Benim bildiğim kadarıyla daha bu sene Mahmut Akşit bir konuşmasında TF35000 lafını telaffuz etmiş. Sn Akşit önce 35000lbf itki seviyesinde olan f119 gibi bir motoru üretebilecek kapasitede olduklarını söyledi. Sonra :
https://twitter.com/zspcl/status/1678267375572090882Burada kesin söylüyor TF 35000 diye.
Quote:
KAAN TR Motor Engine update July 2023:-
"The TR TF-35000 ITAR free national powerplant engine of National Combat Aircraft KAAN will be one of the most advanced engines in the world.
We are proceeding step by step from now to 2028-30."
Mahmut Faruk Akşit | TEI General Manager
Unquote.
MMU motoru için önemli olan kuru itki seviyesidir. F110 motorunun 17000lbf itki değeri bu koca uçağın supercruise yapabilmesini sıkıntıya düşürür. 24000 ile 26000lbf arası bir kuru itki hedefleniyor olması gerekir uçaktan tam verim almak için. Ancak 4.5 nesil bir uçak olarak MMU block 10, 17000 lbf itkili iki motorla gayet rahatlıkla uçar ve 29000lbf artyakıcılı itkisiyle de süpersonik olarak görev yapar.
Hepimiz biliyoruz ki TF6000 ve TF10000 motorları MMU nun özgün motorunun atlama taşı motorlarıdır. Bu motorlarda kullanılan tasarım mantığı ve teknolojiler, f110 ile alakasız şeyler. Motorların by-pass oranları bile yeter bunların tasarım farklılığını anlamak için. Yapılacak yeni özgün motor 32K mı olur, yoksa 35K mı olur bunu zaman gösterecek. Bu itki farkı uçağın ebadını ve proğramlanan genel performansını belirgin bir şekilde etkilemez. Sonra motor, çok değişik evrelerden geçecektir. Başlangıçta 32K olur bilahare 35K’ya evrilir. F110’da 26K’dan 32.5K’ya kadar evrimden geçmiş durumda. (Kuru itki olarak 16K’dan 19K’ya kadar değişik evrelerden geçmiş F110 motoru)
Onun için bir savunma sanayii uzmanının bilinçli veya bilinçsiz sarf ettiği bir itki rakamına takılarak pek değer vermeyin derim.
NOT: TEİ hiç bir zaman f110 motorunu klonlamaz. Bunu yaptığı gün biz ikinci bir İran olmuşuz demektir.