ANKA-S ile Sınırlar Kalkmış Olacak
ANKA-S’in en önemli özelliklerinden bir tanesi görüş hattı mesafesinin getirdiği kısıtlamaların ortadan kalkmasını sağlayacak olan uydu üzerinden kontrol yeteneğine sahip olması. Kalkış noktalarından başka bir
yerde bulunan Operasyon Eğitim ve Simülatör Merkezi’ndeki kontrol istasyonlarına devri ile birlikte 6 adet hava aracının aynı anda görevi bu merkezden yönetilebiliyor.
Milli Kriptolu Sistem, Kritik Verilerin Bilinmeyen Kişilerin Eline Geçmesini Engelleyecek
ANKA-S sisteminin geliştirme çalışmalarının tamamlanması ile birlikte birçok operasyonel özellik de sisteme eklendi. Hava aracının çevresel koşullara (sıcaklık, nem, yağmur vb.) dayanımı artırılırken iniş ve kalkış rüzgar limitleri sınıfının en zorlayıcı şartlarına göre tasarlandı. Harekat ortamında ve insansız hava araçlarının olmazsa olmaz özellikleri arasında yer alan haberleşme sistemlerine yönelik güvenlik artırımı yine bu sistem ile devrede oldu. ANKA-S’de bulunan telsiz ve ağ haberleşme sistemleri milli kriptolu sistemler ile korunurken, şifreleme metotları ile verinin düşman veya istemsiz kurumların eline geçmesi engellendi.
Milli olarak geliştirilmiş full HD çözünürlükte gece ve gündüz kamerası, düşük ışık kamerası, lazer işaretleyici ve lazer mesafe ölçücü sistemlerden oluşan keşif gözetleme sistemi yine ilk defa ANKA-S sistemi ile
görev yapacak. Muharebe arama kurtarma özellikleri ile farklı görevlere yönelik yetkinlik artırımı da sağlandı. Uzak görüntü terminallerinin geliştirilmesiyle, birlikler tarafından kolayca taşınabilen 10 kg’den
hafif görüntü alımını sağlayan terminaller sayesinde 50 km’ye kadar faydalı yük görüntüsü gerçek zamanlı olarak alınabilir hale geldi.
Lazer ile Konum Düzeltme
ANKA-S hava araçlarında GPS sisteminden bağımsız radar ile iniş kalkış yeteneğine ek olarak pozisyon verisi üreten kritik cihazlara lazer ile “konum düzeltme” eklenerek uçuş sırasında oluşabilecek GPS kayıpları ve karıştırmaları için önlemler alındı. İşletme ve Bakım Kolaylığı Sağlandı
Uçağın etkinliğinin artırılmasına yönelik sistemin tüm bakım arayüzlerinde yapısal iyileştirmelerin yapıldığı belirtildi. Akıllı test alt yapısına sahip Uçuş Hattı Bakım bilgisayarı geliştirilerek uçağın göreve çıkış saati 3 teknisyen ile 1 saatin altında olacak şekilde tasarlandı. Operasyon ve uçuşa hazırlık zamanlarının en aza indirilmesi ve sistemin kullanacak personelim tam anlamıyla eğitimi için “simülatör sistemi” yine proje kapsamında geliştirilen önemli ürünlerden biri oldu.
Çeşitli harekat senaryolarının akıllı yazılımlar üzerinden eğitim verildiği sistemde arıza bulma ve arıza gidermenin işlemleri de yapılabiliyor. Böylece, tüm ekibin harekat uyumunun maksimum derecede sağlanacak.
Kaynak:TAI Mag 105.sayı