Gönderen Konu: HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 194035 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #730 : 05 Ekim 2022, 20:57:47 »
Yedek motor oranı ne? 100 uçağa 50 tane mi 1 uçağa 1 yedek şeklinde mi? Emin olamadım 200 motor yazdım
109 Blackhawk için 238 motor yapıyorlar.
Yani %10 bile değil.
Motorlar neredeyse uçak gövde ömrü kadar ömürlü oluyorlar. Bilhassa f404, f110 gibi motorlar böyle.

Bizim gibi her an ambargoya uğrayabilecek ülkeler için motorun dayanıklı-ömürlük olması yedek motor sayısında tek belirleyici etkenin motor ömrü olmayacağını gösteriyor...Ben olsam 100 uçağa 150'den az almam...ABD bu , belli olmaz yarın birgün ambargoyu çakabilir...

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #731 : 05 Ekim 2022, 23:20:29 »
Yedek motor oranı ne? 100 uçağa 50 tane mi 1 uçağa 1 yedek şeklinde mi? Emin olamadım 200 motor yazdım
109 Blackhawk için 238 motor yapıyorlar.
Yani %10 bile değil.
Motorlar neredeyse uçak gövde ömrü kadar ömürlü oluyorlar. Bilhassa f404, f110 gibi motorlar böyle.

Bizim gibi her an ambargoya uğrayabilecek ülkeler için motorun dayanıklı-ömürlük olması yedek motor sayısında tek belirleyici etkenin motor ömrü olmayacağını gösteriyor...Ben olsam 100 uçağa 150'den az almam...ABD bu , belli olmaz yarın birgün ambargoyu çakabilir...
O kadar da extrem bir şekilde olaya bakmaya gerek yok.
F404 motorlarını TEİ yapacak büyük ihtimalle.
T700’lerin motorlarında da %40 yerlilikle başlamışlardı. Şu anda tüm sıcak bölümler ve türbin kanatları dahil %70’ini TEİ imal ediyor. Kontratında 238 motor var, 218 gerekli motora karşılık. 10 helikopterlik yedek düşünülmüş. Neden ? ABD yenisini yapmamıza izin vermese bile iki sene sonra %80-90’ını bizim yapabildiğimiz motorun bir sürü yedeğini alıp ambara koymaya ne gerek var ki!
Aynısı F404 için de geçerli. %40-50 yerlilikle başlayıp 110 motora ulaştıklarında yerlilik oranı da %80’lere dayanmış olur.

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 281
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #732 : 06 Ekim 2022, 10:37:06 »
MMU projesinde GE'den neden hiç ses çıkmıyor?   Sürekli RR,Kale ve TEİ 'den bahsediyoruz ama TEİ'nin %46,2 ortağı olan yıllardır bütün jetlerimizin motor ihtiyacını karşılayan , bize parça üretimi-teknoloji transferi ile katkı sağlayan GE neden MMU projesine ilgi göstermiyor?

Acaba MMU için F-110 motorla devem edeceğimizi mi öngörüyor , GE'nin teklifi ne , kulislerde ne  konuşuluyor?

Çok yerinde bir soru. Hatta bu soruya PW'yi de ben ekleyeyim.
P&W ile ilişkiyi açabilirmisiniz?
Kale/PW fabrikası İzmir’de. Ayrı bir oluşum.
Kale KTJ-3200’ü Kale Aero’da imal ediyor. O ise İstanbul’da kurulu bir fabrika.
TAEC (Kale/RR) için bir fabrika konumunu ben bilmiyorum ama bunlardan ayrı olması gerekir.

Kale'nin hali hazırda PW ile bir ortaklığı zaten var, İzmir'de üretim yapıyorlar. Ama MMU'da adı sürekli RR ile anılıyor Kale'nin. Bu PW ile ortaklıktan hiç ses çıkmıyor. Kale'ye, İngiltere'nin MMU'daki BAE desteğine paralel olarak "RR ile çalışacaksın" şeklinde bir devlet telkini olmuş olabilir mi diye merak ettiğim için sormuştum Yasar Bey. Belki İngiltere yolun başında "BAE MMU'ya destek verir ama moturuda RR ile çalışılmalı" diye şart koşmuş olabilir mi? Kafamda deli sorular...  ;D

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #733 : 06 Ekim 2022, 12:15:00 »
Yedek motor oranı ne? 100 uçağa 50 tane mi 1 uçağa 1 yedek şeklinde mi? Emin olamadım 200 motor yazdım
109 Blackhawk için 238 motor yapıyorlar.
Yani %10 bile değil.
Motorlar neredeyse uçak gövde ömrü kadar ömürlü oluyorlar. Bilhassa f404, f110 gibi motorlar böyle.

Bizim gibi her an ambargoya uğrayabilecek ülkeler için motorun dayanıklı-ömürlük olması yedek motor sayısında tek belirleyici etkenin motor ömrü olmayacağını gösteriyor...Ben olsam 100 uçağa 150'den az almam...ABD bu , belli olmaz yarın birgün ambargoyu çakabilir...
O kadar da extrem bir şekilde olaya bakmaya gerek yok.
F404 motorlarını TEİ yapacak büyük ihtimalle.
T700’lerin motorlarında da %40 yerlilikle başlamışlardı. Şu anda tüm sıcak bölümler ve türbin kanatları dahil %70’ini TEİ imal ediyor. Kontratında 238 motor var, 218 gerekli motora karşılık. 10 helikopterlik yedek düşünülmüş. Neden ? ABD yenisini yapmamıza izin vermese bile iki sene sonra %80-90’ını bizim yapabildiğimiz motorun bir sürü yedeğini alıp ambara koymaya ne gerek var ki!
Aynısı F404 için de geçerli. %40-50 yerlilikle başlayıp 110 motora ulaştıklarında yerlilik oranı da %80’lere dayanmış olur.

%80 değil %99 yerlilik oranı olsa da o kalan  %1 için yalvartırlar bizi.Ayrıca öyle önemli-kritik  %1 'lik parçayı geriye bırakırlar ki tüm ülke birleşsek 10 senede yapamayız o parçayı...

Extrem bakmamak gerek olaya ama normal bir ülke değiliz biz İsveç,Hollanda gibi...
Adamlar ortak olduğumuz uçağı vermedi bence tam olarak extrem düşünmeliyiz...
Alabildiğimiz kadar motor yedekleyelim ,
Altay MTU motoru faciası önümuzde duruyor. 100 motor alsaydık Altay yapılmadan önce simdi bu rezilliği konuşmuyorduk ya da başka bir motor-tank tasarımı yapardık MTU motoru kullanmayan...
Bu dıjjj güjjjlere güven olmaz...

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #734 : 06 Ekim 2022, 13:28:25 »
MMU projesinde GE'den neden hiç ses çıkmıyor?   Sürekli RR,Kale ve TEİ 'den bahsediyoruz ama TEİ'nin %46,2 ortağı olan yıllardır bütün jetlerimizin motor ihtiyacını karşılayan , bize parça üretimi-teknoloji transferi ile katkı sağlayan GE neden MMU projesine ilgi göstermiyor?

Acaba MMU için F-110 motorla devem edeceğimizi mi öngörüyor , GE'nin teklifi ne , kulislerde ne  konuşuluyor?

Çok yerinde bir soru. Hatta bu soruya PW'yi de ben ekleyeyim.
P&W ile ilişkiyi açabilirmisiniz?
Kale/PW fabrikası İzmir’de. Ayrı bir oluşum.
Kale KTJ-3200’ü Kale Aero’da imal ediyor. O ise İstanbul’da kurulu bir fabrika.
TAEC (Kale/RR) için bir fabrika konumunu ben bilmiyorum ama bunlardan ayrı olması gerekir.

Kale'nin hali hazırda PW ile bir ortaklığı zaten var, İzmir'de üretim yapıyorlar. Ama MMU'da adı sürekli RR ile anılıyor Kale'nin. Bu PW ile ortaklıktan hiç ses çıkmıyor. Kale'ye, İngiltere'nin MMU'daki BAE desteğine paralel olarak "RR ile çalışacaksın" şeklinde bir devlet telkini olmuş olabilir mi diye merak ettiğim için sormuştum Yasar Bey. Belki İngiltere yolun başında "BAE MMU'ya destek verir ama moturuda RR ile çalışılmalı" diye şart koşmuş olabilir mi? Kafamda deli sorular...  ;D
Türk kanunları uyarınca yabancı bir şirketin Türkiye’de yatırım yapabilmesi için %51’inin bir Türk şirketine ait olan yeni bir şirket kurması gerekiyor.
İngiltere hükümeti ile 2016 yılında yapılan anlaşmadan sonra, dönemin başbakanı Theresa May, İngiliz Şirketlerinin önündeki tüm TOT (teknoloji transferi) engellerini kaldırarak askeri alanda Türk şirketleri ile rahat çalışabilme olanaklarını oluşturdu. Bu minvalde BAE Systems, MMU için danışman olarak yardımda bulunmaya başladı. Rolls Royce’da motor işi için Kale ile TAEC firmasını kurup, MMU’nun motorunu üretmeye talip oldu. Teknoloji transferi konusunda ve 3’üncü şahıslara satış konusunda hiç bir sıkıntı çıkarmayan RR, tabiiki kendileri açısından kritik ve hayati öneme haiz teknolojilerin 3’üncü şahısların eline geçmemesi konusunda garanti istedi. IP hakları konusunda da üretilecek motorun IP haklarının “Türkiye” ‘de, RR firmasının uhdesinde kalmasını istedi. Biz ise bu işin kaymağını nasıl cebe indiririz düşüncesi ile, tüm motor işlerinin tek bir şirket üzerinden yürütülmesi kararı ile TR Motor diye bir firma kurup bunun büyük hissesini BMC’ye verdik ki onun da en büyük ortağı Qatar idi. RR’de Qatar gibi 3’üncü şahısların kendi motor teknolojisine erişmesine izin vermeyeceklerini belirtip, motor teklifini geri çekti.
ABD ile böyle bir TOT serbestisi anlaşmamız yok. Ama İngiltere ile var. Onun için RR ve BAE Systems bize yardımcı oluyorlar. Tabii Theresa May tam Brexit kararından sonra bize gelip bizimle öncelikli ticaret ortağı anlaşması yaptı. Bu şekilde AB’nin oluşturabileceği sıkıntılı davranışlarda ticaretini AB ile gümrük birliği anlaşması olan Türkiye üzerinden yapma düşüncesi vardı. Bir yerde al gülüm ver gülüm anlaşması var İngiltere ile aramızda.
« Son Düzenleme: 06 Ekim 2022, 13:52:43 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #735 : 06 Ekim 2022, 13:45:37 »
Yedek motor oranı ne? 100 uçağa 50 tane mi 1 uçağa 1 yedek şeklinde mi? Emin olamadım 200 motor yazdım
109 Blackhawk için 238 motor yapıyorlar.
Yani %10 bile değil.
Motorlar neredeyse uçak gövde ömrü kadar ömürlü oluyorlar. Bilhassa f404, f110 gibi motorlar böyle.

Bizim gibi her an ambargoya uğrayabilecek ülkeler için motorun dayanıklı-ömürlük olması yedek motor sayısında tek belirleyici etkenin motor ömrü olmayacağını gösteriyor...Ben olsam 100 uçağa 150'den az almam...ABD bu , belli olmaz yarın birgün ambargoyu çakabilir...
O kadar da extrem bir şekilde olaya bakmaya gerek yok.
F404 motorlarını TEİ yapacak büyük ihtimalle.
T700’lerin motorlarında da %40 yerlilikle başlamışlardı. Şu anda tüm sıcak bölümler ve türbin kanatları dahil %70’ini TEİ imal ediyor. Kontratında 238 motor var, 218 gerekli motora karşılık. 10 helikopterlik yedek düşünülmüş. Neden ? ABD yenisini yapmamıza izin vermese bile iki sene sonra %80-90’ını bizim yapabildiğimiz motorun bir sürü yedeğini alıp ambara koymaya ne gerek var ki!
Aynısı F404 için de geçerli. %40-50 yerlilikle başlayıp 110 motora ulaştıklarında yerlilik oranı da %80’lere dayanmış olur.

%80 değil %99 yerlilik oranı olsa da o kalan  %1 için yalvartırlar bizi.Ayrıca öyle önemli-kritik  %1 'lik parçayı geriye bırakırlar ki tüm ülke birleşsek 10 senede yapamayız o parçayı...

Extrem bakmamak gerek olaya ama normal bir ülke değiliz biz İsveç,Hollanda gibi...
Adamlar ortak olduğumuz uçağı vermedi bence tam olarak extrem düşünmeliyiz...
Alabildiğimiz kadar motor yedekleyelim ,
Altay MTU motoru faciası önümuzde duruyor. 100 motor alsaydık Altay yapılmadan önce simdi bu rezilliği konuşmuyorduk ya da başka bir motor-tank tasarımı yapardık MTU motoru kullanmayan...
Bu dıjjj güjjjlere güven olmaz...
Sn Serkan1976,
O bizim üretmediğimiz parçalar, “üretemediğimiz” parçalar değil. Üretmemiz için gereğinden fazla yatırım gerektiren ve dışarıdan rahatlıkla bulunabilecek parçalar. TEİ, bugün TS1400 motorunu yaparken %100 hepsini kendisi mi yapıyor? Hayır. Bir çok parçayı yan sanayiinden temin ediyor. Edemediği bir çok parça var. Onları da dışarıdan satın alıyor, ithal ediyor. Ama bunların hiçbirisi kritik değil.
%40 yerlilikten %70 yerliliğe çıkarken TEİ, kalkıp gelişigüzel parçaları üreterek değil, ileride sıkıntı yaratabilecek kritik parçaları yerlileştirerek o yüzdeyi yükseltiyor. (Bunları hep Sn Akşit anlatmıştı. Bir çok şeyi vermiyorlar ya da sıkıntı çıkarıyorlar, ve kendimiz yapmak ya da yaptırmak zorunda kalıyoruz demişti. Nelerin kritik olup sıkıntı çıkaracağını bilerek artık motor geliştiriyorlar).

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 281
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #736 : 06 Ekim 2022, 13:47:01 »
MMU projesinde GE'den neden hiç ses çıkmıyor?   Sürekli RR,Kale ve TEİ 'den bahsediyoruz ama TEİ'nin %46,2 ortağı olan yıllardır bütün jetlerimizin motor ihtiyacını karşılayan , bize parça üretimi-teknoloji transferi ile katkı sağlayan GE neden MMU projesine ilgi göstermiyor?

Acaba MMU için F-110 motorla devem edeceğimizi mi öngörüyor , GE'nin teklifi ne , kulislerde ne  konuşuluyor?

Çok yerinde bir soru. Hatta bu soruya PW'yi de ben ekleyeyim.
P&W ile ilişkiyi açabilirmisiniz?
Kale/PW fabrikası İzmir’de. Ayrı bir oluşum.
Kale KTJ-3200’ü Kale Aero’da imal ediyor. O ise İstanbul’da kurulu bir fabrika.
TAEC (Kale/RR) için bir fabrika konumunu ben bilmiyorum ama bunlardan ayrı olması gerekir.

Kale'nin hali hazırda PW ile bir ortaklığı zaten var, İzmir'de üretim yapıyorlar. Ama MMU'da adı sürekli RR ile anılıyor Kale'nin. Bu PW ile ortaklıktan hiç ses çıkmıyor. Kale'ye, İngiltere'nin MMU'daki BAE desteğine paralel olarak "RR ile çalışacaksın" şeklinde bir devlet telkini olmuş olabilir mi diye merak ettiğim için sormuştum Yasar Bey. Belki İngiltere yolun başında "BAE MMU'ya destek verir ama moturuda RR ile çalışılmalı" diye şart koşmuş olabilir mi? Kafamda deli sorular...  ;D
Türk kanunları uyarınca yabancı bir şirketin Türkiye’de yatırım yapabilmesi için %51’inin bir Türk şirketine ait olan yeni bir şirket kurması gerekiyor.
İngiltere hükümeti ile 2016 yılında yapılan anlaşmadan sonra, dönemin başbakanı Theresa May, İngiliz Şirketlerinin önündeki tüm TOT (teknoloji transferi) engellerini kaldırarak askeri alanda Türk şirketleri ile rahat çalışabilme olanaklarını oluşturdu. Bu minvalde BAE Systems, MMU için danışman olarak yardımda bulunmaya başladı. Rolls Royce’da motor işi için Kale ile TAEC firmasını kurup, MMU’nun motorunu üretmeye talip oldu. Teknoloji transferi konusunda ve 3’üncü şahıslara satış konusunda hiç bir sıkıntı çıkarmayan RR, tabiiki kendileri açısından kritik ve hayati öneme haiz teknolojilerin 3’üncü şahısların eline geçmemesi konusunda garanti istedi. IP hakları konusunda da üretilecek motorun IP haklarının “Türkiye” ‘de, RR firmasının uhdesinde kalmasını istedi. Biz ise bu işin kaymağını nasıl cebe indiririz düşüncesi ile, tüm motor işlerinin tek bir şirket üzerinden yürütülmesi kararı ile TR Motor diye bir firma kurup bunun büyük hissesini BMC’ye verdik ki onun da en büyük ortağı Qatar idi. RR’de Qatar gibi 3’üncü şahısların kendi motor teknolojisine erişmesine izin vermeyeceklerini belirtip, motor teklifini geri çekti.
ABD ile böyle bir TOT serbestisi anlaşmamız yok. Ama İngiltere ile var. Onun için RR ve BAE Systems bize yardımcı oluyorlar.

Teşekkür ederim Sn. Yasar.  :)

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6559
  • 185
  • DefenceTurk.com
HÜRJET
« Yanıtla #737 : 21 Ekim 2022, 23:44:55 »
Alıntı
HÜRJET’te  Yakıt Test Tesisi Açıldı.


youtu.be/W_7Va4tZrYw

Cumhubaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı liderliğinde TUSAŞ tarafından yürütülen HÜRJET Projesi’nde önemli bir gelişme meydana geldi.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ), HÜRJET’in yakıt sistemlerinin testlerini gerçekleştirmek için milli imkanlarla tasarlanan test tesisini kurdu. Böylece Türkiye’nin ilk jet eğitim uçağı HÜRJET’in yakıt sistemi ilk uçuştan önce yerde güvenli bir şekilde uçurulup test edilecek.


HÜRJET’in birebir yakıt tankları ve yakıt sistemi ile yapılacak testlerde; uçaktaki yakıt transfer, dolum/boşaltım, motor besleme ve havalandırma sistemleri ve sızdırmazlık süreçleri bu tesiste test edilecek.


HÜRJET’in görev ömrü süresince devrede kalacak olan bu tesisten edinilen tecrübe ile Milli Muharip Uçak’ın da yakıt sistemlerinin testlerinin gerçekleşeceği yeni bir tesisi daha kurmak için çalışmalar da başladı. Şirket, bu tesislerden edineceği test verileri neticesinde platformların tasarım iyileştirmelerine de katkı sağlayacak.

TUSAŞ-HÜRJET_YAKIT_TESTİ_2

Zaman ve mali açıdan avantaj sağlayacak olan tesis ile birlikte şirkete hava aracı yakıt sistemleri testi kabiliyetini kazandıran Türk Havacılık ve Uzay Sanayii, alanında dünyanın sayılı tesislerinden birini de yerli ve milli imkanlarla geliştirmiş oldu. Burada elde edilecek olan test verileri ile birlikte uçak tasarım verilerinin de ülkemizde kalması sağlanacak.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii, 50’inci kuruluş yıl dönümünde 18 Mart 2023 tarihinde gökyüzü ile buluşturacağı HÜRJET Jet Eğitim Uçağı için çalışmalarını hızlandırdı.

Gövde montajının devam ettiği HÜRJET projesinde daha önce hareketli yüzeylerin testlerinin gerçekleştireceği Demir Kuş Test Tesisini ve HÜRJET 270 Mühendislik Simülatörü’nü kuran şirket, bu kapsamda HÜRJET’in yakıt sistemlerinin test edileceği yeni bir tesisi daha şirkete kazandırmış oldu.

https://www.savunmasanayist.com/hurjette-onemli-gelisme-yakit-test-tesisi-acildi/

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3651
  • 358
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #738 : 27 Ekim 2022, 22:18:24 »
Sn serkan1976,
Dedikleriniz oluyor gibi.
GE, F404 motor teslimatlarını durdurmuş deniyor. Bir ambargo habercisi olabilir bu deniyor.


Edit:

Gelen haberlere göre Hürjet prototiplerine ambargo uygulanmasına başlanmış.

Doğruysa bu haberler;

Malezya’ya Hürjet satmaya kalkanlara sormak lazım şimdi; başkasının malıyla nasıl gerdeğe girmeye kalktınız diye!!!

18 Mart’ta uçacak uçağı da unutalım.



« Son Düzenleme: 27 Ekim 2022, 22:36:02 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7659
  • 454
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #739 : 27 Ekim 2022, 22:39:53 »
Sn serkan1976,
Dedikleriniz oluyor gibi.
GE, F404 motor teslimatlarını durdurmuş deniyor. Bir ambargo habercisi olabilir bu deniyor.


Edit:

Gelen haberlere göre Hürjet prototiplerine ambargo uygulanmasına başlanmış.

Doğruysa bu haberler;

Malezya’ya Hürjet satmaya kalkanlara sormak lazım şimdi; başkasının malıyla nasıl gerdeğe girmeye kalktınız diye!!!

18 Mart’ta uçacak uçağı da unutalım.

ABD ambargosu var diye yerli uçak yapıyoruz , yapacağımız yerli uçağa ABD motoru seçiyoruz... Manyak bunlar yahu...
Şimdiye kadar kaç tane teslim ettiler bilgi var mı?
« Son Düzenleme: 27 Ekim 2022, 22:42:13 Gönderen: serkan1976 »