemek ve imha etmek... pilotunuzu ne kadar eğitirseniz eğitin asla bu tarz bir şeyi yapamaz, eğitimli pilotlar bile 9G'ye 40-60 sn arası dayanabiliyor. Otonom olarak yapmaya kalksanız bile birden fazla füze atıldığı zaman yine işlevsiz bir savunma olur.


Ben onun yerine RF ve Kızılötesi güdümlü füzelere karşı daha iyi bir çare sunayım: "Bir uçağın, üzerine gelen havadan havaya ve karadan havaya füzeleri vurmak için kullanabileceği bir mini füze" ya da İngilizcesi ile:"Miniature Self-Defense Missile" Türkçesi ile "Mini öz savunma füzesi."  ABD'nin "MSDM" adını verdiği bir yeni nesil savunma füze programı var. Bu konsepte göre, çok sayıda harcanabilmesi için füze maliyeti düşük, pasif arayıcı başlık kullanan, küçük ve hafif füzeler ile uçağa kara, deniz ve havadan atılan füzelerin çarparak imha etme metodunu benimsemiş bir füze ile durdurulması planlanıyor. Böyle bir şey daha makul olabilir.
« Son Düzenleme: 25 Ocak 2023, 22:17:18 Gönderen: İbrahim »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3605 : 25 Ocak 2023, 22:26:08 »
Tempest motoru elektrik santrali gibi güç üretecek...
Lazersiz bu kadar enerji ne yapılacak ki?
EH paketi çok güç çekiyor. Güçlü bir EH paketi olur muhtemelen.

Bu kadar enerji üretiminin sadece EH paketi-radar için üretildiğini sanmıyorum...Lazer diyorum mutlaka lazer...

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 515
  • 37
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3606 : 25 Ocak 2023, 22:49:16 »
gelecekte uçakların tek koruması lazer olacak .bu artık açıkça belli oldu.1 km ve daha kısa menzillerde arayıcı başlık yada yönlendirme kanatçıklarını yakacak bir lazer ile tehditden sıyrılmak çok olası gözüküyor.bu saaten sonra tüm uçak motorlarından yüksek yoğunluklu enerji üretimi istenecektir. ayrıca uçaklarda süper kondansatör bulundurulmaya başlanacaktır.

Sayın Selçukkoçak üstadım, 1km 5 mach bir füze için yarım saniye civarı yapıyor. Uçak da hareket ediyor tabi ama füze teknolojisindeki gelişim, uçağa göre çok daha kolay. Sonuçta ömürleri kısa ve geliştirme hedefleri daha kolay. 5 mach daha başlangıç gibi görünüyor.

Şu anda lazer sistemleri videolarına bakınca iron beam, lockheed falan epeyce yolu var gibi görünüyor. Bizim drone avcısı sistemler saniyelerce bekliyor bir dandik drone indirmek için. Burada çok güçlü lazer sistemlerini taşıyan sistemlere bakınca devasa olduklarını görüyoruz.

Nacizane görüşüm burada çok çok büyük bir yol alınması gerekecek gibi görünüyor. Hem çok daha güçlü lazerlerin yapılması gerekiyor hem de daha ufak bir alandan bu ışınımı yapması gerekecek.

Benim kaçırdığım bir şeyler mi var?

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 334
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3607 : 25 Ocak 2023, 23:50:21 »
Tempest motoru elektrik santrali gibi güç üretecek...
Lazersiz bu kadar enerji ne yapılacak ki?
EH paketi çok güç çekiyor. Güçlü bir EH paketi olur muhtemelen.

Bu kadar enerji üretiminin sadece EH paketi-radar için üretildiğini sanmıyorum...Lazer diyorum mutlaka lazer...
Lazer derken nasıl bir lazer? DIRCM gibi bir kızılötesi karıştırma sistemi mi? Şayet bu ise bunun için güç üretimi o kadar da sorun değil. Su-57 bunu kullanıyor, Su-57'den daha zayıf motor gücüne sahip tilt rotorlu araçlar ile helikopterlerde de kullanılabiliyor. Şayet "Yüksek Enerji Lazeri" diye tabir edilen tahrip ederek savunma yapan sistemler ise o zaman katılırım. Ancak bu sistemler aşırı yeni ve bunların ağırlığını ve ebatlarını küçülterek etkili hale getirmek zor. Ayrıca bazı dezavantajları da var. Japon'u buna nasıl ikna ederler onu merak ediyorm

Piyasada bu sistem gibi birkaç ürün var. Lockheed Martin'in HELIOS sistemi, ABD bunu deniz kuvvetlerinde kullanıyor. Tek işlevi savunma da değil, istihbarat da yapıyor. 100KW'dan daha yüksek güç kullanan bir lazeri var. Bu EF'nin EH paketinden iki kat fazla elektrik enerjisi demek.

Bir diğeri Raytheon tarafından geliştirlmiş "HELWS" 10 KW'tan 100 KW'a kadar lazer gücüyle geliştirilmiş ölçeklenebilir bir sistem. Kara, deniz ve helikopter uygulamaları için test edildi. Alan küçüldükçe güç de azalıyor. Bence bu sistemler uçaklardan önce gemilerde kullanılacak.

Northrop Grumman'ın FIRESTRIKE ailesi ve RELI (Robust Electric Laser Initiative) Programı; kara, deniz ve helikopter/geniş gövdeli platformlar için 60KW'a kadar ölçeklenebilen bir sistem. Bu değerlerin hepsi, dikkat ederseniz, gemi ve sabit kara savunması gibi alan, ağırlık ve enerji sorunu olmayan durumlar için 4++ nesil uçaklardaki EH paketlerinin enerji (50-60kW) değerlerine yakın güç talep ediyor. İşin garibi bu uçaklar, bu değerlerle EH savunması yapıyor sadece. F-35 gibi kalkıp da F-22'nin AESA radarını doyuramıyor.

Son olarak da şunu örnek göstereyim: Boeing'in CLWS sistemi; aşırı kompakt oluşundan ötürü tank gibi kara araçları için en uygun sistem. Sistem ölçeklendirilebilir ve donanma için de 60KW'dan daha büyük bir lazer gücü ile kullanılabilir.


Bu platformların hepsinin yeterli alanı var. Ağırlık sorun değil. Yani bu güç değerlerin ulaşan ve 20 metre ebatındaki bir uçağa sığabilecek sistemi nasıl üretecekler merak ediyorum. Japonya Çin'e karşı uçak istiyor. Bu tarz daha emekleme aşamasındaki "riskli" yeniliklere para saçmayı kabul eder mi o da ayrı bir sorun. Çin, EH konusunda zaten iyi konumda; üstelik adil oynamıyor, basamakları "ikişer ikişer" çıkıyor. Ben her şeye rağmen bu yoğun güç ihtiyacının, Uçakta bulunacak EH paketi için olacağını sanıyorum. Bakın İngiltere RR gibi firmalara sahip, İtalya EH sistemlerine çağ atlatan AESA teknolojisinde çok ileride. Yüksek performanslı RF vericilerinin üretiminde geleneksel galyum arsenitten (GaAs) daha yüksek performanslı GaN (galyum nitrür) yarı iletken bileşenlere geçiş var. GaN teknolojisi soğutma gereksinimlerini azaltır ve EH/radar sistemlerinde daha yüksek güç çıkışı (kW) sağlar. GaN yarı iletken bir malzemedir. Japonya geçen ay 8 adet üreticiyi "Rapidus" isimli bir firma adı altında ileri düzey yarı iletken imalatı için birleştirdi. Bence yoğun güç çıkışı olan bir EH sistemi olacak bu uçağın. Ayrıca daha yüksek enerji lazer silahlarının aklıma gelen sorunlarını buraya yazmadım.
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2023, 01:25:22 Gönderen: İbrahim »

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44295
  • 612
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3608 : 26 Ocak 2023, 08:22:03 »
Ben burun topundan çok kıç topunun daha etkili olacağını düşünüyorum. (MMU motorları arasındaki çıkıntı)  Adam dogfight yapıp arkana düşüp seni yakaladığını düşünürken bam güm top yiyecek.

Bunun dışında asıl gereksinim bence uçağı arkadan yakalamak için takip eden bir füzenin önlenmesi amacıyla kıç topunun cıws olarak kullanılması.

Lazer algılayıcılar gelen füzeyi tespit eder. Füzeye arkasını dönecek şekilde uçak manevra yapar ve sonra düz seyreder. Füze düz giden bir uçağı düz bir rotayla yakalaktan başka mantıklı bir yola sahip değil. 100-200 metre kala kıç topu cıws olarak otomatik çalışır ve füze imha edilir.

Tek top ama iki işlev. Nasıl ama ?!? Daha önce de dile getirmiştim. Keşke birileri uygulasa.
uçağa uçaktan gelen füze arkadan değil üstten gelir. yerden uçağa gelen füze de alttan gelir. IR güdümlü füzeler bile bugün high off-boresight özelliği ile her taraftan gelip vurabiliyor.
arkadaki çıkıntının chaff-flare haznesi veya radar kilidi kırmak için jamming podu olma haricinde başka bir şey olma ihtimali yok.

Hocam arka dememe kenetlenme, üstten geliyorsa dalışa geçer, alttan geliyorsa tırmanır o füzeyi arkada etki konisine alırsın. Mesela İngilizlerin karıştırma yanıltma amaçlı decoyuna göre çok daha kolay açıya girer.

Bu sistem mantıklı görünmüş olmalı ki 2. dünya savaşındaki bombardıman uçaklarında ve soğuk savaş yıllarındaki Sovyet bombardıman uçaklarında kullanılmış. Ancak ne kadar verimli oldukları hakkında bilgim yok. Aşağıdaki resimde bir TU-22 bombardıman uçağının arkasındaki yönlendirilebilen topu görebilirsiniz.

https://preview.redd.it/3bhujsz11ms51.jpg?auto=webp&s=42033f74848aa3b81f51d9d6316c826ab2074fd5


Böyle bir sitem bir savaş uçağının arkasına takılabilir mi? Zorlarsak evet. Uçağın arkasında olacağı için esas önemli olan önden stealh özelliğini de pek etkilemez. Ancak gelişmiş bir füzeyi imha edebilecek boyutlarda olması zor gibi görünüyor.
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3609 : 26 Ocak 2023, 09:37:47 »
Defence News'in bildirdiğine göre , İtalya genelkurmay başkanı, Italo-British  Tempest savaş uçağı programının  büyük olasılıkla lazer silahları kullanacağını belirtti .
Bütün savunma haber sitelerinde Tempest'in yönlendirilebolir enerji silahları kullanacağını yazıyor ama "yönlendirilebilir enerji silahları" ile ne tür bir sistem kullanılacağı muamma