Gemilerin planlanan fiyat ve fiziki karakteristiklerine baktığımızda İlk başta 250 milyon dolara milgemle başladık . Tasarımı bozmadan uzattık ve fazla bir maliyet artışı olmadan 350 milyon dolara İ sınıfı fırkateynleri yapıyoruz. Bitiyor mu ? Hayır. Bu sefer yapılan tasarımlara bakarsak yine tasarımı çok değiştirmeden uzatarak ve bazı donanımsal değişimlerle Milgem-3 diyebileceğimiz bir tasarımla Tf-2000 projesi için gümbür gümbür geliyor. Ve maliyeti de gemi başı 750 milyon dolar gibi benim için çok az bir maliyetle hayata geçeceği söyleniyor. Bunun bence tek bir açıklaması var ? Ben fazla açılmayacağım standartize , fazla uçmayan görev odaklı bir filo kuracağım. Ve kesinlikle filoyu genişleteceğim
+1
Milgem üzerinden farklı gemiler yapma niyetindeyiz. Ki çok mantıklı.
Dünyada bunun örnekleri var. Mesela Japonlar, aynı gövdeyi biraz büyüterek farklı donanımlarla farklı sınıf gemiler yapmışlar.
Zamanında sayın @SKYWOLF ile böyle bir diyalogumuz olmuştu.Ve ardından şu foto yayınlandı ;
Açıkcası ben bir donanmaperest olarak bu görseli Tf-2000'in erken tasarımlarından birinin görseli sandım. Çünkü SSB sitesindeki tasarımlar bundan çok daha gelişmiş tasarımlardı.
Ancak daha yeni bu görsel yayınlanması üzerine kafamda bizim ssb'de gördüğümüz konseptlerin ilk konseptler olduğu bu yeni çıkanların o konseptlerin daha downgrade edilmiş yani indirgenmiş versiyonu olduğu fikri oluştu.
Yani eğer bu tasarım doğruysa şu an karşımızda yeni bir tasarımdan çok geliştirilmiş bir İ sınıfı gemi var. Bayağı bir değişmiş ama o milgemin kokusu var bu gemide. Biraz daha uzatmış ve geliştirmişler sadece. Şimdiki önceki tasarımlara bakınca bu geminin farkı ;
+ Daha kısa duruyor. Superstructure çok sıkışık. Ben taş çatlasa 135-140 metre taş çatlasa 150 metre bir uzunluk bekliyorum. Bu bana biraz İ sınıfını gerektiği kadar uzatalım mantığı gibi geliyor.
+ Tonajda yine çok fazla değil gibi 5.500-6.500 maksimum 7.000 ton.
+ Tasarım diğerlerine göre daha az stealth gibi duruyor. Donanma bu tercihi neden yapmış bilmiyorum. Bence yanlış ancak yapılan testlerde eğer böyle bir gemiyi filo halinde gizlemek biraz zor olacağına kanaat getirmişlerse böyle bir tercih yapılmış olabilir.
+ Yine stealth tasarımı bozacak şekilde gemiye korkut yerine phalanx koyulmuş demek ki korkut yeterli görülmedi. Ve stealth tasarımı bozmayı göze alarak bunu koydular.
+Geminin ön taraftaki vls sistemi gerçekten küçük duruyor. 32x bir sistem gibi . Ancak burda bir durum var . Muhtemelen ya geminin bacasının arkasında bir 32'lik vls lançeri daha var veya öndeki vls lançeri 48'lik . Ben geminin en az 48 lik bir vls'ye sahip olup 32 Siper/Aster-30 ve 64 Hisar-N/Essm taşıyacağına inanıyorum. Aksi takdirde attığımız taş ürküttüğümüz kuşa değmez.
Peki bunu neden yaptık ? Daha büyük, daha futuristik, daha stealth ve gelişmiş gemileri yapmak varken neden böyle birşey yapıldı ?
+ Çünkü milgemi ihtiyaca yönelik geliştirerek bir tasarım izlemek demek ; daha sorunsuz inşa, daha düşük maliyet, daha kıza inşa süresi demek. Biz Tf-2000 için 1 milyar euro birim maliyeti beklerken bazı arkadaşlar 750 milyon euro olabileceğini söylediler. Bunun sebebi bu indirgeme olabilir mi ? Olabilir. Açıkcası İ sınıfı benzeri menzilde 48 vls'li bir gemi 750 m euro olabilir mi (bizdeki işçilik maliyetleri de düşünüldüğünde) olabilir.
+ Ben şahsen daha gelişmiş gemiler isterdim. Çünkü görev yaptıklarında karşılarında çok gelişmiş gemiler çıkma ihtimali var. Ama şöylede bir durum var. Biz şu an f-35'lerde sorun çıkmazsa 2 lhd'yi hafif uçak gemisi konfigürasyonunda kullandığımız 2 farklı açık deniz filosunu ve ülkeyi denizlerden komple hava savunma korumasına almak için aşağıya ekleyeceğim gibi 4 tf-2000 e bağlı 4 kıta sahanlığı filosu kurarsak
Bunun gibi.
İhtiyacımız olan minimum gemi sayısı korvetler dahil "24" gemi . Şu an sahip olduğumuz gibi. Tabi her zaman tüm gemileri açık denizde tutamayacağınızdan (bakım/tamirat vs.) tam kapasite için bir kaç gemi daha fazla yapmak gerekir. Yeri gelmişken ihtiyaç olan gemi türlerini söyleyelim ;
Açık Deniz Filo Planlaması ;
1x LHD
1x TF-2000 AAW (48x vls 64x Hisar-N/Essm, 32x Siper/Aster-30)
2x TF-100 ASUW/KARA SALDIRI (48x vls 64x Hisar-N/Essm, 32x Gezgin Füzesi)
1x İstanbul Sınıfı ASW (16x vls 32x Hisar-N/Essm, 8x Vl Asroc/Yerli Eşdeğeri)
Kıta Sahanlığı Filo Planlaması ;
1x TF-2000 AAW (48x vls 64x Hisar-N/Essm, 32x Siper/Aster-30)
2x İstanbul Sınıfı ASUW (16x vls 64x Hisar-N/Essm)
1x Milgem ASW (8x vls (beklenti) 32x Essm/Hisar-N veya 16x Essm/Hisar-N 4x Vl Asroc/Yerli Eşdeğeri
Bunu 2x Açık Filo Sayısı ve 4x Kıta Sahanlığı Filo Sayısı ile birleştirince ;
2x Lhd ( Bilinen bir şey)
6x Tf-2000(Geçenlerde bir dergide ve söylentilere göre 6-8 arası yapılacağı söyleniyor.)
8x İstanbul Sınıfı ( Yine 4+4 şekilde üretileceği savunma dergilerinde söyleniyor.)
4x Tf-100 ( Muhtemelen Tf-2000'le aynı gövde de daha indirgenmiş Çafrad radarı ve farklı silah yükü ile barbaroslar yerine üretilecek.)
4x Milgem (Malum üretildi. Son 2 gemi envantere girecek.)
Bunlar minimum sayılar ve işin birde denizaltı ve yardımcı gemiler kısmı var. Oraya hiç girmedim bu şartlarda böyle indirgenmiş ve daha ucuz bir formülasyon doğrumudur ? Bence doğrudur.
+ Bir durum daha var. Burada muhtemel maliyetleri (Milgem : 250 Milyon, İ sınıfı : 350 Milyon, Tf-2000 : 750 Milyon) avrupa eşdeğerleri ile karşılaştırıldığında (Gowind : 400-500 Milyon , Fremm : 700-800 milyon, Horizon : 1.5-1.6 Milyon) eş değerleriyle Silah kapasitesi, radar kapasitesi, menzil ve Stealthlik açısından benzer veya bazılarında iyi derece olmalarına rağmen 1.5-2 kat çok daha ucuza maalettiğimizi ve Fiyat/Performans gemileri yaptığımızı görüyoruz.
+ Bundan kaynaklı olarakta dış alımda daha fazla maliyet çıkacağı ve kendimiz yaptığımızda asıl maliyetlerinde vergi yoluyla bir kısmının dönüş yapacaı düşünülürse ana filoda 1.5 kat bir genişleme beklenebilir kanaatindeyim.