Merakımdan soruyorum.
F-110-GE-129 motoru Rus Su-27 AL-31F motoru, itki gücü aynı.
F-110-GE-132 motoru Su-35 AL-41F motoru, aynı seviyede.
Su-57'nin yeni motoru(eski kod ismiyle İzdelie 30) AL-51-F1 motoru F-22 F119 motoruyla aynı seviyede, hatta daha güçlü.
Tabi Rus motorlarının ömrü daha kısa AL-31F 1500 saat, AL-41F 4000 saatlik ömrü var. Bu motorlar denenmiş, hatta Çin tarafı baştan sonuna kadar incelemişler.
AL-41F veya AL-51-F1 olamazmı yarın öbür gün ambargo falan gelirse.
F110GE132, BAE tarafından finanse edilip üretilen ve f16 block60 uçaklarda kullanılan f110GE129EFE motorudur. Kuru itkisi standart F110-129 motorundan %10-15 kadar daha fazla olan bir motordur.
Bu motorda kullanılan Blisk, 3D katmanlı üretim ve benzeri teknolojiler, şu anda F15EX ve KAAN’ı uçuran F110GE129E motorunda mevcuttur.
Rus motorlarının yanma odaları daha kısadır. Bu da motor tasarımında farklı bir yol izlemelerini gerektirmektedir. Ruslar AL-31 sınıfı motoru dışında motoru, kopyalamalarını engellemek için Çin’e vermiyorlar. Çin onun için esaslı para ödeyip AL-41 sınıfı motor kullanan 24 adet SU35 satın aldı.
Rusların SU57’de kullandıkları AL41F1(117C) motoru, namı diğeriyle izdeliye30, ilk defa HP türbin kademesinde tek kristal kullanan ve adaptive cycle olacak bir motor şeklinde tasarlanıyordu. Ruslar bu iki teknolojide ne kadar başarılı oldular ve hangileri uygulandı; belli değil.
Ruslar AL41 sınıfı motoru bize satarlar mı? Bu bir handikap. Diğeri ise motorun çalışma prensipleri bize çok ters. T929 Atak 2 helikopterinde Klimov motorunun ne kadar kötü olduğu ortaya çıktı. Kuvvet Rus/Sovyet motoruna sıcak bakmayacaktır. Kaldı ki S400 fiyaskosundan sonra ikinci bir siyasi sorun ve CAATSA sıkıntısı yaşamak istermiyiz?
“Suya düşen yılana sarılır” durumu oluşmadığı sürece, Rus motorlarından uzak dururuz derim ben.