Gönderen Konu: HÜRKUŞ PROJESİ  (Okunma sayısı 184903 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44311
  • 614
Milli uçak Hürkuş’ta önemli adım
« Yanıtla #50 : 07 Ağustos 2013, 19:56:43 »
Milli uçak Hürkuş’ta önemli adım
Cengizhan ÇATAL/ANKARA
7 Ağustos 2013

Hürkuş’ta önemli adım
TÜRK savaş pilotlarının eğitiminde kullanılacak, milli imkanlarla üretilen “Hürkuş” için test izinleri verildi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından verilen geçici tescil sayesinde Hürkuş yer testlerine önümüzdeki günlerde başlayacak. SHGM tarafından verilen onayla birlikte önce taksi testleri gerçekleştirilecek sonrasında da ilk uçuş için onay alınacak.

Hürkuş, dışarıdan satın alınan T-38 uçaklarının yerini alacak. 2006 yılının Mart ayında Savunma Sanaayi Müsteşarlığı ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile “Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Projesi” yürürlüğe girmişti. Hürkuş eğitim uçağı projesi çerçevesinde, özgün bir eğitim uçağı prototipinin tasarlanması, geliştirilmesi, test ve doğrulamasının yapılması, üretiminin ve sertifikasyonunun gerçekleştirilmesi, ve sisteme ait teknik veri paketinin oluşturulması hedeflendi.

HAVA KUVVETLERİ’NİN İSTEĞİDİ GİBİ

Kokpit tasarımı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı öğretmen pilotların isteğine uygun olarak gerçekleştirildi. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip Hürkuş eğitim uçağı ile intibak, görerek, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecek. TAI, Hürkuş’un 3 farklı modelini geliştirecek. Turboprop motorlu, iki kişilik, yüksek performanslı uçağın sivil modelini askeri eğitim ve yakın hava desteği modelleri izleyecek.

http://www.hurriyet.com.tr/gundem/24478790.asp
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #51 : 16 Ağustos 2013, 11:21:11 »
Hürkuş ilk uçuş için gün sayıyor

TAI tarafından geliştirilen turboprop motorlu eğitim uçağı Hürkuş, SHGM’den geçici tescili olarak yerde hızlanma testlerine başladı. İlk uçuş bu ay sonunda yapılacak.

Hürkuş ilk uçuş için gün sayıyor

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHMG), ilk etapta sivil modeli tasarlanan Hürkuş eğitim uçağı için tasarımı yapan TAI’yi TC-VCH geçici tescilini verdi. Türk Havacılığında ilklere imza atan Vecihi Hürkuş’un anısına ‘Hürkuş’ adı verilen tek motorlu, iki kişilik uçak, ilk uçuşunu bu ay sonunda yapacak.

SHGM’den verilen bilgiye göre, uçak halen Ankara’da Akıncı Hava Üssü’nde pist üzerinde çeşitli hızlara çıkış testlerinde pist tutuşu, teker yönlenderme ve frenleme süreleri test ediliyor. Avrupa Havacılık ve Emniyet Ajansı EASA ile birlikte SHGM tarafından da kontrol edilen bu aşamalarda testlerin olumlu olarak tamamlanmasının ardından Hürkuş’a ilk uçuş için izin verilecek.

İlk uçuşun ardından uçuş test sürecinin yaklaşık bir buçuk yıl sürmesi bekleniyor. Bu süreçte TAI, dört adet prototip olarak adlandırılan test uçağı imal edecek. Üzerinde 600 noktada yer alan özel sensörler sayesinde uçağın her noktası an ve an takip edilebiliyor.

Geçen yıl imalatı tamamlanarak fabrikadan çıkartılan uçak ilk olarak şubat ayında motor çalıştırmıştı. TAI uçağın sivil modelinin yanı sıra askeri eğitim ve yakın hava desteği verecek silahlı modelleri üzerinde de çalışıyor.

HÜRKUŞ TEKNİK ÖZELLİKLER

Maksimum Seyir Hızı : 574 km/saat

Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu) : 143 km/saat

Maksimum Tırmanma Hızı (deniz seviyesi) : 22 metre/saniye

Azami Servis İrtifası : 10577 metre

Maksimum Havada Kalma Süresi (15,000 ft) : 4 sa 15 dak

Maksimum Menzil (15,000 ft) : 1478 km

Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) : 489 metre

İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) : 593 metre

Glimitleri : +7 / -3,5g

Motor : 1 x PT6A-68T Pratt&Whitney

Motor Gücü : 1,600 shp

Boyut değerleri

Uzunluk : 11.17 metre

Kanat Genişliği : 9.96 metre

Yükseklik : 3.70 metre

http://kokpit.aero/hurkus-ilk-ucus-gun-sayiyor

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #52 : 16 Ağustos 2013, 11:24:48 »
Hürkuş'un farklı detayları
Hürkuş, havacılıkta ‘roll-out’ olarak adlandırılan fabrikadan çıkış töreniyle Türkiye’nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilmesinin yolunu açıyor. Test projeleri dışında seri imalata geçebilen son Türk uçağı, 1954’te Makine Kimya Endüstrisi tarafından tasarlanan MKE44 Uğur eğitim uçağıydı.

+ TÜRKİYE’Yİ UÇAK YAPABİLECEK SERTİFİKASYON SÜRECİNE SOKTU

Hürkuş, askeri bir eğitim uçağı olmasına rağmen TAI, tamamen sivil, Avrupa havacılık kuralları EASA standartları izledi. İlk tasarımdan itibaren uygulanan bu sertifikasyon süreci, gelecekte Türkiye’nin imal edeceği sivil yolcu uçakları için önemli bir yol haritası oluşturacak. Ayrıca Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile koordinasyon sayesinde Türkiye’de deneysel uçakların yapım yolunu da Hürkuş açıyor.

+ KANAT PROFİLİNDE TÜRK TASARIMI

Uçak dizaynında en kritik aşamayı kanat tasarımı oluşturuyor. TAI mühendisleri farklı bir dizayna imza attı. Bilgisayar ortamında ölçüm değerlerinin ardından İsviçre’de RUAG tesislerine rüzgar tüneli testleri gerçekleştirildi. Yüksek performans burada kanıtlandı. Uçaktaki ‘flowler’ tipi flap, kanat alanını genişletirken düşük süratlerde havada rahatlıkla tutunmasını sağlayacak. Bu kanat tipine 'TAIFoil' adı verildi. Projede toplam 140 mühendis görev yaptı. Tasarım süreci tam 1 milyon saat sürdü.

+ ÜÇ FARKLI MODELİ OLACAK

Hürkuş’un bu yıl sonunda uçacak ilk modeli sivil standartlara sahip. Daha sonra kokpiti yeni nesil savaş uçakları ile uyumlu hava kuvvetlerinin kullanacağı askeri eğitim, daha sonra da yakın hava destek modeli tasarlanacak.

+ JET YERİNE UCUZ ALTERNATİF

Rakipleri arasında en güçlü motora sahip Hürkuş, 1,5 ton bomba ve füzelerden oluşan mühimmat taşıyabilecek. Bu modelle TAI’nin hedefi savaş uçağı alamayan veya terörle mücadelede daha düşük maliyetli operasyon yapmak isteyen ülkelere Hürkuş’u satabilmek. Türk Kara Kuvvetleri de bu modelle yakından ilgileniyor. Uzun menzil ve hızı ile uçak, taarruz helikopterlerine destek verecek. Benzer bir model Amerikan Raytheon tarafından geliştiriliyor.

+ EN GÜÇLÜ MOTOR

Sınıfındaki uçaklar arasında Hürkuş 1600 beygirlik Pratt&Whitney PT6 serisi motoruyla en güçlüsü olacak. 5 palli Hartzell pervane, bu gücün yüksek performansla kullanılmasını sağlayacak. Toplam 3,2 ton ağırlığındaki uçağa jet performansı sunacak.

+ MÜKEMMEL GÖRÜŞ

TAI mühendisleri, Hava Kuvvetleri’ndeki öğretmenlerle birlikte bu uçağın kokpitini tasarladı. Arkada oturan öğretmen pilot, öndeki öğrencinin kaskı üzerinden aşağıya doğru 5 dereceyle bakabiliyor. Bu özellikle inişte pilotlara mükemmel görüş alanı sunuyor.

+ BAKIMDA KOLAYLIK:

Uçağın üzerinde 104 bakım kapağı var. Teknisyenler uçağın ana parçalarını sökmeden her türlü bakımı bu kapaklardan yapabilecek. Uçağın iniş takımları, saniyede 4 metrelik düşüşteki şokları bile rahatlıkla alacak. Burun ve ana iniş takımlarında kullanılan aynı ebattaki lastikler, bakımın yanı sıra lojistik açıdan avantaj sunacak. Uçağın hizmet ömrü, 21 bin uçuş saati olarak belirlendi.

+ İLK UÇUŞ NİSAN 2013'TE

Hürkuş için hedef, yer testlerinin ardından yıl sonunda motor çalıştırma aşamasına geçebilmek. Bu süreçte testler için iki uçak imal edilecek. Ayrıca iki Hürkuş da yer testlerinde kullanılacak. Havacılıkta risklerin en aza indirilmesi için uçaklar limitlerinin görülmesi için zorlu testlerden geçirilecek. Yer testlerinin ardından ilk uçuşun Nisan 2013'te yapılması planlanıyor. Uçuş test sürece toplam 500 sortiden oluşacak. Sertifikasyon sürecinin ise 2014 sonunda tamamlanması hedefleniyor.

http://kokpit.aero/index.php?route=content/secret_file&secret_file_id=2
« Son Düzenleme: 16 Ağustos 2013, 11:25:54 Gönderen: AVCI »

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36

Çevrimdışı enes8101

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 554
  • 1
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #54 : 16 Ağustos 2013, 14:12:32 »
uçağın hizmet ömrü 21000 saat peki bu süre yeterlimi veya emsallerinle kıyaslandığında nasıl?
ZOR HEMEN İMKANSIZ ZAMAN ALIR
             --------MAROON BERETS--------

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #55 : 16 Ağustos 2013, 17:01:36 »
Bu sınıfın en iyi modeli sayılabilecek uçağı olan Embraer 314 Tucano 18000 saat diye kalmış aklımda.Değerlendirmenizi buna göre yapabilirsiniz.

Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #56 : 16 Ağustos 2013, 20:14:43 »
Testlerden bir görüntü


Çevrimdışı AVCI

  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3211
  • 36
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #57 : 25 Ağustos 2013, 00:28:02 »
S&H dergisinde konuyla ilgili olarak ,Hv.KK'nın artan eğitim ihtiyaçları nedeniyle opsiyon olarak tutulan 15 adet KT-1 siparişini kesinleştirmeyi düşündüğü;TAI'nin bunu karşılamak için Hürkuş A modelini teklif ettiği ancak Hava Kuvvetlerinin kokpit yapısından kaynaklanan (HUD ve sayısal kokpit olmaması) isteği nedeniyle olumsuz karşılandığı,bunun üzerine TAI'nin T-38M uçaklarında kullanılan sayısal kokpit yapısının 3'ncü yıl içinde teslim etmeyi önerdiği belirtilmiş.

Hava kuvvetlerinin KT-1 benzeri üç adet renkli MFD ve HUD barındıran kokpit yapısının benzeri bir model istediği bu isteğe göre şekillenmiş hava kuvvetleri isterini karşılayan modeldeki uçağın 4 yıldan itibaren teslim edilebileceği belirtilmiş ancak hava kuvvetleri buna pek sıcak bakmamış. KAI KT-1 için teslimat süresini motor,pervane,MFD ve fırlatma koltuğu gibi parçaların tedarikine bağlı olarak 20-24 ay olarak teklif etmiş.Son durumda,15 adet KT-1 ile 48'nci aydan itibaren teslim edilmek üzere 15 adet Hürkuş-B siparişinin verilmesi gündeme gelmiş.

Çevrimdışı Tuco

  • Site Yetkilisi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1482
  • 21
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #58 : 29 Ağustos 2013, 10:05:07 »
Hürkuş ilk uçuşunu gerçekleştirdi.Hayırlısı olsun :)

http://www.c4defence.com/en/news/turkish-first-training-aircraft-hurkus-made-its-maiden-flight

Turkish first training aircraft Hürkuş made its maiden flight



Hürkuş, TAI’s Primary and Basic Trainer Aircraft (HÜRKUŞ) Development Program aircraft made its maiden flight in TAI facilities Kazan, Ankara today. The33 minute long flight was successfully accomplished. Turkey plans to have three versions of Hürkuş. First for civilian use, second for military training and last for military use with weapon pylon.

Design, development, prototype production and international certification via utilization of domestic facilities by the Turkish Aerospace Industries (TAI) of an original trainer that would meet Turkish Armed Forces’ future needs and take a share in the world trainer market, and constitution of Technical Data Package and Integrated Logistic Support infrastructure for these prototypes. The aircraft has been named HÜRKUŞ, in commemoration of Vecihi Hürkuş.

The Hürkuş contract has been signed on 15 March 2006 between Undersecretariat of Defence Industries (SSM) and TAI. The Program is constituted of 6 phases. In July 2006 Preliminary Definition Review, in December 2006 Conceptual Design Review, in August 2007 Preliminary Design Review and in April 2009 Critical Design Review phases have been accomplished.

Technical information about aircraft:

Maximum cruise speed : 574 km/h (310 KCAS)

Maximum altitude: 10577 m (34700 ft)

Maximum range (15,000 ft) : 1478 km

Engine: 1 x PT6A-68T Pratt & Whitney Canada turboprop aircraft engine

Engine power: 1,600 shp

Dimensions

Length: 11.17 m (36 ft 8 in)

Wing span: 9.96 m (32 ft 8 in)

Height: 3.70 m (12 ft 2 in)

Çevrimdışı Tuco

  • Site Yetkilisi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1482
  • 21
Ynt: HÜRKUŞ PROJESİ
« Yanıtla #59 : 29 Ağustos 2013, 10:18:25 »
Bu haberde Türkçeye çevrilmesi gereken tek nokta uçuşun 33 dakika sürdüğü , onun dışındaki kısım zaten bildiğimiz şeyler...