Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1007085 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 282
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3610 : 26 Ocak 2023, 11:24:15 »
Biz hep filmlerdeki gibi "önde biz arkada düşman uçağı" şeklinde bir hava savaşı hayal ediyoruz ve tehlikenin "her zaman arkadan geleceği" yanılgısı zihinlerimizi kör ediyor.

Oysa ben bir dogfighta girdiğimde, arkamdaki uçaktan veya füzeden kurtulmak için uçağımı sağa yatırıp lövyeyi çekip dönüşe geçerken arkamdan atılan bir düşman füzesi beni tam üstümden vuracaktır. Veya tam tersi, benim radarımda göremediğim ama beni önceden gören karşımdaki bir düşman uçağından atılan füze, füze ikazı almamı takiben geriye kaçmak için sağa yatıp lövyeyi çektiğimde ise beni tam alttan vuracaktır. Halbuki iki durumda da aynı kaçınma manevrasını yaptım. Ama ikisinde de farklı yerden vuruldum.

Yani demek istediğim o ki, uçaklara füze tehdidi uçağın etrafındaki 360 derece bir kürenin her tarafından sonsuz farklı konfigürasyonda gelebilir. Tehdit her zaman arkadan gelmez.

Füze tehdidini önlemek için 5. nesil ve üzeri uçaklarda devasa lazer savunma silahlarını yükleyemezsiniz çünkü üzerlerinde her cm3'lük hacim doludur. Diyelim ki ebadını çok küçülttünüz ve uçağa taktınız. Öncelikle uçağın neresine takacaksınız? Altına mı, üstüne mi, sağına mı, soluna mı? Hadi diyelim ebat küçüldü ve her yanına taktınız. Lazeri bir füzeye odakladınız ve füzeye enerji vererek 10 saniyede de imha ettiniz. (ki hipersonik bir ram jet füzesinde bu kadar zamanınız olabilir mi bilemiyorum) Diyelim ki şanslı gününüzdesiniz, vadeniz de henüz dolmadı ve füzeyi imha ettiniz diyelim. Ya ayni anda size aynı yönden 3 -5 füze atıldıysa ne yapacaksınız? her birine 10'ar saniye lazer mi tutacaksınız? Hayat ile ölüm arasında saniyelerin bile fark ettiği bir hava savaşında bu kadar zamanınız var mı?

Ayrıca 5. nesil uçakların üstüne ve altına 360 derece ateş edebilen ayrı ayrı top yerleştiremezsiniz çünkü görünmezlik ortadan kalkar. Hadi diyelim bu topları gövdeye gömülü yapmayı başardınız. Gerektiğinde başını kaldırıp etrafa 360 derece ateş saçıyor. Ama unuttuğunuz bir şey var. Bu toplarla gelen füzeye o kadar yoğun ateş etmeniz gerekir ki, hadi bir füzeyi vurdunuz diyelim, ikinci bir füzeyi vurmak için merminiz kalmaz. Çünkü uçaklar diğer uçaklara top ile ateş açtığında yaklaşık 15m boyundaki hedef uçağa bile düzinelerce mermi sıkmak zorunda kalırlar. Siz 0,15 m çapında yani bir uçağın %1'i boyutunda bir füzeye artık kaç mermi sıkarsınız bilemiyorum. Bu kadar çok mermiyi alacak yeriniz olacağını da hiç sanmam. Ayrıca aynı anda farklı yönlerden gelecek 3-5 füzeye karşı bu toplar da işe yaramaz. Çünkü top tek doğrultuda ateş eder.

Yani demem o ki, bugünün teknolojik imkanları ne yazık ki bu tip ütopik çözümlere izin vermiyor. Öyleyse atadan kalma kolay bir yöntem seçmeliyiz.

Satrançta şah'ı ve veziri korumak için bazen piyonları feda edersiniz. Ama sonunda maçı alırsınız.

İşte buradan hareketle öncelikle kendimize bizim için kendini feda edecek, bizim savunmamızı yapacak bir piyon bulmalıyız. Bu piyon ise ancak insansız bir başka dost uçak olabilir. Yani silahlı bir dron.

İşte 6. nesil uçakların mantığı da zaten bu. İnsanlı 6. nesil gelişmiş savaş uçağı çatışmayı yönetip tehlike ile yüzleşmezken, dronların tehlikenin üstüne atılıp tehlikeyi uzaklaştırdığı, hedefi imha ettiği, yani bütün tehlikeli ve pis işleri dronların üstlendiği bir konsept.

Eğer insanlı 5. nesil uçaklar kendi öz savunmaları dahil her türlü savaşı yapabilselerdi, bugün 6. nesil uçaklardan zaten bahsetmezdik.

Peki 6. nesil uçaklar gelene kadar ne yapmalıyız?

Öncelikle mümkünse böyle tu kaka yerlere uçağımızı sokmamalı ve hava savunması baskılanana kadar oradan uzak durmalıyız. Diyelim ki böyle bir görevden kaçmak mümkün değil. Bu durumda da tüm görev boyunca SAM'ları baskılamak için dolanan mühimmatlar, sihalar, gezgin füzeler vb. kullanmalıyız.

Ayrıca hava kuvvetlerimiz düşman bölgesine girmeden önce, belki bir kaç gün, belki bir kaç hafta boyunca düşman hava üslerini balistik füzeler, gezgin vb. füzelerle vurmalı, düşman uçakları henüz üslerinden kalkmadan yerde ve hangarlarında imha etmeliyiz.

Yani demem o ki eldeki imkanlarımız bunlar. Olsa dükkan sizin. ;D
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2023, 13:55:39 Gönderen: buraktunahan »

Çevrimdışı Bürküt

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 241
  • 27
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3611 : 26 Ocak 2023, 14:02:23 »
Bence bugün 6.nesil savaş uçaklarından bahsetmemizin sebebi MUM-T özelliklerine ihtiyaçtan ziyade menzil.Menzil derken sadece uçağın harekat menzili değil sensörlerin menzilleri kilit nokta burada.Neden Amerikası Anglosaksonu Avustralyası için bu kadar önemli derseniz cevap basit.Pasifikte boy göstermeleri onların geleceğine tehdit teşkil eden Çin'i bastırmaları ya da en azından Çin'e karşı bir caydırıcılık "teşkil edebilmeleri" gerekiyor. Bizim şartlarımızda bir ülke için ne kadar gerekli tartışılır.Yanlış anlaşılmasın bizim uçaklarımız uzun menzilli olmamalı demiyorum ama kendi şartlarımız neyi gerektiriyorsa menzili de ona göre optimize etmeliyiz diyorum.

Hava üstünlüğü ve savaş uçağının üstüne gelen füze tehdidi konusuna gelirsek bence bu tehdide karşı uçakları korumak için geliştirmemiz gereken çözümleri tek bir platform üzerine yüklemek zorunda değiliz.MMU'da chaff, flare,EH sistemleri,DIRCM gibi sistemler olacaktır ve bunlar sürekli geliştirilecektir.Ama lazer silahi , CIWS gibi çözümler fazla fantastik geliyor kulağa.

Çözüm ne derseniz sayın buraktunahan'ın dediği gibi uçakları hava savunması baskılanana kadar düşman hava sahasının içine sokmamak.Bu baskılama yöntemleri de belli. Düşman üslerinin "ucuz" TBM'ler, yerden atılan topçu roketleri , iha üzerinden atılan topçu roketleriyle  "sürdürülebilir" bir şekilde bombalanması. Envanterimizdeki uçaklarla aynı ısıl ize ve radar izine sahip "görece ucuz" hedef uçaklarla düşmanın hss bataryalarının pahalı füzelerini kullanmasını sağlamak.Tanesi 4 milyon dolarlık füze sonuçta(Patriot'un füzesi)kaç tane atabilir.Parası sorun olmasa bile kendi üretmiyor ne kadar hızla yerine koyabilir.Bu hss bataryaları çalışırken elimizdeki ELINT/SIGINT platformları bu hss'lerin yerlerini belirlemeli ve diğer platformlardan ya da yerden atılacak anti radyasyon füzeleri/ihaları ile bataryalar imha edilmeli.Bu sırada bizim savaş uçaklarımız, awacslarımız,tüm katmanlarıyla hss'lerimiz kordineli bir şekilde düşman uçaklarının hava sahamıza yaklaşmasını engellemeli.Finalde düşmanın elinde kendi havasını koruyacak platformu kalmadığında neler yapılabileceğini sizin hayal gücünüze bırakıyorum.




Çevrimdışı Alp

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 598
  • 21
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3612 : 26 Ocak 2023, 14:36:10 »
Ben burun topundan çok kıç topunun daha etkili olacağını düşünüyorum. (MMU motorları arasındaki çıkıntı)  Adam dogfight yapıp arkana düşüp seni yakaladığını düşünürken bam güm top yiyecek.

Bunun dışında asıl gereksinim bence uçağı arkadan yakalamak için takip eden bir füzenin önlenmesi amacıyla kıç topunun cıws olarak kullanılması.

Lazer algılayıcılar gelen füzeyi tespit eder. Füzeye arkasını dönecek şekilde uçak manevra yapar ve sonra düz seyreder. Füze düz giden bir uçağı düz bir rotayla yakalaktan başka mantıklı bir yola sahip değil. 100-200 metre kala kıç topu cıws olarak otomatik çalışır ve füze imha edilir.

Tek top ama iki işlev. Nasıl ama ?!? Daha önce de dile getirmiştim. Keşke birileri uygulasa.
uçağa uçaktan gelen füze arkadan değil üstten gelir. yerden uçağa gelen füze de alttan gelir. IR güdümlü füzeler bile bugün high off-boresight özelliği ile her taraftan gelip vurabiliyor.
arkadaki çıkıntının chaff-flare haznesi veya radar kilidi kırmak için jamming podu olma haricinde başka bir şey olma ihtimali yok.

Hocam arka dememe kenetlenme, üstten geliyorsa dalışa geçer, alttan geliyorsa tırmanır o füzeyi arkada etki konisine alırsın. Mesela İngilizlerin karıştırma yanıltma amaçlı decoyuna göre çok daha kolay açıya girer.

Bu sistem mantıklı görünmüş olmalı ki 2. dünya savaşındaki bombardıman uçaklarında ve soğuk savaş yıllarındaki Sovyet bombardıman uçaklarında kullanılmış. Ancak ne kadar verimli oldukları hakkında bilgim yok. Aşağıdaki resimde bir TU-22 bombardıman uçağının arkasındaki yönlendirilebilen topu görebilirsiniz.

https://preview.redd.it/3bhujsz11ms51.jpg?auto=webp&s=42033f74848aa3b81f51d9d6316c826ab2074fd5


Böyle bir sitem bir savaş uçağının arkasına takılabilir mi? Zorlarsak evet. Uçağın arkasında olacağı için esas önemli olan önden stealh özelliğini de pek etkilemez. Ancak gelişmiş bir füzeyi imha edebilecek boyutlarda olması zor gibi görünüyor.


Buna 35 mm atom mühümmatı , 10 numara 5 yıldız. Yine mi Göker !!!

Aslında kolay bir konuda x ve Y ekseninde neredeyse bir hesaplama yapmana gerek yok! Sanki dairenin ortası gibi gelen kaçınma manevraları yapmadan sana geliyor. A dan B ye gitmiyor yani. Z ekseninde zamanlama ve mesafe oda Atom işte…
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2023, 14:39:59 Gönderen: Alp »

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 408
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3613 : 26 Ocak 2023, 15:05:05 »
uçağa  hedefleyen  düşman füzeleri için topla çözüm olmaz.
direk uçak üzerinde taşınacak ve  düşmanın füzesi  yaklaştığında uçaktan atılıp füzeyi  vuracak kamikaze droneler makuldür.

daha ötesindeyse,  bizim  şu an için   aklımıza  yatmak zorunda kalan  en net tedbir "bire on"   tedbiri.
tabi  bire on tedbiri için de en azından 2500 Libre üzeri güç üretecek ve  tamamen yerli ve milli bir  fan motor gerekiyor.
elin motoruyla olamıyor bu işler.

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44306
  • 614
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3614 : 26 Ocak 2023, 15:15:30 »
Gelişmiş bir AESA radar yaydığı sinyallerle düşman uçağının elektronik sistemini bozabiliyor. Uçak üzerindeki elektronik harp sistemlerinin, uçağa yönelen füzeyi şaşırtmak yerine, füzenin elektronik yapısını hasara uğratacak şekilde olanları var mıdır? Yoksa da yapılamaz mı?
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3656
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3615 : 26 Ocak 2023, 15:42:22 »
Gelişmiş bir AESA radar yaydığı sinyallerle düşman uçağının elektronik sistemini bozabiliyor. Uçak üzerindeki elektronik harp sistemlerinin, uçağa yönelen füzeyi şaşırtmak yerine, füzenin elektronik yapısını hasara uğratacak şekilde olanları var mıdır? Yoksa da yapılamaz mı?
Var ama füzenin arayıcı başlığı aktif ise bu geçerli. Yani dışarıdan gelecek sinyallere açık olması lazım. AIM-120D , 4-6 saniye için açıyor sistemini. Bu aralıkta uçağın bozucu sistemlerinin bu füzeye kilitlenmesi biraz zor.
Örneğin, tam bu iş için geliştirilmiş olan, F35’in AN/ASQ239 EH sistemi devamlı aktif durumda olarak uçağa yönelecek tehilikelere karşı koruma sağlar.

https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/an-asq-239.htm

Burada sistemin çalışmasını güzel izah etmiş.

https://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2019/05/13/how-a-super-agile-electronic-warfare-system-makes-f-35-the-most-invincible-combat-aircraft-ever/?sh=14276b614382

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44306
  • 614
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3616 : 26 Ocak 2023, 16:04:12 »
Gelişmiş bir AESA radar yaydığı sinyallerle düşman uçağının elektronik sistemini bozabiliyor. Uçak üzerindeki elektronik harp sistemlerinin, uçağa yönelen füzeyi şaşırtmak yerine, füzenin elektronik yapısını hasara uğratacak şekilde olanları var mıdır? Yoksa da yapılamaz mı?
Var ama füzenin arayıcı başlığı aktif ise bu geçerli. Yani dışarıdan gelecek sinyallere açık olması lazım. AIM-120D , 4-6 saniye için açıyor sistemini. Bu aralıkta uçağın bozucu sistemlerinin bu füzeye kilitlenmesi biraz zor.
Örneğin, tam bu iş için geliştirilmiş olan, F35’in AN/ASQ239 EH sistemi devamlı aktif durumda olarak uçağa yönelecek tehilikelere karşı koruma sağlar.

https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/an-asq-239.htm

Burada sistemin çalışmasını güzel izah etmiş.

https://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2019/05/13/how-a-super-agile-electronic-warfare-system-makes-f-35-the-most-invincible-combat-aircraft-ever/?sh=14276b614382

Anladığım kadarıyla bu sistem tehditleri algılıyor, konumlarını belirliyor hatta pilot hiçbir şey yapmasa bile karşı önlemleri salıyor. Yazıda ayrıca yerden havaya ateşlenen füzelerin radarlarının, uçağın çok fonksiyonlu radarı tarafından bozulabileceğinden bahsediyor. Burada bahsettiği sanıyorum füzenin radarı değil, füzeyi yönlendiren yerdeki radarlar. Doğru mu anladım?
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3656
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3617 : 26 Ocak 2023, 18:42:29 »
Gelişmiş bir AESA radar yaydığı sinyallerle düşman uçağının elektronik sistemini bozabiliyor. Uçak üzerindeki elektronik harp sistemlerinin, uçağa yönelen füzeyi şaşırtmak yerine, füzenin elektronik yapısını hasara uğratacak şekilde olanları var mıdır? Yoksa da yapılamaz mı?
Var ama füzenin arayıcı başlığı aktif ise bu geçerli. Yani dışarıdan gelecek sinyallere açık olması lazım. AIM-120D , 4-6 saniye için açıyor sistemini. Bu aralıkta uçağın bozucu sistemlerinin bu füzeye kilitlenmesi biraz zor.
Örneğin, tam bu iş için geliştirilmiş olan, F35’in AN/ASQ239 EH sistemi devamlı aktif durumda olarak uçağa yönelecek tehilikelere karşı koruma sağlar.

https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/an-asq-239.htm

Burada sistemin çalışmasını güzel izah etmiş.

https://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2019/05/13/how-a-super-agile-electronic-warfare-system-makes-f-35-the-most-invincible-combat-aircraft-ever/?sh=14276b614382

Anladığım kadarıyla bu sistem tehditleri algılıyor, konumlarını belirliyor hatta pilot hiçbir şey yapmasa bile karşı önlemleri salıyor. Yazıda ayrıca yerden havaya ateşlenen füzelerin radarlarının, uçağın çok fonksiyonlu radarı tarafından bozulabileceğinden bahsediyor. Burada bahsettiği sanıyorum füzenin radarı değil, füzeyi yönlendiren yerdeki radarlar. Doğru mu anladım?
Sistem aynı zamanda hava hedeflerine karşı da etkin. Kendisini arayan bir uçağın radar ve aviyonik sistemini kavurabiliyor. Bunun için pilotun radarın yayın gücünü arttırması gerekiyor.
Yeni AN-APG85 GaN modüllü Aesa radarı çok daha yüksek güçlü Microwave yayını yapacağından daha da etkin olacaktır. Bu çeşit bir EW saldırısı için “offensive directed-energy” operasyonu olarak bahsedilmiş.

Quote:
Government and industry officials have also spoken of the F-35’s radar being capable of performing electronic warfare, offensive directed energy operations and cyber warfare functions.
Unquote.

https://www.airandspaceforces.com/northrop-grumman-reveals-its-developing-the-f-35s-new-radar/

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 282
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3618 : 27 Ocak 2023, 10:33:41 »
Yaşar Hocam, öncelikle sizin söylediklerinize hiç bir itirazım yok, size saygım var, bunu belirteyim. Çünkü forumda verdiğiniz bilgiler hepimiz için çok değerli. Yani sözüm size değil.

Ama bu F-35 ile ilgili bahsettiğiniz ortalıkta dolaşan bu tür efsanevi "abartılı" açıklamalara inanmıyorum. Çünkü karşıdaki uçağın radarlarını, elektronik sistemlerini onlarca km öteden yakmak, kavurmak, mahvetmek falan filan... bütün bunlar bana F-35 satabilmek için Amerikan propagandası gibi geliyor. Malum, şu aralar peynir ekmek gibi satıyor F-35, sipariş yetişmiyor.

Bütün bu bilgilerin kaynağı ise sadece Amerika tarafından medyaya yapılmış açıklamalar. Satın alan bir devletin deneyip de bizzat şahit olduğu "tarafsız" gözlemler değil. Veya benim haberim yok.

Eğer Sam Amcanın F-35 ile ilgili iddia ettiği bu efsaneler doğru ise, ben F-35 satın alan bir devlet olsam, Amerika'ya derim ki "sana o kadar para veriyorum, hadi göster bana dediklerin doğru mu. Çünkü o kadar para vereceğim, az buz değil. Gözümün önünde deneme yapalım ve ispatla dediklerini. Al sana benim eski F-16'yı feda edeyim, yak, kavur bunun radarını, aviyoniklerini, parça pinçik et. Veya benim F-16'm denemede F-35'e 1 tane füze atsın, yak kavur o füzeyi de göreyim söylediklerin gerçek mi. Hatta sana söz, bu denemede F-35 vurulursa parası da benden. Al sana fırsat. Dünyada sana eşi benzeri bulunmaz bir reklam fırsatı veriyorum" derim.

Ve dedikleri doğru çıkarsa, saygıyla selamlarım Sam Amcayı...

Yok ben haklı çıkarsam beni aldattığı için o F-35'i Sam Amcanın...

Not: Eğer 5. nesil uçaklar onlarca km ötedeki elektronik devreleri yakacak kadar güçlü elektromanyetik enerji ve radyasyon üretiyorsa, saatlerce bu ortama maruz kalan pilotların vay haline... genç yaşta kanserden gitmeleri işten bile değil.

« Son Düzenleme: 27 Ocak 2023, 16:28:24 Gönderen: buraktunahan »

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44306
  • 614
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3619 : 27 Ocak 2023, 10:44:07 »
Gelişmiş bir AESA radar yaydığı sinyallerle düşman uçağının elektronik sistemini bozabiliyor. Uçak üzerindeki elektronik harp sistemlerinin, uçağa yönelen füzeyi şaşırtmak yerine, füzenin elektronik yapısını hasara uğratacak şekilde olanları var mıdır? Yoksa da yapılamaz mı?
Var ama füzenin arayıcı başlığı aktif ise bu geçerli. Yani dışarıdan gelecek sinyallere açık olması lazım. AIM-120D , 4-6 saniye için açıyor sistemini. Bu aralıkta uçağın bozucu sistemlerinin bu füzeye kilitlenmesi biraz zor.
Örneğin, tam bu iş için geliştirilmiş olan, F35’in AN/ASQ239 EH sistemi devamlı aktif durumda olarak uçağa yönelecek tehilikelere karşı koruma sağlar.

https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/an-asq-239.htm

Burada sistemin çalışmasını güzel izah etmiş.

https://www.forbes.com/sites/lorenthompson/2019/05/13/how-a-super-agile-electronic-warfare-system-makes-f-35-the-most-invincible-combat-aircraft-ever/?sh=14276b614382

Anladığım kadarıyla bu sistem tehditleri algılıyor, konumlarını belirliyor hatta pilot hiçbir şey yapmasa bile karşı önlemleri salıyor. Yazıda ayrıca yerden havaya ateşlenen füzelerin radarlarının, uçağın çok fonksiyonlu radarı tarafından bozulabileceğinden bahsediyor. Burada bahsettiği sanıyorum füzenin radarı değil, füzeyi yönlendiren yerdeki radarlar. Doğru mu anladım?
Sistem aynı zamanda hava hedeflerine karşı da etkin. Kendisini arayan bir uçağın radar ve aviyonik sistemini kavurabiliyor. Bunun için pilotun radarın yayın gücünü arttırması gerekiyor.
Yeni AN-APG85 GaN modüllü Aesa radarı çok daha yüksek güçlü Microwave yayını yapacağından daha da etkin olacaktır. Bu çeşit bir EW saldırısı için “offensive directed-energy” operasyonu olarak bahsedilmiş.

Quote:
Government and industry officials have also spoken of the F-35’s radar being capable of performing electronic warfare, offensive directed energy operations and cyber warfare functions.
Unquote.

https://www.airandspaceforces.com/northrop-grumman-reveals-its-developing-the-f-35s-new-radar/

Bilgi için çok teşekkür ederim.

O halde bu mantık, uçak üzerine gelen tüm füzelerin de elektronik sistemlerini etkisiz kılınabileceğini açıklıyor. Bu şekilde bir sistemler her uçağı 360 derece koruyabilecek sistemler geliştirilebilir o zaman.
AIM-120D , 4-6 saniye çalışarak hedefi nasıl takip edebiliyor. Bu süre dışında füzenin elektronikleri çalışmıyor mu? Hedef uçak pozisyonunu değiştirdiğinde, füzenin takip edebilmesi için sürekli sistemi açıp kapatması gerekmiyor mu?

Biz kendi geliştirdiğimiz radar sistemleriyle bunu deneyebiliriz...


Eğer Sam Amcanın F-35 ile ilgili iddia ettiği bu efsaneler doğru ise, ben F-35 satın alan bir devlet olsam, Amerika'ya derim ki "sana o kadar para veriyorum, hadi göster bana dediklerin doğru mu. Çünkü o kadar para vereceğim, az buz değil. Gözümün önünde deneme yapalım ve ispatla dediklerini. Al sana benim eski F-16'yı feda edeyim, yak, kavur bunun radarını, aviyoniklerini, parça pinçik et. Veya benim F-16'm denemede F-35'e 1 tane füze atsın, yak kavur o füzeyi de göreyim söylediklerin gerçek mi. Hatta sana söz, bu denemede F-35 vurulursa parası da benden. Al sana fırsat. Dünyada sana eşi benzeri bulunmaz bir reklam fırsatı veriyorum" derim.

Ve dedikleri doğru çıkarsa, saygıyla selamlarım Sam Amcayı...

Yok ben haklı çıkarsam o F-35'i Sam Amcanın...

Not: Eğer 5. nesil uçaklar bu kadar güçlü elektromanyetik enerji ve radyasyon üretiyorsa, saatlerce bu ortama maruz kalan pilotların genç yaşta kanserden gitmesi işten bile değil.



Bu test etmek için bir uçağı feda etmeye gerek yok ki. Yerde herhangi bir elektronik sistem üzerinde de denenebilir.
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com