Temel Kotil MMU aerodinamik yapısı üzerinde çok çalıştık , çok testler , bilgisayar-rüzgar tünellerinde simulasyonlar yaptık en mükemmel aerodinamik dizaynı teoride yakaladık demişti...
Geçen de sormuştum ; MMU 2XF110 motor ile süpercruise hıza ulaşabilir mi belli bir süre de olsa...?
Bu soru soruldu mu acaba TUSAŞ yetkililerine...Bilgisayar simulasyonlarında bu süpercruise sonucuna ulaşılabileceği bilinebilir mi?
bilgisayarda cok zor. akiskanlar dinamigi cok karmasik bir konu. her bir yuzeyin hava surtunmesini tek tek hesaplaman gerekiyor. ozellikle ses hizina yakin hizlarda bu cok zor. ruzgar tunelinde olculebilir bir yere kadar. ama kesin sonuc icin bir ucus testi yapip hangi konfigurasyonda hangi irtifada ne kadar drag olusuyor onu gormek lazim.
kisisel tahminim: 2xF110 ile, 40000 feet gibi bir irtifada, silahlar govde icindeyken 1.1-1.2 mach gibi bir hizda supercruise yapilabilir. ama pratikte ona degmez biz yine 0.9 mach ta kullaniriz ucagi. sonra kendi motoru gelince esas 1.5+ mach hizinda supercruise goruruz.
Supercruise yapsa dahi uçak esaslı yakıt harcıyor yüksek mach hızlarda. Bunun en güzel ölçüsü belli hızlardaki SFC oranı (Specific Fuel Consumption) değerleridir.
F22 de 0.9 Mac ile 1.2 Mach hız arasında çok büyük miktarda yakıt sarfiyatı değerleri verir.
Jet pilotlarını dinlerseniz, zaten 0.8-0.9 Mach arasında seyir halinde olmayı yeğlerler. Çünkü subsonik hızlarda çok daha rahat manevra yapabilir uçaklar. Ve tabiiki bu hızlarda giderek etkin oldukları yarıçapı da uzatmış olurlar.
F15 yüksek irtifada çok rahat supercruise yapar. Airframe tasarımı buna elverişlidir çünkü.
TFX de 40000+ ft de çok rahat supercruise yapabilir. Yeterki “airframe” tasarımını yapan mühendisler aerodinamik tasarımını ona göre yapmış olsunlar.
Burada önemli olan şey, yüksek irtifadaki sürtünme katsayısının değerinin 1.2 Mach dan sonra 2 mach’a kadar bir düşüş göstermesidir. F22, pilotlarının anlattıklarına göre, 1.7-1.8 Mach hızda iken 0.9-1 Mach daki yakıt sarfiyatıyla uçabilmesiyle uçağın büyük avantajlı olmasıdır.