Sn Merzifonlu,
Bazı turboprop uçaklar dışında hiçbir çift motorlu jet uçağı motoru karşıt dönüşlü değil. Bu konuyu geniş bir şekilde defencehub’da işlemiştik.
Tüm çift motorlu jet motorlu uçakların türbinleri aynı yönde döner. GE ve P&W motorları saat yönünün tersine RR motorları saat yönünde dönerler.
Valla, Sayın Kozan Selçuk Erkan ısrarla "onlar karşıt dönüşlü" diyor. Bizzat kendi gözleriyle görmese, bir savunma sanayi profesyoneli olarak öyle demez herhalde, diye düşündüm.
Her neyse, aynı kapıya çıkıyor. F16'lardaki motorlardan farklı bunlar. Kendi motorumuzu imal etmeliyiz, başka yolu yok.
Üstat, Bu ismini verdiğiniz zat Gemi mühendisi ve iş idaresi mezunu ama demekki uçak motorları konusunda yanılıyor.
Bir ara Hakan Kılıç ta “Terminal Velocity” yok deyip fizik kurallarını yok saymıştı.
Bu tip olaylar olabiliyor. Kendi konusunda uzman olan bir kişi motor teknolojisinin inceliklerinden haberdar olamayabiliyor.
Olayın teknik tarafından başka bir de ekonomik boyutu var. Motorun teki bozulduğunda herhangi bir motor takılıp uçak hazır hale getirilecektir. Ayrı dönüşlü olursa yedek olarak iki kat fazla motor stoku taşımak gerekir. 4 motorlu sivil uçaklarda bu daha da büyük problem yaratır. Düşünebiliyormusunuz; Bakım için kullanacağınız aletlerin bile saat yönü ya da da saat yönüne ters olarak çalışması gerekecektir.
Bu zat’ın anlatmak istediği , modern motorlarda kullanılan “twin spool” hatta “three spool” konfigürasyonunda iki ayrı co-aksiyel şaft olması ve bunların motorun HP ve LP türbin ve fanlarını ayrı ayrı hızlarda sürmesi olabilir. Ama onlarda aynı yönde dönerler.