Yani bu motor hikayesi cidden tam bir vurun abalıya için kullanım malzemesi oldu.Seçim malzemesi diye bahsedilmesinden tutunda,metalurjik kapasiteye kadar demedik laf bırakmıyoruz mübarek.Burada bakılacak parametreler belli.Efendim yanma odası sıcaklığı metalurjik kapasitemiz yetmiyor.İyide TB2 nin yanma odası durumu nedir?Hızı nedir?.Peki sahadaki etkisi nedir?Mübarek kök söktürüyorsa,200km gitse ne olur?800km gitse ne?Keza MİUS a görev tanımı verirken,biz 2000km mi gitmesini istiyoruz yoksa 1000km fazlasıyla yetermi?.Yada önce düşük hızlarda kapasitesini ölçüp,sonra yüksek hızlarda başka görev tanımı olan ayrı bir MİUS mu yapacağız?Yani en basitinden mesela ANADOLU LHD ye inecek MİUS için bize hangi hızda MİUS gereklidirki sorunsuz olsun.
Burda paylaşılan MİUS görsellerinin arkasında bir kaç tane motor görselide dikkat çekmişti.Dolayısıyla MİUS prototipleri için kullanılacak motorların hazır olduğunu varsayabiliriz.Velhasılı oradaki savaşın iki yıldan fazla sürüp,o kadar mühendisi TÜRKİYE ye taşıdığımız haberlerinin asılsız olduğunu varsayıp,başka tedarik yolları bulamadığımızı düşünsek bile,zaten hali hazırda mesela TF6000 gibi süren bir projeniz var.
Yani her motor paylaşımında,bu ALTAY hikayesinin ısıtılıp ısıtılıp paylaşıma sunulması sıkmadımı cidden?Yapılan hatalara hiç girmeyeceğim.Defalarca paylaşıldı buradada,iyide arkadaşlar biz hiç tank motoru işine girmişmiydik o zamanlarda?Hiç bırakın 1500bg i,500bg üzeri motor çalışmamız varmıydı?tamamen yerli ve milli olan.Yada herhengi bir müşteriye bu tipte motorlardan parçalar üretiyormuyduk.?Kısaca,bizim ne bu motorun üretimi,ne parçalarının üretimi hakkında bilgi,nede daha önceden oluşmuş bir kütüphane imkanımız yoktu.MTU işini batırdık.AVL işini batırdık.Tamam doğru.İyide şuan BMC nin motoru konusunda herhangi bir gecikme yokkki.Herhangi bir ülke,bundan daha kısa sürede daha iyi bir motor ürettide biz geride kaldık diyen varsa söylesin.Buna rağmen araya birde DOOSAN sıkıştırılarak onunda denemeleri başladı.Uzatmaya gerek yok.
Başka üretimlerle karşılaştırıldığında hiç tecrübemiz olmayan bir motor için kısa sayılabilecek bir sürede hem sıfırdan motor üretimine geçip çalıştırmış,üzerine başka motor seçeneği ilede bunu desteklemişiz.Kaybedilen zaman mevzusuda sıktı cidden.Sanırım 90larda ROKETSAN-LECLERC görüşmeleriyle başlayan,neredeyse iki firmanın akraba olacağı kadar birbirlerine gelip gittiği ALTAY macerasının,ete kemiğe bürünmeye başadığı 2007 den bu güne kadarki aşamalarında geçen süre dikkate alındığında çok çok daha kısa bir durum olduğu anlaşılır.
Velhasılı bu ALTAY motor işinin TEİ motorlarıyla karşılaştırılması nedir anlamak cidden zor.Önce TAİ ve sonra TEİ olarak 80 lerden beri motor işinde olan,tüm dünyaya çeşitli boyutlarda binlerce parça ve motor tedariği yapan bir kurumun üretim kapasitesiyle,hiç bir şeyini bilmediğimiz ve daha önce üretmediğimiz ALTAY motor karşılaştırması nedir?
TEİ nin verdiği üretime bakacaksınız.Modifiye PD155 in,hemen ardından çıkan PD170 in,hemen onun ardından gelen TS1400 ün üretim hızıdamı size bir şeyler çağrıştırmıyor.Hemde TEİ nin asıl tecrübeli olduğu motorlar helikopter motoru değilde uçak motoruyken.Hatırlayın,en basitinden TS1400 ün ateşlenmesi bile 2025 ten önce olmaz deniyordu.
MMU motorunu 2028-29 gibi teslim edeceğiz diyor adamlar.TEİ,İha motorlarından tutunda helikopter motorlarına kadar ne dediyse zamanından önce yaptı.TEİ mühendislerininde çalıştığı,TRMOTOR un çıkaracağı motorun üretimi TEİ de üretilecek görünüyor.TEİ nin TF6000 i yada MMU motorunu zamanında üretemeyeceğini size düşündüren ne?Hele bir 2026 gelsinde ateşleyemesinler,o zaman haşlarız adamları.Bu saatten sonra hiç bir kritik motor projesi,ne teklif gelirse gelsin durmaz.Yani hangi uçar unsur motorunun gelişini engellerlerse engellesinler,en fazla 2-3 yıl sonra yerlisini üretmeye başlayacak pozisyondasınız.Üstelik her ihtimale karşı başka seçenekler içinde anlaşmalar yapıyorken,olaylara bu kadar karamsar yaklaşmak iyi değil bence.
RR işinide çok abartıyoruz bence.Bu iş teknikten çok diplomatik bir hikaye çünkü.İngiltere nin bölgedeki hareketlerine alet oluyor bu işbirliği.Onunla ne kadar anlaşırsanız RR işi o kadar hızlı yürür.Mesele IP hakları,Katar,üretim yeri ve satılacak yerleri çoktan aştı.Çevrenizde hangi ülkenin ne halde olduğuna bakarsanız çok rahat anlarsınız durumu zaten.
Hele şu TJ300 mevzusu daha ilginç duruyor.Daha düne kadar ne oldu bu KALE nin KTJ3500 ü,işi bilmeyene verirseniz böyle yıllarca uğraşır ve hiç bir şey çıkmaz demiyormuyduk.Üstüne o kadar zaman geçmesine rağmen 3500 değilde 3200 ancak çıkınca hayal kırıklığı olmadımı?.Peki ya ktj 1750 yi bu kadar hızlı üretebileceğine inanan varmıydı.?Helede ALTAY projesinde sorumluların nasıl B-C planları olmaz diye yerden yere vururken,ÇAKIR gibi aciliyet arzeden bir ihtiyaç projesinde,TEİ nin TJ300 ü B planı diye üretmediğinden eminmiyiz?