F-35 Joint Strike Fighter Teknik Sorunlar Raporu
Uzun süredir maliyet sorunları nedeniyle tartışılan F-35 Joint Strike Fighter uçağıyle ilgili olarak pek çok teknik sorun gündemde. İlk olarak uçağı test eden pilotlara göre uçağın görüş alanı sorunu, tehlikeli uçuş koşullarına neden olabilir. Ama bu ABD hükümetinin kar amacı gütmeyen projelerle ilgili online olarak yayınladığı Şubat ayı raporundaki Pentagon silah test şefinin belirttiği konulardan sadece biri. Diğer konular arasında; kusurlu radar, uçmak için gerekli olan yüksek teknoloji kask ile devam eden sorunlar ve dokunmatik kontrol arayüzü ile ilgili olası sorunlar bulunmaktadır.
Değerlendirme yapan müfettişler; diğer jetlerden geçiş eğitimleri dahil, eğitim görevlerini beş ana kategoriye böldü. Yalnızca bir kategori tamamen gerçekleştirildi; diğer ikisi kısmen gerçekleştirildi ve iki sistem gelişmemişlik nedeniyle başarılı değildi.
Ayrıca ele alnıması gereken 8 risk alanı bulundu. Uçuş testi eksiği olan düşük oranlı ilk üretim (LRIP) 2 ve 3 uçaklarınındaki fırlatma koltuğu potansiyel başarısızlık riski taşımakta. Diğer riskli sorun uçağın suya düşmesi durumunda pilotun boğulmasını önlemek için fırlatma sistemini çalıştıran sensördeki sorun. Yıldırım etkilerine karşı koruma da gerekmekte. Pilot-uçak arayüzünde bazı sorunlar da bulunuyor.
Rapora göre 4 öğrenci F-35A Blok A-1 yapılandırılması ile eğitim uçuşları gerçekleştirdi. Eğitim müfredatına göre uçuşlar gündüz ve açık havada başarıya gerçekleştirildi. Müfredata göre kötü hava şartlarında ve gece uçuşlrı yapmak yasak. Bunun nedeni de F-35A'nın henüz geliştirilmekte olan bir uçak olması. Her öğrenci 6 uçuş ve bir taksi manevrası gerçekleştirdi. Bu pilotlar kokpitin yetersiz görüş alanına sahip olduğunu belirttiler. Gölgelik yayının konumu nedeniyle arka kısmın görüşünün çok kısıtlı olduğunu ve bunun da ölümcül bir sorun olduğunu vurguladılar. Çok büyük olarak nitelendirdikleri baş mesnet nedeniyle nişan almanın zor olduğunu da eklediler.
Görüş alanının yetersiz olmasının nedenleri olarak; fırlatma koltuğu kafalığ, gölgelik yayı, göz kamaşmasını önleyen siper ve HMD kablosu sayıldı. JSF geliştiricilerin için bunlardan sadece HMD kablosunu kolayca yeniden dizayn edilmelidir potansiyeline sahip olması düşündürücü bu sonuçtur.
Radar performansı yetersiz. Radar bazen hedefleri göstermiyor ya da yakaladığı hedefleri bırakıyor.
Pilotlara göre bir noktada kask monte ekran (HMD) ile de sorunlar var. Ayrıca dokunmatik ekran arayüzünün de erişiminin kolay olmadığını, zor koşullarda ve türbilanslı uçuşlarda kontrolün çok güç olduğunu belirttiler.
DefenceTurk.com