A-10 soğuk savaşı döneminde sel gibi akan Rus tanklarını, zırhlı araçlarını vurmak için yapılmıştı.
Yüksek irtifalarda uçamaz, orta ve alçak irtifada uçacak şekilde tasarlandı. 1.Körfez Savaşında gürev yaptı, dağınık Saddam ordusuna karşı başarılı da oldu.
Sonrasında da lamba gibi söndü, Afganistan'da başarılı görev yapamadı, yaptığı sortilerde sınırlı sayıda kaldı, dağlı bölgede IHA'lar bolca kullanıldı, o coğrafya bu uçak için değildi. DAEŞ belasına karşı Irak ve Süriye'de suskun kaldı, sebebi MANPADS tehlikesi eskisinden daha tehlikeli boyutlara ulaşmıştı. Son Yemen'de terlikli ordusuna karşı hiç kullanılmıyor, oralarda uçan tabuttur, hatta saldırı helikopteri için de geçerli, A-130 gunship toplu tabuttur. Terlikli ordunun iyi kötü SAM füzeleri, bolca MANPADS var. A-130 ve A-10 modern zamandaki teröristlere karşı bile karşı artık zayıftır.
Youtube araştırın PKK/PYD omuzdan atilan füzeler ile Bayraktar vs gibi IHA'lari indiryor. İHA/dron kayipları pek umursanmaz, sonuçta insan kaybı yok ve ucuzdur, pilot eğitimi yok, bakımı A-10 gibi tabuttan ucuz, gelişmiş optikleriyle bu tabutun tespit edemediği hedefleri görebilecek kapasitesi var, tabut kadar silah yükü taşımasa da yüksek hassasiyetli silahları var.
Yukarıdaki yazdıklarım Su-25 için de geçerli!
Bu sene yaklaşık 200 adet A-10'dan 56 adeti emekli edilecek, kalanları ise 2-3 senede içerisinde 2030'lara kalmadan uçan tabut sahip olduğu topraklara kavuşacak.