Yanlız, ef 2000 in unuttuğunuz negatif bir özelliği var. Motor.
Evet, ej 200 motoru. Bu motorda bazı parçaların yekpare üretilmesinden ötürü, bir sıkıntı durumunda yerinde değişim yapılamadığı ve bu nedenle de, motor uçaktan indirilip komple revizyona gitmesine ihtiyaç duyulduğu.
Bu durumunda harbe hazırlık seviyesini çok düşürdüğü, bakım masraflarınıda yükselttiği gerçeği.
Yani, ef 2000 de çok matrak bi makine değilmiş.
Bu problemi bende bazı yazılarda okumuştum. Ancak BLISK teknolojisi ile üretilen düşük basınç kompresörünün sayesinde motorun hem ömrü çok uzuyor, hem daha uzun bakım aralığı oluşuyor ve de motorun gücü kullanılmış olmasına rağmen zaman içerisinde düşmüyor.
1400 saat kullanılmış motordan alınan itki gücü ile yeni motordan alınan itki gücü aynı çıkmış testlerde.
İngiltere’deki rakamlara göre 2015 ve 2016’da , toplam 119 Tornado uçağının 1 yıllık bakımı 177milyon sterlin iken, toplam 157 Typhoon uçağının bakımı 91milyon sterlin çıkmış.
Aynı yıllar içerisinde ; 1 Tornado uçağının uçuş saat maliyeti 14500sterlin iken 1 Typhoon uçağının saat maliyeti 19000 sterlin imiş.
Almanlar bakım işine fazla eğilmediklerinden uçaklarının harbe hazırlık oranı düşük. Kötü uçak olsa Almanlar f35 yerine 40 adet daha Typhoon tranche 4 siparişi vermezlerdi.
Bir yazıda Almanların maliyeti düşürmek için kendi bazı elektronik kontrol sistemlerini (DASS) uçağa monte ettiklerini ve bu sistemlerin çıkardığı uyumsuzluktan ötürü filoların uçamaz halde olduğunu anlatıyor. Standart uçağı kullanan İngiliz ve İtalyan hava kuvvetlerinde benzer şikayet yok.