Bir ara güzel bir yazı okumuştum. Aşağıya özetini çıkarayım:
Bundan epeyi bir zaman önce ABD’den JDAM istedik. Çok kısıtlı olarak bir miktar verdiler tanesi 90-95bin dolardan. 240 uçağın dişine yetmiyordu. Bunun üzerine, HGK sistemini, JDAM karşılığı olarak geliştirdik. Geçmiş zaman 26-27bin dolardan tanesini üretecektik. Ilk denemede başarılı olunca ABD, JDAM’lardan istediğimiz kadarını, tanesi 25bin dolardan sipariş verebileceğimizi söyledi. Boşuna üretmeyin dedi. Bizimkiler genede 3-5bin dolar fazlada oksa HGK üretimine devam etti.
LM2500’e ambargo uygulasa, daha iyisi ama biraz daha pahalısı RR’da mevcut. Ukrayna’yı hiç saymıyorum (teknolojisi RR ve GE kadar iyi olmayabilir ama bazı Hint gemilerinde kullanılıyorlar.)
Dizel motorlarda da; üreticisi çok. En iyisi MTU ama benzer alternatifler bulunur. Çok zor durumda kendimiz dahi üretebiliriz. Zaman alır ama mümkün. Gemi dizel motorları, tank motoru gibi değil. Dar bir hacim içerisine sıkıştırılacak bir motor değil bunlar. İngiliz type45 destroyerleri Wartsala (Finlandiya) dizel motoru, Hindistan destroyerleri Ukrayna Zorya dizel motoru, İtalyanlar Fransız Pielstick dizel motoru kullanıyorlar. Alternatif çok olunca iş kaybı yaşanacağı için rakibe iş kaptırmamak için, ambargonun da tam faydası olmayacağından, dizel deniz motorlarında çok büyük problem yaşamayız. (Bir ara kendi dizel gemi motorlarımızı yapabilecek fabrikamız dahi vardı. Ama birileri kapatmıştı)