Rd-93 olsun veya olmasın 19200 LB itiş gücüyle bu uçak takribi 1.4 mach'tan üstünede çıkabilir.(Neden ? Daha az itki kuvvetine sahip Fa-50 bile mach 1.5 yapıp daha fazla taşıma kapasitesine çıkabiliyor. Yani 1.6-1.7 mach bir hız bekleyebiliriz. Keza Jf-17 aynı motorla daha ağır bir gövde ile bu hızlara çıkıyor.). Bir savaş uçağının muhtemel güç çarpanı bana göre bir kaç denge ile ölçülüyor. Bunlar radar kabiliyeti, menzili, itiş gücü, itiş ağırlık oranı, Elektronik altyapı vs. ile ilgili bir şey.
Şimdi eldeki verilere bir bakalım ;
+ Eldeki uçağın boyutları öyle klasik eğitim/ hafif taarruzlar'dan çok Hal Tejas- Jf-17 boyutlarında bir uçak öyle küçük bir uçak değil.
+ Uçakta 19200 Lb motor var. Bunun anlamı uçağın açıklanan bütün özelliklerinin aslında normalde daha iyi olacağı anlamına geliyor. Neden çünkü benzerlerininki öyle. Ya daha uçak ete kemiğe bürünmediğinden azami beklenti veriliyor. Veya şahinleri ürkütmemek için yavaş yavaş veriliyor bilgiler. Kısaca ben uçak uçtuğunda maksimum hız, irtifa, tırmanma oranı, maksimum taşıma kapasitesi vb. değerlerde artış bekliyorum.
+ Uçağın radar kapasitesi biliyorsunuz burun konisinin boyutları ve bu koniye sığdırılabilecek t/r modüllerinin sayısı ile orantılı bir durum. Uçağın tahmini burun konisi çapı eğer Koreli fa/50 ile aynı olacaksa ki onun kide jas-39 c/d ile aynıdır . Yani bu uçağın burun konisine Noar aesa gibi bir aesa radar maksimum olarak sığacaktır. Bu radar da F-16 Viper da kullanılan Apg-80 radarıyla nerdeyse aynı veya çeyrek parmak daha alt bir radar. Yani taktik kullanımda alta kalmayacak bir radar. Hatta belkide Aselsan F-16'da kullanılacak yeni aesa radarı Hürjete uygun boyutlarda üretmeyi düşünüyor olabilir.
+ Uçağın menzili bizim gibi merkez ülkeler için gayet yeterlidir. Derin saldırı için 2x som 2x gökdoğan 2x kanat altı yakıt tankı ve 1x gövde altı tank ile menzili aşırı uzayabilir. Ana kara güvenliği için a-a görevinde de menzili yeterli. Kaldı ki havada yakıt ikmali kapasitesi var. Ancak başka ülke topraklarında öyle uzun süre saldırı filolarına a-a eskortluk edemez.
+ Taşıma kapasitesine gelirsek şimdi işte burası uçağın sınıfını bize gösteriyor. Uçağın taşıma kapasitesi bu verilere göre ilerde artacaktır. Ancak ana lançer/istasyon sayısı 7 de sabit kalacaktır. Buda hava-yer görevlerinde uçağı taşıma kapasitesi bakımından sınırlar. Keza siz hgk'yı kgk yı ve lgk yı kullanmanız için aselpod gibi bir edefleme poduna ihtiyacınız olduğundan bu durumda ne yapacaksınız gövde lançerine podu alıp yakıt tanklarını kanat altlarına sağlı sollu çekmek lazım 2x gökdoğanda kanat uçlarında olacağından geriye 2 lançer kalacak silah için. Bu 2 lançer de 2x hgk 4x kgk/lgk (2 li lançerlerle) 8x sdb ile kullanılabilir. Tabi motorun gücüne güvenerek pod için gövdeye bir lançer daha eklemek bu uçağa çok şey katar.
+Uçakta 4. nesil bütün uçaklarda olan özellikler infografikte var. Kaska Monteli gösterge opsiyonuda var hedefleme ve seyrüsefer podu da taşıyabilir. İrst tarzı bir sistem olurmu bilmiyorum ama olabilir istenirse.
SONUÇ
+ Zaten halihazırda Koreli fa-50 4. nesil özelliklerini yakalayabilen hafif bir uçaktı. Bizim sözde Eğitim özde 4.nesil savaş uçağımız Fa-50'nin bazı hız irtifa, hız, tırmanma vb. zafiyetlerini dengeleyecek daha güçlü bir motorla piyasaya giriyor.
+ Yine buna ek uçakta 4. nesil uçaklardan bekleyebileceğimiz elektro optik(hedefleme, seyrüsefer podu) , radar(Muhtemel Aesa) , silah(AİM9X,GÖKTUĞ, HGK,KGK,LGK,SOM) ve destek ekipmanı(Kaska monteli hedefleme vb.) sistemler mevcut olacak.
+ Yani sonuç olarak bu uçaktan minmum jf-17 maks f-16 bock 60 civarında bir katkı bekleyebiliriz. Açıkcası modernizeli F-16'ları F-4'lerin yerine kaydırırsak (Ki benzer silah taşıma kapasiteleri var f-4 ile) bu uçakları da o kaydırılan f-16'ların bir süre yerini tutmak için üretebiliriz. Arka planda da bu amaçla başarılı olabilirler.
Kısaca Eğitim uçağı yapıyor sanıyoruz ama aslında kendi f-16'mızı yapıyoruz. Tabi ben bu uçağın muharip halini 2021 den çok daha sonraları görebileceğimizi düşünüyorum.
Edit 1 : Benzer motor ve simetrideki jf-17'lerin suudi prensine yaptığı eskort görevi. Pakistanlılar için gurur verici olabilir. Bir benzerini hürjetlerle katar prensine biz yapsak ilerde gurur verici olurdu herhalde.
https://www.youtube.com/watch?v=dRsHwsDCH2s