Gönderen Konu: HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 196338 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Türkay

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 299
  • 26
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1080 : 04 Şubat 2023, 23:38:35 »
    Hürjetin iniş takımı kısa pistlere iniş kalkış vb ihtiyaçlar için mi bu şekilde tasarlandı acaba? Hani denizdeki bir kısa piste mesela.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2747
  • 260
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1081 : 04 Şubat 2023, 23:46:16 »
Tek bir ülkenin ürettiği motora güvenerek yola çıkmanın hazin sonu. Mtu motorunun hacmi yüzünden dengi olan 1500 hpler tanka girmiyormuş, gerçekten başarısızlık.

Motor tedariğini garantiye alarak işe başlasaydılar veya birden fazla ülkeden tedarik edilebilecek motorlar baz alınsaydı, Altay projesi başarısız olmazdı. Neyse ki verilmiş sadakamız varmış. Klasik tankların yetersizliği, biz geç kalırken ortaya çıktı da kaybettiğimiz zamanın pek bir önemi olmadı. Hatta gecikme avantajımıza dahi oldu bir yerde.
« Son Düzenleme: 04 Şubat 2023, 23:47:24 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1330
  • 184
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1082 : 05 Şubat 2023, 00:04:05 »
Yalnız o fetişizm dediğin gerçeğin ta kendisi. Yerli ve milli diye şov yapıyor siyasiler. Neden? Çünkü bize istediğimizi vermedikleri için kendimiz yapmaya çalışıyoruz. O zaman motor da yerli ve milli olmalı, ki motor olmadan araçlar çalışamıyor! Altay örneğinde görüldüğü üzere...

Acı ama net bir şekilde gerçek!

Bir şeyi yapıyorsak tam olarak yapmalıyız. Sonra elimizde patlıyor. Üç kuruşluk işi 10 kuruş daha harcayarak düzeltmeye çalışırız!

Bu fetişizmin amacı motorunun yerli olmasını istemek mi yoksa kulp takmak için küçümsemeye çalışmak mı? Önemli olan bu.

Bu ülkede her şeye kulp takıp eleştirenlerin bu ülkeye ne verdiklerini merak ediyorum? Milyarlar kazanan ülkenin en büyük şirketleri neden ellerini taşın altına koyup bir teknolojiye yatırım yapmıyor da montaj sanayiyi destekliyor? Hürjet'in motorunun çalıştırıldığına dair Ekşi Sözlük'te en çok destek alan yorum ''Ne olmuş yani ABD'den gelen motora yağ ve benzin koyup çalıştırmışlar bir de alkış mı istiyorlar?'' yorumu oluyor. Hani o uçak için gecesini gündüze katıp çalışan mühendisin hiç emeği yok, tüm iş motora benzini ve yağı koyup çalıştırmak mı oluyor?

Devlet Altay tankı için zamanında Otokar'a gidip motorunu yapsanız ya teklif götürüyor, Koç hayır yapmayız diye geri çeviriyor. Neden? Sonrasında SSB bundan sonra kara araçlarında envantere girecek ürünlerin motoru yerli olacak deyince FNSS Tümosan'la, BMC kendi motor departmanıyla motor geliştirmeye başlıyor ve ne hikmetse Otokar hemen motor işine de el atıyor. Bugüne kadar neredeydin? Ülkenin en büyük sermaye grubu olarak tek yaptığın montajdı. Katma değerli kaç ürünle ülke ekonomisine katkı sağladın? Yılda 500 Milyar TL'den fazla geliri olan grup sıkışınca motor da üretmeye başladı. Çünkü motoru yerli olmadan ürün satamayacağını gördü o nedenle motor üretmeye başladı.

Allah TEI'yi kurduran Turgut Özal'dan razı olsun. Adamı yerde yere vurup eleştirenler TEI'nin çeyreği kadar ülkeye fayda sağlamadı.

TEI'nin, Temel Kotil'in eleştirilmesini, yerden yere vurulmasını, sırf hükümete yakın diye hor görülmesini kabul etmiyorum. Adam liyakatsiz mi? Aldığı eğitim belli, THY'deki başarıları belli. TUSAŞ'ın başında yaptıkları belli. TUSAŞ 10 yıl önce daha büyük bir şirketti herhalde haberimiz yok.

Mahmut Akşit gibi bir adam GE'de CEO olacak kadar başarılı bir mühendisti. Adamın önüne servet bile döktüler kalması için. Boş çek koyup kalması için rakamı kendin yaz diyecekleri kadar alanında parmakla gösterilen bir mühendis. Onlarca patent almış, yüzlerce makale yayınlamış, gaz tribün, buhar tribün ve uçak motorlarında uzmanlaşmış bir mühendis. Babası gel ülkene hizmet dedi diye gözü kapalı ülkeye dönmüş adamları sırf siyasi saiklerle küstürürseniz sonra kalkıp orada burada liyakatten bahsedemezsiniz.

Mahmut Akşit, Temel Kotil gibi hocaları, Selçuk Bayraktar gibi başarılı mühendisleri küstürüp çamaşır makinesi üretenleri övelim o zaman.

10 yıl sonra tabii bu adamlar küstürülmezse iyi bir hava ekosistemimiz olacak inşallah. Yok küstürülürse motordu, uçaktı, SİHA'ydı dilenmeye devam ederiz. Sonra da ohhh şurama da liyakat deriz!

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44306
  • 614
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1083 : 05 Şubat 2023, 01:53:09 »
Yalnız o fetişizm dediğin gerçeğin ta kendisi. Yerli ve milli diye şov yapıyor siyasiler. Neden? Çünkü bize istediğimizi vermedikleri için kendimiz yapmaya çalışıyoruz. O zaman motor da yerli ve milli olmalı, ki motor olmadan araçlar çalışamıyor! Altay örneğinde görüldüğü üzere...

Acı ama net bir şekilde gerçek!

Bir şeyi yapıyorsak tam olarak yapmalıyız. Sonra elimizde patlıyor. Üç kuruşluk işi 10 kuruş daha harcayarak düzeltmeye çalışırız!

Bu fetişizmin amacı motorunun yerli olmasını istemek mi yoksa kulp takmak için küçümsemeye çalışmak mı? Önemli olan bu.

Bu ülkede her şeye kulp takıp eleştirenlerin bu ülkeye ne verdiklerini merak ediyorum? Milyarlar kazanan ülkenin en büyük şirketleri neden ellerini taşın altına koyup bir teknolojiye yatırım yapmıyor da montaj sanayiyi destekliyor? Hürjet'in motorunun çalıştırıldığına dair Ekşi Sözlük'te en çok destek alan yorum ''Ne olmuş yani ABD'den gelen motora yağ ve benzin koyup çalıştırmışlar bir de alkış mı istiyorlar?'' yorumu oluyor. Hani o uçak için gecesini gündüze katıp çalışan mühendisin hiç emeği yok, tüm iş motora benzini ve yağı koyup çalıştırmak mı oluyor?

Devlet Altay tankı için zamanında Otokar'a gidip motorunu yapsanız ya teklif götürüyor, Koç hayır yapmayız diye geri çeviriyor. Neden? Sonrasında SSB bundan sonra kara araçlarında envantere girecek ürünlerin motoru yerli olacak deyince FNSS Tümosan'la, BMC kendi motor departmanıyla motor geliştirmeye başlıyor ve ne hikmetse Otokar hemen motor işine de el atıyor. Bugüne kadar neredeydin? Ülkenin en büyük sermaye grubu olarak tek yaptığın montajdı. Katma değerli kaç ürünle ülke ekonomisine katkı sağladın? Yılda 500 Milyar TL'den fazla geliri olan grup sıkışınca motor da üretmeye başladı. Çünkü motoru yerli olmadan ürün satamayacağını gördü o nedenle motor üretmeye başladı.

Allah TEI'yi kurduran Turgut Özal'dan razı olsun. Adamı yerde yere vurup eleştirenler TEI'nin çeyreği kadar ülkeye fayda sağlamadı.

TEI'nin, Temel Kotil'in eleştirilmesini, yerden yere vurulmasını, sırf hükümete yakın diye hor görülmesini kabul etmiyorum. Adam liyakatsiz mi? Aldığı eğitim belli, THY'deki başarıları belli. TUSAŞ'ın başında yaptıkları belli. TUSAŞ 10 yıl önce daha büyük bir şirketti herhalde haberimiz yok.

Mahmut Akşit gibi bir adam GE'de CEO olacak kadar başarılı bir mühendisti. Adamın önüne servet bile döktüler kalması için. Boş çek koyup kalması için rakamı kendin yaz diyecekleri kadar alanında parmakla gösterilen bir mühendis. Onlarca patent almış, yüzlerce makale yayınlamış, gaz tribün, buhar tribün ve uçak motorlarında uzmanlaşmış bir mühendis. Babası gel ülkene hizmet dedi diye gözü kapalı ülkeye dönmüş adamları sırf siyasi saiklerle küstürürseniz sonra kalkıp orada burada liyakatten bahsedemezsiniz.

Mahmut Akşit, Temel Kotil gibi hocaları, Selçuk Bayraktar gibi başarılı mühendisleri küstürüp çamaşır makinesi üretenleri övelim o zaman.

10 yıl sonra tabii bu adamlar küstürülmezse iyi bir hava ekosistemimiz olacak inşallah. Yok küstürülürse motordu, uçaktı, SİHA'ydı dilenmeye devam ederiz. Sonra da ohhh şurama da liyakat deriz!

Yalnız bütün bu anlattıkların, Altay konusundaki başarısızlığı ortadan kaldırmıyor. Devletin Otokar'a Altay'ın motorunu yapın diye teklif götürdüğünü duymadım. Böyle bir teklifte bulunmuş olsa ve gerçekten reddedilmiş olsa bile bu kendi tercihleri olur. Kişilerin şahsi tercihleri beni ilgilendirmiyor. Bu sonucu değiştirmiyor.  Falanca şunu yaptı, filanca bunu  yapmadı diyerek gerçekler değiştirilemiyor. Bunlar genelde günümüz siyasetçilerin gerçeklerin üzerini örmekte kullandıkları laf cambazlığına örnek oluyor.

Ben projenin en başından beri burada defalarca söylemiştim. Tank projesiyle birlikte yerli motor projesi geliştirmeye de başlamalıyız diye. Nelerin olup nelerin olamayacağı çok defa tartışıldı. Mesela tank işini BMC'ye verdiler. Ortada bu işi yürütebilecek alt yapısı bile yoktu tam olarak. Fabrika yapılacak dendi, arazi bile verildi olmadı. Sonunda Arifiye'deki fabrika verildi. Bu tank orada üretilebiliyorsa devlet kendisi de yapabilirdi o zaman! BMC'nin başındaki adam çok eleştirildi. O dönem onu savunanlar bugün ise onu suçluyorlar. Bu da ilginç. Tankların üretimine şu tarihte başlanacak, bu tarihte başlanacak denildi. Hiçbiri olmadı!

Sonuç olarak kervan yolda düzülür mantığıyla hareket ederek çoktan envantere girmiş olması gereken tankların seri üretimine başlayamadık. Ciddi bir zaman ve para kaybı...

Ancak bu başarısızlıktan alınan dersler var. Var ki MMU konusunda yerli motor geliştirme çalışmalarımız var. Fakat onun da ne zaman tam olarak kullanıma hazır olacağı belirsiz. Bu kadar belirsizlik içerisinde halen iddialı söylemlerde bulunulması alışkanlık olsa gerek. Oysa bazı konular stratejik öneme sahip ve belki de bu kadar göz önüne konulmaması gerekiyor. Şova dönüştürüp, sonra da ambargo uyguluyorlar demek boş.

Seçimlerden sonra görevde kalırsa bu hükümetin, değişirse yeni hükümetin üzerinde durması gereken en ciddi sorunlardan biri yerli motor konusu olacak. Bu öyle fetişizme dönüştürülüyor diye hafife alınacak bir şey değil! Bir yandan bütün dünya bize düşman diyerek iç siyaset yapacaksınız, bir sürü yaptırıma maruz kalacağız, hem de geliştirdiğimiz sistemlere güç sağlayacak motor konusu gündeme geldiğinde fetişizme dönüştürülüyor diyeceksiniz. İşte bu herşe kulp taktığını söylediklerinizden daha fazla siyasi fanatizm içeriyor.

Açık ve net söyleyeyim, burada herkes bunu gayet kesin bir şekilde kabul edecektir; bugünkü iktidarla muhalefet yer değiştirmiş durumda  olsaydı, aynı sorunlar muhalefetten herhangi bir partinin iktidarında olmuş olsaydı, o kulp takanlar diyen arkadaşlar, o kulp takanlara defalarca tur bindirirdi. Aç kurtlar gibi saldırırlardı. Bu da bir gerçek!

Bu bir fetişizm değil! Bu kısa vadede çözülmesi gereken milli bir sorun artık!
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı M.B.T

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 455
  • 26
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1084 : 05 Şubat 2023, 01:55:46 »
Motor konusu büyük projelerin aşil tendonudur. Bir de ülkemizde artık bir fetişizm oluştu. Motoru yerli mi fetişizmi. En ufak bir projede motor konusu gündeme getirildiği için forumda da sürekli motor konusu gündeme geliyor.

Biz kendi başımıza bu çapta bir motoru daha önce yapmışlığımız yok. Böyle bir motoru dünyada yapan ülke sayısı 1 elin parmağını bile bulmuyor. ABD, Fransa, İngiltere ve Rusya haricinde bu güçlerde çalışabilecek bir motor üreten ülke olmadı. Çinlileri katmıyorum zira J-20 için ürettikleri motor doğrudan Rusların Saturn AL-31-41 motorlarının aynısı. Klonladılar bir nevi.

Şimdi NATO'da müttefik olduğumuzu iddia edenler her gün yeni bir ambargo uygularken, belki de başka ülkeler ABD'nin baskısıyla bizle istemeden de olsa iş yapamazken bizim tek çaremiz kendi göbeğimizi kendimizin kesmesidir.

Temel Kotil ve Mahmut Akşit'in eleştirilmesini de anlamıyorum. Adamların kariyeri ortada, performansları ortada. Varsa yüreği olan ben bunlardan dahi iyi mühendisim bunların 10 yılda yapacağını ben 5 yılda yaparım diyen gitsin iş başı yapsın. Oturduğu yerden adamların konuşma tarzlarına bile sallayanların neler başardığını ayrıca merak ediyorum.

Gülerek konuşuyormuş. Buyur sen geç gülmeden yap işleri.
🔫

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3654
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1085 : 05 Şubat 2023, 03:53:59 »
Yalnız o fetişizm dediğin gerçeğin ta kendisi. Yerli ve milli diye şov yapıyor siyasiler. Neden? Çünkü bize istediğimizi vermedikleri için kendimiz yapmaya çalışıyoruz. O zaman motor da yerli ve milli olmalı, ki motor olmadan araçlar çalışamıyor! Altay örneğinde görüldüğü üzere...

Acı ama net bir şekilde gerçek!

Bir şeyi yapıyorsak tam olarak yapmalıyız. Sonra elimizde patlıyor. Üç kuruşluk işi 10 kuruş daha harcayarak düzeltmeye çalışırız!

Bu fetişizmin amacı motorunun yerli olmasını istemek mi yoksa kulp takmak için küçümsemeye çalışmak mı? Önemli olan bu.

Bu ülkede her şeye kulp takıp eleştirenlerin bu ülkeye ne verdiklerini merak ediyorum? Milyarlar kazanan ülkenin en büyük şirketleri neden ellerini taşın altına koyup bir teknolojiye yatırım yapmıyor da montaj sanayiyi destekliyor? Hürjet'in motorunun çalıştırıldığına dair Ekşi Sözlük'te en çok destek alan yorum ''Ne olmuş yani ABD'den gelen motora yağ ve benzin koyup çalıştırmışlar bir de alkış mı istiyorlar?'' yorumu oluyor. Hani o uçak için gecesini gündüze katıp çalışan mühendisin hiç emeği yok, tüm iş motora benzini ve yağı koyup çalıştırmak mı oluyor?

Devlet Altay tankı için zamanında Otokar'a gidip motorunu yapsanız ya teklif götürüyor, Koç hayır yapmayız diye geri çeviriyor. Neden? Sonrasında SSB bundan sonra kara araçlarında envantere girecek ürünlerin motoru yerli olacak deyince FNSS Tümosan'la, BMC kendi motor departmanıyla motor geliştirmeye başlıyor ve ne hikmetse Otokar hemen motor işine de el atıyor. Bugüne kadar neredeydin? Ülkenin en büyük sermaye grubu olarak tek yaptığın montajdı. Katma değerli kaç ürünle ülke ekonomisine katkı sağladın? Yılda 500 Milyar TL'den fazla geliri olan grup sıkışınca motor da üretmeye başladı. Çünkü motoru yerli olmadan ürün satamayacağını gördü o nedenle motor üretmeye başladı.

Allah TEI'yi kurduran Turgut Özal'dan razı olsun. Adamı yerde yere vurup eleştirenler TEI'nin çeyreği kadar ülkeye fayda sağlamadı.

TEI'nin, Temel Kotil'in eleştirilmesini, yerden yere vurulmasını, sırf hükümete yakın diye hor görülmesini kabul etmiyorum. Adam liyakatsiz mi? Aldığı eğitim belli, THY'deki başarıları belli. TUSAŞ'ın başında yaptıkları belli. TUSAŞ 10 yıl önce daha büyük bir şirketti herhalde haberimiz yok.

Mahmut Akşit gibi bir adam GE'de CEO olacak kadar başarılı bir mühendisti. Adamın önüne servet bile döktüler kalması için. Boş çek koyup kalması için rakamı kendin yaz diyecekleri kadar alanında parmakla gösterilen bir mühendis. Onlarca patent almış, yüzlerce makale yayınlamış, gaz tribün, buhar tribün ve uçak motorlarında uzmanlaşmış bir mühendis. Babası gel ülkene hizmet dedi diye gözü kapalı ülkeye dönmüş adamları sırf siyasi saiklerle küstürürseniz sonra kalkıp orada burada liyakatten bahsedemezsiniz.

Mahmut Akşit, Temel Kotil gibi hocaları, Selçuk Bayraktar gibi başarılı mühendisleri küstürüp çamaşır makinesi üretenleri övelim o zaman.

10 yıl sonra tabii bu adamlar küstürülmezse iyi bir hava ekosistemimiz olacak inşallah. Yok küstürülürse motordu, uçaktı, SİHA'ydı dilenmeye devam ederiz. Sonra da ohhh şurama da liyakat deriz!

Yalnız bütün bu anlattıkların, Altay konusundaki başarısızlığı ortadan kaldırmıyor. Devletin Otokar'a Altay'ın motorunu yapın diye teklif götürdüğünü duymadım. Böyle bir teklifte bulunmuş olsa ve gerçekten reddedilmiş olsa bile bu kendi tercihleri olur. Kişilerin şahsi tercihleri beni ilgilendirmiyor. Bu sonucu değiştirmiyor.  Falanca şunu yaptı, filanca bunu  yapmadı diyerek gerçekler değiştirilemiyor. Bunlar genelde günümüz siyasetçilerin gerçeklerin üzerini örmekte kullandıkları laf cambazlığına örnek oluyor.

Ben projenin en başından beri burada defalarca söylemiştim. Tank projesiyle birlikte yerli motor projesi geliştirmeye de başlamalıyız diye. Nelerin olup nelerin olamayacağı çok defa tartışıldı. Mesela tank işini BMC'ye verdiler. Ortada bu işi yürütebilecek alt yapısı bile yoktu tam olarak. Fabrika yapılacak dendi, arazi bile verildi olmadı. Sonunda Arifiye'deki fabrika verildi. Bu tank orada üretilebiliyorsa devlet kendisi de yapabilirdi o zaman! BMC'nin başındaki adam çok eleştirildi. O dönem onu savunanlar bugün ise onu suçluyorlar. Bu da ilginç. Tankların üretimine şu tarihte başlanacak, bu tarihte başlanacak denildi. Hiçbiri olmadı!

Sonuç olarak kervan yolda düzülür mantığıyla hareket ederek çoktan envantere girmiş olması gereken tankların seri üretimine başlayamadık. Ciddi bir zaman ve para kaybı...

Ancak bu başarısızlıktan alınan dersler var. Var ki MMU konusunda yerli motor geliştirme çalışmalarımız var. Fakat onun da ne zaman tam olarak kullanıma hazır olacağı belirsiz. Bu kadar belirsizlik içerisinde halen iddialı söylemlerde bulunulması alışkanlık olsa gerek. Oysa bazı konular stratejik öneme sahip ve belki de bu kadar göz önüne konulmaması gerekiyor. Şova dönüştürüp, sonra da ambargo uyguluyorlar demek boş.

Seçimlerden sonra görevde kalırsa bu hükümetin, değişirse yeni hükümetin üzerinde durması gereken en ciddi sorunlardan biri yerli motor konusu olacak. Bu öyle fetişizme dönüştürülüyor diye hafife alınacak bir şey değil! Bir yandan bütün dünya bize düşman diyerek iç siyaset yapacaksınız, bir sürü yaptırıma maruz kalacağız, hem de geliştirdiğimiz sistemlere güç sağlayacak motor konusu gündeme geldiğinde fetişizme dönüştürülüyor diyeceksiniz. İşte bu herşe kulp taktığını söylediklerinizden daha fazla siyasi fanatizm içeriyor.

Açık ve net söyleyeyim, burada herkes bunu gayet kesin bir şekilde kabul edecektir; bugünkü iktidarla muhalefet yer değiştirmiş durumda  olsaydı, aynı sorunlar muhalefetten herhangi bir partinin iktidarında olmuş olsaydı, o kulp takanlar diyen arkadaşlar, o kulp takanlara defalarca tur bindirirdi. Aç kurtlar gibi saldırırlardı. Bu da bir gerçek!

Bu bir fetişizm değil! Bu kısa vadede çözülmesi gereken milli bir sorun artık!
+1

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1330
  • 184
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1086 : 05 Şubat 2023, 04:06:29 »
Yalnız o fetişizm dediğin gerçeğin ta kendisi. Yerli ve milli diye şov yapıyor siyasiler. Neden? Çünkü bize istediğimizi vermedikleri için kendimiz yapmaya çalışıyoruz. O zaman motor da yerli ve milli olmalı, ki motor olmadan araçlar çalışamıyor! Altay örneğinde görüldüğü üzere...

Acı ama net bir şekilde gerçek!

Bir şeyi yapıyorsak tam olarak yapmalıyız. Sonra elimizde patlıyor. Üç kuruşluk işi 10 kuruş daha harcayarak düzeltmeye çalışırız!

Bu fetişizmin amacı motorunun yerli olmasını istemek mi yoksa kulp takmak için küçümsemeye çalışmak mı? Önemli olan bu.

Bu ülkede her şeye kulp takıp eleştirenlerin bu ülkeye ne verdiklerini merak ediyorum? Milyarlar kazanan ülkenin en büyük şirketleri neden ellerini taşın altına koyup bir teknolojiye yatırım yapmıyor da montaj sanayiyi destekliyor? Hürjet'in motorunun çalıştırıldığına dair Ekşi Sözlük'te en çok destek alan yorum ''Ne olmuş yani ABD'den gelen motora yağ ve benzin koyup çalıştırmışlar bir de alkış mı istiyorlar?'' yorumu oluyor. Hani o uçak için gecesini gündüze katıp çalışan mühendisin hiç emeği yok, tüm iş motora benzini ve yağı koyup çalıştırmak mı oluyor?

Devlet Altay tankı için zamanında Otokar'a gidip motorunu yapsanız ya teklif götürüyor, Koç hayır yapmayız diye geri çeviriyor. Neden? Sonrasında SSB bundan sonra kara araçlarında envantere girecek ürünlerin motoru yerli olacak deyince FNSS Tümosan'la, BMC kendi motor departmanıyla motor geliştirmeye başlıyor ve ne hikmetse Otokar hemen motor işine de el atıyor. Bugüne kadar neredeydin? Ülkenin en büyük sermaye grubu olarak tek yaptığın montajdı. Katma değerli kaç ürünle ülke ekonomisine katkı sağladın? Yılda 500 Milyar TL'den fazla geliri olan grup sıkışınca motor da üretmeye başladı. Çünkü motoru yerli olmadan ürün satamayacağını gördü o nedenle motor üretmeye başladı.

Allah TEI'yi kurduran Turgut Özal'dan razı olsun. Adamı yerde yere vurup eleştirenler TEI'nin çeyreği kadar ülkeye fayda sağlamadı.

TEI'nin, Temel Kotil'in eleştirilmesini, yerden yere vurulmasını, sırf hükümete yakın diye hor görülmesini kabul etmiyorum. Adam liyakatsiz mi? Aldığı eğitim belli, THY'deki başarıları belli. TUSAŞ'ın başında yaptıkları belli. TUSAŞ 10 yıl önce daha büyük bir şirketti herhalde haberimiz yok.

Mahmut Akşit gibi bir adam GE'de CEO olacak kadar başarılı bir mühendisti. Adamın önüne servet bile döktüler kalması için. Boş çek koyup kalması için rakamı kendin yaz diyecekleri kadar alanında parmakla gösterilen bir mühendis. Onlarca patent almış, yüzlerce makale yayınlamış, gaz tribün, buhar tribün ve uçak motorlarında uzmanlaşmış bir mühendis. Babası gel ülkene hizmet dedi diye gözü kapalı ülkeye dönmüş adamları sırf siyasi saiklerle küstürürseniz sonra kalkıp orada burada liyakatten bahsedemezsiniz.

Mahmut Akşit, Temel Kotil gibi hocaları, Selçuk Bayraktar gibi başarılı mühendisleri küstürüp çamaşır makinesi üretenleri övelim o zaman.

10 yıl sonra tabii bu adamlar küstürülmezse iyi bir hava ekosistemimiz olacak inşallah. Yok küstürülürse motordu, uçaktı, SİHA'ydı dilenmeye devam ederiz. Sonra da ohhh şurama da liyakat deriz!

Yalnız bütün bu anlattıkların, Altay konusundaki başarısızlığı ortadan kaldırmıyor. Devletin Otokar'a Altay'ın motorunu yapın diye teklif götürdüğünü duymadım. Böyle bir teklifte bulunmuş olsa ve gerçekten reddedilmiş olsa bile bu kendi tercihleri olur. Kişilerin şahsi tercihleri beni ilgilendirmiyor. Bu sonucu değiştirmiyor.  Falanca şunu yaptı, filanca bunu  yapmadı diyerek gerçekler değiştirilemiyor. Bunlar genelde günümüz siyasetçilerin gerçeklerin üzerini örmekte kullandıkları laf cambazlığına örnek oluyor.

Ben projenin en başından beri burada defalarca söylemiştim. Tank projesiyle birlikte yerli motor projesi geliştirmeye de başlamalıyız diye. Nelerin olup nelerin olamayacağı çok defa tartışıldı. Mesela tank işini BMC'ye verdiler. Ortada bu işi yürütebilecek alt yapısı bile yoktu tam olarak. Fabrika yapılacak dendi, arazi bile verildi olmadı. Sonunda Arifiye'deki fabrika verildi. Bu tank orada üretilebiliyorsa devlet kendisi de yapabilirdi o zaman! BMC'nin başındaki adam çok eleştirildi. O dönem onu savunanlar bugün ise onu suçluyorlar. Bu da ilginç. Tankların üretimine şu tarihte başlanacak, bu tarihte başlanacak denildi. Hiçbiri olmadı!

Sonuç olarak kervan yolda düzülür mantığıyla hareket ederek çoktan envantere girmiş olması gereken tankların seri üretimine başlayamadık. Ciddi bir zaman ve para kaybı...

Ancak bu başarısızlıktan alınan dersler var. Var ki MMU konusunda yerli motor geliştirme çalışmalarımız var. Fakat onun da ne zaman tam olarak kullanıma hazır olacağı belirsiz. Bu kadar belirsizlik içerisinde halen iddialı söylemlerde bulunulması alışkanlık olsa gerek. Oysa bazı konular stratejik öneme sahip ve belki de bu kadar göz önüne konulmaması gerekiyor. Şova dönüştürüp, sonra da ambargo uyguluyorlar demek boş.

Seçimlerden sonra görevde kalırsa bu hükümetin, değişirse yeni hükümetin üzerinde durması gereken en ciddi sorunlardan biri yerli motor konusu olacak. Bu öyle fetişizme dönüştürülüyor diye hafife alınacak bir şey değil! Bir yandan bütün dünya bize düşman diyerek iç siyaset yapacaksınız, bir sürü yaptırıma maruz kalacağız, hem de geliştirdiğimiz sistemlere güç sağlayacak motor konusu gündeme geldiğinde fetişizme dönüştürülüyor diyeceksiniz. İşte bu herşe kulp taktığını söylediklerinizden daha fazla siyasi fanatizm içeriyor.

Açık ve net söyleyeyim, burada herkes bunu gayet kesin bir şekilde kabul edecektir; bugünkü iktidarla muhalefet yer değiştirmiş durumda  olsaydı, aynı sorunlar muhalefetten herhangi bir partinin iktidarında olmuş olsaydı, o kulp takanlar diyen arkadaşlar, o kulp takanlara defalarca tur bindirirdi. Aç kurtlar gibi saldırırlardı. Bu da bir gerçek!

Bu bir fetişizm değil! Bu kısa vadede çözülmesi gereken milli bir sorun artık!

Altay'ın başarılı bir proje olduğunu zaten iddia edemez. Ben de daha önce dile getirdim bunu. Biz taa 2007'de Altay işi başladığında yerli motor işine de başlamalıydık diye. O dönem belki de motor konusunda tecrübesiz olmamız nedeniyle belki de batı ile ilişkilerin çok iyi olması ve ambargo tehlikesinin olmaması nedeniyle motor işini savsakladılar bilemeyiz ama yanlış bir karardı. Altay motorunu 10 yılda yapsak 2017'de motor bitmiş Altay envantere girmiş olacaktı. Altay'ın başarılı bir proje olduğunu zaten kimse iddia edemez.

Otokar projeyi yürütürken SSB'nin Otokar'a yerli motoru da yapın diye teklif götürdüğü hafta içi Twitter'da Yusuf Akbaba tarafından yazıldı. Koç reddetmiş teklifi. Neden reddettin? Yerli otomobil üretin derler reddederler, tanka motor yapsana derler reddederler. Elelamin hamallığını yapıp montaj yapmak için mi kuruldun sen? Benim bunu eleştirmem en doğal hakkım. Burada ve başka forumlarda savunulup hiç bir taşın altına elini sokmayanları alkışlayacak değilim.

Motoru yerli mi işi fetişizm oldu lafım yanlış anlaşılmış durumda. Motor konusunu küçümsemiyorum bir savunma sanayi forumu yazarı olarak motoru nasıl küçümseyebilirim ki? Benim kastım her şeyi küçümsemek adına motorun bahane edilmesi. Yoksa motorun önemsiz olduğunu kimse iddia etmiyor. Tam tersi motor çok ama çok önemli bir konu ama motoru yerli değilse çöp algısının pompalanmasına da şiddetle karşıyım. Fetişimz oldu lafımdan kastım bir projede motor hariç her şeyin önemsiz ve çöp olduğu. Tek önemli konunun motor olduğu fikrinin yanlışlığıdır. Öte yandan bu ülkede kara, hava ve deniz platformları için motor projeleri zaten devam etmekte. Kimisi hazır, kimisi hazır olmak üzere kimisi ise devam ediyor.

Adam SİHA yapar kalkıp bunun motoru Ukrayna'dan geliyor neresi yerli deniyor. Madem o kadar kolay Ukrayna yapsın SİHA. Bizden dilenmesin. Rusya 70 yıldır jet motoru üretiyor. Türkiye'nin çeyreği kadar SİHA konusunda başarılı değil.

Avrupa'da kaç ülke SİHA yapabildi? Almanlar milyarlar harcadığı projeyi çöpe attı. Biz de TUSAŞ, Baykar vs. 2-3 yılda SİHA yapıp uçurup envantere sokuyor. Hani motoru çok önemli kalanı önemsizse motor üreten ülkelerin hepsi takır takır yapsın SİHA'larını da görelim.

Motor bizim ülkenin şu anda yumuşak karnı, hava platformlarının da aşil tendonudur. Bu sorunu hızlıca aşıp dışa bağımlılık tamamen sona erdirilmelidir. Hava platformlarımız için kendi motorlarımız olmazsa olmazdır. Ama kimileri bu konuda benim gibi hızlıca bu sorunu çözüp motor sorununun sona ermesini isterken kimileri ise dediğim gibi kulp takıp motorunu biz üretmediysek bir kıymet-i harbiyesi yoktur kafasında bakıyor. Benim anlatmaya çalıştığım budur. Ben mi tam anlatamadım yoksa anlaşılamadım mı emin değilim. Umarım net şekilde açıklayabilmişimdir bu kez.

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2734
  • 289
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1087 : 05 Şubat 2023, 04:22:46 »
Bende KOÇ dan memnun değilim. Bizim gibi ülkelerde KOÇ Sabancı gibi bir kaç aile ülkeyi sırtlar kalkındırır. Kore nin firmaları gibi davranmadı KOÇ. Halen daha aşırı steril koşullarda ballı para peşindeler. Market işletmek tüpgaz satmak rafineri işletmek beyaz eşya üretmek hep ballı garanti para işleri yaptılar. Sabancı da onlardan beter al birini vur öbürüne. Türkiye gibi ülkeleri sıksan suyunu çıkartsan taş çatlasın bir kaç tane KOÇ gibi lokomotif grup çıkar. Bu holdingler Türkiye yi kalkındırma aşkı yeterince duymadılar. Halen daha duymuyorlar. Mesela Beko dünyalara tv satıyor bir tane LCD ekran fabrikası kurmak akıllarına gelmedi. Ama ne oldu pazar akıllı tv ler yüzünden yeniden değerli bir ürün oldu tekrar Japonya Kore Çin gibi ülkelere üretim kaydı. Yıllarca araba ürettiler yerli araba akıllarına yatmadı hiç Anadol mesela 70 lerde ne güzel bir başlangıçtı söndürdüler ballı para daha kolay geldi FIAT Ford devam ettiler.  Bir şey yap bir heyecan göster entegre devre üret ram bellek üret komponent üret bilgisayar kartları üret araba üret. Kendimi bildim bileli çamaşır bulaşık makinesi buzdolabı elektrikli süpürge bu mudur yani senin bütün yapacağın iş. Maalesef Türkiye de bizi alıp taşıyacak tutkulu aileler çıkmadı şu güne kadar.
KOÇ ailesi yerinde Asil Nadir olsaydı şimdi Kore olmuştuk
« Son Düzenleme: 05 Şubat 2023, 04:27:43 Gönderen: re »

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1330
  • 184
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1088 : 05 Şubat 2023, 04:32:44 »
Bende KOÇ dan memnun değilim. Bizim gibi ülkelerde KOÇ Sabancı gibi bir kaç aile ülkeyi sırtlar kalkındırır. Kore nin firmaları gibi davranmadı KOÇ. Halen daha aşırı steril koşullarda ballı para peşindeler. Market işletmek tüpgaz satmak rafineri işletmek beyaz eşya üretmek hep ballı garanti para işleri yaptılar. Sabancı da onlardan beter al birini vur öbürüne. Türkiye gibi ülkeleri sıksan suyunu çıkartsan taş çatlasın bir kaç tane KOÇ gibi lokomotif grup çıkar. Bu holdingler Türkiye yi kalkındırma aşkı yeterince duymadılar. Halen daha duymuyorlar. Mesela Beko dünyalara tv satıyor bir tane LCD ekran fabrikası kurmak akıllarına gelmedi. Ama ne oldu pazar akıllı tv ler yüzünden yeniden değerli bir ürün oldu tekrar Japonya Kore Çin gibi ülkelere üretim kaydı. Bir şey yap bir heyecan göster entegre devre üret ram bellek üret komponent üret bilgisayar kartları üret. Kendimi bildim bileli çamaşır bulaşık makinesi buzdolabı elektrikli süpürge bu mudur yani senin bütün yapacağın iş. Maalesef Türkiye de bizi alıp taşıyacak tutkulu aileler çıkmadı şu güne kadar.

Kore'yi Kore yapan 2 şirket var. Hyundai ve Samsung. İkisi de yüksek teknolojiye, katma değerli üretime yatırım yaptılar ve bugün bu 2 şirketin yıllık cirosu 500 Milyar $. Bizde Koç yıllardır montaj yapar, Sabancı desen sanayiden neredeyse tamamen çıktılar bankacı oldular.

İster komplo teorisi deyin, ister abartıyorsun deyin ne derseniz deyin ama ben bu şirketlerin amacının bu ülkeye hizmet etmek değil bu ülkeyi geri bırakmak olduğunu düşünüyorum. Koç istese bir milli otomobil, bir yerli cep telefonu markası yaratamaz mıydı? Sabancı bunları yapamaz mıydı? Bal gibi de yapardı. Peki neden yapmadı. Sahipleri kimse izin vermiyor. Cem Uzan zamanında bir laf etmişti bunlara. Ben telekomünikasyon işine girerken bunlar çamaşır bulaşık makinesi üretiyorlardı demişti. Ben yıllardır ne Koç'un, ne Sabancı'nın teknoloji yoğun üretime asla para yatırdığını görmedim. 2008'de Koç'a ve Land Rover'ı önerdi Ford. Onu bile almadılar çünkü korkaklar.

Bu korkaklıkla bu kadar zengin olmaları bir tek bana mı garip geliyor?

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2734
  • 289
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1089 : 05 Şubat 2023, 05:03:32 »
Öfkende biraz haklısın biraz haksızsın. Zenginlerin bizim bahtsızlığımız olması konusunda haklısın ama gönlün bir yanlışa sanırım itikatın gereği meylediyor. Eskiden dediğin şeylerde bu günkü zihniyetin farklı tonlarıydı. Sağ iktidarlardı yani senin bir şey yapılmadı dediğin dönemlerde. Bu ülke 1950 de çok partili sisteme geçtikten sonra solcular şimdiki gibi bin beter krizlerde en zıt koalisyonlar ile çok kısa dönemlerde iktidar olabildiler sadece. Ondada ya Kıbrıs'ı aldılar ya apo yu paketlediler getirdiler Suriye ye meydan okudular yada kemal derviş dönemi gibi kronik enflasyonu dizginlediler ülkeyi düze çıkarttılar. Ben solcu değilim liberal birisiyim ama şuaralar gerçekten bize en az 15 yıl sol iktidar lazım. Eğer solcular gelir ise bu ülke uçar gider şaşar kalırız. Baksanıza büyük elçilikleri kapattı batı dibe battıkça bundan kötüsü olmaz dedikçe daha kötüsü ile karşılaşıyoruz. Şu anda belki de Rusya dan daha beter izole edildik dünyada haberimiz yok
« Son Düzenleme: 05 Şubat 2023, 05:05:46 Gönderen: re »