Tei sayfasini yenilemistir.
http://www.tei.com.trDİZEL MOTOR MODİFİKASYON PROJESİ
Bu proje, Türkiye’deki İnsansız Hava Araçları’nda (İHA) kullanılması planlanan ticari dizel motorunun İHA isterlerini karşılayacak şekilde modifikasyonunun yapılması projesidir. Yapılan modifikasyon ile motorun yüksek irtifada verdiği güç ve elektrik güç üretimi arttırılarak İHA’larda kullanıma hazır hale getirilmektedir.
Modifiye Edilmiş Motorun Teknik Özellikleri
Maksimum Sürekli Güç:155 hp
Kuru Ağırlık:165 kg
Özgül Yakıt Tüketimi:<215 gr/kWh
Elektrik Güç Üretim Kapasitesi:9 kW (2 x 4.5kW)
Kritik İrtifa (Tam Gücün Sağlandığı İrtifa):11.500 ft
Maksimum İrtifa:30.000 ft
Pervane Devir Kontrolü:Değişken hatve, Tek levye kontrolü, Hidromekanik
Dişli Kutusu:İtici Konfigürasyon
Motor Kontrolü:Yedekli elektronik motor kontrol sistemi (FADEC)
Motor Kontrol Yazılımı: DO178-C DAL-C uyumlu
EGÜS Kontrol Yazılımı:: DO178C, DAL-C uyumlu
Yakıt:JP8, Jet A1, Dizel
Uçak Arayüzü:ANKA ile uyumlu mekanik, elektronik ve sinyal arayüzü.
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-8/tip-urun/id-8/dizel-motor-modifikasyon-projesi.htmlOPERATİF İHA MOTORU PROJESİ
TEI ve Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) arasında 27 Aralık 2012 tarihinde imzalanan proje, TUSAŞ tarafından geliştirilmekte olan ANKA insansız hava aracı ihtiyaçları doğrultusunda üstün teknik özelliklere sahip olan bir turbodizel havacılık motorunun yurtiçi imkanlar ile geliştirilmesini kapsamaktadır.
Kalifikasyon ve sivil sertifikasyonu 2018 yılı içerisinde tamamlanması öngörülen proje ile ANKA insansız hava aracı üstün nitelikli milli bir turbodizel motora sahip olacaktır. Detay tasarım çalışmaları sertifikasyon süreçleri eşliğinde devam eden projede prototip üretim aşamasına gelinmiştir.
Operatif İHA Motoru için EASA CS-E kapsamında Uçuşa Elverişlilik Sertifikasyonu ve EASA Part 21 kapsamında Tasarım Organizasyonu Yeterlilik Onayı (Pistonlu Motorlar) alınacak olması Türkiye’de bir ilktir
Mevcut ANKA motoruna göre Operatif İHA motorunun avantajları aşağıda sıralanmıştır:
Daha Fazla Güç, Daha Yüksek Güç/Ağırlık Oranı
Daha Fazla İrtifa Güç Kabiliyeti
Daha Düşük Yakıt Tüketimi
Daha Kompakt Tasarım
Sivil Hacacılık Standartları ve Askeri Standartlar ile Uyumlu Uçuşa Elverişlilik Sertifikasyonu
Özgün Motor Kontrol Sistemi Yazılımı ve Donanımı (Açık kod, geliştirilebilir)
Hızlı Teknik ve Lojistik Destek
İhtiyaca Bağlı Olarak Güç Artırma Potansiyeli
Operatif İHA Motoru’nun teknik özellikleri :
Maksimum Sürekli Güç :170HP
Ağırlık:170 kg
Özgül Yakıt Tüketimi:<210 gr/kWh
Elektrik Güç Üretim Kapasitesi:9 kW (2 x 4.5kW)
Kritik İrtifa (Tam Gücün Sağlandığı İrtifa):20.000 ft
Maksimum İrtifa:30.000 ft
Pervane Devir Kontrolü:Değişken hatve, Tek levye kontrolü, Hidromekanik
Dişli Kutusu:İtici Konfigürasyon
Motor Kontrolü:Yedekli elektronik motor kontrol sistemi (FADEC)
Motor Kontrol Yazılımı:Özgün DO178-C DAL-C uyumlu
EGÜS Kontrol Yazılımı::Özgün, DO178C, DAL-C uyumlu
Yakıt:JP8, Jet A1, EN590
Uçak Arayüzü:ANKA ile uyumlu mekanik, elektronik ve sinyal arayüzü
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-7/tip-urun/id-7/operatif-iha-motoru-projesi.htmlLEAP MOTOR PROGRAMI
26 Eylül 2013 tarihinde GE Aviation ve TEI arasında imzalanan anlaşma ile LEAP motoruna ait kompresör blisk parçaları TEI’de üretilecek. Anlaşma çerçevesinde 5 farklı kademede blisk parçası üretilecek olup, 60 milyon dolar yatırım yapılacak. 2035 yılına kadar ise 1.2 milyar dolar satış gerçekleştirilecek.
GE ve Snecma ile gerçekleştirdiği birçok “eş zamanlı mühendislik” projesini tamamlayarak üretim ve mühendislik kabiliyetlerini kanıtlayan TEI, bu hedef doğrultusunda 15’in üzerinde LEAP parçası için üretim siparişi almış olup, bu parçalar mevcut motor kesin sipariş adetlerine göre 2018-2019 yıllarından itibaren yıllık 170 milyon dolarlık bir iş hacmi oluşturacak.
Yeni Uygulamalar
Yeni nesil motorlarda son dönemlerde kullanılmaya başlanan yüksek geometrik karmaşıklığa sahip blisk ve spool parçaları havacılık sektörü için yeni bir uygulamadır. TEI, GE Aviaition ile imzalanan bu anlaşmayla, önemli uçak motoru imalat teknolojisi uygulamasında dünyada sayılı şirketlerden biri olduğunu gururla duyurmuştur.
Yeni nesil LEAP motoru, hem yakıt ve maliyet verimliliği hem de çevresel faktörler açısından uçak motor teknolojisi gelişiminde önemli bir adımı simgelemektedir. LEAP motorlarında hayati bir parça olan blisklerin TEI'de üretilecek olması, Türkiye'nin 2023 vizyonunda yer alan; yerel üretimin güçlendirilmesi ve ek istihdam yaratılması, Türkiye'nin küresel ölçekte havacılık ürünleri ihracat kapasitesinin ve rekabet gücünün artırılması hedefleriyle uyum içindedir. TEI’nin bu projedeki en büyük amacı ise, LEAP motorundan yıllık 230 milyon doların üzerinde bir iş hacmini garanti altına almak ve dünya üzerindeki en büyük LEAP motor parçası tedarikçisi olmaktır.
LEAP motoru blisk projesi kapsamında atalet kaynağı, 5 eksen pale frezeleme, curved slot milling (CSM), elektrokimyasal işleme (ECM), Ultrapolish-pale yüzey kalitesi iyileştirme, robotik yüzey işleme gibi üst düzey teknoloji gereksinimi olan prosesler uygulanacaktır. Bu proseslerde kullanılacak ekipmanların teknik gerekliliklerinin belirlenmesi ve proses geliştirme faaliyetleri devam etmektedir.
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-3/tip-urun/id-3/leap-motor-programi.htmlTURBOŞAFT MOTOR GELİŞTİRME .
Turkiye’nin son dönemde başlattığı ve devam etmekte olan Özgün Hafif Genel Maksat, ATAK, Türk Genel Maksat Helikopteri gibi projelerde, itki sistemleri yurt dışı kaynaklardan tedarik edilmektedir. Turboşaft Motor Geliştirme Programı (TMGP) ile bu projelerin en önemli bileşenlerinden motor sistemlerinin de yerlileştirilmesi ve bu projelerin yerlilik oranları arttırılırken dışa bağımlılıklarının azaltılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda yerli ihtiyaçlara cevap verecek bir çözüm için Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile görüşmeler devam etmektedir.
Projenin TEI’de gerçekleştirilmesi ile TEI’nin mevcut vizyonu olan “Dünya çapında, yüksek kalitede, rekabet edebilir bir uçak motoru ana üreticisi olmak” yolunda önemli bir kilometre taşı geçilmiş ve ileri teknoloji gerektiren uçak motorları tasarım metodolojileri ülkemize kazandırılmış olacaktır. Motorun teknik isterleri üzerinde halen müzakereler devam etmektedir.
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-9/tip-urun/id-9/turbosaft-motor-gelistirme-projesi.htmlAWACS UÇAĞI TF33 .
AWACS uçaklarına ait TF33-PW-100A motorlarının 12.000 - 18.000 saatlik periyodik Depo Seviyesi Bakım ve plansız bakımları, TEI ile IAMCO arasında imzalanan ve 31 Aralık 2021 tarihine kadar geçerli MG2012/TU kontratı kapsamında, TEI ve Hava İkmal Bakım Merkezi işbirliği ile gerçekleştirilmektedir. Bu anlaşma ile motor haricinde bazı motor parçaları ve aksesuarların bakım onarımı için de TEI yetkilendirilmiştir. Proje kapsamında bugüne kadar 100’ün üzerinde TF33 motorunun planlı/plansız bakımı TEI tarafından gerçekleştirilmiştir.
TEI vermiş olduğu üstün hizmetler sayesinde olduğu NAMSA ve IAMCO tarafından 2004, 2008 ve 2012 yıllarında “En İyi Tamir Merkezi” seçilmiştir.
TF33 motorlarının AIT Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen faaliyetler,
Motor Giriş Kontrolleri
Motor Giriş Testleri
Motor Söküm
Keşif
HİBM Tamirleri
HİBM Aksesuar Onarım/Testleri
Motor Montaj
Test
Sevkiyat - Motor Sevkiyatları NATO
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-11/tip-urun/id-11/nato-awacs-ucagi-tf33-motorlarinin-dsb-projesi.htmlTÜRK GENEL MAKSAT HELİKOPTER .
Genel Maksat Helikopter Projesi, 5 Aralık 2007 tarihinde alınan Savunma Sanayii İcra Komitesi Kararı ile Kara Kuvvetleri Komutanlığı (K.K.K .lığı), Hava Kuvvetleri Komutanlığı (Hv. K.K. lığı), Jandarma Genel Komutanlığı (Jn. G. K. lığı), Özel Kuvvetler Komutanlığı (Öz. Kuv. K. lığı), Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) ve Orman Genel Müdürlüğü (OGM) olmak üzere 6 Kullanıcının toplam 109 adet genel maksat helikopteri ihtiyacını karşılamak üzere başlatılmıştır. 109 adet Helikopter için 218 adet platform üstü, min. 18 adet de yedek motor olmak üzere toplamda 236 adet TEI üretimi, General Electric Aviation’ ın T700-GE-701D turbo şaft motoruna özdeş konfigürasyonlu T700-TEI-701D turbo şaft motoru kullanılacaktır.
GMHP Sözleşmesi, SSM yetkilileri nezdinde TUSAŞ, ve TEI arasında 21 Şubat 2014 tarihi itibarıyla Ankara’da imzalanmıştır. Programda TUSAŞ Ana Yüklenici, TEI ise lisanslı motor üretiminden sorumlu alt yüklenici olacaktır.
TEI’ nin Türk Genel Maksat Helikopter Programı Kapsamındaki Rolü:
TEI, program kapsamında; GE Aviation lisansı altında 236 adet T700-TEI-701D turboşaft motorunun Motor Montaj ve Test (AIT) dahil %50’sinden fazlasına denk gelen alt parçalarla beraber 60’ın üzerinde değişik parçasının üretilmesi, montajı, nihai testi, konfigürasyon yönetimi ve Lojistik Destek hizmetlerinden sorumlu olacaktır. İlk defa olarak, motorun ömrü boyunca çevrimi yüksek yanma odası gibi sıcak bölge parçaları TEI tarafından Türkiye’de üretilecektir. Satış sonrası destek kapsamında, Türk nihai kullanıcıların envanterinde olan T700 motor ailesinin Depo Seviyesi Bakımını yerli üretim parçaları ile yapma imkânına ve Türkiye dışında tanımlanmış geniş bir coğrafya için rekabet edebilir Depo Seviyesi Bakım faaliyeti yapma hakkına sahiptir. Bu program ile TEI, rekabetçi bir fiyatla tüm paydaşlarına optimal fayda sağlamayı hedeflemektedir.
Program Süresi:
ABD Hükümeti’nin ihracat lisanslarının alımını müteakip, TEI program takviminin başlamasından 27 ay sonra ilk motorları teslim edecektir. Orman Genel Müdürlüğü Konfigürasyonun’ daki ilk T-70 Helikopteri programın takviminin başlaması sonrası 55. ayda, Ortak Konfigürasyondaki ilk T-70 Helikopteri ise 57. Ayda Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilecektir.
TEI’ nin GMHP programı kapsamındaki faaliyetleri ilk T700-TEI-701D motorunun motorun tesliminden, teslim edilecek en son T70 helikopterinin asgari 30 yıllık ömrü boyunca devam edecektir.
Program Kapsamında İlkler
- İlk kez 6 farklı kullanıcının çok çeşitli görev ihtiyaçları konsolide edilerek ortak bir konfigürasyonda tedarik gerçekleştirilecektir.
- Program kapsamında General Electric Aviation’ ın T700 motoru “T700-TEI-701D” isim plakası altında Türkiye’de TEI tarafından üretilecek ve yurtdışına da satış imkanı olacaktır.
T700-TEI-701D Motoru
T700 motor ailesinin en son nesil üyesi olan T700-TEI-701D motoru, önden tahrikli; entegre hava girişi parçacık ayıklayıcılı; tek parçalı (single spool) beş kademe eksenel (axial) - tek kademe merkezkaç (centirfugal) kompresör, merkezi akışlı dairesel (thru-flow annular) yanma odası, iki kademeli eksenel akış gaz üretici türbinden ve serbest iki kademeli eksenel akış güç türbininden meydana gelen bir turbo şaft motordur. 2000 şaft beygir (shp) gücündeki, T700-TEI-701D motoru mevcut T700-GE-701C model motora göre %5 daha fazla güç ve motorun sıcak kesim komponentlerinde 2 kat daha fazla dayanıklılık sunmaktadır.
http://www.tei.com.tr/sayfalar/modul/params/anamenuid-/altmenuid-1/tip-urun/id-1/turk-genel-maksat-helikopter-programi-gmhp.htmlhttp://www.tei.com.tr