1. ve 3. maddeleri anladım...
2.maddede bahsettiğiniz 6 tonluk 2x1600 shp helikopter ; T-629 denilen helikopter mi?
Hocam belli değil. Ama muhtemelen Evet T-629. Temel Kotil son telekonferansın da Ağır saldırı için Atak 2 tabirini kullandı.
2. maddede bahsettiğimiz helikopter'i ben bu forumda defalarca anlatıım ama bir kez daha anlatayım.
Şimdi atak projesinin başladığı zamanı hatırlıyorsunuzdur. Bizim acil saldırı helikopteri ihtiyacımız, abd'nin ah-1w vermemesi, tek motorlu cobraların doğuda iş yapamaması, çift motorluluarın sayılarının az olması, Atak projesinin açılması ve Ah-1z'nin su koyması vb. durumlar. Nihayetinde bizim saldırı helikopteri eksiğimizden dolayı artan karakol baskınlarına hızlı müdahale edemeyip yardıma gidememe durumlarıyla hem ihtiyaç hemde tepki had safhaya çıkmıştı.
Atak projesinde ise Denel Rooivalk'ın fransa kaynaklı sorunları neticesinde en son elde en mantıklı aday olarak kalan a-129 mangusta'yı seçtik. Ancak mangusta orjinalinde makineli top bile olmayan bir keşif ve hafif saldırı helikopteri iken sonraki modelinde idareten düşük mermi kapasiteli bir 20mm takılmış performansı düşük bir helikopterdir.
Bizde ihtiyacın aciliyetine binaen çok hızlı bir şekilde eldeki yerli alt sistemleri hızlı bir şekilde helikoptere entegre ettik. Hatta onu bile tam yapmadan edh projesini yaptık. Sonuç olarak ortaya işimizi gören ve performanslı bir helikopter çıktı. Hızlı ve kıvrak olması bizim doğuda çok işimizi gördü. Ancak acil ihtiyaç giderildikten sonra ve Atak'a artık bir ihracat meta'sı gözüyle bakdığımızda T-129'un diğer rakiplerine oranla daha yamalı bohça, doğuştan gelen bazı problemleri olan ve en son olarak yerlileştirilememiş 3 parçası vardı. (Motor-Transmisyon, 20 mm Top ve iniş takımları) gerçi iniş takımları son seri ataklarda yerlileştirildi. Birde tabi T-129'un mülki hakları bizde idi ama sanırım her üretimde Agusta'ya bir ücret ödenmesi durumu olabilir. Tabi abd'nin motor transmisyondan dolayı ihraç kısıtlamaları da cabası.
Peki ne idi Atak'ın problemleri ?
lwr, flare vb. sistemlerin entegre halde değilde yamalı bohça gibi durması, flir'in ters asılamamasından dolayı görüş açısının sınırlı olması, makineli top mermi kapasitesinin düşük olması, mwm radar için kanat altından başka yer olmaması, kanat yapısı yüzünden kısıtlı anti tank taşıma kabiliyeti ve 3. kanat lançeri olmaması vb.
İşte bu ahval ve şeraitte Tai ağır helikopter ihtiyacı kapsamında bir tasarım yaptı. Bunu'da Atak alt sistemleri + Ts-1400 motoru ve yerli transmisyon + 20 mm ve t-129'un üstte anlattığı tüm sorunlarını halledecek şekilde entegre etti. ( Helikopter tasarımı 6 tonluk için yapılıp sonra ağır helikoptere uyarlanmışta olabilir.)
Velhasıl kelam idef 2019'ta gördüğümüz hafifleştirilmiş meteksan mwm radarı gövde altı veya daha önce paylaştığım şekilde rotor üstüne takıp gelirse ve son temel kotil'in dediği gibi ts1400 shp 1600 shp gücünde ise (o güçlere çıkabilse de standart gücü 1400 olabilir.) ve 6 ton maks ağırlığı varsa buda bu sınıfın batı bloğundaki en performanslısı ah-1z'den daha iyi bir helikopter olacağı anlamına gelir.
Sonuç olarak bir aksilik olmaz ise bu yeni t-629 gayet başarılı bir babanın sorunları halletmiş komple modern ve kendi sınıfının en iyi savaş helikopteri olacak. Atak-2 bittiğinde oda apache'yi geride bırakacak. De tabi bu helikopterlerin rakibi apache ile ah-1z'den çok özellikle yarı ömürlerinden sonra bell-360 invictus, v-280 valor'un muharip versionları ve sb-1 defiant olacak.
Ancak ben sb-1 ile valor'un daha tüm ülkelerin saldırı helikopteri olarak kabul edebileceğinden çok ötede konseptler olduğunu , bell-360 invictus'u da abd'nin bir süre f-22 muamelesi ile herkese satmayacağını düşünüyorum. Belki ingiltere, japonya, israil. O yüzden bu helikopterlerden iyi para kazanabiliriz bence. Kazanmalıyız da çünkü ne kadar çok kazanırsak invictus karşısına o kadar sert bir rakip çıkartırız.