12.000 metre irtifa , 5 saat uçuş, 900 km/s hız (mach 0.
1 ton yük kapasitesi. Şu an envanterdeki mühimmatların hepsine yakınını kullanabilecek bir iha. Hız ve irtifa olarakta eğer gövde içi silah istasyonu , ve ram boyasına sahip olacaksa yeterli. Bünyesinde mutlaka makul bir aesa veya standart taramalı radarı ile aa kapasitesi'de olacaktır.
Ben bu iha'nın fazla pahalı olacağına imkan vermiyorum. anka-s'in bile 6-10m dolar olduğu piyasada yüksek sipariş oranı yakalarsa eğer, 15-20 m euro arasında olacağını düşünüyorum. Ki bu paranın büyük kısmı şirketler yerli olduğundan gerek şirketten gerek çalışandan alınan vergiler, elektrik, su vs. gibi yollarla geri devlete de dönecektir. Çünkü ülkemizde vergi oranı yüksek. Ben bu rakamın birim fiyatın yarısı veya buna yakın olacağını düşünüyorum.
Sırf bu motordan 500+ üretim vaadi verilmiş. Böyle bir sayı olabilir mi ? Olabilir. Eğer denilen özelliklerde ve denilen fiyat oranında olursa neden olmasın.
Birim fiyatını (yüksek üretim adetlerinde) 15 milyon euro olduğunu farzedelim keza motorda yarı yerli ve ucuz ukranya motoru.
5. nesil bir uçak en az 80-90 milyon euro. Ne eder 6 adet Baykar Mius 1 5. nesil eder. Yani 100 adet F-35 almak yerine 600 adet baykar mius yapabilirsiniz vergileri vs düşünce bu fiyat 50 F-35 parasına kadar iner bence. Peki bu kadar iha'ya ihtiyaç var mı ? Valla coğrafya böyleyken kökü'de bizdeyken neden olmasın. Hatta daha fazlası bile olabilir.
Ama böyle bir iha filosunu işletmek için çok başka şeylere ihtiyacımız var. Günümüzdeki anlayışla bu kadar iha'yı kullanmak ve tam verim almak zor . Peki ne yapabiliriz.
1-) Yardımcı İha Konsepti ;
Dediğim gibi böyle bir filo sadece muharip ihalar'dan oluşmaz. bir kısmının'da belki aynı belki ayrı konseptler şeklinde ama farklı amaçlı olmalı. Bunlardan en göze çarpanı Havada yakıt ikmal, menzil uzatıcı (röle) versiyonu, awacs , istihbarat versiyonlarıdır.
Mesela gövde içi silah bölmesi varsa eğer buraya yakıt ikmal modülü, awacs modülü, sinyal dinleme ed/et modülü gibi bir konseptte olması fayda olabilir. En önemli kabiliyet röle yani menzil uzatıcı modülü sanki şu anki anka-s'lerinde böyle menzil uzatma kabiliyeti olduğunu hatırlıyorum ancak bu kabiliyetin tüm ihalarda veya en azından yakıt ikmal ve awacs ihalarda ve buna ek f-16 özgür ve mmu'da olması lazım. Yani bu +200 km menzil ve +100 km mühimmat menzili ile gps'siz 500 km etki yarı çapı demektir.
2-) Genişetilmiş kullanım alanı:
Bu gibi bir uçağı sadece hava kuvvetlerinde kullanmak biraz hata olur . Daha önce bahsettiğimiz yöntemlerle bu gibi bir uçağı eğer ki anadolu ve trakya'dan kaldırırsak çok ciddi bir uçak gemisi güç çarpanımız olur. Yine maliyeti etkin olduğundan ve tonaj olarak hafif bir uçak olduğundan gerekli modifikasyonlarla lhd'lerden bile daha kısa pistlerden kalkabileceklerinden sadece siha taşıyacak pistli lst/lpd boyutlarında low cost uçak gemileri bile olabilir.
3-) Uygun Mühimmat Geliştirilmesi :
Evet bu gibi bir uçak som-j taşır ve bu büyük bir güç çarpanıdır. Ancak bu gibi bir iha ile maksimum derin darbe menzili için bu uçağın dahili silah istasyonuna sığabilecek 1 ton'a yakın 300-500 km menzilli som-er tarzı bir mühimmat geliştirilmesi ve bunun rf veri bağı ve aktif radar güdümlü başlıklarının olması , bu uçağın hem anti gemi hemde seyir füzesi kabiliyetinin maksimum seviyede olması demektir. Ayrıca ülkeye yönelecek herhangi tomahawk klasmanında bir seyir füzesi saldırısının atıcı su üstü platforma satürasyon saldırısı ile önlenebilme ihtimali demektir.
4-) Bölgesel Konumlandırma (gps) Sistemi'nin Kurulması :
Bu tarz ihalar son operasyonda görüldüğü üzere yüksek elektronik harpten etkilenebiliyor. O yüzden uzak menzillere atış yapmayacağı daha yakın menziller için kullanılması gerektiği zamanlarda , uydu kontrolü şart. Ancak yedi yirmi dört geniş bir alanda kullanmak için gps şart. E bunun kontrolü sizde değilse ne kadar güvenileceği malum. O yüzden yerli bir gps sistemi yapılması şart.
Bu konu'da proje var , ismi bkzs, 6 uyduyu kapsıyor. tahminim sınırlardan 1600-2000 km'lik öte bir alanı kapsayabilecektir. keza hintlilerin 7 uydulu sistemi o koca hint toprakları + 1600 km'yi kapsıyor. Ancak bu proje için uydu'yu yerli üretmemiz lazım . Bu kabiliyet üzerinde çalışmalar var ne durumdayız bilmiyorum. Ayrıca muhtemelen uyduları fırlatmak için bir araç lazım bizim ufa'dan bile yükseğe bırakabilecek uzay aracları gerekiyor yanlış bilmiyorsam. Buda biraz tam bağımsız bir sistemin olmayacağı anlamına gelir ki bu yine de şart.
5-) Mmu ve F-16'larla tam uyum :
İşte en önemli konulardan birisi daha. Ne kadar ihamız olsa'da yine bir süre normal savaş uçaklarına sahip olacağız. Bu tarz sihalar hem tek başlarına görev yaptıkları gibi mevcut savaş uçakları ile görev yaparlarsa çok daha faydalı olabilirler. Peki bunlar nasıl faydalar Savaş uçağı röle kabiliyeti sayesinde , 2-3 adet mius'u kontrol eden bir mmu/f-16 tehlikeli bölgeye girmeden 200 km geriden havadan yere ve havadan havaya' angaje olabilir ki mühimmatların menzilleri düşünülünce bu daha'da artar. Savaş uçağını tehlikeye atmadan çok daha ileri menzillerden tespit ,teşhis ve imha kabiliyeti sağlar. Bu sadece mmu'da değil f-16 özgür ilede sağlanmalı düşüncesindeyim.
Eğer bu kabiliyetleri kazanırsak cidden hava kuvvetlerimiz ve ordumuz etkinliğini çok yükseklere çıkarır. Bu tarz bir gelişme uzun menzilli aip denizaltılar ve bunlardan atılabilen her türlü harp başlığını (konvansiyonel ve nbc) taşıyabilen gezginlerle perçinlenirse ülkemizin bağımsızlığı oldukça perçinlenir kanaatindeyim.
Tabi ihracat başarısı da cabası.