Hürjet hakkında bir kaç birşey söylemek istiyorum.
Herkesin bildiği gibi hürjet 20.200 ib güçteki ej-2000 kullanacak. Fa-50 ve Jf-17'ye baktığımızda fiziksel ve performans olarak neredeye benzer uçaklar oldukları ancak fa-50'nin motorunun biraz daha güçsüz olduğundan performans açısından azlığı var. Hürjetin 2 ana versiyonu olacağını düşünüyorum. (Akrobasi vs. dışında)
+ T-1 Hürjet
+ F-1 Muharip Hürjet Tıpkı Korelileri örnek alacağımızı düşünüyoruz.
Fakat şöyle bir nokta var. Eğer bu uçak 20.200 ibf bir motorla ve bu teknolojik gelişmişlikle uçarsa eğitim uçağından geliştirilmiş bir muharip uçaktan çok eğitim modeli olan bir muharip jet olarak görülebilir. Diğer bazı uçaklarla karşılaştırdığımda hürjetin son halinin testlerde mach 1.8 ve 18.000 irtifaya ulaşabilen bir uçak olmasını bekliyorum. 4. nesil bir uçak için çok iyi bir değer.
Ancak eğer bu Muharip Hürjet başarılı olsun istiyorsak onu yaparken hadi direk silahları takalım muharip hürjet olsun bakışına kapılmamalıyız. Jf-17 ve Fa-50'yi markette gömmek için bazı önemli noktalara dikkat etmeliyiz.
1- Kesinlikle 30-35 milyon euro birim fiyatını odaklamalıyız çünkü bunun üstünde çok rakip var bundanda kısarsak uçak jf-17 ve fa-50'ye eşdeğer olabilir.
2- Eğer biz bu uçaktan iyi para kazanmak istiyorsak bol bol da mühimmat satmalıyız. Eğer bunu satmak istiyorsakta her yerli mühimmatı entegre etmek lazım. Bunları kullanmak içinde aselpod lazım . Bu uçağa pod takmak için gövde altı ek yakıt tankı yerine takmamak için çünkü yeterli menzili olmazsa mantıklı bir hava-yer uçağı olmaz. o yüzden 7 pylona ek gövde altı yana bir adet aselpod amaçlı bir ek pylon olmalı ki bunun yapılması ve bu motorun onu çok kolay taşıması mümkün.
3- Şu saatten sonra uçağı büyütmek zor ancak elektronik taaruz/destek podu ve ek yakıt tankları için farklı bir çözüm yolu var. Buna Dorsal Spine ve Cft deniliyor.
Kokpit camı ve kuyruk arasında bir çıkıntı olur buna dorsal spine derler f-16'larda buralarda ek elektronik var. Bizde böyle bir şeyi yapıp oraya spews ew podunu entegre edebiliriz.
Ayrıca kendi f-16'larımızdaki cft yani ek gövde üstü yakıt tanklarını inceleyip daha makul bir halini muharip hürjete ekleyerek uzun menzilli , akıllı silahları (som, hgk,kgk,neb,demet,kgk-lr, minyatür bomba, akbaba) yüksek elektronik taaruzla kullanan maliyeti etkin bir uçak yapabiliriz. Ej-200 motoruda bunu kolayca kaldırır.
4- Hava üstünlük tarafında ise bu uçak büyük ihtimal aesa radar taşıyacak. Eğer F-16 özgür aesa radarını taşırsa lojistik ve geliştirme maliyeti avantajı olur. Buna ek kaska monteli nişangah ve geniş açılı vizöre sahip gelişmiş iir kısa menzilli füzeler olan Aim-9x ve Gökdoğan taşıyacak. Buda bu uçak bir delta kanat olmasada dogfihtlarda çok büyük bir avantaj verir bu uçağa.
5- Aesa'nın vereceği mükemmel tespit yeteneğini yine milli bozdoğan bvr ve en önemlisi meteor bvr füzesi ile taçlandırırsak bu uçak 4+ uçakları bile uzun menzilden tespit ve vuruş kabiliyetine sahip olur ve hiç bir alçak tarafı olmaz bu konuda.
6- Bu ufak değişimler bu uçağa jas-39a , fa-50, jf-17, f-16 (viper dışında) daha güçlü bir uçak olma kabiliyeti ve mantıklı birim maliyeti ile en az mmu kadar iyi bir ihracat başarısı verir özellikle fakir ve orta direk ülkeler için bu fiyat bareminde böyle iyi bir mühimmat ve radar kapasitesine sahip kıvrak bir uçağı kaçırmaz.