Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
79 (40.9%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.7%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (13%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.8%)

Toplam Oy Verenler: 193

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1011552 defa)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7780
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2530 : 01 Nisan 2022, 21:41:29 »
İsmail Demir'den kritik MMU açıklaması: Teklif sunuldu

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, Türkiye'nin 'F-35 uçağına yönelik müzakerelerin nereye gideceğini beklemekle vakit kaybedemeyeceğini' vurgulayarak, 'Milli Muharip Uçak'ımızı yapmakla ilgili tüm gücümüzle çalışmamız gerekiyor. Bu açıdan F-35 konusu gündemimizde yok artık. Demir, Milli Muharip Uçak motoru için ilk aşamada hazır motor tedariki yapmaya çalışırken bir yandan da geliştirme projeleri yürüttüklerini söyledi. Rolls Royce ve Kale Grubu'nun bu konuda bir ortaklık yaptığını ve bir teklif sunduğunu ifade eden Demir, teklif üzerinde bir noktaya varıldığını söyledi.

"Milli Muharip Uçak'ın motoruyla ilgili teklife çağrı dosyamız var. Türkiye'nin 5. nesil uçaklara takılabilecek bir motoru yerli ve milli olarak gelişmesi için tüm kaynaklarını masada tutması gerekiyor. Bu konuda 3-4 şirketin ayrı ayrı çalışacağı bir yapının başarıya götüremeyeceğini gördüğümüz için bir noktada buluşulması gerektiğini düşünüyoruz. Rolls Royce-Kale ortaklığının da bu konuda tekrar aktif olarak devrede olması ile ilgili somut adımlar atılıyor."

Rolls-Royce - Kale işi oluyor gibi. En mantıklı tercih olur. 2030'a MMU motoru hazır olabilir.

Eski (ilk) teklif ile şimdi yapılan yeni teklif arasında farklar var mı? İsmail Demir istediğimiz noktalara geldiler demişti....

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1337
  • 187
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2531 : 01 Nisan 2022, 21:55:55 »
İsmail Demir'den kritik MMU açıklaması: Teklif sunuldu

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, Türkiye'nin 'F-35 uçağına yönelik müzakerelerin nereye gideceğini beklemekle vakit kaybedemeyeceğini' vurgulayarak, 'Milli Muharip Uçak'ımızı yapmakla ilgili tüm gücümüzle çalışmamız gerekiyor. Bu açıdan F-35 konusu gündemimizde yok artık. Demir, Milli Muharip Uçak motoru için ilk aşamada hazır motor tedariki yapmaya çalışırken bir yandan da geliştirme projeleri yürüttüklerini söyledi. Rolls Royce ve Kale Grubu'nun bu konuda bir ortaklık yaptığını ve bir teklif sunduğunu ifade eden Demir, teklif üzerinde bir noktaya varıldığını söyledi.

"Milli Muharip Uçak'ın motoruyla ilgili teklife çağrı dosyamız var. Türkiye'nin 5. nesil uçaklara takılabilecek bir motoru yerli ve milli olarak gelişmesi için tüm kaynaklarını masada tutması gerekiyor. Bu konuda 3-4 şirketin ayrı ayrı çalışacağı bir yapının başarıya götüremeyeceğini gördüğümüz için bir noktada buluşulması gerektiğini düşünüyoruz. Rolls Royce-Kale ortaklığının da bu konuda tekrar aktif olarak devrede olması ile ilgili somut adımlar atılıyor."

Rolls-Royce - Kale işi oluyor gibi. En mantıklı tercih olur. 2030'a MMU motoru hazır olabilir.

Eski (ilk) teklif ile şimdi yapılan yeni teklif arasında farklar var mı? İsmail Demir istediğimiz noktalara geldiler demişti....

Muhakkak vardır. Bir noktaya gelindi ifadesi zaten bunu doğruluyor. Rolls-Royce'un tekrardan MMU motoruna talip olması çok güzel bir gelişme. Aslında kazan kazan durumu bu. İngilizlerin geliştireceği Tempest için motor işini Rolls-Royce aldı. MMU'dan edinecekleri yeteneklerle Tempest motorunu geliştirecekler. Hem para hem de 5. ve 6. nesil motor işinde yeteneklerini katlayacaklar. Biz de MMU için motorumuza kavuşacağız.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7780
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2532 : 01 Nisan 2022, 22:19:19 »
 MMU için 5.nesil motor üretecek RR , nasıl oluyor da 6.nesil Tempest motoruna yetenek edinecek?

Tempest motoru ayrı bir Dünya, lazer silahları için güç üretecek bir reaktör gibi çalışacak...MMU motoru 4 silindirli motor ; Tempest motoru 12 silindirli turbomotor

RR için MMU motoru yapmak deneyimli mühendislerini 20 yıl daha istihdam etme fırsatından başka birşey değil...Bir de alacağı para ile Tempest motoru için harcayacağı ar-ge bütçesi olur...

Bu işten bizim tek kârımız ; umarım ki motor teknolojisinden birşeyler kapmak , tabi anlaşırsak...

Çevrimdışı safsata00

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 53
  • 10
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2533 : 01 Nisan 2022, 23:03:34 »
RR niyemi geldi?.Tamammen IP hakları bize ait argesinden sonra bize devredilecek bir motordan vazgeçip,RR un tüm motorlardan para kazanacağı ama tamamen TÜRKİYE de üretilecek bir yöntemi kabul etmişizdir.

LİBYA nın son zamanlarında bize yanaşmaya başlayan ve bunu mandası MALTA raracılığıyla devamlı hissettiren İNGİLTERE,son UKRAYNA mevzusuyla dümeni baya bize kırmış gibide görünüyor artık.

Yoksa İngilizler durduk yere günahını bile ücretsiz vermez.

Çevrimdışı mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1497
  • 134
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2534 : 02 Nisan 2022, 00:06:40 »
MMU için 5.nesil motor üretecek RR , nasıl oluyor da 6.nesil Tempest motoruna yetenek edinecek?

Tempest motoru ayrı bir Dünya, lazer silahları için güç üretecek bir reaktör gibi çalışacak...MMU motoru 4 silindirli motor ; Tempest motoru 12 silindirli turbomotor

RR için MMU motoru yapmak deneyimli mühendislerini 20 yıl daha istihdam etme fırsatından başka birşey değil...Bir de alacağı para ile Tempest motoru için harcayacağı ar-ge bütçesi olur...

Bu işten bizim tek kârımız ; umarım ki motor teknolojisinden birşeyler kapmak , tabi anlaşırsak...

Vay canına, yani R-9 motoru ile Formüla aracı motoru gibi mi ? Yoksa bir de karbüratörlü mü  ::) ???

Çevrimdışı Hornet

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 116
  • 12
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2535 : 02 Nisan 2022, 01:19:35 »
Bende bizdeki şu tok alıcı kafasını anlamıyorum. "Beraber yapacaksak yapalım yoksa biz kendimiz yapacağız" lafı kulağa çok hoş geliyor ama karşındaki adam gerizekali değil. Bırak 8 yılı 15 yılda 5.nesil bir motoru tam performans ile çıkar GE , RR motor işini bırakır hububat sektörüne girer. Adamlar caresiz değil,  caresiz olan biziz. Motordan dolayı prototipten öteye gidemeyen Altay karşımızda duruyor. Tamam teknoloji transferi , yerli üretim ip hakları falan hepsi harika ama birde acı gerçekler var. Kimse 100 yıldır biriktirdiği teknolojiyi altın tepside baskasina sunmaz.RRnin tabiki kendi ajandası olacak , bu adamlar gerizekali değil,  iş adamları... Bana neden yardım ediyor hayırdır inşallah demek yerine başkasının ajandası üzerine kendi ajandani kurmak,  en kısa sürede maksimum teknoloji birikimi elde etmek senin görevin olmali...Teknolojiyi öğrenen mühendisin bu ülkede kalmak isteyip istemediğini bile ongoremiyoruz , bu kadar vahim durumdayız. İşimize gelmeyeni ülkeden kovmak gibi bir ahlak edindik. Ben muhendisime o teknolojiyi kapacağına dair güveniyorum ama o mühendisin 10 yıl sonra bu kafa ve yönetim anlayışı ile ülkede kalacağına pek inanmıyorum. Biz çok berbat durumdayız. Tüm bunları ongorup 20 yıl sonrasına dair plan yapıyorsan evet İngiliz ile pazarlık yapabilirsin. Yoksa adama bildiğini unuttururlar. Bu ülkede hergun yada her yıl Selçuk bayraktarlar çıkmıyor. Bayraktar ihalar Turkiyenin değil Selçuk Beyin başarısıdır. Başka bir alanda başka bir Selçuk bayraktar ne zaman çıkar muamma. O yüzden ihtimaller üzerine değil planlı bir program yapılmalı.
« Son Düzenleme: 02 Nisan 2022, 01:21:26 Gönderen: Hornet »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2775
  • 263
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2536 : 02 Nisan 2022, 02:08:15 »
Bu ülkede hergun yada her yıl Selçuk bayraktarlar çıkmıyor. Bayraktar ihalar Turkiyenin değil Selçuk Beyin başarısıdır. Başka bir alanda başka bir Selçuk bayraktar ne zaman çıkar muamma.

Yazının diğer kısımlarına eyvallah da burası bence pek olmamış. Selçuk Bayraktar ve TB-2 tamam başarılı; fakat benim hatırladığım kadarıyla Afrinde Anka'ların elektronik müdahaleye TB-2'lere göre daha dirençli oldukları ortaya çıkmıştı!  ;) Oradan ve diğer yerlerden alınan dersler ve ilgili şirketlerden gelen ek destekler sayesinde; TB-2 şimdiki "TB-2" oldu.

Rotax motorlara gelen ambargo sonrasında, Rotax yerine Pd170 motorunu koyabilmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi ile olmadı, TEİ ekibi sayesinde oldu. Keza (eğer becerilebilirse) TB-2'lerin en teknolojik parçası olan Wescam FLIR'i Aselsan CATS FLIR ile değiştirmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi sonucunda olmayacak, Aselsan mühendislerinin başarısı olacak.

Mangusta'dan T129 Atak çıkartmak da başka bir başarı hikayesidir. TUSAŞ mühendislerinin da hakkını yemeyelim, dimi ama.

Yani Türkiye'de tek başarılı olan Selçuk Bayraktar ve TB-2 değil. Başarı da başarısızlık da genel.
« Son Düzenleme: 02 Nisan 2022, 02:52:34 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı Hornet

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 116
  • 12
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2537 : 02 Nisan 2022, 03:57:37 »
Bu ülkede hergun yada her yıl Selçuk bayraktarlar çıkmıyor. Bayraktar ihalar Turkiyenin değil Selçuk Beyin başarısıdır. Başka bir alanda başka bir Selçuk bayraktar ne zaman çıkar muamma.

Yazının diğer kısımlarına eyvallah da burası bence pek olmamış. Selçuk Bayraktar ve TB-2 tamam başarılı; fakat benim hatırladığım kadarıyla Afrinde Anka'ların elektronik müdahaleye TB-2'lere göre daha dirençli oldukları ortaya çıkmıştı!  ;) Oradan ve diğer yerlerden alınan dersler ve ilgili şirketlerden gelen ek destekler sayesinde; TB-2 şimdiki "TB-2" oldu.

Rotax motorlara gelen ambargo sonrasında, Rotax yerine Pd170 motorunu koyabilmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi ile olmadı, TEİ ekibi sayesinde oldu. Keza (eğer becerilebilirse) TB-2'lerin en teknolojik parçası olan Wescam FLIR'i Aselsan CATS FLIR ile değiştirmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi sonucunda olmayacak, Aselsan mühendislerinin başarısı olacak.

Mangusta'dan T129 Atak çıkartmak da başka bir başarı hikayesidir. TUSAŞ mühendislerinin da hakkını yemeyelim, dimi ama.

Yani Türkiye'de tek başarılı olan Selçuk Bayraktar ve TB-2 değil. Başarı da başarısızlık da genel.
Yanlis anlaşıldım sanirim.Selçuk Bayraktar ornegim "iha ve siha yapıyoruz,  herseyi yaparız " diyen kitleye ufak.bir göndermeydi. Muhendis veya zeka yarıştırmak için değil , demek istedigim ovundugumuz (ki CBnin sadece TB2den bahsetmesi Anka gibi sistemleri sık kullanmamasini eskidende eleştirmiş biriyim) bu sistemler belirli bir başarı noktasıdır kabul ama söz konusu motor ise Selçuk Bayraktar gibi birinin çıkıp o.motoru yapamayacağını anlatmak istedim. İşte işin içine felsefik sözler girince boyle oluyor eski ben olsam 8-10 yılda kendi başımıza 5.nesil motor yapacak çapta ve kalitede muhendisimiz yok olanda bu kaos ulkesinden kaçıyor der biri zıplar birsey söyler ben hakaret eder 1 hafta banlanir hayat devam ederdi ahh ah...
« Son Düzenleme: 02 Nisan 2022, 04:00:33 Gönderen: Hornet »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2538 : 02 Nisan 2022, 03:59:13 »
Bu ülkede hergun yada her yıl Selçuk bayraktarlar çıkmıyor. Bayraktar ihalar Turkiyenin değil Selçuk Beyin başarısıdır. Başka bir alanda başka bir Selçuk bayraktar ne zaman çıkar muamma.

Yazının diğer kısımlarına eyvallah da burası bence pek olmamış. Selçuk Bayraktar ve TB-2 tamam başarılı; fakat benim hatırladığım kadarıyla Afrinde Anka'ların elektronik müdahaleye TB-2'lere göre daha dirençli oldukları ortaya çıkmıştı!  ;) Oradan ve diğer yerlerden alınan dersler ve ilgili şirketlerden gelen ek destekler sayesinde; TB-2 şimdiki "TB-2" oldu.

Rotax motorlara gelen ambargo sonrasında, Rotax yerine Pd170 motorunu koyabilmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi ile olmadı, TEİ ekibi sayesinde oldu. Keza (eğer becerilebilirse) TB-2'lerin en teknolojik parçası olan Wescam FLIR'i Aselsan CATS FLIR ile değiştirmek de Selçuk Bayraktar'ın becerisi sonucunda olmayacak, Aselsan mühendislerinin başarısı olacak.

Mangusta'dan T129 Atak çıkartmak da başka bir başarı hikayesidir. TUSAŞ mühendislerinin da hakkını yemeyelim, dimi ama.

Yani Türkiye'de tek başarılı olan Selçuk Bayraktar ve TB-2 değil. Başarı da başarısızlık da genel.
+1

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #2539 : 02 Nisan 2022, 04:20:27 »
Bu uçak ne oldu? Galiba fena patladı. Çinliler patır patır 5. nesilleri hizmete alırken bu uçak doğru düzgün envantere giremeden bir anda modernize edileceği falan söyleniyordu.

Ruslar gerçekten teknoloji işinde feci geride kalmış. Uzaya ilk çıkan, Soğuk savaşında en yoğun döneminde ABD uçaklarına her anlamda rakip muadiller üreten ülke 5. nesilde patladı gibi. Bir de bir ara Türkiye SU-57 alacak mı, alıyor, aldı gibi haberleri bol bol okurduk. Hadi bir delilik yapıp aldık uçaklar üretilip elimize geçemeyecekmiş demek ki.

10 yıl sonra Ruslara MMU teklif edelim biz. Alın beyler yapamadığınız 5. nesil uçak diye.  ;D

Hocam, Hindistan projeden boşuna ayrılmadı. Türkiye başından beri Rus motorlarının sıkıntı olduğunu bildiği gibi eldeki sistemlerle uyumlu olmayan, hava kuvvetleri altyapısını temelden değiştirmek anlamına gelebilecek bir işe zaten girmeyecekti. En iyi ihtimalle gövdeye Türk radar, aviyonik ve silah sistemleri uyarlanması olabilirdi ki, uçağın stealth özelliklerinin çok düşük olduğu anlaşıldığı gibi motor probleminin çözülmemesi halinde bunun da fazla anlamı kalmıyordu.

Tabi bu arada daha önce yazdığım gibi ABD'nin de 1.900 santigrat derecede çalışan F-22 ve F-35 motorlarında yıpranma problemlerini çözebilip çözemediği de ayrı soru işareti. Uçaklarda RAM kaplamanın zarar görmemesi için mi, yoksa motor problemlerinden  dolayı mı afterburner kullanımına sınırlama getirildi ? Neyse demem o ki bu işlerde Batı da, doğu da sorunlar yaşadığına göre, enseyi karartmaya gerek yok. Yola devam.
F22 lerde kullanılan P&W-F119 motorlarının pek bir problemi yok. Esas olarak 30000lbf itkili olarak üretilen orijinal motorda yapılan iyileştirmelerle itkisi 35000lbf’e çıkarılmıştır. (F110GE129 nasıl 29500lbf’den F110GE129EFE olarak 35000lbf’e çıkarıldıysa) . Türbin giriş ısısı 1649derece santigrattır.
Asıl problem F35’in, P&WF135 motorunda. Bu motor 43000lbf itki üretiyor. Bunu üretebilmek için türbin giriş ısısını 1980derece santigrata kadar yükseltmişler. Bu ısıda tek kristal de olsa , türbin bıçaklarının ömrü kısa oluyor. Bu uçağın çift motorlu olması lazımdı. Ama çift motorlu dikey kalkışı nasıl yaparlardı oda başka bir soru.