11 Eyl, 2012 | Kategori: Hava Savunma Sanayi |
redkit@gmx.netDünyanın en büyük üç savunma sanayii şirketi arasında yer alan Londra merkezli BAE Systems (BAe), Güney Kore Hava Kuvvetleri’ne ait (ROKAF) F-16 uçaklarının radarları haricinde başta aviyonik olmak üzere modernizasyon ihalesini almayı başardı.
1 milyar dolarlık ($ABD) ihale toplam 134 adet F-16C/D (Blok 52/52+) uçağının modernizasyonunu öngörüyor. Sonuç itibariyle burada dikkat çeken en ilginç ve önemli husus, İngiliz BAE firmasının, uçağın mevcut orijinal üreticisi ABD konuşlu favori Lockheed Martin’e (aslında tarihen orijinal tasarım ve 1993′e kadar üretim General Dynamics firmasının fakat bu tarihte F-16 üretim lisans ve tesisleri Lockheed Martin tarafından 19 yıl önce devralınmıştı) karşı ihaleyi kazanması ve ABD’nin de bu duruma sonradan da olsa karşı çıkmak bir yana, K. Kore motifinden dolayı ihale BAE lehine sonuçlandıktan sonra ABD Hava Kuvvetleri USAF’un aktif olarak desteklemesi ve koordine etmesidir.
Bir milyar dolarlık bu ihale sadece salt aviyonik sistemlerini kapsıyor ama buna AESA radarı dahil bile değil. AESA radarı ihalesi buna ilaveten ekstra dev bir proje kapsamında ele alınıyor ve proje çerçevesinde G. Kore’nin F-16 uçaklarına kazandırılacak başlıca özellikler arasında Raytheon veya Northrop Grumman alternatifi AESA yanında, F-16 uçaklarının da F-15K uçaklarında kullanılan motor ve yeni silah/mühimmat sertifikasyonu yer alıyor.
Güney Kore, 1986-2004 yıllarında toplam 180 adet F-16C/D (Blok 32 ve 52) uçağını teslim aldı. İlk defa 1986 yılında F-16C/D (Blok 32) uçağı ile tanışan G. Kore, aynı zamanda ABD’den sonra bu uçaklara C/D bazında ilk defa sahip olan ülkedir.
G. Kore, 1986-1992 yıllarında ilk dilim 40 adet F-16C/D (Blok 32) uçaklarını ABD’nin Yabancı Askeri Satışlar (FMS) kanalıyla tedarik ettikten sonra, bu uçakları kendi ülkesinde üretmeye başladı. 1994-2004 yıllarındaysa iki etapta, 120 adedi Blok 52, 20 adedi de Blok 52+ olmak üzere toplam 140 F-16 uçağı daha orada üretildi.
Bunlardan ilk 12 uçak doğrudan ABD’de üretilirken, 36 uçak, Türkiye örneğinde olduğu gibi G. Kore’nin kendi ülkesindeki tesislerde montaj-üretim şeklinde hayata geçirildi.
Nihayet F-16 konusunda Türkiye’den daha da öteye gitmeyi başaran G. Kore, son 92 uçağı tamamen kendi kabiliyetleri çerçevesinde lisansla bağımsız olarak başarıyla üretti.
G. Kore’nin bu hatırı sayılır F-16 projesini takiben 2005 yılında seçtiği, derin darbe bombardıman/taarruz (hava-yer) görevli F-15K Slam Eagle uçağından da 2005-2009 yıllarında 40 adet, ikinci sipariş etabında 21 adet daha uçak tedarik edilmişti. Dolayısıyla ilk fazda bir uçağın düşmesiyle mevcut modern F-15K miktarı halen 60′tır.
ROKAF’ın halen envanterinde muharip jet bazında 60 adet F-15K Slam Eagle, 140 KF-16 C/D (Blok 52 ve 52+), yaklaşık 170 adet KF-5 E/F Tiger II ve 65 kadar F-4E olmak üzere toplamda 440′a yakın savaş uçağı bulunuyor.
Özge Kılınç...
http://www.defenceturk.com/index.php?action=post;board=12.0
Güney Kore Hava Kuvvetleri ROKAF’a ait düzinelerce tam teçhizat ve hava-hava/hava-yer mühimmat yüklü F-16′lar, Kuzey Kore ile olası bir sıcak çatışmaya yönelik Mart 2012 tatbikatında havalanmadan önce