Üstad bizim sorunumuz hemen hemen her projede mükemmeli istemek, biraz büyük biraz dayanıksız olsa olmaz mı, Rus kalitesini zaten rahatlıkla elde ederiz
Çin o fiyatlara uçak satıyor ama jf17 demedim zaten. Tusaş 15 milyon USD fiyata 1500 bg turboprop motorlu hürkuş satıyor, bir tank bir uçaktan daha ileri bir teknoloji mi?
Demek istediğim şu ki, bir kara aracına o para verilmemeli çünkü teknoloji kısmını kıyaslarsak çok daha üstün aletleri üretiyoruz.
Tank konusuna gelecek olursak şu anda enaz 5 firmamız Altay'ı yapabilecek kapasitede, motor konusunda ise birkaç firma 1500 bg gücünde motoru üretebilir seviyede belki ilk motor hantal olur, belki düşük torklu olur ama sonuçta ortaya birşeyler çıkardı. Bazı şeyleri Dünyada bir kaç ülke yapıyor diye bu kadar gözünüzde büyütmeye gerek yok, ona kalırsa 5. Nesil uçak üretiyoruz
Bize para kazanma amaçlı değil, idealist girişimciler gerekli, bana sorarsanız BMC, Koç grubundan daha fazla yerlilik oranına sahip bir firma yani ben olaya ideolojik gözlükle bakmıyorum ama ısrarla bu yöne çekiliyor, dediğim gibi; seri üretim ihalesinin verilmemesinin sebebi yüksek fiyat çekilmesi ayrıca sanki Koç grubuna bu ihale verilseydi Almanya'dan motorlar gelirdi bakış açısı yanlış bir düşünce.
Aslında bence Projeyi sabote eden Alman muhipleri derneğidir, yaşınız gereği yukarıda örneğini verdiğim MAN konusunu hatırlarsınız sanırım, yani her zaman ambargo yediğimiz halde halen Almana bel bağlamak gaflet ve dalalettir.
Son olarak yeni denizaltılarımızın bu kadar geçikmesinin sebebinin, sözde kuvvetin isterleri mevzusu olmasını benim külahıma anlatsınlar.
Sayın Ocak-Archange99 size birşey sorayım...Sabahtan beri en düşük teklifi veren şirket BMC idi deyip duruyorsunuz...
O ihale şartnamesinde;
"İhaleyi kazanan firmanın ; her türlü altyapı , seri üretim tesisi kurma vb maliyetlerin devlet imkanlarıyla destekleneceği , ilk seri tankın üretilmesi için belirlenen 18 aylık süre geçse dahi firmaya istenildiği kadar süre verileceği , firma işi bok edip beceremese de ihalenin o firmadan alınamayacağı-cezai yaptırımın olmadığı ,kazanan firmanın isterse kendini başka şirkete satabileceği ,aynı imtiyazların satıldığı firmaya da sağlanacağı" bilgisi var mıydı?
Extra motor teklifini sadece BMC vermiş... Yahu bir ihalede üretim için şart koşulmuş bir süre olur süre...O sürenin yetersiz olduğunu gören firma cezai yaptırım-ihalenin kendisinden alınması maddeleri olduğunu bildiğinden o işe girer yada gitmez...Diğer firmaların motor geliştirme süresinin böyle sınırsız olduğunu bilseler motor geliştirme teklifi de vermeyeceklerini nereden biliyorsunuz?
Eğer Otokar ,FNSS bu maddeleri görüp uyduruktan düşük bir fiyat verip ihaleyi alamadılarsa gerçekten gerizekalı bu firmalar...Boşuna Dünya'nın en iyi üniversitelerini bitiren CEO'ları var...
İhaleyi ısmarlama yandaşa vermiş diyemiyorsunuz , minareyi çalan kılıfı hazırlamış... Bir de "Türkiye'de hukuk varmış hele de iktidara karşı işleyen hukuk varmış gibi dava etseydi diyorsunuz" Kimi kime şikayet ediyorsunuz acaba...
Velev ki Altay 17 sene sonunda üretilmiş olsa yutkunup "Neyse tankımız oldu " diyeceğim ama hala ısrarla projenin rezilliğini görüp işleri meşrulaştırmaya çalışıyorsunuz yahu... Bari bunu yapmayın...
Koç benim babamın oğlu değil , İhale Koç'a da verilsin de demiyoruz...Bir işi de doğru ihale edin diyoruz, şeffaf olun diyoruz, Hukuka saygılı olun diyoruz...
Diyorum ki Otokar alsaydı hangi motorla üretecekti bu tankı? Motoru mu vardı? Yoksa MTU, Otokar'ın kara gözüne kara kaşına aşık olup motor ambargosunu mu kaldıracaktı? Ortada motor yokken, Otokar biz motora karışmayız sadece tankı üretiriz derken 18 ayda üretilmeyince ihale BMC'den alınıp Otokar'a verilseydi bu tank üretilecek miydi?
Altay üretilmediyse motor nedeniyle üretilmedi. Motoru olmayan tankı Otokar nasıl üretecekti?
BMC dese ki ben ihaleyi aldım ama MTU ambargosu nedeniyle tankı üretemiyorum. Kendi motorum geliştirme aşamasında, o motor gelmeden üretim yapamam devlet ne diyecekti? İhaleyi iptal edip Otokar ya da FNSS' verse motor olmadan ne değişecekti? Sadece şasiyi üretip devlete mi verecekti? Yerli motor olmadan tank yine üretilemezdi.
Motor sorunu BMC'nin de, Otokar'ın da sorunu değil üstelik. Bu adamlar araç üreticisi. Lakin BMC elini taşın altına koyup ben motoru da üretirim dedi ve ihaleyi aldı. Otokar ben de motoru üretirim dedi mi? Ya da alternatif bir motor buldum onu kullanacağım dedi mi? Hayır. Peki motor olmadan ihale Otokar'da kalsa bugün siz tankın üretileceğini mi sanıyorsunuz?
Şu tank palet mevzusu gibi sürekli temcit pilavı gibi sürülüyor ihale konusu. Ortada motor yokken ihaleyi Otokar ve FNSS'te alsa üretim olmayacaktı. BMC burada delikanlılık yaptı motor işine girdi. Diğerleri de girseydi, daha uygun teklifle alsaydı.
BMC de benim babamın oğlu değil. Ama bu adamlar elini taşın altına koyup motoru geliştiriyorsa ben bunları desteklerim. Motoru yapmadan, benim sorunum değil deyip sadece tanktan para kazanmaya kalkarsan böyle patlarsın.
Sizin teoriniz her halükarda çöküyor zira motoru olmadan bu tankı değil Otokar, FNSS; General Dynamics üretemez.
Bu tank 6 yıldır üretilemediyse motoru olmadığı içindir. BMC motor 2026'da hazır diyor. 2025'te ise Kore motorlu tanklar üretilecek ve kuvvete teslim edilecek. Kısaca bu ihale kimde kalırsa kalsın motor olmadan bugünden farklı bir kader yaşamayacaktı.