Anket

Altay Tankı Üretimi Kime Verilmeli?

Otokar
63 (45.3%)
FNSS
25 (18%)
BMC
22 (15.8%)
Ordu Donatım Fabrikaları
20 (14.4%)
Farklı bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
9 (6.5%)

Toplam Oy Verenler: 139

Gönderen Konu: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi  (Okunma sayısı 983400 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı zirfak

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 235
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2640 : 30 Haziran 2020, 08:20:34 »
Korelilerle de aynı mantıkla iş yapılabilir. Varsın kötü olan Almanlar olsun. Bu sayede Almanya-Kore arası ilişkilerde ciddi bir kriz ortamı yaratmış oluruz. Koreliler bu konuyu onur meselesi haline getirebilir. Yahu, sen nasıl olur da bana motor vermezsin! diyebilir. Sonuçta bende sanayileşmiş bir ülkeyim falan...

 

En akıllıcası, bir an önce eldeki tankları modernize etmek ve geleceğin dinamik zırhlı kuvvetlerini yerli güç grubuyla şimdiden kurgulamaya başlamak olacaktır.
Usta bunları biran önce yapmalıyız. Elimizdeki güç gruplari ile dinamik zırhlı tasarlamalıyız. Mesela aklımdan geçen şöyle birsey; yedekleriyle beraber 4 atlıcılı atgm , 4 aticili manpads ve 12,7 mm otomatik silah kulesi. Atgm  ile kendi gibi zırhlıları, manpads ile helikopterleri ve 12lik silah kulesi ile dusman piyadeleri hedef alır. Bu 3 unsur aynı anda yerleştirilebilir mi bilmiyorum. Sadece aklımdan geçeni söyledim. Küçük bir radar kulesi ve irtifayi siha  menziline çıkarma biraz fanteziye kacar heralde
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2020, 08:21:26 Gönderen: zirfak »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7732
  • 457
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2641 : 30 Haziran 2020, 10:27:09 »
Bizim elimizde yerli olarak yapabildiğimiz yerli güç grubu ve transmisyon olarak hangi motorlar var ki?

Örneğin 500hp gibi bir motorumuz var mı?

Tümosan motor yapacak diye şöyle bir haber vardı, 2019'a ait...

TÜBİTAK desteği ile 2012 yılında başlatılan “YENİ NESİL DİZEL MOTOR GELİŞTİRİLMESİ” projesi çerçevesinde, 155 Beygir Gücünden 1000 Beygir Gücüne kadar tasarladığı yeni motor serisinin ilk iki ürünü olan 4 Silindirli 4.5 Litre ve 6 Silindirli 6,8 Litre motorlarının ateşlemesi TÜMOSAN Konya Fabrikası’nda gerçekleştirildi.

Bizim en güçlü milli zırhlı veya zırhsız araç motorumuz hangisi , gücü nedir?

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44310
  • 614
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2642 : 30 Haziran 2020, 11:09:54 »
Geçen ben sormuştum bir üstada :  İhale Koç'a kalsa Almanlar ALTAY için motor verir miydi? diye ... Bence yine vermezdi Almanlar...


Bunun da olasılığı yüksek. Yukarıdaki ankette de görebileceğiniz gibi Altay tankının üretiminin Otokar'a verilmesini isteyenler diğerlerinin toplamının biraz üzerinde. Ama iş BMC'ye verildi. Eğer iş Otokar'a verilmiş olsaydı ve şu an ki gibi motor konusu sorunlu olsaydı, Koç grubunun başına gelecekleri tahmin bile edemiyorum. En azından tarafsız olmadığı sağır sultan tarafından bile bilenen medyamız, bölünmüş ekranlarda sözde uzmanlarla günlerce bunu tartışır, faiz lobisinden tutun da Gezi Parkı'na kadar yerden yere vururlardı.
Allah korumuş.  ::) ::)

Denizci16, Battlestar ile akrabalık bağın var mı?
Her ikinizde çoğu okunmayan uzuuuuun iletiler yazıyorsunuz.
Her ikiniz de tanka karşı tank savaşının sona ermediğine inanıyorsunuz.

Evet hala ülkeler AMT edinme yolundalar. Buna zaten kimse karşı çıkmıyor.
Ancak zırh ne kadar kalınlaşırsa kalınlaşsın, üzerindeki aktif koruma sistemleri ne kadar geliştirilirse geliştirilsin, bir tankı başka bir tankla vurma yöntemi dışındaki seçenekler de ondan çok daha hızlı gelişiyor. Bu nedenle ülkeler daha az AMT ediniyorlar. Ki onlar da gerekli. Ama artık tanka karşı tank savaşı ağırlıklı olarak değil! AMT'ler azalırken diğer araçların ve silahların sayıları artıyor. Bir tankı yok etmek için artan olasılıklar arasında, bir tankı başka bir tankla vurma olasılığı ne kadar azalıyorsa, AMT ihtiyacı da o kadar azalıyor. Çünkü kimse bu kadar düşük bir olasılık için 5-10 bin tank edinip yıllarca bunlara bakım ve eğitim maliyeti de eklemeyi mantıklı bulmuyor.

Tanklar; savaş alanının kralı oldukları 2. Dünya Savaşı  dönemimde, kütle halinde hızla hareket edip düşman mevzilerini yıkıp geçiyorlar, şehirlerin altını üstüne getiriyorlardı. Onları durdurabilecek fazla bir seçenek yoktu! En iyi seçenek, onlar gibi hareket edebilen, onların namlularından çıkan mermilere dayanabilen zırha sahip ve onların zırhını delebilecek çapta silahla donatılmış başka bir tanktı. Bu durum karşılıklı olarak gelişime neden olduğu için bugünkü tanklar artık obez!

Ancak bugünkü durum çok farklı. Tankların yıkıp geçebilecekleri mevziler yok. Çünkü cephe savaşı yok. Savaşlar hep şehirlerde. Bir tank birliği o şehirlere gidene kadar yoldaki mayınlar, sihalar, uçaklar, helikopterler, topçu roketleri vs bir yığın tehditle zaten yok ediliyor. 

Bu hengameden kurtulup şehre varanları daha büyük bir cehennem bekliyor. Mesela tank sokakta giderken üzerinden geçtiği rögar kapağının altına yerleştirilmiş patlayıcı infilak ediyor ve tank içindekilerle birlikte metrelerce havaya uçuyor. Binalar arasında ilerlerken yakılan lastiklerden çıkan duman görüşü engelliyor. Bir yerde sıkışıp kalabiliyor. Her yönden açılan ateş eletro optik sistemleri,  lazer ikaz alıcısını vs devre dışı bırakabiliyor. Aktif koruma sistemleri arızalanabilyor. Çalışıyor olsa bile aynı anda farklı yönlerden atılan roketleri durdurmaya güçleri yetmiyor. Yettiğini varsayalım, kısa süre sonra onlar da tükeniyor ve tamamen korumasız kalınıyor. Zırh koruması da güven vermiyor. Tankın paleti koptuğunda, ki bunu sağlamak artık çok da zor değil, tankın mobilitesi bir anda sıfıra iniyor.

Sanıyorum sizin kadar uzuuuun yazdığım bu ileti biraz daha aydınlanma sağlamıştır. Bence bir konuya takılıp kalmak yerine genele bakın. Gelişim konularını yüzde olarak karşılaştırın. O güzel zihninizi tecrübeyle sınanmış ve değer kaybeden bir konuya sabitleyip, ille de o konuda haklı olduğunuz fikrinde ısrar etmeyin. Daha farklı konularda sağlanabilecek gelişime yorun.
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2755
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2643 : 30 Haziran 2020, 11:12:13 »
Bizim elimizde yerli olarak yapabildiğimiz yerli güç grubu ve transmisyon olarak hangi motorlar var ki?

Örneğin 500hp gibi bir motorumuz var mı?

Tümosan motor yapacak diye şöyle bir haber vardı, 2019'a ait...

TÜBİTAK desteği ile 2012 yılında başlatılan “YENİ NESİL DİZEL MOTOR GELİŞTİRİLMESİ” projesi çerçevesinde, 155 Beygir Gücünden 1000 Beygir Gücüne kadar tasarladığı yeni motor serisinin ilk iki ürünü olan 4 Silindirli 4.5 Litre ve 6 Silindirli 6,8 Litre motorlarının ateşlemesi TÜMOSAN Konya Fabrikası’nda gerçekleştirildi.

Bizim en güçlü milli zırhlı veya zırhsız araç motorumuz hangisi , gücü nedir?
FNSS tarafından yıl sonuna doğru denenecek olan motor yaklaşık 450 HP Tümosan motoru. Ardından 550 HP Tümosan motoru denenecek.

https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/yerli-motorlu-zirhli-araclar-2021de-geliyor/1859517

3 Yıl içinde 1500 HP'ye kadar olan serinin tüm örneklerini göreceğiz sanırım. 1000 HP'ye kadarı Tümosan'dan, 1100 HP ve 1500 HP güç paketleri ise BMC'den gelecek. Belki BMC'nin 1000 HP altı ürünleri de gelebilir. Ama bence bu kaynakların boşa harcanması olur.

Elbette tüm serinin teknolojik olgunluğa erişmesi 3 yıldan da uzun sürecektir. Bana göre özellikle 1100 HP ve 1500 HP'lik BMC ürünlerinde bu süreç oldukça zorlu geçecektir.
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2020, 21:04:31 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı zirfak

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 235
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2644 : 30 Haziran 2020, 11:21:38 »
https://www.defenceturk.net/tumosanin-guc-grubu-ve-alt-sistem-calismalari
Benim bildiğim tumosanin 530hp lik güç grubu paketi ve bmc nin 585hplik motoru şu an icin hazır. Bu güç grubu ne kadar tonajı rahatlıkla hareket ettirebilir? Atgm, manpads ve otomatik silah kuleli ve ortalama zırhlı bir araç için gereken güç grubu nedir?
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2020, 12:08:24 Gönderen: zirfak »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3658
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2645 : 30 Haziran 2020, 14:26:33 »
ts1400 bitince abrams m1a2 gibi ilk 250 paket türbin motor aslında yapılabilir yerli dizel motor bitince de sonra geri kalanıda  dizel motorla bitirirsin ebat ağırlık olarak da ts1400 dizel motora göre çok daha hafif ve hızlı böylece performanslı bir tank olur ama çok yakar varsın yaksın. En azından yeni dizel motorlar gelene kadar işimizi fazlasıyla görür. abrams m1a2 ler çölde olmasaydı aslında iyi tanklardı çöl kumları yaktı bu tankların başını.

1500 hp'lik turbin motoru için 1400 hp turboshafttan daha büyük bir motor lazım. M1 Abrams'ın agt-1500 motorlarının yapıldığı turboshaft motor t-700 ile bir ihalede rekabet etmişti. Muhtemelen 2000 shp sınıfıdır. Ayrıca turbin motor hakkındaki çoğu iftira da tam doğru değildir. Neymiş bunlar ;

1- Çok sesli ; yapılan ölçümlerde dizel motorlardan biraz daha sesli çıktı ki dikkate değer değil.
2- Kuma dayanıksız ; Hayır. Düzenli şekilde değiştirilmesi gereken kum filtreleri var.
3- Çok fazla ısıl izi var : Yapılan ölçümlerde son model 1500 hp dizel motorların daha fazla ısıl izi var. Diğer yandan iir sistemler insanı bile tespit edebilirken fark olsa bile sorun değil.

Ha evet yakıtı fazla içiyor. Ama şu raddede ve ordular için pek önemli olduğunu sanmam. M1'i bile kullanan abd dışında bir sürü ülke var ve bir kaçı dışında zenginlik içinde yüzmüyor. Yunanlar bile 400+ abrams için abd'ye dilendiler resmen.
Sn Battlestar,
M1 Abrams motoru Honeywell AGT1500 ve 1500 HP . 3950lb-ft torque gücü var.
https://aerospace.honeywell.com/en/learn/products/engines/agt-1500?s_kwcid=AL!7892!3!396151073011!b!!g!!&gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyaOXhsxlsAhmE70BRVyc4i6b_0D0wirrrDFN8xBSsyr-O6Z-a7dTeYaApVKEALw_wcB
Sizin söylediğiniz gibi stealthy bir yapısı var.
Bu motor aslında turboşaft olarakta yapılmış ama GE700 motoruna ihaleleri kaybetmiş. Ancak bu ihalelerde AGT1500’ün gücünü 2000şaft HP ye çıkarmış. Motorun ismide koduda değişmiş.
Bizim 1600 HP lik ts1400 bu işi görür gibi! Ama buna TEİ en iyi yanıt verir.
AGT1500 ile Allison şanzıman kullanıyor m1abrams. Bizim şanzıman problemini de halletmemiz gerekir.

Sanırım amerikalılar turboshaftın gücünü 1500'den 2000'e çıkarmamışlar. Turboşaft türbine çevrilince 1500 beygire düşmüş. Geçen gün turboşaftlar dönüştürüldüklerinde güç kaybettiklerine dair birşey okumuştum.
Sn Battlestar,
Benim anladığım kadarıyla turboshaft bir motorun gaztürbini halindeki gücünü ölçmek mümkün değilmiş. Onun için gaztürbini gücü verilirken shaft gücü olarak veriliyormuş.
Yani 1500 HP lik gaz türbini gücü aslında o türbinin turboshaft olarak ürettiği güç oluyor.
Konu üzerine çok bilimsel makale var. Bir tanesini eke koyuyorum.
https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2018/48/matecconf_meamt2018_02003.pdf

Olabilir. Herhalde uygulayıp hızı yazılımla sınırlıyorlar. Aslında  PLT27 yani abramsın motorunun turboşaft versiyonunun beygirini bulsak sorun kalmaz gibi ancak t-700 ile yarışıyorsa 2000 shp olmalı.
PLT27 1500 HP
AGT1500 motorundan geliştirilmiş bir turboşaft motor. Daha düşük güç üretiminde torque değeri 3950lb-ft ‘a çıkıyor. Max 1500hp de 2750lb-ft torque üretiyor.
AGT1500 ün gücü yukarıda yazdığıma göre normalde ölçülemiyor. Şaft gücü olarak bir değer telaffuz edilebiliyor. O da;
1,500 hp
Engine output peaks at 1,500 hp (1,120 kW), with 2,750 lb-ft (3,754 N-m) of torque at that peak. The engine can use a variety of fuels, including jet fuel, gasoline, diesel and Marine Diesel. During the early 1970s, the AGT1500 was developed into the PLT27, a flight-weight turboshaft for use in helicopters.
https://militaryleak.com/2019/01/18/honeywell-agt1500-engine/
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2020, 14:28:17 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7732
  • 457
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2646 : 30 Haziran 2020, 16:09:55 »
Bazı savunma sanayi forumlarındaki arkadaşlar ; MTU 883 haricindeki hiçbir motorun ALTAY'a uymayacağını , gelebilecek farklı bir motorun mutlaka ALTAY tankının yeniden tasarlanması gerektireceğini savunuyorlar...

Yani biz 1500 hp. motor bulsak bile bunu ALTAY'a kısa sürede takamayacak mıyız?

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2755
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2647 : 30 Haziran 2020, 16:18:27 »
Bazı savunma sanayi forumlarındaki arkadaşlar ; MTU 883 haricindeki hiçbir motorun ALTAY'a uymayacağını , gelebilecek farklı bir motorun mutlaka ALTAY tankının yeniden tasarlanması gerektireceğini savunuyorlar...

Yani biz 1500 hp. motor bulsak bile bunu ALTAY'a kısa sürede takamayacak mıyız?

Aynen öyle, kısa sürede takamayacağız. Kule hariç, tüm gövde yeniden tasarlanacak.

Eğer Otokar baştan motorun değişebileceğini öngörüp, motorun yer aldığı o kısmı "bol kepçe" tasarladıysa, bu yeniden tasarım işi hızlıca bitecek ve görece ucuza mal olacak.

Yok, MTU+Renk garanti nasıl olsa diyerek, "cuk oturacak" şekilde yaptıysa tasarımı, geçmiş olsun!
PLT27 1500 HP
AGT1500 motorundan geliştirilmiş bir turboşaft motor.

Sayın Yaşar; PLT27 2000 SHP. AGT1500, PLT27'den geliştirildi, tersi değil.
https://www.defenceturk.net/tumosanin-guc-grubu-ve-alt-sistem-calismalari
Benim bildiğim tumosanin 530hp lik güç grubu paketi ve bmc nin 585hplik motoru şu an icin hazır. Bu güç grubu ne kadar tonajı rahatlıkla hareket ettirebilir? Atgm, manpads ve otomatik silah kuleli ve ortalama zırhlı bir araç için gereken güç grubu nedir?

Başlangıoç olarak ATGM+otomatik silah kuleli 4x4 için 600 HP motor yetebilir sanırım. Motoru yerli üretmek tek başına yetmiyor maalesef. Örneğin BMC Kirpi'de, Allison 3000 serisi şanzıman ve ZF VG 1600 (İki Hızlı) transfer kutusu var. Bu alanda uzmanlaşacak şirket veya şirketlere ihtiyacımız olduğu çok açık. Almanya'da olduğu gibi yani.
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2020, 17:02:07 Gönderen: merzifonlu »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7732
  • 457
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2648 : 30 Haziran 2020, 16:44:45 »
Bazı savunma sanayi forumlarındaki arkadaşlar ; MTU 883 haricindeki hiçbir motorun ALTAY'a uymayacağını , gelebilecek farklı bir motorun mutlaka ALTAY tankının yeniden tasarlanması gerektireceğini savunuyorlar...

Yani biz 1500 hp. motor bulsak bile bunu ALTAY'a kısa sürede takamayacak mıyız?

Aynen öyle, kısa sürede takamayacağız. Kule hariç, tüm gövde yeniden tasarlanacak.

Eğer Otokar baştan motorun değişebileceğini öngörüp, motorun yer aldığı o kısmı "bol kepçe" tasarladıysa, bu yeniden tasarım işi hızlıca bitecek ve görece ucuza mal olacak.

Yok, MTU+Renk garanti nasıl olsa diyerek, "cuk oturacak" şekilde yaptıysa tasarımı, geçmiş olsun!
PLT27 1500 HP
AGT1500 motorundan geliştirilmiş bir turboşaft motor.

Sayın Yaşar; PLT27 2000 SHP. AGT1500, PLT27'den geliştirildi, tersi değil.

Peki Otokar , ALTAY motor kısmını başka bir motor da gelebilir diye "bol kepçe" geniş mi tasarladı , bilgisi olan var mı?

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2755
  • 262
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #2649 : 30 Haziran 2020, 16:46:56 »
Peki Otokar , ALTAY motor kısmını başka bir motor da gelebilir diye "bol kepçe" geniş mi tasarladı , bilgisi olan var mı?

Eski Müsteşar Murat Bayar öyle olacağını söylemişti. Otokar sonradan fikir değiştirdi mi, orasını bilmiyorum.