"B planı olarak acilen RR ile EJ200 motorunun tekli kullanılacak modelini Türkiye’de yeni bir versiyon olarak üretmek için girişimde bulunulması gerek. Bilhassa Typhoon alımı ve bunlara motor temini de düşünülüyorsa bu bizim çok işimize gelir. "
hocam, sanıyorum biz bu RR konusunu ta başından yanlış anlamış olabiliriz.
RR bize 2017'de EJ motorunu mu teklif etti?
interneti çok kurcaladım, bu konuda kafamı karıştıracak bazı şeyler yazılmış açık kaynaklarda..
olasılık olarak, 2017'de RR teklifiyle EJ teklifi, iki ayrı kulvarda, birbirinden bağımsız iki teklif olma ihtimali var.
biz sanki RR gelip bize EJ teklif etmiş gibi yorumluyoruz forumlarda yıllardır.
eğer RR, EJ motordan bağımsız bir teklif sunmuştuysa, ta o zamandan bir bildikleri vardı demek..
şu halde, bizim RR ile motor arayışımıza dair senaryoları tümden değiştirmemiz gerekli.
bir kere, EJ bir ortaklık motoru, RR ise bağımsız varlık gösteren ayrı bir şirket.
biz RR ile hangi çapta motor işine girersek girelim, bunu EJ200 olarak beklemek gerçekçi değil.
RR firmasının kendisine ait motor çözümleri içinde bir arayış beklemek gerekiyor.
bakın, aşağıya bir kaynak koyuyorum, bu kaynakta kullanılan cümle biraz kafa karıştırıcı.
ama bu cümleyi EJ yetkilisi kullanıyor.
"EUROJET’in ortaklarından Rolls-Royce’nin, Kale Grubu ile ortaklığı hakkında sorular yönelttiğimiz Linden,
bu ortaklığın, Rolls-Royce’nin EUROJET programına katılımından bağımsız olduğunu ve
Rolls-Royce bünyesinde, EUROJET’e ilişkin faaliyetler ile Kale Grubu’na ilişkin faaliyetler arasında bir güvenlik-gizlilik duvarı örüldüğünü söyledi."
https://www.savunmahaber.com/idef-ozel-dosya-bolum-2-eurojetten-dunyanin-en-iyi-savasi-ucagina-dunyanin-en-iyi-motoru/
Sn Korsan2,
Bu konuyu sayfalarca burada tartıştık.
Kısaca size bir daha özetleyeyim;
Radar görünürlüğü düşük ilk uçak için Saab ile bir tasarım çalışması yapıldı. Daha sonra Saab’dan ayrılarak BAE Systems ile İngiliz Başbakanının da onayıyla bir ortak çalışma anlaşması yapıldı. Burada ik aşamada küçükçe bir uçak üzerinde konuşulmuştu. İngilizler bize RR ile, EJ200 üzerinden türetilmiş 23000lbf’lik bir motor (ej230) önerisinde bulundular. Bizimkiler ise TFX’i uçuracak uçağın en az 27000lbf itkili motora sahip olması gerektiğini, EJ230 diye adlandırılan bir motorun yetersiz kalacağını söyleyince, EJ20X diye, EJ200’den türetilmiş ve 27000+ lbf’lik bir motoru bize önerdiler. Daha sonra TFX büyütüldü. Neredeyse F22 ebadına ulaştı. Bu arada TRMotor ve Katar fiyaskosu oluştu. RR büyük uçak için yeni bir motor geliştirebileceğini ancak TRMotor ile çalışmasının olamayacağını açıklayıp motor işinden uzaklaştı.
RR’nin bize önerdiği motor EJ200’den farklı, Eurojetle alakası olmayan bir motor olacaktı. EJ200 motorunun tasarım sahibi zaten RR’dir. RR, ej200’ü RR-XG40 motorundan türetmiştir. Bu motor da ej200 motoruyla benzer itkiye sahip bir motordur. RR, çok rahatlıkla bu motor üzerinden daha güçlü bir motor üretir ve bunu, söz gelimi, TJ350 diye adlandırır ve TFX için bize satar. EJ200 motorunun da bir tarafını değiştirir (by-pass oranıyla oynar, ya da tüm kompresör ve fanlarda blisk fan teknolojisi uygular) adını TJ200 yapar, Kale ile ortak üretip bize satar. Kimse karışamaz.
Eurojet EJ200 motorunun en kritik parçalarını hala RR üretiyor. Hatta bu motorun İngiliz uçakları için olanlarının montajını Bristol’da RR, kendisi yapıyor. Bazı parçalar Almanya’dan geliyor. Tek kristal türbin kanatları RR’un Rotherham’daki dökümhanesinden çıkıyor.
RR, Eurojet’e garanti vermiş; 3’üncü şahıslara EJ200 motorunu yapmayacağına dair. Ama bu RR’un XG40 motoru üzerinden benzer bir motoru, hemde daha ileri teknolojiyle, Kale ile üretip satmasına engel değildir. En kötü durumda Tornado uçaklarının motorunu Hürjet’e takarız. (İlk Typhoon prototipi, gücü arttırılmış 2 adet Tornado Panavia RB199 motoruyla uçmuştu).