Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
51 (32.1%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (10.7%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (25.2%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
21 (13.2%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (10.7%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
13 (8.2%)

Toplam Oy Verenler: 159

Gönderen Konu: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 477084 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı BlackHawk89

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 428
  • -4
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1410 : 20 Haziran 2019, 22:45:57 »
Bizim pilot arkayı nasıl görecek merak ettim. Profesyonellere tasarlatılmalıydı bu uçak. Estetik yapısı daha güzel olmalıydı.

Zaten profesyonellere tasarlatılmıyor mu  ::)

Evet hocam. Profesyoneller yapıyordur ama burayı okuduklarına eminim. Eski görsellerde kanat alanı çok küçüktü. Biz burada eleştirdik. Çıkarttıkları videoda kanat alanı daha da büyütülmüştü bariz olarak.

Ben genel olarak tasarıma çok takılırım. Behance, Devianart'ta daha etkileyici çizimleri gördüğüm için böyle söyledim. F-22 den daha güzel olsun istiyorum bizim uçağımızın.

Çevrimdışı fırtına06

  • Site Yetkilisi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2849
  • 151
  • DefenceTurk.com
MMU’ya İngiliz yorumu
« Yanıtla #1411 : 21 Haziran 2019, 19:29:51 »
Dünyanın en büyük havacılık fuarı olan Paris Air Show'da tanıtılan Milli Muharip Uçak (MMU) mock-up’ının yankıları devam ederken havacılık konusunda detaylı yayınlar yapan hushkit.net sitesinde uçakla ilgili bir yorum yayınlandı.



İngiliz uzmanların görüşlerine yer veren yazıda, TUSAŞ'ın tasarladığı "MMU, radara yakalanmayan uçak pazarı için güçlü bir alternatif mi” sorusunun yanıtı arandı.

İşte yorumlar:

MMU, ilk bakışta çift motorlu bir F-35 gibi durmakta. Türk makamlarından gelen dönüşler bu uçağın eskiyen F-16’ların yerine geçeceği yönünde. Türkiye bu uçağı bir yandan da F-35’leri destekleyecek bir uçak olarak geliştirmekte. Ya da bu proje teknolojik alt yapısını ve savunma sanayii yeterliliğini arttıracak bir ilk adım”

ABD İLE İLİŞKİLER ÖNEMLİ

Tabii burada önemli bir nokta da Türkiye-ABD ilişkileri. İki ülke arasında gerilen ilişkiler bu uçağın üretimine de zora sokar. Türkiye’nin bu uçağı destek almadan üretmesi zor.

Yapılan gözlemler bu uçağın daha çok bir hava savunma rolü üstleneceği yönünde. Gerçekleştirilen operasyonların yapısı gereği saldırı görevlerinde de tamamlayıcı rol oynama şansı var.

İNGİLTERE’DEN TEKNOLOJİK DESTEK

MMU’nun geliştirilmesinde İngiliz BAE Systems şirketi de önemli rol oynuyor. İngiltere uçak için teknik ve mühendislik destek veriyor. Uçak için gerçekleştirilen görüşmelerde MMU’da ilk etapta Eurofighter’da da kullanılan EJ200 motorları öne çıkmıştı. Ancak son gelişmeler, EJ200’ün durumunu belirsiz hale getirdi.

Türkiye ilk etapta test uçaklarında Amerikan General Electric imalatı, F-16’larda da kullanılan F110 motorlarından yararlanacak. Sonrasında ise motor gelişimi için yeni bir şirket kuruldu.

Uçağın maksimum kalkış ağırlığı (MTOW) 27 bin 215 kg olacak.  Uçağın azami seyir hızının MACH 2ve uçuş yüksekliğinin de 16700 metre olacak.

RADARA YAKALANMAYAN TYPHOON MU?

Özelliklere bakılırsa üretilmek istenen uçak, Eurofighter Typhoon’un radara yakalanmayan versiyonu gibi durmakta. Türk savunma sanayiinin böylesi bir projeyi geliştirmesi tasarım ve üretim konusunda yardımlar olmadan olası değil.

Tasarım açısından bakılırsa, karşımızda ciddi bir maksimum kalkış ağırlığı var. Eurofighter Typhoon’dan MMU neredeyse 4 bin 535 kg daha fazla. Uçağın Mach 2 hızı ve 16 bin 700 metre uçuş irtifası Typhoon’la aynı. Türkiye’nin askeri ve teknolojik kapasitesi üzerinde tecrübe ve bilgisi sınırlı. Fakat verilen özelliklerin destek alınmadan gerçekleştirilmesi zor görünüyor.

GÖVDE İÇİ SİLAH

Öte yandan, eğer uçağın yakıt tankları ve silah üniteleri içeride yer alırsa, ve uçağın arttırılmış yakıt kapasitesi muharip dayanıklılık sağlasa da uçağın dalga direnci yüksek olur.

Ayrıca belirtilen özellikler Typhoon alan düzenlemesine benzemiyor. Bu da uçağın izini arttıracak özellikte. Bu yüzden de uçağın hali hazırda belirtilen özelikleriyle mach 2 hıza ulaşması olası değil.

BU AÇIDAN ÇİFT MOTORLU BİR F-35

Bu sebepten MMU, Typhoon’dan çok çift motorlu bir F-35’e benziyor. Uçağın Mach 1.8’den fazla olması da zor. Manevra kabiliyeti açısından da hava saldırı özellikli olursa, dikkate değer bir performansı olacağını düşünüyorum. Fakat yüksek insidans durumunda görece uzun kuyrukların titreşim sorunu yaşama ihtimali var.

Türkiye TF-X’i F-35’in hava savunma kabiliyetine sahip bir versiyonu olarak üretebilir. Konsept olarak güzel. Fakat Türkiye’nin teknolojik altyapısı için epey zorlayıcı bir adım olacağa benziyor.

http://www.kokpit.aero/mmu-ingiliz-site-yorum

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 333
  • 66
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1412 : 22 Haziran 2019, 08:26:22 »
Bence biz aslen daha aşina olduğumuz ve tecrübe ettiğimiz İHA üzerinden gitmeliydik. Bir büyük erken uyarı uçağı ile komuta edilen ve uzun menzilli AA füzeye sahip onlarca İHA ile Egede takıldığınızı düşünün. 5. değil 6. değil 7. nesil insansız savaş uçağı 😊 uygun bir radar desteğinde, daha küçük kanat alanı ve jet motoru ile insanlı bir uçaktan çok daha küçük radar kesit değeriyle 5-6 saat havada kalsa o bile yeter. Diyeceksiniz ki bir İHA nasıl olur da F-16 gibi çevik ve esnek manevra yapar?!

F-35’te nasıl bu çevikliğe gerek duymuyorsanız bunda da duymayacaksınız. Meteor füzesi taşıyan bir 5. Nesil uçak manevra etmeden 250 km uzaktan meteor füzesini ateşleyip de arkasını dönüyorsa en temel manevra bu işte. İlla manevra da yapsın derseniz zor değil onun yazılımını yapıp otomatik halletmek. Hem de insan taşımaması sebebiyle G kuvvetini de gözardı edebilirsiniz.

İnsan hayatının daha az riske atıldığı, muhtemelen daha ucuz bir platform. Şimdi otomobil üretme konusunda nasıl ki zaten gelişimi maksimuma ulaşmış bir sektöre sonradan girip enerji ve zaman kaybedip verim alamayacağımız söyleniyorsa insanlı uçaklar da böyle. Bir sonraki safhayı görebiliyoruz insansız araçlar. (Pilot yetiştirme masraf ve riskine hiç girmedim bakın) Buradan yürümeliydik. Hava hava görevi için compact küçük ihalar. Hava yer görevi için büyük ihalar. Bu yazdıklarımın çoğunu daha önce de dile getirdim. Başka arkadaşlar da dile getirdi.

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 41426
  • 442
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1413 : 22 Haziran 2019, 08:38:15 »
Bence biz aslen daha aşina olduğumuz ve tecrübe ettiğimiz İHA üzerinden gitmeliydik. Bir büyük erken uyarı uçağı ile komuta edilen ve uzun menzilli AA füzeye sahip onlarca İHA ile Egede takıldığınızı düşünün. 5. değil 6. değil 7. nesil insansız savaş uçağı 😊 uygun bir radar desteğinde, daha küçük kanat alanı ve jet motoru ile insanlı bir uçaktan çok daha küçük radar kesit değeriyle 5-6 saat havada kalsa o bile yeter. Diyeceksiniz ki bir İHA nasıl olur da F-16 gibi çevik ve esnek manevra yapar?!

F-35’te nasıl bu çevikliğe gerek duymuyorsanız bunda da duymayacaksınız. Meteor füzesi taşıyan bir 5. Nesil uçak manevra etmeden 250 km uzaktan meteor füzesini ateşleyip de arkasını dönüyorsa en temel manevra bu işte. İlla manevra da yapsın derseniz zor değil onun yazılımını yapıp otomatik halletmek. Hem de insan taşımaması sebebiyle G kuvvetini de gözardı edebilirsiniz.

İnsan hayatının daha az riske atıldığı, muhtemelen daha ucuz bir platform. Şimdi otomobil üretme konusunda nasıl ki zaten gelişimi maksimuma ulaşmış bir sektöre sonradan girip enerji ve zaman kaybedip verim alamayacağımız söyleniyorsa insanlı uçaklar da böyle. Bir sonraki safhayı görebiliyoruz insansız araçlar. (Pilot yetiştirme masraf ve riskine hiç girmedim bakın) Buradan yürümeliydik. Hava hava görevi için compact küçük ihalar. Hava yer görevi için büyük ihalar. Bu yazdıklarımın çoğunu daha önce de dile getirdim. Başka arkadaşlar da dile getirdi.

Bu bahsettiğin dahi ileri nesil bir uçak. Benim daha önce de belirttiğim düşünceme göre bunun üzerine TF-X ile paralel olarak çalışmaya başlamalıyız. Aynı sürelerde uçmasını beklemeye gerek de yok. Ama elimizdeki bilgi ile, hazır bir projemiz olması ve zamanı geldiğinde üretime almamız açısından bence gerekli!
« Son Düzenleme: 22 Haziran 2019, 08:38:52 Gönderen: SKYWOLF »
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı ACE

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 333
  • 66
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1414 : 22 Haziran 2019, 08:45:30 »
Bence biz aslen daha aşina olduğumuz ve tecrübe ettiğimiz İHA üzerinden gitmeliydik. Bir büyük erken uyarı uçağı ile komuta edilen ve uzun menzilli AA füzeye sahip onlarca İHA ile Egede takıldığınızı düşünün. 5. değil 6. değil 7. nesil insansız savaş uçağı 😊 uygun bir radar desteğinde, daha küçük kanat alanı ve jet motoru ile insanlı bir uçaktan çok daha küçük radar kesit değeriyle 5-6 saat havada kalsa o bile yeter. Diyeceksiniz ki bir İHA nasıl olur da F-16 gibi çevik ve esnek manevra yapar?!

F-35’te nasıl bu çevikliğe gerek duymuyorsanız bunda da duymayacaksınız. Meteor füzesi taşıyan bir 5. Nesil uçak manevra etmeden 250 km uzaktan meteor füzesini ateşleyip de arkasını dönüyorsa en temel manevra bu işte. İlla manevra da yapsın derseniz zor değil onun yazılımını yapıp otomatik halletmek. Hem de insan taşımaması sebebiyle G kuvvetini de gözardı edebilirsiniz.

İnsan hayatının daha az riske atıldığı, muhtemelen daha ucuz bir platform. Şimdi otomobil üretme konusunda nasıl ki zaten gelişimi maksimuma ulaşmış bir sektöre sonradan girip enerji ve zaman kaybedip verim alamayacağımız söyleniyorsa insanlı uçaklar da böyle. Bir sonraki safhayı görebiliyoruz insansız araçlar. (Pilot yetiştirme masraf ve riskine hiç girmedim bakın) Buradan yürümeliydik. Hava hava görevi için compact küçük ihalar. Hava yer görevi için büyük ihalar. Bu yazdıklarımın çoğunu daha önce de dile getirdim. Başka arkadaşlar da dile getirdi.

Bu bahsettiğin dahi ileri nesil bir uçak. Benim daha önce de belirttiğim düşünceme göre bunun üzerine TF-X ile paralel olarak çalışmaya başlamalıyız. Aynı sürelerde uçmasını beklemeye gerek de yok. Ama elimizdeki bilgi ile, hazır bir projemiz olması ve zamanı geldiğinde üretime almamız açısından bence gerekli!

Dediğiniz İngiliz tempest modelinde planlıyor biraz ve mantıklı. Benim korkum kaynak eksikliğimiz. Maddi olarak her ikisine kaynak bulunabilir mi?! Yaptırımlarla TF-X rafa kalkar mı? İHA gövdesinde oynama yapmak çok daha kolay sanki. Yukarıdaki İngiliz uzmanın yazısı bende tasarıma dair şüpheler oluşturdu çünkü. İhada motor seçimi daha kolay olabilir boyuttandolayı.

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2059
  • 39
  • DefenceTurk.com

Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1856
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1416 : 22 Haziran 2019, 16:52:18 »
 Kaynak bulunmak istenirse bulunur... Ben 1 maaşımı vermeye hazırım bu uçak için... 8-10 sayfa önce de yazdım.. Kim ki özellikle bu MMU ve HÜRJET projesini rafa kaldırır o kişi Apo'dan daha büyük vatan hainidir...

ABD , aylardır F-35 vermem size diye koskoca Türkiye Cumhuriyetinin haysiyetiyle oynuyor.

Bu 2 proje ; ABD , AB ,Rusya gibi emperyalistlerin boyunduruğundan kurtulmamızı ve şu anda olduğumuz söylenen "sözde bağımsız bir ülke" sözünün gerçek anlamda "bağımsız bir ülke" olmamıza dönüştürecek  temel projelerdir...

Kim ki bu projeleri baltalıyor,engelliyor,öteliyor,rafa kaldırıyorsa ülkemize en büyük kötülüğü yapmış demektir...

Çevrimdışı Raptor44

  • İnsanlar yaptıklarıyla yargılanır
  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 844
  • -72
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1417 : 23 Haziran 2019, 01:22:46 »
MMU da top olacak mi? Ben mock-up üzerinde göremedim. ACE ın fikrine ise yarı yarıya katılıyorum. TF-X de gerekli İHA da MMU içinse beraber çalışan bir İHA üzerinde çalışmalar başlandı.
IRK, DİN, DİL, MEZHEP ÖNEMLİ DEĞİLDİR ÖNEMLİ OLAN BU ÜLKE İÇİN YAPTIKLARINDIR

Çevrimdışı serkan1976

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1856
  • 144
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1418 : 23 Haziran 2019, 18:31:41 »
Olmalı... Örneğin önünde seyreden bir iha'ya  füze atmak maliyet olarak gereksiz......

Çevrimdışı カメせ

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2059
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: TF-X Milli Jet Eğitim / Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #1419 : 25 Haziran 2019, 05:54:00 »
Alıntı