Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 997441 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 387
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3120 : 09 Aralık 2022, 09:05:47 »
RR ve  Kale ortaklığının motor teklifini verdiği söyleniyor;  ama motor konusunda net bir açıklama hala yok.
yani ne zaman kesinleşecek bu uçağın hangi motorla seri üretime gireceği?


F110   ile devam edilirse,  blok 0  ve blok 1   ile  Supercruise  özellikten  vaz geçilerek bir  üretim  süreci düşünülemez mi acep?
bana şu aşamada  blok 2  zor gibi görünüyor.
mevcut  blok 0  uçağındaki F110  motoruyla  blok 1   sorunu  çözebilir.
silah ve sensörler  yeterince gelişmiş olursa Supercruise   uçuştan  vaz  geçebilir miyiz?
 
« Son Düzenleme: 09 Aralık 2022, 09:18:33 Gönderen: korsan2 »

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 334
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3121 : 09 Aralık 2022, 09:42:57 »
Süperseyir yüksek hızlarda uçağın menzillerini artıran bir kabiliyet. Gizliliğe de yararı var. Mesela F-35 süperseyir yapamaz ama kimse kalkıp da F-35 5. nesil değil veyahut gizlilik teknolojisine sahip değil demez. MMU zaten o motor aralığı ve ebatıyla menzili geniş bir uçak olacaktır diye düşünüyorum. Zaten ülkemizin genişliği de bir Kazakistan, Rusya, ABD vs. olmadığına göre hayli hayli yeterli olur. Zaten TEİ, 2030 yılında 35.000 libre ıslak itkiye ulaşmış olur herhalde.



« Son Düzenleme: 09 Aralık 2022, 09:46:04 Gönderen: İbrahim »

Çevrimdışı mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1447
  • 127
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3122 : 09 Aralık 2022, 09:49:01 »
Tabi yukarıdaki sunum İngilizce olup, gizli olduğu da İngilizce ifade edilince, kime gizli/sınırlı diye akla gelmiyor değil.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2712
  • 256
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3123 : 09 Aralık 2022, 10:23:14 »
Tabi yukarıdaki sunum İngilizce olup, gizli olduğu da İngilizce ifade edilince, kime gizli/sınırlı diye akla gelmiyor değil.

Yahu uçağın tasarımcıları İngiliz mühendileri. Uçağın kinematik özellikleri ve kinematik isterleri gizli olamaz artık. Benim dikkatimi kinematik anlamda çeken şey şu oldu: THK tarafından bu uçaktan yüksek hız değil, yüksek hızlanma özelliği isteniyor.
« Son Düzenleme: 09 Aralık 2022, 10:42:57 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 387
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3124 : 09 Aralık 2022, 10:36:57 »
"Gizliliğe de yararı var. "

gizliliğe nasıl yararı var ki?
bizim asıl ulaşmak istediğimiz  uçak  blok 2  modeli ve bu da 2034 sonrası   tahmin ediliyor.
fakat şu var,  daha şimdiden 150km ve 200km ve üzeri mesafelerden angajman  senaryoları  hem batı  hem doğu  uçaklarında test ediliyor.
şu Meteor füzesinin menziliyle ilgili dedikodular malum,  bunun gibi bir füze de Çin  uçaklarında mevcut.
daha şimdiden durum böyleyken 2034 sonrasını  hayal etmek bile zor.
süper seyir konusu gerçekten çok önemli mi?  yoksa batılı  şirketlerin magazinleştirdiği bir konu  olabilir mi?
diye  düşünüyorum ben.
bana sorsan,  radar izini küçültmek  süper seyirden  daha faydalı  bir kazanım.
bu  süper seyirdir,  manevra kabiliyetidir,  iyi güzel de,  Rus uçakları  bu  özelliklerle pek bir  üstünlük  yaratamadı şu ana kadar.

ben bizim  TFX  projesinin gelişim aşamalarını,  biraz J20'nin  aşamalarına benzetiyorum.
J20  de başta Rus motorlarıyla  tasarlanıp,  şimdi yeni yeni  farklı bir motor  ile yoluna devam ediyor.
 motor belasını çözebilirsek biz de  böyle yapacağız.
batılı şirketlerde motor zaten hazır olduğundan  böyle yol ayrımları pek  yok.


« Son Düzenleme: 09 Aralık 2022, 10:41:42 Gönderen: korsan2 »

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 334
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3125 : 09 Aralık 2022, 11:06:00 »
"Gizliliğe de yararı var. "

gizliliğe nasıl yararı var ki?

Artyakıcı, yüksek sıcaklıktan ötürü, uçağın kızılötesi ışımasını artırır; bu da termal gizliliğe zarar verir. Süperseyir yeteneği olan uçaklarda artyakıcıya olan ihtiyaç daha azdır.

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 387
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3126 : 09 Aralık 2022, 11:23:17 »
art yanıcıyı açtığımızda Meteor füzesinden kurtulma olasılığı var mı?
simülasyonlar illaki bir olasılık hesaplamıştır.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2712
  • 256
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3127 : 09 Aralık 2022, 11:39:44 »
art yanıcıyı açtığımızda Meteor füzesinden kurtulma olasılığı var mı?
simülasyonlar illaki bir olasılık hesaplamıştır.

Füzenin "No Escape Zone" bölgesinin sınırına yakınsan, evet kurtulma ihtimali var.

@İbrahim haklı bu arada. Süperseyir ile göreceli termal gizlilik altında yüksek hızda seyrüsefer sağlanıyor. Bu bakımdan süperseyirin gizliliğe katkısı mevcuttur.
« Son Düzenleme: 09 Aralık 2022, 12:07:54 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 387
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3128 : 09 Aralık 2022, 12:13:26 »
bu termal iz konusu bana oldum olası güven vermiyor.
yani  yerdeki kocaman  sistemler 15000ft irtifada uçan bir aracın termal izini  görme sıkıntısı yaşıyorken,  belki 100km  uzaktaki  bir savaş uçağının termal izini  yakalamak nasıl bu kadar kolay?
yağmur yağdığında termal kameraların  görüşü düşüyor,  sis çöktüğünde termal kameraların görüşü düşüyor.
bir uçak  üstündeki  karpuz büyüklüğündeki bir mercekle,  150km uzaklıktaki bir termal izi  görmeye bel bağlanır mı?
ha,  yakalarsan yine görürsün de,  güven veren bir yakalama mı?  yoksa tesadüfi bir yakalama mı  oluyor o?

bu pasif tespit sistemlerinde benim aklımda hep  akustik tespit var.
uçakların radar izi küçülüyor,  termal izi düşürülüyor da,   o motorların sesi  1950'de  nasılsa  hala aynı.
yani F35'i  düşünecek olursak,  o  uçağın diğer uçaklardan bile daha çok gürültü yaptığını okuyoruz.
ses dalgalarını toplayıp  analiz eden bir  cihazla,  hayalet uçakların en azından  hangi yönde olduğunu,  radarların nereye  yoğunlaşması gerektiğini tespit etmek bence çok zor değil.

bakın,  ihalar için şöyle bir çalışma var.
bence  hayalet uçakları tespit etme  yönünde  en  önemli ve en  çabuk netice verecek çalışma  başlığı  akustik tespittir.

https://transvaro.com/iha-tespit-imha-sistemleri/akustik-iha-tespit-sistemi/


Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6559
  • 185
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3129 : 09 Aralık 2022, 12:49:12 »