Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
56 (33.7%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (10.2%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (24.1%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
22 (13.3%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (10.2%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
14 (8.4%)

Toplam Oy Verenler: 166

Gönderen Konu: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 659608 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2234
  • 170
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2390 : 09 Ocak 2022, 00:59:06 »
kızmayın ama bu son hali ile mig'leri andırmış

Bence böyle de güzel. Migler gayet şekil uçaklar hem. Sensörleri/aviyonikleri az biraz düzgün olsa ABD uçaklarının tozunu attırırlar. Atletik uçaklardır.

Bir de Miglerde motoru çabuk yenileme gereği var ama Rusların da ona göre bir lojistik yapılanmaları var. Onu saymıyorum.

NOT: Performansla bir ilgisi yok belki ama Rus motorlarının arkadan kara duman atmasını sevmiyorum. Acaba neden böyle yapıyorlar? ABD motorlarında o kara dumanı görmedim hiç.
Sn Merzifonlu,
Bu tamamen Rus motor teknolojisindeki alışagelinen uygulama eksikliğinden kaynaklanıyor. Motorun ön kısmındaki karışımı zengin ve yüksek tutmak karşılığında çıkan gazların dumanlı olmasına katlanıyorlar.
Dairesel yanma odasının kısa olması ve yakıtla hava karışımında kompresörlerin fazla hava basarak çok iyi atomize olmuş bir karışım elde etmeleriyle alakalı. Bunun yan etkisi ise, türbin çıkış ısısını iyi kontrol edemediklerinden yanma odası çok basınçlı çalışınca kara duman oluşuyor.
Özetlersek: kısa boylu yanma odası =>yüksek ısı ve güç alımı=>yüksek yakıt kullanımı= kara duman çıkışı.
« Son Düzenleme: 09 Ocak 2022, 01:01:14 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1341
  • 87
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2391 : 09 Ocak 2022, 01:35:22 »
Sayın Yaşar;

İzah için çok teşekkür ediyorum.

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 4668
  • 120
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2392 : 17 Ocak 2022, 10:55:34 »
Alıntı
MMU’nun kritik alt sistemler için çalışmaları.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii ve Altınay Savunma ortaklığında 2019 yılında faaliyete başlayan TAAC Havacılık Teknolojileri (TAAC), ülkemizin beka projeleri Milli Muharip Uçak ve HÜRJET başta olmak üzere havacılık standartlarına uygun hareket kontrol sistemleri, iniş takımları ve test sistemleri geliştirme faaliyetlerini sürdürüyor.

Sabit ve döner kanat hava platformları için kritik alt sistemlerin Ar-Ge, tasarım ve üretim faaliyetleri gerçekleştiren TAAC, havacılık teknolojileri alanında projeler geliştiriyor. Bu kapsamda 2023 yılında hangardan çıkacak olan Milli Muharip Uçak’ın uçuş kontrol sisteminin, iniş takımının ve silah kapağının açma/kapama hareket mekanizmalarını geliştirmeye devam eden şirket, HÜRJET’in birçok test ve doğrulama çalışmalarının gerçekleştirileceği Demir Kuş Test Sistemi’nin de Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tesisleri içinde tasarım ve kurulumunu gerçekleştiriyor.
https://www.savunmasanayist.com/tusas-mmunun-kritik-alt-sistemler-icin-calismalar-devam-ediyor/

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 4668
  • 120
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2393 : 26 Ocak 2022, 23:30:05 »
Alıntı

Sciaky şirketi dünyanın en büyük metal 3d printer'ı Türk havacılık ve Uzay sanayii şirketine teslim edecek. Teslim alınacak makinanın milli muharip uçak yapısal parçalarını imal etmek için kullanılacağı tahmin ediliyor.

Makina 6 metreye kadar titanyum parçaları eklemeli imalatla üretebiliyor. Temel Kotil daha önce Uçağın ama taşıyıcı yapısalı olan bulkead parçasını üretecek pres kullanılmasına izin verilmediğini o yüzden 3D printer yöntemini kullanacaklarını söylemişti.
Sciaky, Inc. to Deliver World’s Largest Metal Electron Beam DED 3D Printer to Turkish Aerospace Industries (TAI)
http://ow.ly/hjXB50HCxSv

Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 4643
  • 276
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2394 : 26 Ocak 2022, 23:32:23 »
Bu teknik ABD tarafından savaş uçağı üretiminde kullanılıyor mu en azından bu kadar büyük parça üretimi?

Çevrimdışı DoganTuran

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 475
  • 75
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2395 : 27 Ocak 2022, 04:57:46 »
Bu teknik ABD tarafından savaş uçağı üretiminde kullanılıyor mu en azından bu kadar büyük parça üretimi?

Gövde'nin belirli kısımları bu yazıcıda Titanyum olarak üretilecek. Gövde kaplaması ise kompozit teknolojisi içeriyor. Onun için üretim tesisi 1 ay önce açıldı.
Bu yazıcının bir küçüğü Lockheed martin'de mevcut. Boeing'de bazı parçaları bu yazıcı teknolojisi ile üretiyordu.

Öyle görünüyorki, TFX ilk blokları dahi, gerek üretim teknolojisi, gerek dizayn, gerekse radar, Ed/eh olarak 4,5+ olacak gibi..

Çevrimdışı merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1341
  • 87
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2396 : 27 Ocak 2022, 05:54:14 »
Ola ki son anda bu cihazın teslimi engellendi, MMU yine de yoluna devam edecektir.

Çünkü, aynı parçaları presleme metoduyla üretebilecek olan ve tek parçalı kalıp kullanan pres makinesi, eş anlı olarak Konya'da geliştirildi.

https://www.researchgate.net/publication/320118034_Design_of_sheet_hydroforming_press_body

Buradaki yenilikçilik, bu presin 2 parçalı kalıp kullanan değil, tek parçalı kalıp kullanan olmasında yatıyor. Bu sayede büyük levhaları preslemek için gereken 50+ tonluk basınçlara çıkılması mümkün oluyor. Santimetrekare başına 50+ tondan bahsediyorum, dikkat! O kadar yüksek basınçlarla mermer blokları suyla kesiyorlar.  ;D

Altta çelik kalıp var. Onun üstüne titanyum levha konuluyor ve sonra yukarıdan hidrolik yağı ile basınç uygulanıyor. Çok sıcak ve çok yüksek basınçlı olan bu yağ, titanyum levhayı alttaki çelik kalıbın üzerine resmen hamur gibi sıvıyor. Dahiyane bir yöntem doğrusu!
« Son Düzenleme: 27 Ocak 2022, 06:03:55 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı malaga

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 96
  • 6
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2397 : 27 Ocak 2022, 10:25:36 »
Ola ki son anda bu cihazın teslimi engellendi, MMU yine de yoluna devam edecektir.

Çünkü, aynı parçaları presleme metoduyla üretebilecek olan ve tek parçalı kalıp kullanan pres makinesi, eş anlı olarak Konya'da geliştirildi.

https://www.researchgate.net/publication/320118034_Design_of_sheet_hydroforming_press_body

Buradaki yenilikçilik, bu presin 2 parçalı kalıp kullanan değil, tek parçalı kalıp kullanan olmasında yatıyor. Bu sayede büyük levhaları preslemek için gereken 50+ tonluk basınçlara çıkılması mümkün oluyor. Santimetrekare başına 50+ tondan bahsediyorum, dikkat! O kadar yüksek basınçlarla mermer blokları suyla kesiyorlar.  ;D

Altta çelik kalıp var. Onun üstüne titanyum levha konuluyor ve sonra yukarıdan hidrolik yağı ile basınç uygulanıyor. Çok sıcak ve çok yüksek basınçlı olan bu yağ, titanyum levhayı alttaki çelik kalıbın üzerine resmen hamur gibi sıvıyor. Dahiyane bir yöntem doğrusu!

Çok güzel ve aydınlatıcı bilgiler teşekkürler

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2234
  • 170
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2398 : 27 Ocak 2022, 11:00:46 »
Konya’da pres sisteminin olması çok güzel haber.
Bu parça 3D olarak 125-150 saatte üretilecek. Uzun vadede daha ucuz bir proses. Ancak bu katmanlı üretim makinesinden çıkacak parçaların CNC makinelerinde tekrar elden geçirilmesi gerekiyor. Alınacak alet, 6m x 2m ebadında ve 1.8m yükseklikte parçaları 3D olarak üretebilecek kapasitede.  Teknolojinin bu ebadda olgunlaşması ve kullanılabilir hale gelmesi son 2-3 yıllık bir zaman içinde olmuş.
Makineyi üreten firma 60 çalışanı olan küçük bir firma. ABD’nin küçük firmalara verdiği özel yardım kredisi ile bu teknolojiyi bu ebada uygulama başarısını göstermişler. Şimdi 2 kat daha fazla çalışanı olan bir yapılanma içine girmişler.
Bu alet aynı zamanda elektron kaynak işi de görüyor. İsminden de anlaşılacağı üzere titanyum katmanlarını elektron ışını ile döşüyor (EBDM : Electron Beam Dırect Manufacturing)
Keşke makine elimize geçtikten sonra medyaya açıklansaydı. Buna taş koymak isteyecekler çok.

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 4668
  • 120
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2399 : 27 Ocak 2022, 15:44:59 »
Alıntı
MMU'da imalat başlıyor:

@TUSAS_TR Genel Müdürü @Temel_Kotil :
• Milli Muharip Uçağın imalatına başlıyoruz
• Bu yıl uçak ortaya çıkacak, fiziksel olarak göreceksiniz
• 14 ayımız kaldı, motor çalıştırıp hangardan çıkacak
• 2025'te ilk uçuşu yapacak
İniş takımları, motoru Türkiye'de yapılacak
• Yerlilik oranının yüksek olma mecburiyeti Milli Muharip Uçak olmaktan geliyor
• Dışarıdan malzeme geldi, gelmedi olmaz. O zaman Milli Muharip olmaz
https://aa.com.tr/tr/bilim-tekno