Gönderen Konu: HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 199090 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7781
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1000 : 01 Şubat 2023, 20:57:47 »
EJ200 nasıl bir motor acaba F404'e göre, sorunlu mu, bakım aralığı v.b.. Çünkü, iç açıcı yorumlar okumadım...

EJ200 için 4 Avrupa ülkesi 1986 yılında Almanya merkezli "EuroJet Turbo GmbH" adında bir konsorsiyum kurdu. Motordaki ortaklık payları;

İngiliz Rolls Royce %33
Alman MTU Aero %33
İtalyan Fiat Avio %21
İspanyol ITP %13

Bu ülkelerin bize zorluk çıkarmayacağının, izin vereceğinin garantisi var mı? Almazlar çoğu şeye izin vermiyor, en başta tank motoru konusunda.

Hocam EJ-200 bakımı zor-zahmetli bir motor... Motorlarda türbin kanatları ki en çok bakım gerektirip-değiştirilen parçadır ; ABD motorlarında  türbin kanatları hasara uğradığında sadece hasar gören bıçaklar değiştirilip motor bakımı hızla yapılıyormuş...

Ama EJ-motor türbin kanatları bir bütün olarak şaft miline bağlı olduğu için motorun tam ortasından geçen shaft'ın tamamen çıkarılması gerektiği bu da bakımının daha zor-uzun olduğunu okumuştum yada bir üstadımız anlatmıştı...

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1001 : 02 Şubat 2023, 01:43:49 »
EJ200 nasıl bir motor acaba F404'e göre, sorunlu mu, bakım aralığı v.b.. Çünkü, iç açıcı yorumlar okumadım...

EJ200 için 4 Avrupa ülkesi 1986 yılında Almanya merkezli "EuroJet Turbo GmbH" adında bir konsorsiyum kurdu. Motordaki ortaklık payları;

İngiliz Rolls Royce %33
Alman MTU Aero %33
İtalyan Fiat Avio %21
İspanyol ITP %13

Bu ülkelerin bize zorluk çıkarmayacağının, izin vereceğinin garantisi var mı? Almazlar çoğu şeye izin vermiyor, en başta tank motoru konusunda.

Hocam EJ-200 bakımı zor-zahmetli bir motor... Motorlarda türbin kanatları ki en çok bakım gerektirip-değiştirilen parçadır ; ABD motorlarında  türbin kanatları hasara uğradığında sadece hasar gören bıçaklar değiştirilip motor bakımı hızla yapılıyormuş...

Ama EJ-motor türbin kanatları bir bütün olarak şaft miline bağlı olduğu için motorun tam ortasından geçen shaft'ın tamamen çıkarılması gerektiği bu da bakımının daha zor-uzun olduğunu okumuştum yada bir üstadımız anlatmıştı...
Avrupa ürünü motor, yapısal olarak modüler olmaktan uzak yani.

TEİ’nin abd teknolojisine aşina ve yatkın olmasının bir avantajı daha.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3669
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1002 : 02 Şubat 2023, 02:40:47 »
EJ200 nasıl bir motor acaba F404'e göre, sorunlu mu, bakım aralığı v.b.. Çünkü, iç açıcı yorumlar okumadım...

EJ200 için 4 Avrupa ülkesi 1986 yılında Almanya merkezli "EuroJet Turbo GmbH" adında bir konsorsiyum kurdu. Motordaki ortaklık payları;

İngiliz Rolls Royce %33
Alman MTU Aero %33
İtalyan Fiat Avio %21
İspanyol ITP %13

Bu ülkelerin bize zorluk çıkarmayacağının, izin vereceğinin garantisi var mı? Almazlar çoğu şeye izin vermiyor, en başta tank motoru konusunda.

Hocam EJ-200 bakımı zor-zahmetli bir motor... Motorlarda türbin kanatları ki en çok bakım gerektirip-değiştirilen parçadır ; ABD motorlarında  türbin kanatları hasara uğradığında sadece hasar gören bıçaklar değiştirilip motor bakımı hızla yapılıyormuş...

Ama EJ-motor türbin kanatları bir bütün olarak şaft miline bağlı olduğu için motorun tam ortasından geçen shaft'ın tamamen çıkarılması gerektiği bu da bakımının daha zor-uzun olduğunu okumuştum yada bir üstadımız anlatmıştı...
Sn Serkan1976,
EJ200 motoru ilk kullanıma alındıktan sonra, bakımı konusunda çok şikayet oldu. Bunlar medyaya da yansıdı. Yeni bir sistemin, eski sisteme alışmış kullanıcısı tarafından reddedilmesi olayı bir yerde bu.
Bu motor yalnız fan kademesinde değil, kompresör kademesinde de BLISK kullanan ilk motorlardan birisi idi. Blisk (Bladed Disk), fan ve kompresör bıçaklarının tek tek değil ama tüm ünite olarak yekpare üretilmesi ile ortaya çıkan yeni bir teknoloji. Motora daha uzun ömür, daha yüksek itki veren bir sistem. GE de artık savaş uçağı motorlarında bu teknolojiyi kullanıyor. Bizim TF6000’de de her iki kademede BLISK var.
EJ200 motoru 15 ana modülden oluşuyor. Ve bakım sürecinde bu modüller değiştirilerek çok daha kısa sürede ve daha çabuk bakımı yapılabiliyor. Hatta Eurojet bu kolay bakım ile övünüyor. Motorun çok az hata vermesi de motorun bakımını kolaylaştırıyor.

https://world.eurofighter.com/articles/bright-future-for-ej200

Yalnız Eurofighter’ın kendisi değil başka siteler de bu kolay bakım konusunda hemfikirler.

Tabii uçak motoru kirli pist yüzeyindeki sert molozu yutarsa, ya da kuş kaçarsa motora, motorun fan ve kompresör kanatları hasar görecektir. Bu durumda bu parçaları bireysel olarak değiştiremeyecek olunması bir negatif noktadır. (Türbin kanatlarında Blisk teknolojisi kullanılmıyor bu arada)

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/aeat.2000.12772aaf.010/full/html
« Son Düzenleme: 02 Şubat 2023, 02:44:20 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Heartbang

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 509
  • 36
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1003 : 02 Şubat 2023, 03:57:57 »
EJ200 nasıl bir motor acaba F404'e göre, sorunlu mu, bakım aralığı v.b.. Çünkü, iç açıcı yorumlar okumadım...

EJ200 için 4 Avrupa ülkesi 1986 yılında Almanya merkezli "EuroJet Turbo GmbH" adında bir konsorsiyum kurdu. Motordaki ortaklık payları;

İngiliz Rolls Royce %33
Alman MTU Aero %33
İtalyan Fiat Avio %21
İspanyol ITP %13

Bu ülkelerin bize zorluk çıkarmayacağının, izin vereceğinin garantisi var mı? Almazlar çoğu şeye izin vermiyor, en başta tank motoru konusunda.

Hocam EJ-200 bakımı zor-zahmetli bir motor... Motorlarda türbin kanatları ki en çok bakım gerektirip-değiştirilen parçadır ; ABD motorlarında  türbin kanatları hasara uğradığında sadece hasar gören bıçaklar değiştirilip motor bakımı hızla yapılıyormuş...

Ama EJ-motor türbin kanatları bir bütün olarak şaft miline bağlı olduğu için motorun tam ortasından geçen shaft'ın tamamen çıkarılması gerektiği bu da bakımının daha zor-uzun olduğunu okumuştum yada bir üstadımız anlatmıştı...
Sn Serkan1976,
EJ200 motoru ilk kullanıma alındıktan sonra, bakımı konusunda çok şikayet oldu. Bunlar medyaya da yansıdı. Yeni bir sistemin, eski sisteme alışmış kullanıcısı tarafından reddedilmesi olayı bir yerde bu.
Bu motor yalnız fan kademesinde değil, kompresör kademesinde de BLISK kullanan ilk motorlardan birisi idi. Blisk (Bladed Disk), fan ve kompresör bıçaklarının tek tek değil ama tüm ünite olarak yekpare üretilmesi ile ortaya çıkan yeni bir teknoloji. Motora daha uzun ömür, daha yüksek itki veren bir sistem. GE de artık savaş uçağı motorlarında bu teknolojiyi kullanıyor. Bizim TF6000’de de her iki kademede BLISK var.
EJ200 motoru 15 ana modülden oluşuyor. Ve bakım sürecinde bu modüller değiştirilerek çok daha kısa sürede ve daha çabuk bakımı yapılabiliyor. Hatta Eurojet bu kolay bakım ile övünüyor. Motorun çok az hata vermesi de motorun bakımını kolaylaştırıyor.

https://world.eurofighter.com/articles/bright-future-for-ej200

Yalnız Eurofighter’ın kendisi değil başka siteler de bu kolay bakım konusunda hemfikirler.

Tabii uçak motoru kirli pist yüzeyindeki sert molozu yutarsa, ya da kuş kaçarsa motora, motorun fan ve kompresör kanatları hasar görecektir. Bu durumda bu parçaları bireysel olarak değiştiremeyecek olunması bir negatif noktadır. (Türbin kanatlarında Blisk teknolojisi kullanılmıyor bu arada)

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/aeat.2000.12772aaf.010/full/html
bu EJ200 motorunun tekli kullanma adapte edilmesi ne kadar kolay olur? İngiliz'i şöyle güzelce ikna edebilirsek Hürjet'i tek EJ200 kullanacak şekilde minimum eforla revize edebilir miyiz?

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7781
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1004 : 02 Şubat 2023, 09:49:58 »
Sayın Yaşar şöyle birşey var :
"Tasarım aşamasında ağırlıktan tasarruf etmek maksadıyla olsa gerektir, motorun türbinleri ana şafta tek parça halinde ve ultrasonik kaynak metoduyla birleştirilmiştir. Bunun yan etkisi ise şudur: türbindeki bir arıza durumunda (Amerikan jetlerindeki gibi) türbin değişimiyle sorun giderilememektedir.

Motorun tamamen ve bütün olarak fabrikaya gönderilmesi gerekmektedir. Bu durumun yol açtığı sorunlar oldukça ciddidir. Mali açıdan kullanıcıya yük bindirmekte ve çok sayıda yedek motor gerektirmektedir. Hatta taktiksel seviyede elinizde yeterli motor yoksa, kısa zamanda  100 tayyarenizden sadece 5-10 tanesi uçabilir durumda kalır. "

Ben de bu noktayı belirtmek istemiştim...

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44317
  • 615
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1005 : 02 Şubat 2023, 11:10:04 »
Sayın Yaşar şöyle birşey var :
"Tasarım aşamasında ağırlıktan tasarruf etmek maksadıyla olsa gerektir, motorun türbinleri ana şafta tek parça halinde ve ultrasonik kaynak metoduyla birleştirilmiştir. Bunun yan etkisi ise şudur: türbindeki bir arıza durumunda (Amerikan jetlerindeki gibi) türbin değişimiyle sorun giderilememektedir.

Motorun tamamen ve bütün olarak fabrikaya gönderilmesi gerekmektedir. Bu durumun yol açtığı sorunlar oldukça ciddidir. Mali açıdan kullanıcıya yük bindirmekte ve çok sayıda yedek motor gerektirmektedir. Hatta taktiksel seviyede elinizde yeterli motor yoksa, kısa zamanda  100 tayyarenizden sadece 5-10 tanesi uçabilir durumda kalır. "

Ben de bu noktayı belirtmek istemiştim...

Almanlar bu nedenle sorun yaşıyorlar belki de!
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı İbrahim

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 335
  • 41
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1006 : 02 Şubat 2023, 12:19:32 »
Almanların sorunu ej200 motoru değil. Orduları genel olarak, parasızlıktan, dökülüyor. Kara ordusundan deniz kuvvetlerine, hatta hava kuvvetlerindeki helikopterlere kadar berbatlar. JF-17 versen onu bile idame ettirebilecek durumda değiller. Bi' ara Hollanda ve Belçika da böyleydi. Orduları, ellerindeki tank taburlarını lağvedip tüm tankları satışa çıkardılar parasızlıktan.
« Son Düzenleme: 02 Şubat 2023, 12:21:43 Gönderen: İbrahim »

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 282
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1007 : 02 Şubat 2023, 12:24:50 »
Hürjet ilk kez motor çalıştırdı ve fiilen yer testlerine başladı. Prof. Dr. İsmail Demir tarafından sosyal medya hesabı üzerinden açıklama ile duyuruldu.

Böylece ilk jetimiz yer testlerine başlamış oldu. Darısı inşallah MMU'nun başına... Hayırlı olsun Türkiye'm.  :)

Kaynak: https://www.savunmasanayist.com/hurjetin-motoru-ilk-kez-calistirildi/

Fotoğraf Kaynakları: https://www.ensonhaber.com/teknoloji/hurjetin-motoru-calistirildi-18-martta-havalanacak











« Son Düzenleme: 02 Şubat 2023, 12:33:54 Gönderen: buraktunahan »

Çevrimdışı mavi1991

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1663
  • 36
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1008 : 02 Şubat 2023, 12:47:00 »
Birde giyindirdiğimiz zaman görelim çok yakışıklı olacak inş.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7781
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: HÜRJET
« Yanıtla #1009 : 02 Şubat 2023, 12:51:49 »
Motor da kız gibi maaşallah....Harika görünüyor....Videosu da var paylaşabilir mi bir üstad?

Kanat flapları ile yatay kuyruk arasındaki gövde kısmı boş kalmış gibi. Oraya kompozisyon bir kaplama mı gelecek acaba?
« Son Düzenleme: 02 Şubat 2023, 13:00:01 Gönderen: serkan1976 »