Sead filolarının yıllardır EH sistemi olmadan uçması durumu sanırım başka yerde örneği olmayan bir şeydir.CCİP buna son verecek olsada bu kadar zaman bu şekilde uçulmuş olması çok sakıncalı bence.
Aslında bu konuya da çok kulp takıyoruz falan ama, meseleyi didikleyince farklı farklı parametreler de çıkıyor.. Zaten bu işler hep, "Sen de haklısın, ama yahu sen de haklısın"a dönüyor.. Bizim işimiz bunları didiklemek zaten..
Meseleye geri gelince.. PO-II projesi 90'ların sonuna denk geliyor.. Ortada, kuvvette uçan ALQ-178 (V) var, bunu da aslında çok haklı bir şekilde İsrail ile birlikte seçmişler.. Deniz derya kullanım tecrübesi var.. Şaşırtıcı derecede başarılı olmuş bir sistem.. Ama 70'lerin sonu, 80'lerin başı teknolojisi.. -178'in (V)5 modu var.. Onun da neden ilk başta seçildiği, sonra seçilmediği konusunda ciddi bir bilinmezlik var.. Keşke "şundandı" diyebilsem.. Öte yandan o sırada gerek USAF gerek USN ve gerekse de başta US Army için olmak üzere bir dolu RF ECM aktif sistemi projesi var.. Bunların sonucu görülmek istenmiş olabilir.. İşin tuhaf ve talihsiz tarafı, bu projelerin büyük çoğunluğu iptal edildi ve sanırım 10 yılı aşkın süren çalışmalar sonucunda dağ fare doğurdu 2000'lerin başında.. Ben sürüncemenin biraz da bu yönde olduğunu düşünüyorum..
Sonuçta 2020 modu için de EL/L-8222 seçildi, takıldı.. Hoş istesek başka bir şey takabilir miydik onu da bilmiyorum..
EH konusunda bir sürünceme, bir belirsizliğin olduğu yıllarda biz kararsız kaldık evet.. Belki ilk anda -178 (V)5 takılıp ihtiyaç giderilebilirdi.. Eh zaten eninde sonunda öyle oldu, ama bir de işin içerisinde CCIP falan girince muhtemelen bu kez de o beklendi.. Zira, ABD'nin de genelde dış monteli ECM podlarını tercih etmesinin bir sebebi var.. Hem yönlendirilebilir antenli olmaları hem de gövdede hiç bir modifikasyona gerek duymamaları onlarca bir avantaj olarak görülmüş..
Hoş, sonrasında neden ALQ-211 tercih edilirken, Blok-50 tayyarelere geri dönüp -178 (V)5+ tercihi yapıldı, ondan da emin olamıyorum..
Evet, sonuçta biraz enteresan bir şekilde bu tayyareler gereğinden uzun bir süre EH/ECM kabiliyeti olmadan uçtular, uçuyorlar.. Ama tedarik edildikleri senelerde de dünyada bu konuda ciddi bir sıkıntı zaten vardı.. Şimdi epey geç kalmış da olsa bu iş bir şekilde gerçekleşiyor.. Eldeki durum bu..