SW Hocam,
Kevlar, Spectra falan gibi fiber malzemelerin sicaklik dayanclari yuksektir.. Bunlari ekseriyetle 800-900 derecedeki cakmak alevi ile yakamazsiniz bile.. Ancak "Fiber Reinforced Plastics" denen, MRTP tipi botlar dahilinde, bir cok "kompozit" olarak bildigimiz malzemenin sadece guclendirici kismi "Aramid"lerden olusur; yani Kevlar.. Bu tur mamul malzemenin guclendirici kismini olusturan Aramid'ler, aslinda kumas formundadir ve kaba bir hali kadar form edilebilir.. Bunlari bir arada tutan ve malzemeye toklugunu veren ise, fiberin icinde kaldigi fenolik recine, yani Epoksi'dir.. Epoksiler ise ekseriyetle 200-400 derece arasinda yanar.. Kompozit malzemenin denizdeki kullaniminin sorunlari burada baslar..
MRTP gibi bir botta, "bot" altini ciziyorum, yangin cikarsa, otomatik ve manuel yangin sondurme sistemleri ile yangin kontrol eltina alinmaya calisilir.. Olamzsa, personel kolaylikla tekneyi ter eder.. Zaten, misal, buyuk kalibre bir silah ile ya da Penguin gibi bir fuz ile vurulan bir MRTP, celikten dahi olsa faaliyet disi kalacaktir..
Yavuz gibi, Milgem gibi bir gemi ise, "gemi"nin altini ciziyorum, bir yangin ciktiginda, personel mudalaesi ile yuzer tutulmak durumundadir.. Ustelik bir 3" mermi ya da bir Penguin ile vuruldugu halde, bir Firkateynin zarar gorse bile savasa ya da en azinda seyrine devam etmesi beklenir.. Yangina teslim edilebilecek tekneler degildir bunlar.. Bu mevzu USN'nin LCS projesinde de bir hayli geyige konu olmustu..
Bu durumda, mevcutta celik icin tasarlanmis bir tekneyi Alu ya da kompozit ile degistremezsiniz kolay kolay.. Zira buna gore bir dolu degisikligi goz onunde bulundurmak gerekir.. Yangin basta olmak uzere, bir dolu ama bir dolu sey..
..
Bu arada MRTP'nin Harpoon tasiyabilecegi ve atabilecegi soyleniyor, ancak bunun ici bir dolu ekleme gerekecektir tekneye.. Bunu henuz Yonca da denemis degil... Ben denendigini gormek isterim.. O ana kadar bazi suphelerim devam edecek..