Çok yakında donanmamız çok fazla sayıda üretilmesi planlanan Hisar sınıfı Adkg'lerden 2 adetini envantere alacak.
Tcg Akhisar ve Tcg Koçhisar'ın ilk çıktıklarında hafif silah ve sensör yüküne sahip olması acil durumlarda da kısa sürede ağır silahlarla donanması planlanmaktadır.
Kişisel fikrim silahlarında maks. dsh korveti olacaklardır. 4 Milgem + 2 Hisar. 6 Gemi doktrinine biraz uyuyor gibi. 4+2 Tf-2000 HSH, 4 İ sınıfı - 4 Tf-100/As3600/4 Barbaros MLU=12 Asuw, 4 Milgem + 2 Hisar =6 ASW
Merak ettiğim için soruyorum...
1- Bahsi geçen acil durumlar nelerdir?
2- Bu acil durumlarda ne kadar kısa sürede bu gemiler ağır silahlarla dolatılabilir?
3- Bu gemiler neden en başında ağır silahlarla donatılmıyor?
1- Muharip gemilerden birisi envanter dışı kalması durumunda yerini doldurmak amacıyla, başka bir ülke ile savaş veya çatışma ihtimali olduğunda, Ukrayna savaşı gibi bir uzun süreli savaş patlak verdiğinde vb.
2- Üstündeki silah konsepti netleşmedi. Ama ilk konseptlerdeki lançerler direk kara konuşlu hisar lançeri gibiydi. Gemisavar füzelerini görmedik. Eğer direk hisar-a/o , kara konuşlu çakırlar ile korkuttan bozma bir taret eklenecekse bir kaç ay diyebiliriz. Ama sabit vls takılacak , atmaca gelecek vs. gibi durumlar olursa aktif savaş durumu dışında deneme ve testleriyle 1 seneye yaklaşır.
3- İşin bir çok boyutu var. ilk olarak uluslararası ilişkiler açısından fazladan yeni muharip gemi yapmak biraz hasmane olabiliyor. Diğer ülkelerle silahlanma yarışını tetikleyebiliyor. Size olan bakış açısını kışkırtabiliyor. O yüzden muharipleşebilecmiek opv'leri hazırda tutmak daha az ürkütücü olabiliyor. Buna en bariz örnek Than Di Revell keşif ve devriye için o kapsamda gemi yapılmaz.
Şimdi gelelim işin ekonomik kısmına savaş gemilerinin total maliyetlerinin ki buna bakım-tutum maliyetleride dahil , en büyük kısmını silah ve sensörler oluşturuyor. Ülkeler bu maaliyeti tamamiyle karşılamak yerine üstte bahsettiğimiz gerilim durumlarında gemilerini donatmayı seçiyorlar. Diğer taraftan bizimki gibi offshore petrol platformları olmasını planlayan ve arama tarama gemileri olan ülkeler eskort ve devriye faaliyetleri görevlerini maliyetli ağır yüklü ve gövde ömrü artmış gemiler yerine bu tarz gemilerle yürütmek istiyor. Keza yine keşif, devriye, yabancı gemilere eskortluk görevleri içinde bu gemiler tercih ediliyor.
Tabi birde işin inşa süreleri var. Bu tarz gemileri envantere almak silah-sensör tedarik, entegre ve test süreleri azaldığından daha kolay envantere alınabiliyor.
4- Birde Opv'lerde yeni sayılabilecek bir tahrik sistemi deneniyor. CODLOD. Combined Diesel Electric or Diesel. Kısaca Hybrid. Gemide ani güç yükselişleri sağlayabilen gas türbin makineler yok. Dizel makineler ise elektrik üreterek elektrik motoruna güç sağlıyor gemi elektrik tahrikli ve ciddi bir yakıt ekonomisine sahip. Tam bir yük katırı.
Bu tarz sebeplerden dolayı oluşan bir konsept.
Olay bundan ibaret.