TÜRK SAVUNMA SANAYİ > Hava Sistemleri

Sinop'ta insansız keşif uçağı düştü

<< < (2/4) > >>

SKYWOLF:
İlk ve son resimlere baktığımızda, araçların burun kısımları birbirine benziyor.  Muhtemelen aynı araçlar. Ya da benzer araçlar...

AVCI:
Baykar makinanın taktik İha programına teklif ettiği İha olduğuna kesin gözüyle bakıyorum ben.Konuyu açıklığa kavuşturmak adına Baykar Makina'dan Haluk Bey'e bir mail attım,cevap gelince ne olduğunu daha iyi anlayacağız.Bu arada konu ile ilgili çıkan son haber şöyle:


--- Alıntı ---Sinop'ta insansız hava aracı test uçuşunda düştü
Sinop'un Erfelek ilçesinde enkazı bulunan insansız hava aracının, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları doğrultusunda başlatılan Taktik Geliştirme İnsansız Hava Aracı Projesi kapsamında ihaleye katılan firmalardan birine ait olduğu ve deneme uçuşu yaparken düştüğü öğrenildi.
Yetkililer, TSK'nın Taktik Geliştirme İnsansız Hava Aracı Projesine katılan firmalardan ilkinin 28 Eylül - 2 Ekim tarihleri arasında deneme uçuşları yapmak üzere Sinop'a davet edildiğini, sabah saatlerinde yapılan olağan çalışmalar sırasında, ilk uçuşunu gerçekleştiren insansız hava aracının teknik bazı aksaklıklar nedeniyle düştüğünü bildirdiler.

Yetkililer, söz konusu projeyle ilgili faaliyetler ve test uçuşlarının yedek uçakla devam ettiğini kaydettiler.

Türk Silahlı Kuvvetlerinin İhtiyacı olan keşif, gözetleme ve istihbarat faaliyetlerinde kullanılacak insansız hava aracı ihtiyacının karşılanması amacıyla başlatılan projeye, Kalekalıp /Baykar Makina ve Vestel Savunma Sanayii teklif vermişti.
--- Alıntı sonu ---


http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=897962&title=sinopta-insansiz-hava-araci-test-ucusunda-dustu

Şahinbey:
Sayın orko_8 fotografları ve açıklamalarını gördükten sonra sana hak vermemek elde değil.Vestel ve Baykar'ın İHA çalışmaları olduğunu biliyordum ama bu büyüklükte olduğunu bilmiyordum.Kusura kalma :-[

Şahinbey:
İnsansız Türk uçağı ilk denemede düştü!

MİLLİ Savunma Bakanlığı Genel Sekreterliği, İnsansız Hava Aracı Projesi çerçevesinde deneme uçuşu yapan hava aracının, “Teknik bazı aksaklıklar” nedeniyle düştüğünü bildirdi. Milli Savunma Bakanlığı Genel Sekreterliğinden yapılan yazılı açıklamada, “Taktik (Geliştirme) İnsansız Hava Aracı Projesi” nin Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları doğrultusunda başlatıldığı, gelinen aşamada ihalede yer alan firmalardan ilkinin 28 Eylül-2 Ekim tarihleri arasında Sinop’ta fiili uçuşlu gösterim yapmak üzere davet edildiği ifade edildi. Açıklamada, “Bu sabah itibariyle gerçekleştirilen ilk uçuş esnasında meydana gelen teknik bazı aksaklıklar nedeniyle uçak düşmüştür. Proje ile ilgili faaliyetler yedek uçakla devam etmektedir” denildi. Erfelek İlçesi’nin Toplu Mahallesi’ndeki cisim için de geniş güvenlik önlemi alındı. Dağılan elektronik malzemeler toplanarak uzman ekip beklendi.


kaynak:http://www.haberturk.com/haber.asp?id=176188&cat=200&dt=2009/10/01

Şahinbey:
Çok gizli proje deşifre oldu

Çok gizli yürütülen proje, deneme uçuşu yapılan uçaklardan biri dün düşünce ortaya çıktı.

İnsansız hava araçlarının ilki operatör hatası sonucu düşerken, ikincisi başarı ile uçuruldu. Uçakları yapan Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Bayraktar, "Türk Silahlı Kuvvetleri için İsrail'in Heron uçaklarına benzeyen ve daha üstün yazılım özelliklerine sahip ilk casus uçağı yapıp uçurduk. Gizli bir çalışmaydı. Ancak nihai demo öncesi test uçuşlarında biri düşünce gözler bize çevrildi. Türkiye'de önümüzdeki 10 yıl içerisinde 4 milyar dolarlık casus uçak alımı yapacağı öngörülmektedir. Onun için büyük rekabet yaşanıyor" dedi. İsrail'in Heron'larına rakip olması beklenen ve ‘Çaldıran' adı verilen Türk yapımı casus uçak 20 bin feete çıkarken, 8 saat havada kalabiliyor. Bu yükseklikten gece ve gündüz nokta tespiti yapabiliyor.

Dün Sinop'un Erfelek İlçesi'nde insansız bir hava aracının düşmesi, gözleri Türk mühendislerinin bu alan yaptığı çalışmalara çevirdi. Milli Savunma Bakanlığı Kara Kuvvetlerinin ihtiyacı için yaklaşık 1.5 yıl önce insansız casus uçak ihalesini açtı. Tamamen milli bir proje olması istenilen ihaleye Vestel Savunma Sanayi A.Ş. ile Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş. katıldı. Her iki firma da çalışmalarını ülkemizin değişik noktalarında yürüttü. İlk casus uçağı Baykar Makina hazırlayarak uçuşa hazır hale getirdi.

SİNOP'TA TEST EDİLİYOR

Kendilerine devlet tarafından uçakların test edilip, uzman ekip tarafından değerlendirilmesi için geçen ay Sinop Havaalanı'nda bir bölge tahsis edildi. Dün aralarında subayların da bulunduğu 17 kişilik bir heyetin gözetiminde yapılan insansız hava araçlarından biri uçuruldu.

Ancak 18 bin feete çıkıp yaptığı manevra sırasında operatör hatası sonucu, uçak düştü. Erfelek İlçesi'ne düşen casus uçak gözlerin Sinop'a çevrilmesine neden oldu. Vali Mustafa Hakan Güvençer, "Bizi aşan bir durum var. Bunun bilimsel araştırmalar çerçevesinde denemeleri sürdürülen bir hava aracı olduğunu söyleyebilirim" demekle yetindi.

DHA, CASUS UÇAĞI BULUP UZMANLARIYLA KONUŞTU

Sinop'ta uçurulan ve ülkemizin ilk insansız hava araçlarının bulunduğu bölgeye DHA muhabirleri girdi. Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Bayraktar, çalışmanın gizli olduğunu, ancak prototip model uçuşu sırasında yaşanan kaza kırım nedeniyle çalışmaların kamuoyuna yansığını söyledi.

Bayraktar, "Biz iki firma yarışıyoruz. Bu özellikte ilk casus uçağı yaptık. Test uçuşları heyet gözetiminde değerlendiriliyor. Burada tamamen Türk mühendislerin bir eseri var. Yazılım ve tasarımında hiçbir yabancı mühendis katkısı yok. 8 yıldır uçaklar üzerinde çalışıyoruz. Son iki yılda İsrail'in Heron'larına yakın özellikte ‘Çaldıran' adını verdiğimiz casus uçağı yaptık. İlk demonun uçuşu sırasında 18 bin feette operatör hatası sonucu kaza kırıma uğradık. Bu kaza ülkemizin milli casus uçak geliştirme projesini hiçbir koşulda askıya almayacaktır. Çalışmalara ikinci uçakla devam edilmektedir. Onda bu hata tekrarlanmadı" dedi.

Kaza kırıma uğrayan insansız hava aracının tamamen Türk mühendisleri tarafından geliştirilen ilk milli insansız hava aracı olduğunu belirten Bayraktar, bir aydır Sinop Havaalanı'nda test ve deneme yaptıklarını kaydetti.

İLK TÜRK İNSANSIZ HAVA ARACI

5 kişilik bir ekibin eseri olan ilk Türk insansız hava aracı, uygun görülürse Türk Silahlı Kuvvetleri'nin hizmetinde kullanılacak. Uçakların en önemli özelliğinin yazılımlarının Türk mühendisler tarafından yapılıyor olması ve çok düşük desibelde ses çıkarması. Bayraktar, "Bu sistem 10 saat ikmalsiz 200 kilometreden yayın yapıyor. 18 bin feette 8 saat havada kalıyor. 20 bin feete kadar da çıkabiliyor. Uçağımızın kanat açıklığı 9 metre. Boyu ise 6.5 metre. 140 litre yakıtla birlikte ağırlığıda 450 kilogram. Üzerinde gece ve gündüz en gelişmiş görüş alabilen termal özelliği de bulunan kameralara sahip. Havadan bir insanın kolundaki saati görebiliyor. Lazerle hedefi saptıyor. Saatte ise 100-120 kilometre hız yapıyor" dedi.

Bayraktar, Türk Silahlı Kuvvetleri için İsrail'in Heron uçaklarına benzeyen ve daha üstün yazılım özelliklerine sahip ilk casus uçağının uçurulmasının gizli bir çalışma olduğunu da söyleyerek, Türkiye'de önümüzdeki 10 yıl içerisinde 4 milyar dolarlık casus uçak alımı yapacağının öngörüldüğünü ileri sürdü.

UÇAK KENDİSİ KALKIP İNİYOR, ROTAYI TAKİP EDİYOR

Türk Mühendislerin eseri olan prototip ilk casus uçağı kendisine verilen komutu aynen uyguluyor. Çizilen rotaya göre kendisi havalanıyor, rotasında gidip, tekrar geri dönüyor. Otomatik iniş ve kalkış yapıyor. Bayraktar, "Uçakla ilgili ticari ürünler yurt dışından geliyor. Ancak tasarım ve yazılımını Türk mühendisleri yaptı. Bugün devresinde bir sürü eleman var. Onları biz seçiyoruz. Bizim otopilotumuzun içinde 500 bin satır kod var. Biz kodların içinde her türlü değişikliği yapabiliyoruz. Mesela 3 satır kod değişikliği ile eğer enlem ve boylam şunu geçerse motoru stop et ya da git uçağı şuraya çak. diye komut girebiliriz. Herşey mühendisin elinde. O nedenle bu tür sistemlerin milli olmasının önemi daha çok öne çıkmalı. Çünkü yurt dışından gelen sistemlerde kodları ne kadar biliyoruz ki" diye konuştu.

İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI BEŞ SINIFTAN OLUŞUYOR

İnsansız Hava Araçları (İHA) 5 sınıftan oluşuyor. Ahmet Bayraktar, "İnsansız hava araçları 5 sınıftan oluşuyor. Mikro, mini, taktik, operatif ve male. Mikro: menzili kısa boyutu ufak. Mini: 5 kiloyu geçmeyen uçaklar, taktik: 150- 450 kilogram arası uçaklar. Operatif: 450 kilogram ile 1.5 ton arası, Male: ağırlığı 1.5 tondan yukarı olan uçaklardır. Bugün ordumuzda mikro yok. Mini modeli biz yapıyoruz. Taktiğin tedarikçisi İsrail. Operatif sınıfa heronlar giriyor. Ancak henüz teslim edilmedikleri için Silahlı Kuvvetlerin envarterine girmedi. Bizim yaptığımız model ise taktik ile operatif sınıf arasında kaldı" diye konuştu.

SİLAHLI KUVVETLER 24 ADET ALACAK

Öte yandan Silahlı Kuvvetler insansız casus uçaklardan 24 adet alacak. Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin uçağından sonra Vestel Savunma Sanayi A.Ş.'nin de uçakları test edilecek. Bu yıl içerisinde uçakların ilkinin teslim edilmesi bekleniyor. İsrail'in Heron'larına karşı 4'de 1 fiyata mal olması beklenen ilk Türk malı insansız casus uçaklarının terörle mücadele kapsamında ağırlıklı olarak Güneydoğu Bölgesi'nde kullanılacağı belirtildi.

GECİKEN HERONLARA 180 MİLYON DOLAR ÖDENECEK

Bu arada 2005 yılında İsrail'le imzalanan anlaşma sonucu yaklaşık 180 milyon dolar ödenerek alınacak olan 10 Heron için teslimat gecikince Türkiye'nin kendi insansız hava aracını üretmek için çalışmaları hızlandı. Gelecekte insansız hava araçları daha da yaygınlaşacak. Ülkemizde bugün Kara Kuvvetleri'nin ihtiyacı nedeniyle insansız casus uçaklar üretilirken, gelecekte deniz, hava, jandarma, sivil savunma gibi birimlerde bu uçakları kullanacak.


Çaldıran'ın fotograflarına ulaşmak için: http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/galeridetay.aspx?cid=26837&rid=2


kaynak:http://www.hurriyet.com.tr/gundem/12596150.asp?gid=229

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git