Kruvazör ile Destroyer(Muhrip) farkı diye sorsam...
Öyle bir soru sordunki sayfalarca ileti yazılır.
Kruvazörlerin şu an Destroyerlerin WW2'de üslendiği gibi bir görevi yok . Sadece Destroyerden uzunluk ve klasman olarak bir üst basamak Genel olarak 200 metre altındaki ve belirli bir tonaj aralığındaki savaş gemilerine Kruvazör deniliyor. Tabi bu şu an önceki hikayesi daha farklı. Hadi madem yazmışken anlatayım .
Yıllar Yıllar önce Batılılar Kalyonları yapıp onları ambarlarına göre 1,2,3. sınıf olarak vb. olarak sınıflandırıp bunlara ship of the line yanı hat savaş kalyonu/gemisi dediklerinde avrupa filolarının en hafif kalyondan daha hafif ve hızlı ancak yinede dişe dokunur sayıda topa sahip hızla filonun önden gidip gözetleme yapacak , manevra özelliği ile filolara esneklik kazandıracak bir gemiye ihtiyaç vardı. İşte burada imdade Fırkateynler yetişti. Birde daha küçük korvetler vardı o başka bir mesele.
Neyse efendim sanayi devrimi gerçekleştikten sonra kalyonlar ve fırkateynler ilk buhar motoruna sahip oldu ve scrw/paddle kalyon oldu ve daha sonra top sistemleri de değişip ironclad oldular. Fırkateynlerde yine screw/paddle (tahrik tarzlarına göre ) Fırkateyn daha sonra Casamete İronclad oldular. 1880'den sonra barbette dedidiğimiz döner kupolalı büyük toplara ve tamamiyle metal gövdeli gemiler yapıldığında İroncladlar Pre-Dreadnought , Casamate İroncladlar ise Kruvazör oldular.
WW2 ve ww1'de ana savaş gemilerinin ana görevi şunlardı ;
Pre-Dreadnought, Dreadnought, Battleship : Hat savaş gemili deniz veya kara saldırısı.
Cruiser Çeşitleri ; Battlecruiser, Scout Cruiser, Light Cruiser; : Hız avantajıyla gözetleme, top atışı aydınlatması, manevra yeteneği ile kanat saldırıları, Süpriz Vur Kaçlar.
Destroyer : Küçük boyut ve hızları ve az maliyetleriyle Denizaltı avcılığı yapmak ve Büyük savaş gemilerine hızlı torpido salvosu saldırıları yapmak.
Tabi kruvazörlerinde kendi içinde çeşitleri var. Daha torpido üzerine olan Hafif,Torpido Kruvazörleri; Gözlem amaçlı İzci (Scout) Kruvazörler, Dretnotlarla daha hafif zırh dışında hiçbir farkı olmayan bu sayede yüksek hızlarıyla vur kaç amaçlı kullanılan Savaş Kruvazörleri gibi. Tabi WW2 sonrası teknoloji çok değişti. Füze diye bir alet çıktı. Hal böyle olunca gemiler silah olarak koca koca toplar, cephaneler, hava savunma topları vs. gerek kalmadı. Tahrik sistemleride verimlileşince ve sağolsun petrol/dizel sayesinde gemiler oldukça küçüldü. Birde uçak ve helikopterin her türlüsü donanmalara dahil olunca Kruvazörün filolara sağladığı, hız , tespit, vur-kaç vb. niteliklerini kruvazörler kaybettiler. Tabi birde daha seri atışlı toplar'ın çıkmasıyla Destroyerlerin merkezi savaş gemisi olma durumlarıda oldu WW2 sonrasında.
1975'te Amerikalılar bu gemi sınıflandırma olayını tekrar değiştirdiklerinde Kruvazör Battleshiplerin tuttuğu yeri, Kruvazörler; Kruvazörlerin, Destroyerler; Destroyerlerin ise Fırkateynler, Fırkateynlerin yerini ise Korvetler aldı. Artık eskisi gibi gemiler yaptıkları işe göre bir sınıf ismi almıyordu. Sınıfları tonaj ve uzunluğa bağlı değişen isimlerdi. Nitelik başlarına gelen ASW,ASUW, AAW, LA, GP (ASW+ASUW) vb. türlere ayrılıyorlardı.
Yani olay bundan ibaret.