Evet yaşar bey paragraflar yazdığınız gibi doğru. LHTec Motorların teminin garantisini Agusta sağlayacaktı.
Washington efendimizin Şantajların yüzünden artık bu anlaşmaların bir vasıflığı kalmadı. Hele F 35 Şantajından hiç başlamayalım.
Sn Tigerfish,
LHTech motoru, TEİ tarafından lisans altında üretilmekte. Yaklaşık 100 adet helikopteri kendimiz imal ederken kalkıp 200 adet motoru satın almak yanlış olurdu. Onun için lisans anlaşması yapılıp TEİ’de üretimi konusunda anlaşıldı. Augusta’nın motor temin garantisi yoktu. İncelerseniz A-129 için RR lisansıyla Piaggio, 890 HP gücünde motor imal ediyordu. Biz LHTech motorunu şart koştuk. İşi bozan ABD oldu. Lisans onların olunca elimiz kolumuz bağlı kaldık. Tabii motor işini garantiye almadan satış yapmamız da amatörce ve biraz yanlış bir adımdı.
FMS şartlarıyla “Peace Onyx” koduyla satın aldığımız ve hem motor hemde gövde üretimini kendimizin yaptığı 270 adet F16 uçağının satış şartlarını incelerseniz, bunlarda, bırakın ABD’den izinsiz uçak satışını, bu uçaklara ABD’den izinsiz yabancı pilotları oturtmamız bile yasak. Sadece kendi ülkemizin müdafaasında ve ABD’nin onayıyla NATO ve müttefik ülkelerin müdafaasında kullanmamıza izin var. ABD’ye haber vermeden saldırı amaçlı kullanmamız yasak. ABD isterse nerede ne için hangi amaçla kullandığımızı raporla bildirme yükümlülüğümüz var.
https://www.dsca.mil/sites/default/files/final-fms-dcs_30_sep.pdf
Ben size ne diyorum? Protokollerin varılmış anlaşmaların vasıflı kalmadı artık. Saldırı amaçlı operasyonları ne zamandan beri bildiriyoruz Amerikanlara? Kuzey Irak’a yapılan operasyonlar emin olun ki artık ne F 16 üzere ne de insansız hava aracı üzeri bildiriliyor.
T 129 için seçilen motor tam isabetliydi. RAH-66 Commanche İçin tasarlanan motor T 129’u kendi klasmanında dünyanın en iyi saldırı helikopterini yaptı. Bu projeyi ben baştan beri takip ediyorum ve aralarında ne imzalar atıldığını ve anlaşmalar yapıldığını daha hatırlıyorum ama ne yazık artık iddiamı kanıtlayacak kaynakları bulamıyorum.
Kuzey Irak’ta başka bir ülkeyle savaşmıyoruz. Tüm dünyanında terör örgütü olarak kabul ettiği PKK’ ya karşı ve sınırlarımızdan sızarak bize saldırı düzenleyenlere karşı uluslararası kurallarda bulunan sınır ötesi takip ve meşru müdafaa hakkımızı kullanarak saldırı düzenliyoruz. Bu FMS kurallarına uygun. Her nekadar Suriye ötesine yapılan saldırılarda da bize yapılan saldırılara karşılık olarak mütekabiliyet esası uygulanmış olsa da; Fırat kalkanı, Afrin ve benzeri harekatlar öncesi ABD’den izin alındı ve/veya bilgi verildi. Kıbrıs harekatında bu yapılmadığı için ambargo yedik.
Siha ve ihalar ile yapılan saldırılarda zaten bu geçerli değil. Uçakları biz yaptık. ABD’nin bizim Siha’larımız üzerinde söz hakkı yok. MMU ve Hürjet üzerinde de olmayacak. (Yeterki alınan motorların üzerinde gizli bir kullanım izni şerhi olmasın. - onun için yerli motor önemli)
Evet, T-129 için doğru motor seçmiş bizimkiler. Ama ne yazık ki bir ucu ABD’ye bağlı. Kendi kullanımımızda bir sorun yok. Ama ihracat için lisans sahibinden izin alma sorunu var.
Augusta-Westland ile anlaşılıp T-129’lara kendi TS-1400 motorumuzu takabiliriz. Lisans anlaşmasında bir değişiklik yapılabilir. Belki bunu düşünüyorlar şimdi. Ama 2028’de bitecek bir lisans için yeni üretilecek motorların ve helikopterlerin satışı üzerinden uygulanacak komisyonların nasıl dağıtılacağı biraz karmaşık olabilir. Augusta firmasının yeni sahibi Leonardo ile anlaşılması lazım. Leonardo, henüz kendisini ispat etmemiş bir TS-1400 motorunu kullanan T-129’a lisans hakkı verir mi? Bu da ayrı bir soru. İnşallah haber doğrudur.