D. ÇÖZÜMLER1. C4I Sistemler (Komuta, Kontrol, Muhabere, Bilgisayar ve İstihbarat)Başlıklar:
-Türk Mobil Radar Kompleksleri (TMRK)
-Uzun Ufuk
-NATO Komuta-Kontrol Sistem Entegrasyonu
-Haberleşme Ağları
-Otomatik Hedef Tespit ve Takip Sistemi
-Karadan Havaya Telsizler
-Radar Ağı
-Radar Entegrasyon Sistemi
-Radar Takip ve Kontrol Bilgisayarı
-Çoklu Taktik Veri İletişim Sistemi
-Link-1, ATDL-1, Link-11, Link-16 Uygulamaları
-Radar Kontrol Bilgisayarı, RKB
-Radar Ağ Yönetim Bilgisayarı
-Radar Mesaj Çevrim Bilgisayarı
-Kayıt ve Tekrar Oynatma, XRP
-Taktik Veri Gösterim Sistemi
Türk Mobil Radar Kompleksleri (TMRK)AYESAŞ, Türk Mobil Radar Kompleksleri (TMRK) projesi ile bir C3 hava savunma sistem tasarımı, imalatı, enstalasyonu ve lojistik destek faaliyeti sunabilen bir firma haline gelmiştir.
Türkiye’nin tek milli hava savunma sistemi olan TMRK Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından 1990’lı yılların sonlarından itibaren etkin olarak kullanılmaktadır.
TMRK, Hava Savunma Sistemimizin belkemiğini oluşturmakta olup Hava Sahasının İzlenmesi, Tanımlaması ve Kontrolü, Taktik Veri Haberleşmesi, Karadan-Havaya Füze ve Uçakların Yönlendirilmesi görevlerini yerine getirmektedir.
• Gözetleme ve Tanımlama
• Dost-Düşman Tanımlama Sistemi (IFF)
• Güvenli Hava Koridoru Tanımlanması
• Otomatik Uçuş Planı Düzenlenmesi
• Hedef Tespit ve Takibi
• Çoklu Radar Verileri Kullanımı
• Otomatik Hedef Takibi Başlatma
• Silah Sistemi
• Otomatik Tehdit Değerlendirmesi
• Otomatik Silah Seçimi
• Otomatik Silah/Uçak Yönlendirme Hesaplamaları
• Haberleşme
• Gelişmiş Kara-Hava Haberleşmesi
• Hava Trafik Kontrol Birimleri ile Haberleşme
• Link-1, Link-11, ATDL-1
• Kriptolu ses ve veri iletişimi
• Radar ve telsiz kumandası için güvenli mikrodalga sistemi
Uzun Ufuk AYESAŞ, THALES Hollanda firması ile beraber Türk Deniz Kuvvetleri ihtiyacı çerçevesinde Türkiye’nin çevresindeki denizler için su üstü taktik resminin oluşturulmasına yönelik geniş kapsamlı ve tamamen entegre Suüstü Gözetleme Sistemi sağlamaktadır.
IMSS aşağıdaki mevzi ve fonksiyonları içermektedir:
• Bölgesel Gözetleme Mevzileri
• Platform haberleşme ve taktik veri iletişim mevzileri
• Karargah’lar için taktik veri bağlantıları ve Taktik Veri Gösterim Sistemleri,
• Gözetleme ve Koordinasyon Merkezi
• TAFICS (Turkish Armed Forces Integrated Communication System) ağına entegrasyon.
AYESAŞ’ın IMSS içinde iki alanda sorumluluğu bulunmaktadır:
1) Muhabere Alt sistemiGözetleme-Koordinasyon Merkezi, Sabit Gözetleme birimleri, seyirdeki gemiler ve ilgili Komutanlığın Deniz Komuta Kontrol ve Bilgi Sistem (MCCIS) birimleri arasında hızlı, emniyetli, idame ettirilebilir ve güvenli sahil-gemi muhaberesi AYESAŞ tarafından geliştirilen ve kurulan sistem ile sağlanmaktadır.
2) Entegrasyon AYESAŞ, TAFICS ağı ile Muhabere Altsisteminin entegrasyonu ve Taktik Veri Gösterim sisteminin geliştirilmesinden de sorumludur. Aynı zamanda Gözetleme Merkezlerinin TAFICS ağına entegrasyonu için gereken donanım ve yazılım da AYESAŞ tarafından temin edilmektedir. Taktik resmi oluşturan işlenmiş verinin gösterim amaçlı olarak ulusal MCCIS birimine aktarımı da yapılmaktadır.
Komuta-Kontrol Sistem EntegrasyonuNATO Komuta-Kontrol Sistem Entegrasyonu (ACCS)
Haberleşme AğlarıGENESIS - Haberleşme Alt Yapısı
Otomatik Hedef Tespit ve Takip SistemiAYESAŞ Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı (DKK) için gerçekleştirilen GENESİS, G-Class (US Oliver Hazard Perry Class) Fırkateyn Muharebe Yönetim sistemleri modernizasyonu programında yer almaktadır (G GCMP). Bu program
G-Class fırkateynlerin Muharebe Yönetim sistemlerinin modernizasyonunu içermektedir.
Bu program çerçevesinde, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı G-Class fırkateynlerde bulunan Radar Video Processing and Automatic Detection and Tracking (RVP/ADT) sistemlerini COTS tabanlı ve modern Radar Integrated Automatic Target Detection and Tracking (OTOHETTS) sistemleriyle modernize edecektir. Bu modernizasyon programı OTOHETTS’in aşağıdaki sensörlerle entegrasyonunu içermektedir.
• AN/SPS-49 V (4)
• AN/SPS-55
• Mk92 Mod-2 CAS-S (Search Antenna)
• Navigation Radar
• IFF-SPS49
• IFF-CAS
• Ship’s own navigation sensors (via GENESİS G-Class Frigate Combat Management System (G-GCMS) interface)
• GPS (via G-GCMS interface)
Karadan Havaya TelsizlerAYESAŞ Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı için yer birimlerinin AWACS uçakları ile haberleşmesini sağlamaya yönelik karadan-havaya telsiz tasarımı ve üretimini gerçekleştirmiştir.
Söz konusu telsizlerde yerden havaya ses ve veri iletişimini sağlamak için VHF/UHF AM/FM Alici/Verici cihazları yer almaktadır. Bu telsizler tamamen yari-iletken teknolojisi kullanmakta olup, ilgili Askeri Standartlara da (EMI gibi) uyumludur. UHF telsizler VINSON uyumludur.
Mevcut telsiz versiyonları aşağıda verilmiştir:
• VHF Alici/Verici 116 - 151.975 MHz bandında 1440 Kanal
• UHF Alici/Verici (25W ve 100W) 225 to 399.975 MHz bandında 7000 Kanal
• UHF Alici/Verici (Link-11 Kabiliyetli) 225 to 399.975 MHz bandında 7000 Kanal
• UHF Alici/Verici (Frekans Atlamalı-HQ-II), (25W ve 100W) 225 to 399.975 MHz bandında 7000 Kanal
AYESAŞ Türk Hava Kuvvetleri envanterinde yer alan telsizlerine ürün desteği vermeye devam etmektedir.
Radar Ağı[size=85]Bilgi bulunamamıştır.[/size]
Radar Entegrasyon Sistemi• Farklı NATO ülkeleri ve mevzilerinin Hava Resminin birleştirilmesini sağlar.
• Farklı tip radarlardan alınan plot iz bilgisi RSRP formatına çevirip LAN üzerinde dağıtılmasını sağlar.
• NADGE Komuta Kontrol Sistemi RIS üzerinden aldığı iz bilgisi ile Hava Resmini oluşturur.
• Sistem kayıt ve geri oynatma yeteneklerine de sahiptir.
Radar Takip ve Kontrol BilgisayarıBilgi bulunamamıştır.Çoklu Taktik Veri İletişim SistemiAYESAŞ Çoklu taktik bilgi iletim sistemini (MTDCS) geliştirmiştir. Bu sistemin amacı Link-1, Link11/Link11B ve Link-16 veri yolları gibi değişik taktik bilgi standartlarını aynı anda desteklemektir. Bu veri yollarının standartları NATO tarafından belirlenmiştir.
MTDCS bu değişik veri yollarından komuta kontrol sistemleri veya taktik bilgi linkleri için gerçek zamanlı olarak taktik bilgi çıkartan bir sistemdir. Bu nedenle MTDCS kullanıcıları üst seviyede
interoperable dır
Link-1, ATDL-1, Link-11, Link-16 UygulamalarıBilgi bulunamamıştır.Radar Kontrol Bilgisayarı, RKBBilgi bulunamamıştır.Radar Ağ Yönetim BilgisayarıBilgi bulunamamıştır.Radar Mesaj Çevrim BilgisayarıRMCC bir radar mesaj çevirim sistemidir. Bu sistem komuta kontrol sistemlerine farklı tiplerde radarlar kullanılırken tek bir arayüz sunmaktadır. Yazılım yeni radar tiplerinin kolay entegrasyonuna müsade edecek şekilde tasarlanmıştır. Radar arayüzleri gibi komuta kontrol sistem arayüzü de tasarlanmıştır bu sayede gerektiğinde değiştirilebilmektedir. Sistemin radar simulatörü hem test hem entegrasyona uygun kullanıma müsaade etmektedir. RMCC aynı zamanda radar mesajları ve AWCIES mesaj formatının aralarında çevirimi sağlamaktadır.
RMCC şu özelliklere sahiptir.
• PC tabanlı donanım
• Linux işletim sistemi
• Modüler basit arayüz
• Yazılım ve donanımlara kolay adaptasyon
• Uzaktan bakım yapılabilme
• Bakımı ve adaptasyonu kolaylaştıracak gömülü test yetenekleri
• Geniş yelpazeli radar bilgi formatları ve mesaj protokolleri
o TRS-22XX
o RAT-31DL
o RAT-31SL
o GE-117
o HR-3000
o SSM (Superset Messages, Radar Interface Format customized for TuAF)
o AWCIES
• Mesaj çevirimi ve gönderimi
• Format ve protokol doğrulama
• Hat performans görüntülemesi
• Mesaj kayıt etme ve gösterimi
• Radar simülasyonu
Kayıt ve Tekrar Oynatma, XRPXRP aracı X window oturumlarını veya gerçek zamanlı bağımsız uygulamaları sistemde hiçbir kayıp oluşturmadan kaydedip tekrar oynatmak için kullanılmaktadır. Aynı zamanda bu araç X window oturumunun bütün görüntüsünü veya tek görüntüsünün yerel ağa dağıtımlarını sağlamaktadır.
Kullanıcı bu işlemleri uygulamalardan (
defense software, MIS, Call-Centers, etc) bağımsız olarak gerçekleştirebilmektedir.
Taktik Veri Gösterim SistemiBilgi bulunamamıştır.
2. Aviyonik, Yazılıma. Yazılım Geliştirme:- S-70 MFD Arakatman Yazılım Geliştirme:Sikorsky S70A BlackHawk & S70B SeaHawk
Rockwell Collins Aviyonikleri
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o MFD 268E için Foundation (Arakatman) yazılımı
o 1999, Rockwell’in Cedar Rapids tesislerinde gerçekleştirilmiştir.
- S-92 MDC/DCU Arakatman Yazılım Geliştirme:Sikorsky S/H-92
Rockwell Collins Aviyonikleri
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o MDC ve DCU için Foundation yazılımı, DO-178B Level B
o AMS HotBench isimli mini SIL test aracı yazılımı, DO-178B Tool Qualification
o MFD Test Stand test aracı yazılımı, DO-178B Tool Qual.
- Kayan Harita Uygulaması:SmartDeck projesi kapsamında kazanılan Kayan Harita kabiliyetinin TEYDEB desteği ile askeri ihtiyaçlara da cevap verebilecek biçimde özgünleştirilmesi (daha fazla bilgi için
http://www.atlasamm.com adresi ziyaret edilebilir)
• Gerçek Zamanlı Sistem
• DO-257A, DO-276, DO-283, ARINC-424, DO-200A
• TCAS, TAWS, Weather Radar, Flight Plan katmanları
• DO-178B Level B Certification
• Coğrafi yeryüzü şekli (sayısal yükselti modeli) gösterimi ve gölgelendirme
• VFR/IFR gösterim modları
• Oryantasyon modları
• Sembol karışıklığı giderme
• Otomatik karışıklık giderme
• Yatay profil / Dikey kesit
• Sivil ve askeri projeksiyonlar
• Navigasyon parametreleri
• UTM/yerel tarih/saat gösterimi
• Sayısal harita (raster) gösterimi
• Vektörel unsurların görüntülenmesi
• Görüntü hattı gösterimi
• Üç boyutlu (3D) saha gösterimi
• Veri gösterim katmanları
• Minimum footprint ile yüksek performans
- TCAS-3000, Çarpışma Önleme Sistemi:ACSS tarafından geliştirilen dünyanın ilk 3. nesil TCAS II sistemi
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o CAS (Collision Avoidance System) algoritmasının DO-185A standardına göre geliştirilmesi, DO-178B Level B
o Automated CAS Test Tool, DO-178B Tool Qualification Data
o Proje 2005 yılında tamamlanmıştır.
- T3CAS Transponder Yazılım Geliştirme:ACSS tarafından geliştirilmekte olan ve ilk etapta Airbus A320, A330/A340 uçakları için kullanılacak olan TAWS, TCAS ve Transponder birimlerini tek LRU’da birleştiren T3CAS sistemi
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o Transponder yazılımının yeni ADSB (DO-260A) standartlarını da destekleyecek şekilde geliştirilmesi, DO-178B Level B
o Lab ve Airbus uçuş testlerinde ACSS’in desteklenmesi
o Uzun süreli Transponder yazılım ortağı
- JSF F-35 Panoramik Kokpit Ekranı Arakatman Yazılımları:L-3 Displays Systems tarafından geliştirilmektedir.
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o Foundation (Arakatman) yazılımlarının SEAL-1 gereksinimlerine göre L-3 Displays Systems ile birlikte geliştirilmesi
o OpenGL grafik kütüphanesinin bağımsız yazılım doğrulaması
o AYESAŞ aviyonik yazılım test araçları (AUTT, Truva)
o Proje kapsamında PCD donanım entegrasyon ve üretim.
- JSF Kara Kutu Test Ünitesi (CSMU) Test Yazılımı Geliştirilmesi:JSF platformu için CSMU (Crash Survival Memory Unit) birimi L-3 EDI tarafından geliştirilmektedir.
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o CSMU birimi için ATP/ESS test ekipmanı geliştirilmesi,
o Proje 2007 yılında tamamlanmıştır.
b. Bağımsız Doğrulama ve Geçerleme- S-92 MFD IV&VSikorsky S/H-92
Rockwell Collins Aviyonikleri
• AYESAŞ’ın Katkısı:
o MFD Bağımsız Yazılım Doğrulama, DO-178B Level A ve C
o AYESAŞ 2000 yılından bu güne 7 farklı konfigürasyon üzerinde çalışmıştır.
- Smartdeck Entegre kokpit IV&V[size=85]Bilgi bulunamamıştır.[/size]
Yukarıdaki yazıların tamamını PDF olarak isteyen olursa ekteki linkten indirebilirler. Word programında daha düzgün bir mizanpaj yapıp pdf olarak kaydettim.
link:
http://rapidshare.com/files/213495997/AYESAS.pdf (Dosya boyutu 205 Kbyte)