Rafale almalarına ben sevindim. Hocam nasıl sevinirsiniz derseniz Ef-2000 TH3'de alabilirlerdi, F-35'de alabilirlerdi . Rafale konusunda enseyi fazla karartmamıza gerek yok.
Neden ? F-16 Özgür ile Rafaleye şöyle bir bakalım ;
+1
Sen bilgili bir arkadaşsın. Bi' de JF-17 hakkındaki görüşlerini rica etsek... mesela F-16' yla karşılaştırabilir misin? Bizim hareket ihtiyaçlarımızı karşılayabilir mi?
Aynen hocam şu JF-17'yi de güzel anlatımınızla bir anlatın lütfen. F-16'larımız ve Yunan envanteri ile karşılaştırabilir misiniz?
Jf-17 ; kimi döver , kimden dayak yer?
Tamam hocalarım sizi hiç kırarmıyım. O zaman F-16C, Rafale, Jf-17 ve Mirage 2000 olarak yapalım.
Maks Hız : F : 2531 km/s , Raf : 2223 km/s. Jf-17: 2,300 km/s. Mir-2000: 2.336 km/s
Menzil (boş ve 3 yak. tankıyla) : F: 4217 km, Raf: 3700 km Jf-17: 3500 km, Mir-2000: 3335 km
Azami İrtifa : F: 15000m+, Raf: 15835m, Jf-17: 16920m, Mir-2000: 17060m.
İtki/Ağırlık : F: 1.095, Raf: 0.988, Jf-17: 0.95, Mir-2000: 0.70
Tırmanma Oranı : F: 50.000+ feet Raf: 60.000 feet, Jf-17: 59.000 feet, Mir-2000: 56.100 feet
Radar :
APG-68 V9 (F-16 C/D/I)
For RCS 0.0001 m2 class target: 4~5 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 8~9 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 25~30 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 46~54 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 66~80 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 78~95 km+
RBE-2 AESA (Rafale F4, post-2012)
For RCS 0.0001 m2 class target: 11~13 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 20~23 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 62~73 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 110~130 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 165~195 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 195~230 km+
RDY-2 Mirage 2000-5MK2
For RCS 0.0001 m2 class target: 4~5 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 8~9 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 25~30 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 46~54 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 66~80 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 78~95 km+
Jf-17: Klj-7V2
Tüm değerleri bilinmiyor ancak ;
100 km for RCS of 5m2 diyor bu değerden diğerleri ile karşılaştırabilirsiniz. Benzer oranlı değişecektir.
Rcs :
F-16 B30 : 1.2 Raf : 1
Uzun Menzilli Füze :
F-16 : Amraam C-7: 105 km, No Escape Zone 30km
Raf : Meteor : Menzil 100-300 km No Escape Zone 60-75 km
Jf-17: Pl-12 70-100 km No Escape Zone : 40 km
Mirage : Mica RF 60 km , No Escape Zone 40 km
Kısa Menzilli Füze :
F-16 aim-9x : 33 km
Raf: Mica Ir : 60 km menzil
Jf-17 :Pl-9 : 22 km menzil.
Mirage 2000 : Mica Ir : 60 km menzil
-----
Değerlendirme :
Mirage-F-16 :
Mirage F-16 özelinde F-16 hız, menzil, itki ağırlık gibi oranlarda öndedir. Ancak büyük ihtimal Mirage'ın delta kanat olmasından mütevellit biraz daha yüksek irtifada tutunabildiğinden irtifa konusunda bir mirage üstünlüğü demeyelimde bir tık iyi. Yine tırmanma oranında da birbirine yakınlar. Radar konusunda da aynı kabiliyette radarlara sahipler. Mühimmat noktasında Mirage'ların meteor taşıyamaması onlar için kötü bizim için iyi bir şey. Mica Rf- menzil olarak C-7 amraam'dan daha kötü etkinlikleri de benzer. Kısa menzilli füzede ise eyvallah mica ir menzili uzun ama o füzenin mantığı farklı. Kızılötesi başlığının menzili çok düşük en az 40 km ins ile gidiyor sonra açıyor. Farklı bir tarz. Rakip uçak o kadar yakınken ins ile ilk ateşlemeyi yapmak riskli karıştırmaya çok müsait. Füze vizör açısıda daha dar. Açıkcası ben Aim-9x'i tercih ederim. Açıkçası bu denklemde biraz kazananı pilotaj belirler. Keza son 10-15 senedir de bunu görüyoruz.
Jf-17 ve F-16C/D :
Aslında Jf-17 ile F-16 C/D benzer boyutlara, benzer fiyat bandında olmalarına rağmen en büyük farkları Motor, Motor, Motor. Bu iki uçak arasındaki bir çok etkeni etkiliyor. F-16'nın menzil, hız ve itki/ağırlık oranında bariz üstünlüğü var. Muhtemelen irtifa ve tırmanma oranları da en kötü benzerdir.
Kısa bir not : irtifa ve tırmanma oranları hem F-16'da kesin belirtilmemiş hemde verdiği veriler net olmayan verilerdir. Çünkü uçakların o an yükleri belli olmadığından kesin konumak zor. Ancak Maks hız dediğimiz clean configuration ile yapılan test, itki ağırlık denen itki gücü ve boş ağırlığının oranlanmasıyla bulunan oran ve ferry range dediğimiz boş konfigürasyon ve 3 yakıt tankıyla yapılan menzil ölçüm değerleri uçağın kabiliyetini daha net yansıtmaktadır. Eğer benzer kanat formundalarsa bu değerlere bakmak en kolay uçağın fiziksel muhteviyatını görme yöntemidir. F-16 bu oranda listedeki tüm uçakları ezip geçiyor. Yine paylon sayısı, kanat yükleme maks. ağırlığı burun konisinin çapları da önemli dengeler ancak o kadar girmeme gerek yok .
Radar olarak birbirlerine eşit gibi duruyorlar. Füze olarak ise C-7 amraam menzil olarak vs. daha iyi. Birde Pakistanlılardaki Pl-12'nin export modelidir. Tabi Pl-9'da eşdeğer kabul etmez. Yani F-16 Jf-17'den bariz üstün. İkinci el 2 F-16 birinci el 1 Jf-17 almaktan daha mantıklı bence. Ha jf-17'yi geliştiriyorlar. Aesa radar, Ws-13 motoru vs. ekleyecekler ancak ws-13'de çapı belli rd-93'den ufak veya hafif değil . (ufak değerler oynuyor.) radar olarak da yine sabr sınıfı bir aesa olamaz.
Ancak Jf-17 kötü bir uçak denemez ama asla F-16'yı geçemez.
Biz özelinde her zaman dediğim gibi Thk için en iyi avcı her zaman yerli modernizeli ve yerli silahlar, cft'ler ile belirli görevlere konfigüre edilmiş elimizdeki 240 F-16'dır. İlk bunu yapalım bakalım . Sonra bakalım.
Bence Cft'li kanat altı 8 platformda 6x gökdoğan/amraam/meteor (entegre edebilirsek) ve 2x aim-9x veya bozdoğan yüklü, dijital kokpitli, jchms'li, eğer takabilirsek irst'li ve en önemli gan tabanlı bir milli aesa radarlı Block-30 kabiliyeti kazanırsak mmu'ya kadar başka avcı aramayabiliriz. Tabi pilotaj önemlidir.