Şimdi arkadaşlar birde şöyle bir durum var. Ben size daha makul motorlu ve daha ufak gövdeli bir uçak daha mantıklı hatta F-16 özgür deki aviyonik suitle bir erken duhul tfx bile olabilirdi derken boşuna demiyorum. Aklımızda ve gönlümüzde bir ihtimal var da ondan diyorum. Bunu daha önce tek başına bir fikir olarak paylaşmadım ancak, Cabatlı-53 üstad da benle aynı fikirde. Şöyle bir ihtimal var ;
Şimdi Ts-1400 motor çekirdeğinden turbofan ve Turbojet yapabilmemiz gibi ihitimallerimiz var. Tei'nin de bu alanda çalışmaları var.
Cabatlı hocamızında onayladığı üzere, 1500-1600 shp güç sağlayan tei-ts1400 motorumuzun çekirdeğinden 40-45 kn 9500 ibf civarında bir turbofan motor yapabiliriz.
Bu tarz bir motor ile ;
+ Tekli kullanımı ile Dassault Neuron gibi bir stealth ucav
+ Çift motor halinde kullanımı ile Jas-39 Gripen A/b ayarında ama ng seviyesi aviyonikli bir hürjet yapabilirdik. Tam olarak mitsubishi x-2 shinshin test uçağı ayarında olurdu. (benzer itki/ motor sayısı oranı)
----------------------------------------------------------------------
Gelelim ikinci aşamaya, bilindiği gibi Tai ağır saldırı helikopteri projesinden 300 shp bir motor istiyor. Motor çapı vs. ts-1400'ün iki katı. Muhtemelen tei bunun üzerinde ön çalışmaya'da başlamıştır. Bu motorun çekirdeği ile de afterburnerla beraber 20.000 ibf klasmanında ej-2000'e eş değer bir motor yapılabiliyor.
Zaten tei bu kompresörler vs. üzerine çalışıyor. Bu motor çekirdekleri ileride yerli bölgesel ve kısa menzilli yolcu uçakları ve askeri kargo uçaklarında da kullanılabilir.
MMU böyle bir motorla, daha hafif olabilirdi. Ef-2000 performansını yakalayabilirdi. Ef-2000'in menzil, hız, irtifa, tırmanma gibi özellikleri muazzam derecede iyi. Bu tarz bir motorun kaldıracağı gövdeye oranla burun konisi çapı ve buna bağıl aesa radarı'da çok iyi . Birde mmu'nun stealth tasarımı böyle bir performans ile birleşirse çok daha güzel ve mantıklı olabilirdi. Prototiplerde de ej-200 kullanırdık.
En azından daha yapabilir olduğumuz ve mantıklı bir uçak ve konsept olurdu. Bunu şunun gibi düşünün mmu'da da altay gibi daha büyük bir gövdeyi ve 1500 hp motoru seçtik. Oysaki 1300 hp'de daha fazla alternatif olduğu ve daha makul ve başarılı bir tank yapabileceğimiz gibi.
Koskoca Kore ve japonyada bu klasmanı tercih etmiş ki her alanda bizden daha iyiler. Sadece onlar mı ? Fransız-Alman- İspanya ortaklığı Fcas sizce nasıl bir uçak olacak ? o'da bu klasmanda olacak. Ha bunu nasıl söylüyebiliyorsun diyebilirsiniz. Fransız snecma m88 üzerine ne kadar koyabilirki ? 75 kn'lik motoru maks 90-95 kn'a çıkartırlar.
Ha daha yüksek çapta bir motorda olabilir. Ancak Fcas'ın boyutları belli. Adeta stealth bir rafale. O boyutlardaki uçaklara f-110 çaplarındaki bir motor takamazlar. Daha gelişmiş bir m88 olur anca. O da yeter zaten .
Şöyle bir performans bize yetmiyorsa ne deyim .
Zaten geleceğin uçaklarında konsept şöyle olacak iken ;
yani uçak daha geri planda iken ön planda onun kontrol ettiği taşıyıcı eskort ihalar olacakken illa F-22 raptor gibi su-57 gibi bir uçak yapmaya çalışmamız bence saçma. Kaldı ki buna rağmen yine o uçakların seviyesini yakalayamayacak olmamız. Kaldı ki ufak uçağın rcs'si her zaman çok daha düşüktür.
Herşeyi geçtim, ts-1400 üzerinden geliştirilecek motoru 2'li olarak kullanan x-2 shinshin gibi bir uçak yapsaydık eğitim amaçlı. Stealth olması , f-16'lardaki aesa radarı ve aviyonik suitini kullansa bile gövde içi silah istasyonunun avantajı ile bile bize o kadar çok şey kazandırırdı ki .
MMU bir kenara kazanacağı ihracat başarısını düşünemiyorum bile. Al sana fakir adamın stealth'i.