Neden? Tusaş'ın T-129'da ; TS-1400 veya ileride yapılacak yerli bir motor kullanma gibi bir planı yok mu?
Satışlar da iyi gidiyor halbuki...
Galiba sivil helikopter motorlarından farklı olarak Taarruz helikopterlerinde , yapılacak manevralardan dolayı motorun yağlama sisteminin farklı tasarlanması gerekiyor...TS-1400 manevralarda bu yağsız kalma sorununu çözmekte mi zorlanır?
Gökbey altyapısını kullanacak yepyeni bir helikopter tasarlamak yerine sadece TS-1400'ü T-129 tasarımına uydurmak daha pratik olmaz mı?
Teker teker cevap vereyim.
a) Kullanma niyetimiz olmasa onca masrafı TS-1400 için neden yapalım? Elbette kullanacağız. Ama (bence) T129'da değil. Olursa, çok ama çok şaşırırım.
b) Yağlamada sorun çıkacağını hiç mi hiç sanmıyorum. Gökbey entegrasyonu biter bitmez o konuya odaklanacaklardır.
c) Algıyı değiştirmek zordur. T129, biz ona ne katarsak katalım, hala motoru ABD'den ve bildiğim kadarıyla transmisyonu İtalya'dan gelen bir araç. Yani piyasadaki "Üstün Batı/Nato Askeri Teknolojisi" imajına sahip bir askeri araç. Dolayısı ile aracın satışında bu faktörler
de etkili. Satışını zorlaştırmamak için motoruna ve aktarmasına dokunmayacaklar. ABD'nin hoşuna gidecek müşteriyi bul, bu kafidir. Bu nedenle TS-1400 T129 Atak için pratik olmaz. Adaptasyon için çıkacak masraf ve hukuki baş ağrısı ise başka başka mevzular.
d) Yerli motorun ve yerli aktarmanın kendisini öncelikle bize ispatlaması gerekiyor. Gökbey bir noktada bunun için var. Gökbey'den türetilecek askeri model de Gökbey sayılır. Bu nedenle bu motoru yeni bir helikopterde kullanacağız.